Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er ditt batteritap - Hvordan regne ut

Startet av ironduke, onsdag 15. juni 2016, klokken 11:28

« forrige - neste »

ironduke

Jeg ble elbilist i februar i år, så har foreløpig en kort (men superfornøyd) fartstid. Det jeg har opplevd så langt, som jeg vil nevne er:

a) Fossilbilister som gir f... i om de parkerer der det er reservert for elbil. Har opplevd å komme til hurtigladestasjon der en fossilbilist stod på tvers over de to ladeplassene. Og da var det i tillegg titalls andre ledige plasser på parkeringsplassen.

b) Folk som syter over at jeg ved å kjøre elbil "snylter på staten". Hvordan svarer man disse best?

c) Alle hyggelige elbilistene jeg møter ved ladestasjoner og ellers langs veiene :)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Klykken

a) Jeg ville ringt p-selskapet

b) Avgiftene er det våre folkevalgte politikere som har bestemt, og disse er som kjent stemt frem av oss selv (inkludert de som syter). Det er også fritt frem for alle å kjøpe elbil.

c) Folk flest er jo hyggelige uavhengig av kjøretøy. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

tomrh

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
a) Fossilbilister som gir f... i om de parkerer der det er reservert for elbil. Har opplevd å komme til hurtigladestasjon der en fossilbilist stod på tvers over de to ladeplassene. Og da var det i tillegg titalls andre ledige plasser på parkeringsplassen.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:16
a) Jeg ville ringt p-selskapet
Siden det er en hurtigladestasjon ville jeg kanskje først ringt hurtigladeoperatøren. Det er i deres interesse at hurtigladerne er tilgjengelige til enhver tid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
a) Fossilbilister som gir f... i om de parkerer der det er reservert for elbil. Har opplevd å komme til hurtigladestasjon der en fossilbilist stod på tvers over de to ladeplassene. Og da var det i tillegg titalls andre ledige plasser på parkeringsplassen.
Dette vil i løpet av relativt kort tid gå over av seg selv, men det er bare å erkjenne at noen bilister har problemer med både selvfølelsen, aggresjonsnivå og normal folkeskikk.

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
b) Folk som syter over at jeg ved å kjøre elbil "snylter på staten". Hvordan svarer man disse best?
Hvis man i det hele tatt skal svare de finnes det mange argumenter.
1. En som har kjøpt elbil viser utvilsomt intellekt nok til å tilpasse seg gjeldende lover og regler.
2. Spør hva vedkommende betalte når bilen var splitter ny. Kun første eier har bidratt med mva og engangsavgifter. De øvrige "snylter" da på stat og forrige eier.
3. Staten er den som faktisk har sagt at vi helst ser at du kjører miljøvennlig. Det er også en grunn til at avgiftene på diesel og bensinbiler er der.
4. Du bidrar stort overfor helsevesenet med at du ikke forurenser og skaper trøbbel for astmatikere, hjerte/lungesyke.
5. Avgiftene for forurensning vil bare tilta i styrke med årene.
6. For 20 år siden ble du oppfattet som "Nerd" om du nevnte Internet til det store flertall. I dag er du helt ute om du ikke er på nettet.
7. Ingen som kjører elbil vil frivillig gå tilbake til fossilbil. Det går ikke på kjøpsomkostninger, men bruk.

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
c) Alle hyggelige elbilistene jeg møter ved ladestasjoner og ellers langs veiene :)
Helt enig :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

zyp

Sitat fra: kodalse på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:26Kun første eier har bidratt med mva og engangsavgifter. De øvrige "snylter" da på stat og forrige eier.

Det blir feil å se på det sånn, innbetalte avgifter inngår også i bruktverdien på en bil. Når du kjøper en bruktbil så kompenserer du forrige eier for deler av avgiftene de har betalt.

kodalse

Det vil det jo være særdeles delte meninger om akkurat som det er delte meninger om elbilister "snylter" eller ikke.
Teknisk sett har andre eier kun betalt omregistreringsavgift.
Ved mine kjøp/salg av brukte biler har det ihvertfall aldri vært nevnt noe annen avgift.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Beckern

Sitat fra: kodalse på tirsdag 12. april 2016, klokken 17:28
Det vil det jo være særdeles delte meninger om akkurat som det er delte meninger om elbilister "snylter" eller ikke.
Teknisk sett har andre eier kun betalt omregistreringsavgift.
Ved mine kjøp/salg av brukte biler har det ihvertfall aldri vært nevnt noe annen avgift.

Du som ikke betalter avgift når du kjøper bruktbil burde jo dra til Tyskland å kjøpe fine bruktbiler der for en billig penge. Vi andre må nok nøye oss med med å betale ganske så mye i avgifter også når vi kjøper bruktbil, ja med mindre vi kjøper elbil da.

Taffelman

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
b) Folk som syter over at jeg ved å kjøre elbil "snylter på staten". Hvordan svarer man disse best?
Er man snylter hvis man kjøper en Toyota Yaris i stedet for en Toyota Landcruiser? Den har jo mye lavere engangsavgift...

Eller en BMW 316d i stedet for en 320d

Eller hvis man drikker flaskevann i stedet for øl..

Eller hvis man ikke røyker...

Man kan ikke snylte på en avgift som ikke eksisterer. Avgifter blir ilagt produkter/tjenester styresmaktene ønsker å begrense bruken av. Deretter er markedet fritt og du kan velge å kjøpe et fornuftig produkt, eller et ufornuftig produkt som er ilagt en avgift.

X75D
TM3 LR AWD

kodalse

Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:05
Sitat fra: kodalse på tirsdag 12. april 2016, klokken 17:28
Det vil det jo være særdeles delte meninger om akkurat som det er delte meninger om elbilister "snylter" eller ikke.
Teknisk sett har andre eier kun betalt omregistreringsavgift.
Ved mine kjøp/salg av brukte biler har det ihvertfall aldri vært nevnt noe annen avgift.

Du som ikke betalter avgift når du kjøper bruktbil burde jo dra til Tyskland å kjøpe fine bruktbiler der for en billig penge. Vi andre må nok nøye oss med med å betale ganske så mye i avgifter også når vi kjøper bruktbil, ja med mindre vi kjøper elbil da.
Da må du være særdeles uheldig stilt siden finansdepartementet sier dette:
"Omsetningen av brukte motorvogner og tilhengere er i Norge fritatt for merverdiavgift."

Jeg har til gode å se noen salgsmelding som inneholder begrep som MVA eller engangsavgifter ved omsetning av privat bil allerede kjøpt av norsk forhandler eller privatperson.

Poenget var at ikke en eneste kjøper av brukt eksosbil allerede omsatt i Norge kan vise til at de har betalt en eneste krone i avgift annet enn omregistreringsavgift.
I en prinsipiell diskusjon med 2. gangs eier av eksosbil kontra elbil kan han ikke vise til å ha betalt noe mer i avgift enn elbileier har.
Han kan selvsagt forfekte at i en del av det han har betalt ligger det skjulte avgifter, men hvis han blir spurt om hvilken del kan han kun synse, aldri vise til et eksagt tall, det kan kun første eier gjøre.

Eks. Hvor mye avgifter har en kjøper av en 10 år gammel Yaris til 40K betalt? Ingenting, eller kanskje 40K?
Hva med en som har kjøpt en tre år gammel bruktbil?
Han kan kanskje synes at bilen til 150K inneholdt noen avgifter, men kan aldri vise til hvor mye.

Når forsvinner så avgiftene på veien mot 10 - 15 år?
Har de noensinne vært der etter første kjøper?
Teknisk sett nei :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jensjacob

I Danmark kan du 'eksportere' en brugt bil og få noget af afgiften tilbage. Den refunderede afgift afhænger af den afgift en bil i tilsvarende alder og stand og udstyrsniveau var blevet pålagt ved import.
Men det er en meget udefineret størrelse. Svartiden (vurderingstiden) er pt. ca 3 uger og jeg tror ikke der ligger helt veldefinerede regler til grund for vurderingen. Med sådan noget vil det altid være en vurderingssag.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

arthur

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00


b) Folk som syter over at jeg ved å kjøre elbil "snylter på staten". Hvordan svarer man disse best?



Jeg har gått over til å svare at det gjør jeg, og med god samvittighet sågar og lar det være med det. Stopper gjerne "diskusjonen" for det nytter ikke å diskutere/argumentere saklig mot slike beskyldninger, dessverre.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

De samme folkene som drar opp snylte-kortet i elbildiskusjon er ofte dobbeltmoralske og gjerne mer enn villig til å unndra seg skatter og avgifter på andre områder. Spør om de selv f.eks. unnlater å føre opp fradrag på selvangivelsen fordi de finner slik glede i å bidra litt ekstra til fellesskapet? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 13. april 2016, klokken 07:10
De samme folkene som drar opp snylte-kortet i elbildiskusjon er ofte dobbeltmoralske og gjerne mer enn villig til å unndra seg skatter og avgifter på andre områder. Spør om de selv f.eks. unnlater å føre opp fradrag på selvangivelsen fordi de finner slik glede i å bidra litt ekstra til fellesskapet? ;)

De er nok blant dem som beinflyr ut av flyet for å handle på tax-free'n også, tenker jeg... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Electrix

Diesel var et drivstoff for busser og lastebiler, og på samme måte som nyttekjøretøyer har lavere registreringsavgifter så har de også lavere drivstoffavgifter. Over en krone pr liter i avgiftsrabbatt på diesel i forhold til bensin. Så fant noen ut av det var lurt å bruke diesel på privatbiler siden de da kunne utnytte denne ordningen. Det selges hvert år over 2,8 milliarder liter diesel i Norge som igjen gir over 3 milliarder i "diesel-subsidier" for å bruke andres uttrykk. Som takk får vi igjen økt NOx-utslipp. Hvem er det egentlig som snylter?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Sitat fra: ironduke på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
b) Folk som syter over at jeg ved å kjøre elbil "snylter på staten". Hvordan svarer man disse best?

Fortell dem om alt det fine du har kjøpt for penga du har spart. Jeg har satt av avgifter og mva. på en egen gledeskonto. Den bruker jeg til restaurantbesøk, godt drikke, ferieturer osv. Hver gang f.eks årsavgifta forfaller så har jeg nye 2500,- på konto. Sparte penger til drivstoff renner konstant inn. Kontoen øker og øker, jeg klarer ikke å få utgiftene til å strekke til. Det er begrenset hvor mye god mat og drikke jeg klarer å få stappet innpå. Hvis jeg lever gjennomsnittlig lenge så skal jeg komme til å spare ca. 800.000,- på drivstoff. Flerfoldige hundre tusen av disse er sparte avgifter. Disse pengene skal jeg kose meg inderlig med. Kanskje jeg pensjonerer meg et par år tidligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA