Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekord forsøk på motorvei.

Startet av bjaolsen, tirsdag 14. juni 2016, klokken 15:49

« forrige - neste »

JENSSEN

Er det noen i sarp/fr.stad/moss området som har mulighet for å lese av batteriet mitt? Lurer på tilstand!
22kw svart zoe 2016

bjaolsen

Nå har plutselig batteriet mitt "kviknet til" opp 1% til 93% SOH...

Kanskje det er noe i det som ble sagt på et tysk forum... SOH er ikke riktig før en tømmer batteriet helt og så lader opp igjen? Jeg har kjørt tommere ( ca. 10% mot 20-30) enn vanlig noen ganger de siste dagene

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ladov

Jeg har sett noe liknende på Laptop-batterier, hvor maskinen tror batteriet er dårligere enn det det er. 1-2 dype ladesykluser har gjort at den kommer i kontakt med virkeligheten igjen.

På den annen side så er jo ikke 1% all verden, jeg har vel mistanke om at naturlig måleunøyaktighet uansett er større enn som så.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

overter

Fikk endelig koblet opp canze opp til Zoe og til min overraskelse oppdage at SOH% er 87%. Akkurat rundet 40k km, Q210. Noe feil her?


Sent from my iPad using Tapatalk
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

morten69

Endelig virker bilen min. Fått byttet lader og ny software. Det som bilen rapporterte før bytte og software var SOH 98% og maks 23.3 kw, kjørt 25 000 km.
Etter ny software så får jeg SOH 93% og maks 22 kw.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

pudderjagar

#20
I dag ramla min SOC frå 94 til 91% og bilen har bare kjørt 39 000 km.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!


aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Elmar

#23
2015/02 Q210
SOH 93%
15700km
189km rekkevidde ved nullstilling
16°C Utendørs temp.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

bjaolsen

#24
Hmmm, nå er det bare 88% og 33500 km.


Edit:

Ser at CanZE rapporterer "Available energy : 23kWh" etter lading - på min Q210 ?!
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Min har nå gått ned til 94% SOH, 31000km.

Sjekket før jeg hadde bilen inne på service i mai. 26000km, SOH 99%.

Har hatt litt trøbbel med CanZE, så fikk ikke kontakt rett etter bilen hadde vært på service. Regner med at det er SW-versjon som er årsaken til at SOH har gått ned fra 99% til 94% på 5000km og drøyt to måneder. Har for øvrig ikke merket at rekkevidde er redusert i forhold til i fjor sommer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Var i Bergen i helga og kjørte opp CanZe underveis. Ser at SOH rapporteres til 87% etter 30000km på telleren. CanZe rapporterer også et relativt lavt tall på available energy i forhold til SOC. Røft regnet ser det ut til at det tallet er ca slik: "energy left = 22kWh * SOH * SOC".

Når jeg ladet på Halhjem rapporterte bilen at jeg hadde brukt noe over 19kWh (hadde kjørt en stund etter 19kWh kom opp) og hadde 16% når jeg startet lading etter ferjeturen. Low battery warning kom rett før ferjekaien og da sa vel CanZE 12% om jeg ikke husker feil.

Basert på det jeg måler på kjøreturen klarer jeg altså fortsatt å få (minst) 22kWh ut av batteriet. Er SOH et mål på tilgjengelig energi eller er det mer komplisert enn som så?

Jeg opplever tross alt ikke noe reduksjon i praktisk opplevd kjørelengde. Med 14min lading på Aksdal (7.5kWh levert fra lader) kjørte jeg 180km fra Os til Stavanger i går og hadde 40% igjen når jeg koblet til hjemme etter ganske nøyaktig 22kWh totalt forbruk ila dagen (bikka over fra 21kWh etter at jeg parkerte).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Er ikke bruttokapasiteten på Zoe 26kWh? Ut fra det skulle jeg tro at du ikke vil droppe under 22kWh tilgjengelig før SOH kommer under 85%
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

Vil jo ikke tro de kan fjerne hele bufferet i topp og bunn sånn uten videre, da vil de jo bare aksellerere degraderingen og få flere garantisaker på nakken enn de ellers ville.

Gitt at R240 tar ut 23.3kWh fra samme batteripakken er det nok noe å gå på. Siden en del har rapportert at det ser ut som om en programvareoppdatering i bilen har "stjålet" en del % på SOH, kan det være en sideeffekt av dette? 22kWh er 94% av 23.3kWh noe som ser ut til å være i nærheten av det oppdateringsdroppet som er observert.

Har dere med R240-utgaven jevnt over høyere SOH enn oss med Q210? Man skulle jo tro det var omvendt siden batterikapasiteten utnyttes hardere.

Får sjekke litt mer cellespenninger etter hvert, men android-telefonen jeg har til CanZe er så gammel og dårlig at det er brysomt å dra i gang analyseoppsettet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA