Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekord forsøk på motorvei.

Startet av bjaolsen, tirsdag 14. juni 2016, klokken 15:49

« forrige - neste »

bjaolsen

Har også "konservative" estimater på rekkevidde om dagen (+/- 80km) og 82% SOH

Tenker at jeg skal høre med forhandler om en reprogrammering. Har nemlig mer enn nok skummeffekt....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Da har jeg fått avtale for oppdatering av en kundebehandler som hørtes bra skeptisk ut når han ringte meg... Oppdatering kommer når bilen har vært inne om et par uker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Var inne på service i forrige uke, spurte om de kom til å oppgradere firmware og det avkreftet de. Det gjør dem kun om de har en grunn til det sa det. En sjekk med canze bekreftet det..

SOH=93% og de siste dagene, etter at kulda har kommet til Østlandet, så har estimert kjørelengde gått drastisk ned, under 8 mil, lading har også tatt en liten evighet.

Får legge til at jeg knapt har hatt lunk på batteriet i det siste, lite 'langkjøring' for å si det sånn og da blir både rekkevidde og ladehastighet deretter.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

StigH

Da tok jeg fiksen på dette selv. Skrudde av -polen på 12V batteri framme i motorrommet. Lot bilen stå i 5 min uten strøm. Vipps! Så viser min nå akkurat de samme estimatene som i fjor vinter. Dvs ca 130 km og oppover i -4 grader ute. Estimatene for forbruk pr mil ble mer normale også. Viste jo steike meg 30kW/100km. Typisk som en datamaskin som har stått på lenge. Trenger en skikkelig reboot en gang i blant. Spesielt om det er no rusk i firmwaren.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

zbk

Oppnår du noe annet med dette enn å resette kjørecomputeren på samme måte som med "åpen dør"-trikset? Sist jeg gjorde det tok det bare to dager før estimatene var like håpløst pessimistiske igjen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

StigH

Har aldri prøvd åpen dør triks men resatt på vanlig måte i menyen uten at det har hjulpet det grann. Dette funket før men ikke i den siste tiden. Fikk bare minimum forandringer. Dette åpen dør trikset. Gjør dette resetting noe annerledes enn vanlig reset?
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

zbk

"Dør åpen, begge pedaler inn og begge knapper på kjørecomputer valg inn."

Da resettes kjørelengde-estimatet skikkelig i alle fall. Hva annet som eventuelt skjer er jeg usikker på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Kan komme med en liten oppdatering på status etter SW-reinstallering.

Har kjørt drøyt 2000 km siden bilen var inne hos MF. Nå rapporterer bilen 130-150 km rekkevidde ved fullading. (+-0 grader utetemp den siste tiden). Dette stemmer veldig godt med den rekkevidden jeg oppnår. På onsdag kjørte jeg 135 km og hadde 13% SOC da jeg satte bilen på lading. I går ca 105 km med 30% SOC da jeg satte den på lading.

Det er nok fremdeles noen få prosent "ølskumeffekt", men veldig mye bedre enn før den var inne til SW-reinstallering. Lading til 100% tar veldig mye kortere tid enn tidligere. Nå er det ca 15 min fra 99-100% mot ca to timer før reinstallering. Det jeg også ser er at bilen holder på 100% SOC over natta selv med noen minusgrader.

Har hatt noen tilfeller der forvarming tapper batteriet om morgenen den siste tiden. Bilen har 100% SOC før forvarming starter, og er nede på 97% etter 30 min forvarming tilkoblet lader. Dette skjer ikke hver dag, og ser ikke ut til å ha sammenheng med temperatur heller. Onsdag og i dag var det ca +1 grad og bilen viste 97%. I går var det kuldegrader, men da var det 100% SOC etter fullført forvarming. Alle tre dager viste bilen 100% før forvarming startet opp.

Jeg fikk med utskrift av alt som ble gjort da bilen var inne hos MotorForum, men har ikke studert så nøye hvilken SW som er reinstallert, og evt. om det er snakk om nye versjoner eller kun reinstallering.
 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Kunne du posta bilde av hva som var gjort?

Kunne være nyttig i kommunikasjonen med mitt verksted. Jeg henviste de til MF Bergen som jeg visste hadde gjort dette, slik at de kunne få informasjon derfra om nødvendig, men det virka de smått avvisende til.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på fredag 18. november 2016, klokken 10:50
Kunne du posta bilde av hva som var gjort?

Kunne være nyttig i kommunikasjonen med mitt verksted. Jeg henviste de til MF Bergen som jeg visste hadde gjort dette, slik at de kunne få informasjon derfra om nødvendig, men det virka de smått avvisende til.

Skal se på papirene jeg fikk med om det er mulig å finne ut nøyaktig hva de har gjort.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Då har eg fått oppdatert sw på min 210 bil og ser i CanZe at eg no har 22,5 kw tilgjengeleg igjen. Eg veit ikkje om eg har fått nokon lengre rekkevidde sidsn eg har kjørt med skiboks alle dagane etter at oppgraderinga vart gjort.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 22. november 2016, klokken 21:14
Då har eg fått oppdatert sw på min 210 bil og ser i CanZe at eg no har 22,5 kw tilgjengeleg igjen. Eg veit ikkje om eg har fått nokon lengre rekkevidde sidsn eg har kjørt med skiboks alle dagane etter at oppgraderinga vart gjort.

Vet ikke om jeg har lengre rekkevidde, men nå slipper jeg å låse bilen for å få tilgang til energien i batteriet. I praksis så har jeg nok 20-30 km lengre rekkevidde i forhold til i fjor vinter. Nå klarer jeg 130-140 km i et strekk, men i fjor måtte jeg stoppe/låse bilen noen minutter for å klare 110 km under samme forhold og hastigheter. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

aronesen

Djizes.. Jeg sjekket SOH for 10 dager siden og da var den 87. I dag var den 82.. Får be om en nullstilling av batteriet jeg også..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

#73
Dratta til 86% her i dag. Sitter nå og ser batteriet stige mens jeg står i ferjekø. Fra 15 til 22% foreløpig. Spent på resultatet etter bilen skal inn på tirsdag.

Edit: Trenger heldigvis ikke stoppe for å tappe slutten av batteriet, sånn som THE, men har den morsomme effekten at gjenstående avstand og estimert rekkevidde i dag fulgte hverandre nesten helt synkront fra Aksdal mot Sandvikvåg frem til ~25% og 30km rest/estimert. Etter turen over Stord stoppa jeg med 15%/16km estimert rest på ferjekaien. Parkert på ferja 15min senere viste bilen 22%/24km.

Knakende bra software...

Edit 2: Etter ferjeturen er status 23% og 31km estimert.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Da venter jeg på oppdatering fra deg før jeg ringer å bestiller time.

SOH 82. Available energy 18,4.
Usable state of charge 98. Real state of charge 94.9.
Real vs indicated 94.9 / 100.

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA