Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjørt i3 i dag...

Startet av fonberg, torsdag 16. juni 2016, klokken 00:24

« forrige - neste »

fonberg

Nå er facelift et faktum, og det er vel drøyt 10.000 klassiske TMS-er på norske veier. Oppdateringene er oppsummert:

-endret front
-(adaptive) LED frontlykter (krever Premium-pakke)
-biofilter (krever Premium-pakke)
-bedre interiør-standard (krever Premium-pakke)
-endret diffusor bak
-lakkerte sideskjørt
-midtkonsoll inkl.
-nye standardfelger (slipstream)
-grunnpris opp 30.000,-

Spørsmålet er altså: hvordan tror man disse endringene vil påvirke bruktpris/attraktivitet til klassiske TMS-er?

(Edit: lagt til forbedringspunkter som ikke var med opprinnelig i posten)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Teslanewbie

Ny tesla 90d med utstyr som man bør ha runder nå nesten millionen .. Brukt tesla med samme utstyr men uten awd bør holde seg godt i pris .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Sitat fra: fonberg på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:25
Nå er facelift et faktum, og det er vel drøyt 10.000 klassiske TMS-er på norske veier. Oppdateringene er oppsummert:

-endret front
-adaptive frontlykter (krever Premium-pakke)
-endret diffusor
-lakkerte sideskjørt
-midtkonsoll inkl.
-nye standardfelger (slipstream)
-grunnpris opp 30.000,-

Spørsmålet er altså: hvordan tror man disse endringene vil påvirke bruktpris/attraktivitet til klassiske TMS-er?
Du glemte vel en vesentlig ting om de 10000 du snakker om og det er at batteriet er 90 vs 85.

cairnz

De som fikk en AP 85D rett etter introduksjonen av den gjorde nok en god deal. Bilen koster vel nå godt over 200.000 mer enn ved bestilling ?
Elbilist

Lygren

#4
Betalte 660K for min 85D med barneseter, luft, tech, soltak og skinn, så for min del, og alle andre som bestilte den med en gang den kom, har det jo skjedd enorme endringer prismessig. Samtidig mangler jeg jo nextgen-setene, det er jo et aldri så lite minus selv etterhvert har funnet en måte å "kline" rumpa max nedi de jeg har ved å kjøre luft i ryggen på minimum, og 90kWh hadde selvsagt også vært kjekt.

Synes uansett den nye fronten var dritlekker, så de av oss med Ser, både D og ikke-D bør jo prise oss lykkelige over elendig utvikling i krona, hvis ikke tror jeg nok i utgangspunktet prisene kunne fått seg en liten smell. En greit spekka 90D nå med LED-lys og, ny front, nye seter, litt mer fancy stoff i taket men ellers lik min spec ligger på 964K nå ser jeg, det er 300K mer enn hva jeg gav det!

Så - jeg tror bruktprisene vil holde seg godt, mye takket være prisøkninger generelt hos Tesla samt svak krone. Hvis olja fortsetter oppturen og krona kryper ned på 7-tallet igjen og Tesla følger opp med lavere priser kan en sikkert måtte regne med å selge litt rimeligere, men for de aller fleste som har betalt mellom 6-700K for sin Tesla blir det sannsynligvis et historisk lavt pristap nesten uansett. De som har betalt mer (eller kjøpt P-versjoner, men det er vel stort sett folk med litt ekstra kronarser til overs uansett...) må regne med større tap, men det får en da i all hovedsak føre på "disagio" kontoen tror jeg...

Cookie Monster

#5
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:32
Ny tesla 90d med utstyr som man bør ha runder nå nesten millionen .. Brukt tesla med samme utstyr men uten awd bør holde seg godt i pris .

Fordi du har rwd? ;D Er da godt kjent at 4wd spes i Norge holder seg bedre i pris enn de uten. Er nok også en fordel med Autopilot hw, og den ble jo ikke udatert enda ;)

Hadde selv trodd de skulle lansere facelift, P100D, ny autopilot hw, oppdatert hw i bilen som driver 17" skjerm osv. Så at det bare ble slike småendringer var både kjedelig men er vel sikkert også bra for bruktprisen på sin egen som er viktigere enn alt :P Jeg gidder ikke å bruke mye tid på å bekymre meg over hva jeg kan selge bilen for. For bryr meg ikke så mye siden det går sin gang uansett. Synes det er mer gøy at det kommer noe nytt enn å få panikk for at det kommer noe nytt som noen gjør.
Og ikke minst dele erfaringer basert på hva man opplever uten å tenke at det gjør at bruktprisen faller og heller juge.

Har aldri vært borti en gjeng bilkjøpere som er så opphengt i bruktpriser som mange Tesla eiere er. Hvor flere er mer opptatt av hva nyheten betyr for fall i bruktpris enn selve nyheten. Hva er greia?
2015 P85D

Teslanewbie

#6
Jeg er ikke enig i at awd kan forsvare 500 000kr i prisforskjell. Eller hvis vi ser på en p90d sammenlignet med en p85 er prisforskjellen 700k på en to år gammel bil ..

En RWD for p85/85 til 500k er et godt kjøp i mine øyne. Hvor får du samme prestanda til samme pris ?

Jeg har evt tenkt å beholde min p85 til jeg får min M3 .. Den nye bilen går til samboeren ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

#7
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 13. april 2016, klokken 00:28
Jeg er ikke enig i at awd kan forsvare 500 000kr i prisforskjell. Eller hvis vi ser på en p90d sammenlignet med en p85 er prisforskjellen 700k på en to år gammel bil ..

En RWD for p85/85 til 500k er et godt kjøp i mine øyne. Hvor får du samme prestanda til samme pris ?

Jeg har evt tenkt å beholde min p85 til jeg får min M3 .. Den nye bilen går til samboeren ..

500 000 i prisforskjell? Kostet vel bare 36 000 mer for 4wd og samme 0-100 ytelse og høyere toppfart enn P85 for en 85D? + litt mer for Autopilot. Var da en veldig god deal for de som kjøpte da. Min P85D kostet 800 000 som var ca 100 000 mer enn P85 kostet før P85D kom. Fikk da next gen seter foran og bak, 4wd, autopilot hw, varme i ratt, mer spark fra 0-100 og ok ytelse over. Syntes det var ok for såpass mye mer og hjalp på mye av det jeg ikke likte som dårlige seter osv på de eldre. Må jo sammenligne at man fikk en god del mer, hvor Autopilot er en stor del av det.

Men tenker du på hva det koster nå blir det jo noe helt annet om man vil betale så mye mer for en bil med ny snute. For min del ikke aktuelt i det hele tatt. Model S er ikke en helt en millionbil eller $140 000 bil. Kvaliteten er bare ikke helt der enda og den nye snuten og led lykter hjelper ikke. Den har blitt litt for dyr iforhold til hva den er synes jeg.
Bilen må få et betydelig løft på interiørkvalitet ++ og ned i 800-900 000 for topp modellen skal de selge mer framover. Og sammenligne med hva man får i Norge når det kommer til ytelse er det jo uansett røverkjøp, men det er bare fordi en jalla Passat med 4wd og en del utstyr og trekkoppmotor koster 700 000 Norge :P
2015 P85D

Epleskreller

Tenk om 85D startet på 550k nå..  Det var tider det...

For nye biler med gammel nese tror jeg dette er et lite minus, men for alle de andre tror jeg det har lite å si.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

RonnyØ

Det er evig mange flere som kjøper bil til 500, kontra en mill. Av den enkle grunn så vil brukte 85/P85 bilene omsettes raskere.

De som gjorde knallkjøp, er de som kjøpte 85D når den kom. Nextgen eller ikke. Disse kan tjene 100k på salg i dag. Det er etter mitt syn ikke lenger mulig med en P85D, etter faceliften.
Husqvarna Automower 320

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 00:12
Har aldri vært borti en gjeng bilkjøpere som er så opphengt i bruktpriser som mange Tesla eiere er. Hvor flere er mer opptatt av hva nyheten betyr for fall i bruktpris enn selve nyheten. Hva er greia?

Ikke vet jeg. Skal ikke selge før bruktprisen på min er 5-sifret så jeg gir katten. Å ønske at krona holder seg svak for å holde bruktprisen oppe gir jo kun mening om man vil selge sin TMS for å kjøpe et annet merke?

Personlig vil jeg gjerne ha dollaren ned i 5,60 igjen og nyprisen så lavt som mulig slik at Tesla får økt salget mest mulig i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Veldig enig Jens. Ingen ting er bedre enn høyt salg av denne fantastiske bilen :) Bra for ladenettverket er det antakelig også....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

#12
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 00:47

Model S er ikke en millionbil eller $140 000 bil. Kvaliteten er bare ikke der og den nye snuten og led lykter hjelper ikke. Den har blitt for dyr iforhold til hva den er.
Bilen må få et betydelig løft på interiørkvalitet ++ og ned i 800-900 000 for topp modellen skal de selge mer framover. Og sammenligne med hva man får i Norge er det jo uansett røverkjøp, men det er bare fordi en jalla passat koster 700 000 i nisselandet Norge :P

Enig i mye av det du sier, men ikke det over. Salg av luksusbiler i Europa  viser at TMS står seg godt mot BMW 6/7, Mercedes S, Audi 8 osv også i land hvor TMS er like dyr som de andre. Ja, opplevd interiørkvalitet er ikke like god, men kunder synes tydeligvis at andre områder av bilen som drivlinje, brukeropplevelse og innovative løsninger mer enn veier opp?

Blir spennende å se om den nye premiumpakka gjør at TMS tar igjen de andre på interiørfronten. Det tror jeg vil bety en del for nybilsalget fremover. Skjønt jeg har kompiser som har byttet ut tomillionersbiler med TMS og er strålende fornøyd. Men mye koker ned til personlige preferanser, som vanlig.

Ang. spørsmålet ditt om hvorfor så mange bryr seg om bruktprisene på TMS, så skyldes nok det at mange TMS-eiere inkludert meg nå har lagt mye mer penger i en bil enn vi gjorde før. Før TMS hadde jeg bil til under 200k, og om et par uker tar jeg ut en 85D (med gammel nese  ;) ) til over 700k. Selv om jeg ikke kan se for meg en annen bil enn TMS på denne siden av TM3, så ville jeg ikke kunne forsvart et verditap på f.eks. 200k på bil første året, heller. Da hadde jeg nok heller kjørt en mindre bensinbil til 200k.

Selv tror jeg ikke faceliften får negativ betydning på bruktbilprisene til TMS-er. Jeg tror imidlertid at biler som BMW 5, Audi A6 osv vil få en ytterligere dipp av dette, både nye og brukte. Faceliften gir fornyet oppmerksomhet til TMS i media og generelt, og bidrar til å gjøre fossilbiler tilsvarende mindre attraktive. Det liker jeg! Men synd at TMS har blitt så dyr (sjøl om det hovedsakelig er de av oss her i landet som kjøpte tidlig som har blitt vant til en kunstig lav pris), håper TM3 til halve prisen kommer så raskt som mulig  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cookie Monster

#13
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 13. april 2016, klokken 07:09
Det er evig mange flere som kjøper bil til 500, kontra en mill. Av den enkle grunn så vil brukte 85/P85 bilene omsettes raskere.

De som gjorde knallkjøp, er de som kjøpte 85D når den kom. Nextgen eller ikke. Disse kan tjene 100k på salg i dag. Det er etter mitt syn ikke lenger mulig med en P85D, etter faceliften.

Det er verdt hva folk er villig til å betale. Hjelper uansett ikke å sitte her å si hva det er verdt.
Etter mit syn er en bil uten autopilot hw som ikke har acc og moderne sikkerhetsfunksjoner som autostop osv en bil som blir vanskeligere å selge framover når dette kommer mer og mer nå på rimeligere biler inkludert på Model 3 til 350 000.

Hvorfor skulle facelift bare ha noe med P85D å gjøre? Slenger jeg og en del andre ut P85D til 600-650 000 på Finn så går 85D ned tilsvarende i pris også.
2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: fonberg på onsdag 13. april 2016, klokken 08:30
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 00:47

Model S er ikke en millionbil eller $140 000 bil. Kvaliteten er bare ikke der og den nye snuten og led lykter hjelper ikke. Den har blitt for dyr iforhold til hva den er.
Bilen må få et betydelig løft på interiørkvalitet ++ og ned i 800-900 000 for topp modellen skal de selge mer framover. Og sammenligne med hva man får i Norge er det jo uansett røverkjøp, men det er bare fordi en jalla passat koster 700 000 i nisselandet Norge :P

Enig i mye av det du sier, men ikke det over. Salg av luksusbiler i Europa  viser at TMS står seg godt mot BMW 6/7, Mercedes S, Audi 8 osv også i land hvor TMS er like dyr som de andre. Ja, opplevd interiørkvalitet er ikke like god, men kunder synes tydeligvis at andre områder av bilen som drivlinje, brukeropplevelse og innovative løsninger mer enn veier opp?

Blir spennende å se om den nye premiumpakka gjør at TMS tar igjen de andre på interiørfronten. Det tror jeg vil bety en del for nybilsalget fremover. Skjønt jeg har kompiser som har byttet ut tomillionersbiler med TMS og er strålende fornøyd. Men mye koker ned til personlige preferanser, som vanlig.

Ang. spørsmålet ditt om hvorfor så mange bryr seg om bruktprisene på TMS, så skyldes nok det at mange TMS-eiere inkludert meg nå har lagt mye mer penger i en bil enn vi gjorde før. Før TMS hadde jeg bil til under 200k, og om et par uker tar jeg ut en 85D (med gammel nese  ;) ) til over 700k. Selv om jeg ikke kan se for meg en annen bil enn TMS på denne siden av TM3, så ville jeg ikke kunne forsvart et verditap på f.eks. 200k på bil første året, heller. Da hadde jeg nok heller kjørt en mindre bensinbil til 200k.

Selv tror jeg ikke faceliften får negativ betydning på bruktbilprisene til TMS-er. Jeg tror imidlertid at biler som BMW 5, Audi A6 osv vil få en ytterligere dipp av dette, både nye og brukte. Faceliften gir fornyet oppmerksomhet til TMS i media og generelt, og bidrar til å gjøre fossilbiler tilsvarende mindre attraktive. Det liker jeg! Men synd at TMS har blitt så dyr (sjøl om det hovedsakelig er de av oss her i landet som kjøpte tidlig som har blitt vant til en kunstig lav pris), håper TM3 til halve prisen kommer så raskt som mulig  :)

Er mye mulig vi er for godt vant med de lavere prisene som var før ja ;) Er selv også vant med mye billigere biler fra før. Så mulig jeg hadde for høye forventinger til bilen når den koster rundt det samme som en Porsche Panamera andre steder.
Er jo uansett det som bør bety noe på hva man får for pengene. Hva vi som kunde har betalt for bilen som går direkte til Tesla. Det er nok ikke langt fra det Audi eller Mercedes har i fortjeneste når de selger en S7 eller S klasse eller kanskje mer.

Bør derfor forvente at det ikke er satt sammen av en underbetalt mexicaner og knirker og knaker. Liker selve interiørdesignet er byggekvaliteten som er for billig i denne klassen. I tester får den alltid trekk på det selv mot en en mye billigere Passat som koster 300-350 000 i andre land og jeg forstår godt hvorfor dessverre :(
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA