Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med levering sent mai-juni?

Startet av Mippen, onsdag 15. juni 2016, klokken 14:47

« forrige - neste »

Mippen

Her er en oversikt over de 50 gjerrigste bilene på markedet. Ikke en ladbar hybrid er med på denne listen.

http://www.dinside.no/936379/de-50-gjerrigste-bilene-paa-markedet
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. april 2016, klokken 16:32
Her er en oversikt over de 50 gjerrigste bilene på markedet. Ikke en ladbar hybrid er med på denne listen.

http://www.dinside.no/936379/de-50-gjerrigste-bilene-paa-markedet

Hmmm... Tror jeg må ha missforstått ett eller annet?  Er ikke "Toyota Yaris(798)" en hybrid? (1. plass på "bensin" listen, 9. på kombinert)

Forrøvrig interessant at de definerer en bil som gikk ut av produksjon for godt over 10 år siden som "på markedet" (underforstått "").

Edit:  Ser at også Prius er inne på 43. plass på kombinert-listen. Trodde den også var en hybrid ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

02jan

Ingen ladbare hybrider på listen.

* kan ha sammenheng med at det er produsert få ladbare småbiler.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Mippen

Jeg tenkte på ladbare hybrider, ikke vanlige hybrider som ikke kan plugges i veggen. Listen skal vise de gjerrigste bilene, og ladbare hybrider som mer eller mindre blir markedsført som elbiler når ikke opp
Fremtiden er elektrisk.

Øystein16

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. april 2016, klokken 18:16
Listen skal vise de gjerrigste bilene, og ladbare hybrider som mer eller mindre blir markedsført som elbiler når ikke opp

Eg forstår ikkje kva verdi ladbare hybrider kan ha på ei slik liste - dei er fullstendig avhengige av brukarane og korleis køyre- og lademønsteret er. I den grad det er av interesse viser eg våre data sidan siste fylling av bensin for vel 5 veker sidan 1662 km køyring og data frå i dag med boggitilhengjar og ca 500 kg last - husdyrgjødsel og slikt som ein normalt ikkje vil ha inn i ein bil.

Andre kan ha 0 i bensinforbruk, mens andre ikkje er så opptatt av lading. Batteriet i ein Tesla er nok til 10 ladbare Golfar... og tilsvarande.

Mippen

Listen viser reelt forbruk hos et stort utvalg av vanlige folk. Det er interessant å se hvor stort forbruk biler har, og hvor miljøvennlig de faktisk kjører. Selv om kanskje noen avviker fra flertallet vil mye data fra ulike biler og ulike sjåfører gi oss et bilde på hvor stor miljø gevinsten egentlig er på slike biler. Siden ladbare hybrider ikke er med på listen kan det tyde på at de i snitt kjøres mindre på strøm enn tenkt ut i fra fabrikken sine tall? Ladbare hybrider er først effektiv hvis de kjøres mest på strøm. Tallene her kan tyde på det motsatte?
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

De har nok valgt å ignorere ladbare hybrider i denne "testen.

Listen er basert på resultater fra spritmonitor.de

Der er f.eks Outlander PHEV oppført med med 4,2 l/100 km, som ville gitt den en respektabel 5. plass på "felleslisten" og 1. plass på "bensin listen".
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Litt flere tall fra spritmonitor.de

Gjennomsnittsforbruk totalt:
Plug-in hybrid: 0,44 l/mil
Dieselbil: 0,66 l/mil
Bensinbil: 0,80 l/mil

Plug-in hybridene får mye pepper for at de reklamerer med uoppnåelige tall, men fakta er en halvering av forbruket mot bensinbil, og en tredjedels reduksjon mot dieselbiler.
X75D
TM3 LR AWD

Speeder

Hva er gjennomsnittsalderen på bilene i de tre gruppene?
Zoe 43kW

Øyvind.h

Og ikke minst - motorstørrelser. Tyskerne er jo glade i store motorer :) Toyota som pøser ut flest hybrider er i andre enden av den skalaen...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

02jan

"Alle" biler , modeller, motorstørrelser, motortyper, årsmodeller ligger inne i denne basen.
Går fint å søke opp data for tesla S, bmw i3 BEV og REX, Leaf osv.

Både BEV og PEVH (batteri elektrisk kjøretøy & bensin elektrisk kjøretøy) er bevist/ubevisst utelatt fra den norske fremstillingen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Taffelman

Ok, 2011 modell eller nyere, mellom 90-180 HK (typisk norsk, 1 og 2 eier)

Bensinbil 0,70 l/mil
Dieselbil: 0,63 l/mil

NB! Hybrider som ikke er Plug-in (ladbar), inngår i gruppen bensinbil.
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

VW Golf MK7 (2013-)

E-Golf: 1,67 kW/mil (tilsvarer energiinnholdet i 0,16 liter diesel)
GTE: 0,42 l/mil
GTD: 0,67 l/mil
GTI: 0,87 l/mil

:)

X75D
TM3 LR AWD

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. april 2016, klokken 18:16
Jeg tenkte på ladbare hybrider, ikke vanlige hybrider som ikke kan plugges i veggen. Listen skal vise de gjerrigste bilene, og ladbare hybrider som mer eller mindre blir markedsført som elbiler når ikke opp

*slå meg for pannen* Gikk vist litt fort dette ja, leste bare "ikke en hybrid" - ordet "ladbar" gikk meg vist hus forbi. Beklager, bare se bort i fra det innlegget mitt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA