Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)

Startet av bjaolsen, mandag 11. april 2016, klokken 21:20

« forrige - neste »

pudderjagar

Då eg passerte 100 000km så har SOH hoppa opp og ned som ein jojo.
  10 000km og SOH på 102%
  50 000km og SOH på 99%
  70 000km og SOH på 98%. Da same sidan eg fekk oppgradert FW på batteriet i oktober i fjor.
101 000km og SOH på 97%
103 000km og SOH på 94%
104 000km og SOH på 96%
109 000km og SOH på 94%
110 000km og SOH på 92%
110 800km og SOH på 91%
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

#106
Har den siste uka kjørt batteriet på min Q210 fra fullt til tomt med forsiktig bykjøring. Enda opp med 190.4km og 11.8kWh/100km, noe som skulle tilsi at jeg har hentet ut ca 22.4kWh fra batteriet. Forbruksmålinga i bilen passerte 22kWh ei god stund før jeg parkerte.

CanZE viste da 0.1kWh tilgjengelig når jeg parkerte og starta ladinga. 0% lyste fint fra displayet  8).

Med andre ord ingen målbar forringelse av batteriet etter snart fire år og nesten 50Kkm.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

minibiti

Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Sitat fra: zbk på torsdag 16. august 2018, klokken 14:12
Har den siste uka kjørt batteriet på min Q210 fra fullt til tomt med forsiktig bykjøring. Enda opp med 190.4km og 11.8kWh/100km, noe som skulle tilsi at jeg har hentet ut ca 22.4kWh fra batteriet. Forbruksmålinga i bilen passerte 22kWh ei god stund før jeg parkerte.

CanZE viste da 0.1kWh tilgjengelig når jeg parkerte og starta ladinga. 0% lyste fint fra displayet  8).

Med andre ord ingen målbar forringelse av batteriet etter snart fire år og nesten 50Kkm.

Dette er da same som eg hadde på min. Men så passerte eg 100 000km og då raste den nedover. Synest da er litt betenkeleg sidan batteriet har garanti på 5 år eller 100 000km.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Då eg passerte 100 000km så har SOH hoppa opp og ned som ein jojo.
  10 000km og SOH på 102%
  50 000km og SOH på 99%
  70 000km og SOH på 98%. Da same sidan eg fekk oppgradert FW på batteriet i oktober i fjor.
101 000km og SOH på 97%
103 000km og SOH på 94%
104 000km og SOH på 96%
109 000km og SOH på 94%
110 000km og SOH på 92%
110 800km og SOH på 91%
111 593km og SOH på 84%

Er da nokon som har vore borti da same?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Avleste 92 eller 94% i vinter, så helt stabil virker ikke verdien.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. august 2018, klokken 10:22
Då eg passerte 100 000km så har SOH hoppa opp og ned som ein jojo.
  10 000km og SOH på 102%
  50 000km og SOH på 99%
  70 000km og SOH på 98%. Da same sidan eg fekk oppgradert FW på batteriet i oktober i fjor.
101 000km og SOH på 97%
103 000km og SOH på 94%
104 000km og SOH på 96%
109 000km og SOH på 94%
110 000km og SOH på 92%
110 800km og SOH på 91%
111 593km og SOH på 84%

Er da nokon som har vore borti da same?
Hmm merkelige verdier. At den hopper og spretter et par % opp og ned kan jo skyldes unøyaktig måling, men det siste fallet fra 91% til 84% på under 1000km ser ikke bra ut. Er alle målinger tatt med fulladet bil i noenlunde samme temperatur?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

SOH verdien har ikkje temperatur som ein del av algoritmen. Den går på kor mykje somber stengt ned i kvar modul pga feil som BMS finner. I kvar modul ligg da x antall celler og da er den svakeste cella som setter grensa for heile modulen.

Eg ser at da mest sansynleg er 1 død modul og 2 andre som er nære på å dø.

Da som er interessanr er å få vite om da er andre som har kjørt like langt og som har like stor reduksjon i SOH verdien.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på søndag 19. august 2018, klokken 14:13
SOH verdien har ikkje temperatur som ein del av algoritmen. Den går på kor mykje somber stengt ned i kvar modul pga feil som BMS finner. I kvar modul ligg da x antall celler og da er den svakeste cella som setter grensa for heile modulen.

Eg ser at da mest sansynleg er 1 død modul og 2 andre som er nære på å dø.

Da som er interessanr er å få vite om da er andre som har kjørt like langt og som har like stor reduksjon i SOH verdien.
Hvor mye har du ladet med 43kw? Hvor ofte har du kjørt batteriet bortimot tomt og hvor ofte har du latt bilen stå med 100% soc over tid?

Men uansett er det jo ikke så helt galt at batteriet holder 84% soh etter 110kkm. Batteriet i bilen din er jo tross alt kun på 22kwh, og jeg vil tro du nå nærmer deg 1000 ladesykluser fra 0-100%.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Kor mykje ein har lada, hurtiglada, kor mykje ein ladar eller kor lenge den har stått med 100% har veldig liten betydning for batteriet på ein elbil.

Da som er interessant her er kun km bilen har kjørt og kva bilen raporterer om tilgjengeleg prosent av batteriet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

#118
Har nå kjørt 111111 km og har fortsatt SOH på 98%. Merker ingen tap når det gjelder rekkevidde.  :+1:
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Har du fått oppdatering på BMS da siste året? I CanZe har eg versjon 0854 på LBC og LBC2.

Har du det same også så frykter eg for defekte celler!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA