Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Arctic Roads forts.

Startet av indianrunner70, onsdag 15. juni 2016, klokken 19:58

« forrige - neste »

BobbyBrown

Jeg fikk bilen levert i midten av februar, og har 8A ladekabel. Jeg kjører utrolig lite, så jeg klarer meg fint. Ofte lader jeg bare en gang i uka, å da bare i 7,5 timer på jobben. (Kan nesten lure på hvorfor jeg har bil)

HalfAsleep

Hei,
Jeg fikk ny Leaf rett før påske også med 8A lader etter jeg sjekket # siden det tok lang tid å lade.
Jeg sa fra til forhandler at det ikke var i henhold til manual og hjemmesider og at jeg ville ha en 10 A lader.
Jeg fikk beskjed fra forhandler at Norge har fått et større parti med feil ladere, på 8A som er ment for andre land enn Norge.  Jeg har ikke fått beskjed enda om når jeg kan få erstatning med 10A, men tolker svaret som at jeg skal få det. Kommer til å be om bekreftelse på det til uken.

Øyst1

Fikk min Leaf på mandag, og der fulgte det med 8A lader. Noe selger også sa var det som ble levert med Leaf nå.
Så virker ikke som det er noe feil, men rett og slett det som Nissan leverer med bilene.

Selv har jeg nå brukt 20 timer på å lade bilen fra 15% til 100%.
For meg er dette ubrukelig, da jeg i realiteten aldri vil få ladet bilen til mer enn ca 50% hjemme, da den brukes mye.

Ser meg nødt til å få elektriker heim som kan legge ut en egen kurs.

Har en Charge Amps som kan lade på 6, 10 og 16A, og håper at det vil hjelpe å ha en dedikert kurs på 20A som jeg kan lade på.

Kommer elektrikere i morgen for å befare og gi en pris.

Var ikke helt med i regnestykket dette.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

bob-bob

Øystein , i innlegget rett over ditt , ser det ut som om 8A ladere er levert ved en feil.

Jeg for min del har også kjøpt ny bil i mars , og jeg har fått 10A lader med min bil. Vil anbefale deg å ta kontakt med Nissan Norge selv og spørre , om ikke selgeren din vil gi deg en 10A lader... ? :P

jkirkebo

Sitat fra: Øystein K på onsdag 27. april 2016, klokken 14:36
Fikk min Leaf på mandag, og der fulgte det med 8A lader. Noe selger også sa var det som ble levert med Leaf nå.
Så virker ikke som det er noe feil, men rett og slett det som Nissan leverer med bilene.

Selv har jeg nå brukt 20 timer på å lade bilen fra 15% til 100%.
For meg er dette ubrukelig, da jeg i realiteten aldri vil få ladet bilen til mer enn ca 50% hjemme, da den brukes mye.

Ser meg nødt til å få elektriker heim som kan legge ut en egen kurs.

Har en Charge Amps som kan lade på 6, 10 og 16A, og håper at det vil hjelpe å ha en dedikert kurs på 20A som jeg kan lade på.

ChargeAmps er vel mobil ladekabel med 16A støpsel på? I så fall kan du ikke legge opp en 20A kurs til denne, maks 16A. Vil du legge opp 20A må du ha en fast ladestasjon, eller en mobil 32A ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyst1

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. april 2016, klokken 17:33
Sitat fra: Øystein K på onsdag 27. april 2016, klokken 14:36
Fikk min Leaf på mandag, og der fulgte det med 8A lader. Noe selger også sa var det som ble levert med Leaf nå.
Så virker ikke som det er noe feil, men rett og slett det som Nissan leverer med bilene.

Selv har jeg nå brukt 20 timer på å lade bilen fra 15% til 100%.
For meg er dette ubrukelig, da jeg i realiteten aldri vil få ladet bilen til mer enn ca 50% hjemme, da den brukes mye.

Ser meg nødt til å få elektriker heim som kan legge ut en egen kurs.

Har en Charge Amps som kan lade på 6, 10 og 16A, og håper at det vil hjelpe å ha en dedikert kurs på 20A som jeg kan lade på.

ChargeAmps er vel mobil ladekabel med 16A støpsel på? I så fall kan du ikke legge opp en 20A kurs til denne, maks 16A. Vil du legge opp 20A må du ha en fast ladestasjon, eller en mobil 32A ladekabel.



Jeg lar elekteikerene som kommer i morgen få avgjøre det med kurs og A.
Har et 16A stikk i garasjen i dag, men der går sikringen om jeg stiller laderen på 16A. Så satte den på 10A, som jo er bitte litt bedre enn 8A, som laderen som fulgte med Leafen leverte!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Chy

Fikk min Leaf 30kW 10. Mars og ser at jeg har fått en slik 8A ladekabel. Fikk også med en Type 2 til Type 1 Mode 3 kabel gratis uten at jeg har 6,6kW lader(for lang leveringstid).

Jeg kjøpte en hjemmelader igjennom forhandler da den som alt annet ved ny-elbilkjøp er uten mva. Betalte 4800kr for en Proxll 16A lader uten B-Vern og kabel(da kabel følger med bilen). La ut Jobben med montering og kabling på MittAnbud.no og betalte vel 9000kr.

Jeg har i ettertid funnet ut at jeg ikke lader så mye hjemme som jeg opprinnelig hadde trodd. Med så mye rekkevidde som 30kW batteriet gir så gjør det at jeg har mye buffer før jeg trenger å lade igjen. Jeg lader 2-3 ganger i uken på jobb i tillegg til destinasjonslading med 8A kabelen. 8A kabelen gir meg ganske nøyaktig 6% batteri i timen og strekker til mitt bruk. Hjemmeladeren er genial de gangene jeg trenger å lade raskere og gir 14% i timen. Har til info kjørt 3000km på 6 uker hvs noen lurte på bruken.
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Bondeknøl

Har kjørt 2000 på tre uker nå og klarer meg godt med 8A lader, selv om den gjerne kunne vært justerbar. At det tar 20 timer å lade fra 15%-100% hørtes mye ut, men de siste prosentene tar jo lenger tid også da.
Har hurtigladet 4 ganger i mindre doser.
En annen grunn til å levere 8A er at da kan to biler på feks IKEA lade på samme kurs.

Så kan jo elbilene også bli et problem på kalde vintre med lite vann i magasinene. Lenge siden det nå, tror det var vinteren 2003-2004 da vi hadde en såkalt kraftkrise. Ikke gunstig at mange da hurtiglader på samme tiden når de kommer hjem fra jobb med full fyr i ovner og komfyrer samtidig. Under slike forhold vil nok kraftleverandørene like 8A-ladere.

Øyst1

Har nå hatt flere elektrikere på besøk.
Det blir nok til at det monteres opp en fast ladestasjon på 16A, hvor det trekkes IT en ny kurs på 20A med egen jordfeilbryter på.

Utendørs kontakter skal over tid ikke belastes med mer enn 8A, derav har Nissan forandret alle laderene sine på nye biler til 8A.

Har dog sent Mail til dem for å høre om det er mulig å bytte til en som er på 10A.

Jeg klarer meg ikke med ladetid på opp mot 20 timer.
Har ikke lademulighet på jobb, og heller ikke hurtiglademulighet til og fra jobb. Og når jeg er ferdig å kjøre sønnen rundt på aktiviteter på ettermiddagen, og har fått satt bilen på lading om kvelden er det normalt ca 20 % igjen på batteriet.
Da er klokken 19:00
Når jeg da tar den av lading 07:00 neste morgen, og bilen ikke har ladet til mer enn ca 60 prosent, da sier det seg selv at jeg sliter med rekkevidden den dagen.
Så jeg er avhengig av å få den på 100% innen 07:00 om morgenen.

Er den eneste bilen jeg har!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

Da lader den tregt!
Jeg har brukt litt under fem timer fra 16% til 51% nå idag.
Hvis du ikke får mer enn førti prosent på tolv timer så er det noe som er galt. Det er jo bare 3,3% i timen! Min lader nok det dobbelte.

Øyst1

#55
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 15:59
Da lader den tregt!
Jeg har brukt litt under fem timer fra 16% til 51% nå idag.
Hvis du ikke får mer enn førti prosent på tolv timer så er det noe som er galt. Det er jo bare 3,3% i timen! Min lader nok det dobbelte.


Nå satte jeg bilen på lading. Var 78 prosent igjen på batteriet, estimert ladetid 8 timer for å komme til 100 prosent.

Elektrikeren som var her sa at på 10A så reknet de ca 1 time lading pr mil.
Så om bilen har lite strøm igjen, noe min ofte har, så er ikke 18-20 timer så unormalt, og enda verre når laderen som følger med Leafen er på 8A!

Har har hatt bilen siden mandag, og den er nå kjørt rett over 700 km.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

De siste prosentene tar vesentlig lenger tid.
Skjønner bare ikke at du kun kommer fra 20 til 60% på tolv timer. Noe er galt hvis det tar så lang tid.

Øyst1

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 16:54
De siste prosentene tar vesentlig lenger tid.
Skjønner bare ikke at du kun kommer fra 20 til 60% på tolv timer. Noe er galt hvis det tar så lang tid.

Jeg får teste litt mer.
Tar nok en ukes tid før de får montert ladestasjon i garasjen.
Så skal teste litt frem til da.

Ser at nå sier bilen følgende
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

Ser at her er det forskjeller. Står nå 8A på min lader.

Øyst1

Merkelig. Samme lader, likevel lader din såpass mye fortere!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA