Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Arctic Roads forts.

Startet av indianrunner70, onsdag 15. juni 2016, klokken 19:58

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 15. april 2016, klokken 00:27
Forøvrig, 16A kabel trekker vel normalt rundt 14-15A, 10A trekker rett i overkant av 9A, så da spørs det om 8A-kabelen egentlig trekker rett over 7A...
For 2012 Leaf så trekkes det 16A med 16A kabel ihvertfall, det har jeg målt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rav4_EV

Sitat fra: Solan_G på torsdag 14. april 2016, klokken 22:24
Nja... Jeg tror litt av problemet er at tilgangen på "sikkre" hjemmeladere fremdeles er uoversiktlig, proprietært og uforholdsmessig dyrt. I omtrent den rekkefølgen.

Uoversiktlig fordi folk flest som ikke er svært teknisk intresert sliter med å fortså hva de forskjellige standardene, modene, typene osv faktisk er for noe rart. Derav tråd opp, og tråd ned med spørsmål her på forumet om akkurat det.

Proprietært forde boksene merkeforhandlerene "pusher" har fast kabel og bare passer til sånn eller slik bil. Dette har blitt litt bedre med tiden, men skaper fremdeles usikkerhet for mange.

Uforholdsmessig dyrt forde mange skikkelige bokser bare er tilgjengelig via monopolisert instalatør som kan og vil ta seg rikelig betalt for å installere vidunderboksen.

Selv har jeg en e-Up og en Leaf, så jeg burde hatt en mode3 boks i garasjen, men det er nesten ikke å få tak i til en fornuftig pris :(


http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Solan_G

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. april 2016, klokken 08:22
Sitat fra: Solan_G på torsdag 14. april 2016, klokken 22:24
Nja... Jeg tror litt av problemet er at tilgangen på "sikkre" hjemmeladere fremdeles er uoversiktlig, proprietært og uforholdsmessig dyrt. I omtrent den rekkefølgen.

snipp<
Proprietært forde boksene merkeforhandlerene "pusher" har fast kabel og bare passer til sånn eller slik bil. Dette har blitt litt bedre med tiden, men skaper fremdeles usikkerhet for mange.

Snipp<
Selv har jeg en e-Up og en Leaf, så jeg burde hatt en mode3 boks i garasjen, men det er nesten ikke å få tak i til en fornuftig pris :(

http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product

Akkurat. Den er jo med fast ledning og kan bare lade bil med type 2 kontakt. Det har Leafen ikke, så da må jeg i såfall ha to sånne bokser, med to 20A kurser som det ikke er kapasitet i sikkringskapet til å innstallere. Og så var det dette med "Installasjon må utføres av elektriker." noe som fort trekker opp minst 10000kr.

Tror flere kjenner seg igjen i det jeg skriver over her. Jeg vil aller helst ha en ladestasjon som støtter de bilene vi mest sannsynligvis vil se i markedet i overskuelig fremtid. Og det tror jeg en er station med type 2 stikkontakt og 32A tilførsel. Jeg ønker ikke å måtte bytte til en kostnad av 10-15000kr forde om jeg velger en anen bil neste gang.

Sjekket akkurat nå, og jaggu har elbilhjelpen.no fått det opp på hjemmesidden sin bare nå l løpet av de siste dagene :)

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/32a-1f-ladestasjon-type-2-stikk-og-cee?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk

Solan_G

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:26
Det er nok pga. følgende:

- Nye schuko-kontakter for lading kan sikres med maks 10A
- Det anbefales ikke å utnytte en kurs 100% over lang tid om man kan la være
- DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig last på schuko

8A lading på en 10A kurs tilfredsstiller alle disse kravene. Blir det for tregt er det nok av justerbare 16A ladekabler å få kjøpt heldigvis.

Denne tråden har vel sporet av litt i kjent stil :)

For å trekke den litt tilbake på sporet igjen så tror jeg jkirkebo har rett i det han skrev tidligere i tråden. Det har jo vært litt fokus på dette med brann og elbil fra forskjellige hold. Det skulle ikke forundre meg om det er noen føringer/anbefalinger fra DSB eller noe sånt ute å går her, og at vi kan forvente 8A ladere også fra andre bilmerker fremover.

I såfall blir det enda viktigere å få ut informasjon om at man MÅ ha en fast ladestation tilgjengelig for å ha noe praktisk bruk av elbil. Da faller i realiteten de aller fleste som bor i byene bort som potensielle kjøpere.

Rav4_EV

Sitat

I såfall blir det enda viktigere å få ut informasjon om at man MÅ ha en fast ladestation tilgjengelig for å ha noe praktisk bruk av elbil. Da faller i realiteten de aller fleste som bor i byene bort som potensielle kjøpere.

Hvorfor det? er ikke strømmen bygd ut i byene?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Solan_G

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. april 2016, klokken 12:01
Hvorfor det? er ikke strømmen bygd ut i byene?

Forde det har vist seg svært vanskelig å få etablert private ladepunkter som ikke skal stå på din egen eiendom.

Svært mange i byene bor i borettslag eller sameier hvor parkeringsplasser hører inn under felleskapet. Mange steder er det såkalte "motorvarmer uttak" med begrenset kapasitet, tidsur, og div sære løsninger. Noen steder har de aller nådigst fått etablert et par shucko kontakter med 16A, men med mye debatt om hvem som skal betale for infrastruktur, strømregning osv. Det er tross alt bare noen få i sameiet/borettslaget som har elbil og derved får gleden av det.

Hva tror du skjer når du møter opp på årsmøtet og vil ha dedikerte ladeplasser med oppgradering av infrastruktur til 50000 pr stk?

Tror du Olga og de 8 vennindene hennes på 89år synes det er en god ide som de gjerne vill være med å betale for?

50K forde det gjerne er langt til hovedtavle, og eksisterende anlegg ikke er egnet for formålet + at du gjerne må ha noe litt bedre enn de aller billigste boksene, og helst med nøkkel/rfid leser osv. Du får ikke så veldig mye for 50K i dag.....

bob-bob

Det er nok riktig at det kan bli dyrt med ladestruktur i borettslag.  Men jeg vil tro at dette er noe som løser seg etterhvert !

Når det gjelder ladestasjon hjemme , fikk jeg montert boks + ny kurs , jordfeilautomat og det hele for kr. 10000,- inkludert elektriker arbeider. Det er en 3,6 kWh boks ( 16A) på 20A kurs....  Det var tilbud gjennom nissan forhandler da jeg kjøpte bilen.  Synes prisen var helt grei !  :)

Solan_G

Det løser seg nok på litt sikt, men fremdeles så møter man kraftig motvilje og usaklige argumenter mot etablering av lademuligheter. Man skulle jo tro at verden gikk forrover, men man kan jo lure noen ganger.

Ligger forøvrig en tråd om det her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27620.0.html

Enn så lenge er svært mange henvist til å bruke ladekabelen som følger med bilen. Når den er begrenset til 8A så er det fort gjort at rekkeviddeangsten dukker opp igjen. Ikke fordi rekkevidden på bilen er for liten, men fordi den kanskje ikke fikk stå lenge nok på lading.

For øvrig ikke noe problem lengre for min del:
Jeg leverte akkurat Leafen tilbake til forhandleren etter bare 3 ukers eie.
Nå har jeg bare e-Up og dinofuel biler igjen. Så får vi se i løpet av sommeren om det dukker opp en ny elbil av noe størrelse.

Rasmus.B

Hvorfor leverte du den tilbake?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Solan_G

Det var endel feil med leveransen i utgangspunktet som gjorde at det til slutt var like greit å heve kjøpet.
Servicen fra forhandler har upåklagelig, så jeg er ikke redd for å kjøpe en ny bil hos den forhandleren. Ble også tilbudt omlevering, men takket nei til det akkurat nå (var litt lei).

Vurderer om jeg skal bestille en ny 30Kw om en stund, eller om jeg skal vente å se om det kommer noen andre med tilsvarende eller lengre rekkevidde mot slutten av året.
Det er jo uansett 12 uker leveringstid på Leaf 30Kw om dagen.

Trekkoppbil

Om det er 8A eller 10A, betyr vel ikke så mye:
Begge deler er vel uegna til å ha med seg som mobil evse i bilen.

På veien er det greiest å ha med seg justerbar evse, hvor man kan velge strømstyrken. Ofte holder det med en evse på 16A, men av og til kan man få behov for justerbar.
Enten kan man oppgradere Panasonic-kladden hos evseupgrade i California, eller man kan kjøpe en ny EVSE. Oppgardering er vel mest aktuellt om man er i usa og har en usa-modell. Men det kan også være greit å ta den med seg på en ferietur for å sende inn til oppgradering, hvis man skal være i USA noen dager.

Aller helst ville jeg hatt en EVSE som er justerbar opptil 32A. Da kan du bruke den på industrikontakter der det er tilgjengelig, og du kan ha overgangsadaptere til ulike kontakter.

8A vil jeg ikke si at passer seg til nødlading: Det er ikke nok til å drive varmeapparatet en gang, om du blir sittende i bilen og nødlade.

Solan_G

Jeg vil påstå at 8A er for lite selv for hjemmelading da du i løpet av en natt ikke engang klarer å fylle batteriet med 50%.

Synes også det er dårlig av Nissan at de ikke opplyser om at du MÅ ha en annen ladekabel enn den som følger med for å på praktisk utnyttelse av bilen.

Det er jo gledelig for de som selger ladeutstyr på ettermarkedet i allefall. De får jo gjerne solgt både en og to sett med ladebokser/kabel til hver eneste bil som selges :)

bob-bob

Sitat fra: Solan_G på mandag 18. april 2016, klokken 11:58
Jeg vil påstå at 8A er for lite selv for hjemmelading da du i løpet av en natt ikke engang klarer å fylle batteriet med 50%.

Synes også det er dårlig av Nissan at de ikke opplyser om at du MÅ ha en annen ladekabel enn den som følger med for å på praktisk utnyttelse av bilen.

Det er jo gledelig for de som selger ladeutstyr på ettermarkedet i allefall. De får jo gjerne solgt både en og to sett med ladebokser/kabel til hver eneste bil som selges :)

Fikk da med ekstra ladekabel for 16A / 32 A med bilen fra forhandler nå jeg ? Inkludert i prisen , men jeg bestilte jo bilen med 6,6 kWh lader da. 8)

Solan_G

Men det er vel en Mode 3 kabel for 32A. Det vil si at du må ha en boks med styring på veggen i tillegg for å kunne bruke den (hjemmelader med Mode 3 stikk).

Den virker selvfølgelig på alle Mode 3, slik som på kjøpesenter osv.

Hvis du fikk bilen din nå, så fikk du mest sannsynlig med en 8A ladekabel for hjemmebruk (nødbruk) men det finner du nok fort ut når du kommer hjem :)

PederM

Noen flere som har erfaring med å klage til nissan på dette? I spesifikasjoner/prisliste stå det jo 10 A / 12 timer. 8 A /15timer blir jo hele 20% mindre strømstyrke og 25% lengre ladetid.
Leaf 30kWt nordic 6.6kW 04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA