Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Arctic Roads forts.

Startet av indianrunner70, onsdag 15. juni 2016, klokken 19:58

« forrige - neste »

Erl_end

Fikk min 30 kWh i slutten av januar og på min står det i allefall 10A.
Nå brukes den dog kun på overnattingsturer da vi har investert i en 32A Saltoboks for og kunne utnytte bilen mye bedre.
Dette var i alle fall hos oss beregnet inn i forkant som en "nødvendig" kostnad for og optimalisere det og ha elbil.
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

bob-bob

Sitat fra: Solan_G på mandag 18. april 2016, klokken 20:36
Men det er vel en Mode 3 kabel for 32A. Det vil si at du må ha en boks med styring på veggen i tillegg for å kunne bruke den (hjemmelader med Mode 3 stikk).

Den virker selvfølgelig på alle Mode 3, slik som på kjøpesenter osv.

Hvis du fikk bilen din nå, så fikk du mest sannsynlig med en 8A ladekabel for hjemmebruk (nødbruk) men det finner du nok fort ut når du kommer hjem :)

Fikk bil 1. mars. Vanlig ladekabel som følger med (med "kladd") er på 10A.  Og så fikk jeg med en kabel til , med "mennekes" kobling og type 2 til bil i andre enden.  Fulgte med gratis. Den takler opptil 32A ja.  I tillegg har jeg en ladestasjon hjemme , med fast kabel , type 2 , som gir 16A inn på bilen. Boksen betalte jeg 10000 for , inkludert elektriker og materiell. Men synes jeg er bra dekket ,nå.... ;D

Solan_G

Sitat fra: Erl_end på mandag 18. april 2016, klokken 23:40
Fikk min 30 kWh i slutten av januar og på min står det i allefall 10A.
Nå brukes den dog kun på overnattingsturer da vi har investert i en 32A Saltoboks for og kunne utnytte bilen mye bedre.
Dette var i alle fall hos oss beregnet inn i forkant som en "nødvendig" kostnad for og optimalisere det og ha elbil.

Jeg fikk min i midten av mars og da ble det levert med 8A.

32A ladeboks i heimen gjør underverker og burde vært standard på alle nybygg og borettslag i disse dager.

Vi må vel forvente at neste generasjon elbiler kommer med ca 60Kwh batterier, og da vil lading på 8A tilsi 1 1/2 døgn fra tom til full, og det er ikke veldig praktisk for særlig mange vil jeg tro.

bob-bob

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:29
Sitat fra: Erl_end på mandag 18. april 2016, klokken 23:40
Fikk min 30 kWh i slutten av januar og på min står det i allefall 10A.
Nå brukes den dog kun på overnattingsturer da vi har investert i en 32A Saltoboks for og kunne utnytte bilen mye bedre.
Dette var i alle fall hos oss beregnet inn i forkant som en "nødvendig" kostnad for og optimalisere det og ha elbil.

Jeg fikk min i midten av mars og da ble det levert med 8A.

32A ladeboks i heimen gjør underverker og burde vært standard på alle nybygg og borettslag i disse dager.

Vi må vel forvente at neste generasjon elbiler kommer med ca 60Kwh batterier, og da vil lading på 8A tilsi 1 1/2 døgn fra tom til full, og det er ikke veldig praktisk for særlig mange vil jeg tro.

Merkelig at vi har fått forskjellige ladekabler men vel vel....min ble jo produsert før jul men sto jo på havna i drammen i  2 måneder - så din er vel produsert etterpå .

Solan_G

Tror skillet gikk ved biler som ble levert til kunder ca i midten av mars. (produsertJan/feb? Bestilte min uka før jul)

Jeg var innom flere forhandlere etter jag hadde fått min bil, og da var det 8A ladere i de fleste. Så jeg hadde nok flaks som fikk tak i en 10A så lett.

bob-bob

Solan ; det forklarer nok saken. Men det var rare greier - den vil jo lade særdeles sakte med 8A.  ( sikkert valgt pga mulig overbelastning av gamle shuko kontakter.....)  ::)

MrBacardi

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:29
Vi må vel forvente at neste generasjon elbiler kommer med ca 60Kwh batterier, og da vil lading på 8A tilsi 1 1/2 døgn fra tom til full, og det er ikke veldig praktisk for særlig mange vil jeg tro.

Jeg har som flere andre her på forumet erfart at det motsatte faktisk er tilfelle. Jo større batteri man har, jo mindre behov har man for rask lading hjemme. Man har tilgang på et så stort buffer uansett, så i praksis holder det fint med sakte-lading.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

leafnor

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 20. april 2016, klokken 22:57
Sitat fra: Solan_G på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:29
Vi må vel forvente at neste generasjon elbiler kommer med ca 60Kwh batterier, og da vil lading på 8A tilsi 1 1/2 døgn fra tom til full, og det er ikke veldig praktisk for særlig mange vil jeg tro.

Jeg har som flere andre her på forumet erfart at det motsatte faktisk er tilfelle. Jo større batteri man har, jo mindre behov har man for rask lading hjemme. Man har tilgang på et så stort buffer uansett, så i praksis holder det fint med sakte-lading.
Det hadde jeg ikke tenkt på, at jo større og mindre kritisk med ladefarten. Men det stemmer jo. Er bilen på hverdagen i gjennomsnitt koblet til lading 10 timer fra kveld til morgen (Eller skiftarbeider, på dag eller kveldstid tilkoblet), så lades omlad 17 kWt. Det er 10 mil kjøring. Så, alle med gjennomsnitt 10 mil vilklare seg. De skulle bli hele 36.500km for året, og fåtallet ligger der.
Dog er det rekkeviddeangst ute å går, så hurtigst mulig er natulig nok det som skaper minst problem alt i alt. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Med tilnærmet uendelig batterikapasitet så må nødvendig ladehastighet i km/døgn være >= gj.snittlig antall km kjørt pr. døgn.

F.eks. om man kjører 60 km i snitt pr dag, så må ladehastighet minst være 60 km/døgn eller 2,5 km/t.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Solan_G

Jeg kjører 10mil hver arbeidsdag frem og tilbake til jobben. Og så kjører jeg endel i tillegg i forbimdelse med fritidsaktiviteter. Med e-Up og litt lading på jobben så holder den til jobbpendling, men ikke til aktiviteter utover det, og da må fosilbilen til pers. Kjenner også ganske mange som har tilsvarende kjøremønster, og de bruker kunn fosilbil.

Når jeg kjøpte Leaf 30Kwh var forhåpningen at den skulle kunne dekke hele dagsbehovet med en og annen hurtiglading innimellom. Men dengang ei. Hadde jeg hatt 32A hjemme lader så hadde jeg selvfølgelig vært nærmere suksess, men det har jeg ikke akkurat nå.
Med den orginalleverte 8A laderen opplevde jeg faktisk at e-Up hadde lengre rekkevidde etter en natt lading, en det Leaf'en hadde...

At den lokale Kiwi hurtigladeren har vært deffekt i lang tid bidro selfølgelig ikke til suksessen heller..

Med 60kwh (uendelig) batterikapasitet så vil brukervennligheten til bilene bli vesentlig bedre, men jeg vil fremdeles påstå at for å få full nytteverdi av bilen så må du ha lademulighet til å fullade batteriet i løpet av en vanlig natt, altså 8~10 timer. Når bilen leveres med stadig mindre "nødlader" mener jeg selgerene burde bli flinkere til å gjøre oppmerksom på at du faktisk "må" etablere noe bedre der hvor du parkerer.

tutti

#40
De som bruker elbil mye, bør snart slutte å kjøpe elbiler med treg hjemmelading. Alt av 1 fase er mye styr når det kommer til schuko eller 32A over nettet når netteier nekter å ha dette. Sånn går det når man skal konvertere det som passer best for det amerikanske nettet i Europa.

Heldigvis kommer konkurrentene med 3-fase lading. 11 kWh gir f.eks. fullt batteri på 2-3 timer. Dette er med 16A som mange klarer å få installert hjemme. Da blir hverdagen bedre for mange.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på torsdag 21. april 2016, klokken 13:52
De som bruker elbil mye, bør snart slutte å kjøpe elbiler med treg hjemmelading. Alt av 1 fase er mye styr når det kommer til schuko eller 32A over nettet når netteier nekter å ha dette. Sånn går det når man skal konvertere det som passer best for det amerikanske nettet i Europa.

Heldigvis kommer konkurrentene med 3-fase lading. 11 kWh gir f.eks. fullt batteri på 2-3 timer. Dette er 16A som mangler klarer å få til hjemme. Da blir hverdagen bedre for mange.

Eller kjøpe elbil med større batteri. Vi kjører nesten 30.000km i året, men Teslaen lades kun unntaksvis på mer enn 5A 1-fase hjemme.

11kW ville kostet oss ca. 8000,- ekstra i året i effektavgift i forhold til 5A lading. I forhold til 16A, litt under 6000,- ekstra pr. år. Det er lite interessant, og ødelegger mye av besparelsen på "drivstoffet".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eltex

jeg har en 8A ledning. hvor kan jeg kjøpe en 10A ledning billig?
Leaf Acenta 30kWh 2016

jkirkebo

Sitat fra: eltex på søndag 24. april 2016, klokken 17:13
jeg har en 8A ledning. hvor kan jeg kjøpe en 10A ledning billig?

finn.no kanskje? Det er ikke mange som selger nye 10A ladekabler da etterspørselen er minimal. Kjøp heller en justerbar 6-16A ladekabel. F.eks her:

http://www.nofuel.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 21:22
Sitat fra: eltex på søndag 24. april 2016, klokken 17:13
jeg har en 8A ledning. hvor kan jeg kjøpe en 10A ledning billig?

finn.no kanskje? Det er ikke mange som selger nye 10A ladekabler da etterspørselen er minimal. Kjøp heller en justerbar 6-16A ladekabel. F.eks her:

http://www.nofuel.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product
Kjøp heller som foreslått en justerbar. F.eks en slik:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=9
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA