Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekord forsøk på motorvei.

Startet av bjaolsen, tirsdag 14. juni 2016, klokken 15:49

« forrige - neste »

bjaolsen

Jeg er på +/- samme verdier som deg aronesen.

Venter på å ta samme telefon, men skulle gjerne hatt en beskrivelse av hva som er gjort. Enklere å bestille da.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Da som er gjort er at dei 3 modulane som styrer batteriet og sikkerhetsfunksjonane på batteriet er oppdatert til siste versjon av SW. Modulane heite BMS og BMS sikkerhet. Den siste modulen fekk eg omprogramert tidlegare og husker ikkje kva den heite.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

#78
Da har jeg hentet bilen etter oppdatering og SOH viser atter 100%.  Umiddelbart virker lade% mer edruelig, med 16% første halvtime (31-47), men vi får se ettersom det skrider fram. Skal prøve å huske å nappe ut bilen en stund på litt før 99% og sjekke skumnivået etter en stund.

Så versjonen for BCB (Battery Connection Box) var endra fra "0870" til "0871" samt at EVC (Electric Vehicle Controller) nå rapporterer "0790" mot "0770 < 0790" før. Ellers så jeg ingen andre endrede versjoner ved første øyekast.

Det de sa var oppdatert var motorstyring, ladestyring og batteristyring.

Edit: Lade% utvikler seg slik (pr halvtime, lest på nettsiden): 31%-47%-63%-79%-93%
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Takk for utfyllende rapport. Da vet jeg hva jeg skal be om når jeg ringer for å få time.  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

#80
Stoppa lading på 95% på skjermen (93.3/90.2 usable/real i CanZE). Skal sjekke hva den sier etter en liten time koblet fra.

Edit: Etter 45min viste det morsomt nok 98% når jeg satte meg inn i bilen, så ikke mye skum etter den ladinga, nei.

Neste test: Fulllading.

Bytta til 99% ganske fort etter at jeg satte på, men indikerte 15min som første estimat. Vi får se når den gjør seg ferdig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Eit tips for betre og meir nøyaktig avlesing er å brukar Kwh og ikkje %.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Godt tips med avlesing av kWh  ;). Vil nok være mest naturlig for beregninger, men denne gangen var hensikten å logge om skumeffekten fortsatt var like til stede, så da var % det mest interessante for meg  8)

Bilen var ferdig lada etter 1t07m. Sluttstatus:

Usable SoC 100%
Real SoC: 97.9%
Available energy: 23.0
Volts HV Battery: 395 (blir vel 4.115V pr celle, glemte å sjekke det)
SoH: 100%
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Kjørte en tur t/r til Vikeså i går kveld for å sjekke om batteriindikatoren ved kjøring også var mer til å stole på enn tidligere, nå etter oppdateringen. 1-2°C og (øs)regn underveis. Batteritemp ved start 12°C, når jeg kom hjem 26°C. Forbruk ~20kWt/100km halvveis, 18.5kWt/100km når jeg kom hjem.

Rapportert rest i CanZE virka til å stemme veldig bra med det rapporterte forbruket. Litt avvik underveis ved at CanZE indikerte ~1kWt mindre enn startvedi minus rapportert forbruk skulle tilsi, men så lite at jeg det er  innafor det forventede avviket ved såpass hard kjøring. Energi forsvinner jo både i varmetap, batterioppvarming etc. og jo hardere man belaster batteriet, jo mindre energi klarer man ta ut fra det. Så at ting justerte seg inn igjen når hjemturen ble roligere pga annen trafikk på veien.

Alt i alt veldig fornøyd og oppdateringen ser ut til å ha ryddet opp i de verste irritasjonsmomentene. Gjettometeret virker også mye mer fornuftig og var ikke sitt overpessimistiske jeg i går i alle fall, men jeg får gi det noen dager før jeg feller en endelig dom over det.

Lada bare på 15A/1f i natt, så kom bare til 99% (som den hadde stått på 15-20min når jeg dro). Rapportert tilgjengelig ved avgang var 22.7kWt.

Ladestasjonen på Vikeså så forresten veldig ferdig ut og strøm var satt på. Klarte dog ikke å starte å lading på 22kW-stolpen selv om alt så i orden ut. Testa av naturlige årsaker ikke CCS/CHAdeMO   8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Da skulle de ringe meg når de hadde løsningen for varmeapparatet klar. Enten på fredag eller i neste uke. Så slår jeg to fluer i en smekk. Bedre batteristyring og varmere bil..  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

Oppdatering. var innom i går for å be om at de skiftet logo forran og bak i samme slengen når de skulle gjøre de andre tingene. Og for å høre når jeg kunne komme med bilen.

Fikk da beskjed om at de hadde fått alle delene for å fikse varmeapparatet, men at de ikke var helt fornøyd med programmeringen som måtte gjøres for å få bedre batteristyring og at de jobbet med å forbedre denne. Jeg skulle få beskjed når alt var klart.

Skal holde dere oppdatert om både batteri og software oppdateringer.  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

Da er bilen hentet hos motorforum, og står til lading.
SOH har gått fra 81% til 99%.

De sier at batteristyring er oppdatert, men jeg klarer ikke å lese ut noe på CanZE.
Det eneste jeg kan se her er at CLIM (Climate Control) er forandret fra 0701>0515 til 0806>0515.
De har byttet styringsenheten til varmeapparatet og reprogramert denne.

BCB (Battery Connection Box) er 0870 som før.
EVC er 0770<0790 som før.

Så da gjenstår det egentlig bare å se i det praktiske liv om ting er blitt bedre eller ikke. Rekkeviddeindikatoren indikerer lengre rekkevidde enn før, men vi får se om det er et forbigående fenomen.


Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

refreol

Min 210 ble omprogrammert for en måneds tid siden. Nå viser den 110-120 km ved fulladet, mot 80... før programmering.

Men, det som nå skjer er at den stopper lading ved 95 til 98%. Dette skjedde aldri før.

Så - om jeg ikke innstiller for forvarming - så står den på sine 95 - 98%. Dersom jeg stiller inn forvarming ser jeg at den i god tid begynner å lade og på 100%, samt er varm som bestilt.

Nå er dette ikke noe stort problem for oss, men det hadde vært artig å høre om andre som har fått omprogrammert ser noe til det jeg opplever.


Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

zbk

Sitat fra: refreol på mandag 02. januar 2017, klokken 12:14
Men, det som nå skjer er at den stopper lading ved 95 til 98%. Dette skjedde aldri før.

Så - om jeg ikke innstiller for forvarming - så står den på sine 95 - 98%. Dersom jeg stiller inn forvarming ser jeg at den i god tid begynner å lade og på 100%, samt er varm som bestilt.

Stopper den på 95-98% eller har den stoppet på 100% og falt etterpå? (sjekk loggen på nettsidene).

Har bare registrert dette en gang etter omprogrammering, da jeg i dag kom ut til 98% etter at den var lada til 100% i går morges og bilen ikke ble brukt før i dag. Temperatur ca 0°C ute.

Så dette ofte i fjor når temperaturen sank under nullpunktet, tror det verste jeg opplevde var 92%. Litt av dette vil man nok oppleve som følge av hvordan batterikjemien fungerer, men om det er skumeffekt, vampire drain eller bare kulden som påvirker det er jeg ikke sikker på.

Det har foreløpig nesten ikke vært kuldegrader her så jeg vet ikke om problemet vil være det samme etter oppdateringen av programvaren.

Det jeg har sett er i alle fall at bilen stort sett er ferdigladet litt før det den estimerer ved ladestart. Tidligere kunne det ta flere timer lenger enn det bilen trodde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

#89
Ferdigladet kl 12:27 med 100% og estimert rekkevidde 157 km.
Jeg gikk ut og koblet fra en time senere og da var det fortsatt 100%, men rekkevidden hadde økt litt til 160 km.

Har også inntrykk av at hastigheten er bittelitt raskere enn estimert, men dette er første lading, så vi får se..

Available energy har økt fra 18.6 til 22.5 kWh.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA