Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?

Startet av Diravi, tirsdag 14. juni 2016, klokken 14:32

« forrige - neste »

Diravi

Vi får bil til helgen og har montert en 32A lader (type 2-kontakt) på en 20A sikring. Det er aktuelt å oppgradere til en sterkere kurs senere, og jeg fikk bekreftet at det er uansett innstillingen i bilen som styrer hvor mye som trekkes, slik at ikke vi trigger automatsikringen. Bilen skal jo også huske innstillingene fra sted til sted.

Så ser jeg på TOCN sin Facebook-side nå en tråd der det hevdes at biler med enkeltlader ikke greier å huske innstillinger over 15A. Stilles den på 16A eller høyere en gang, spretter den automatisk opp i 32A neste gang man kobler til, hvilket får konsekvenser for tidsinnstilt lading. Visstnok bug, evt. feature om man ser veldig godlynt på det...

Er dette riktig? Er det noen med enkeltlader som har erfaring med at det IKKE er slik, og at den husker nedstilling til f.eks. 18 eller 20A selv om kontakt eller leder tilbyr 32A?

EDIT: Ser nå at noen har svart om det samme i en annen tråd nettopp. Setter dog pris på om andre kan bekrefte at det er mulig å få det til å fungere.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.msg471036.html#new
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Har fått det til å fungere noen ganger, men som oftest huskes ikke innstillingen over 16A. Merkelig nok fungerer det på noen steder, andre ikke. Hvilke steder som huskes har variert, og jeg har inntrykk av at det er blitt endret flere ganger med softwareversjoner.  Har vært slik siden starten, og begge bilene våre oppfører seg slik. Det gjør ingen forskjell om jeg bruker metodene som beskrives i reklamasjonstråden eller andre steder.

Veldig irriterende når man lader på en 25A punkt via blått adapter. Hvis det blir strømbrudd i løpet av natta gjenopptas ladingen på 32A. Samme med scheduled, og fjernstart via app. Hjemme er det løst med boks begrenset til 16A på 20A kurs, pluss regulerbar Kirkebøboks på 32A kurs.

Boksen din bør vel kunne begrenses? Hvilken type har du?


Cookie Monster

Jeg har enkeltlader. Husker alltid 20A. Men setter jeg den på feks 22 eller 26 husker den ikke når jeg stopper og starer igjen.

Vært sånn i 1 år. Ga bare opp hele greia og står bare alltid på 20A. Har 32A men kan ikke belaste mer siden kursen deles med den andre garasjen så da ble det slik.
2015 P85D

Muffinman

Har du testet dette bare i garasjen eller flere steder? Våre biler husker innstillinger på noen lokasjoner, andre ikke. Det betyr at om du kun lader hjemme og det virker der kan det tenkes at det bugger andre steder.

Hjemme hos oss har hukommelsen vært bra i perioder, noen ganger har den husket bestemte verdier (f.eks. 25/28A) helt til de endres, mens andre ganger huskes kun <15A. Klarer ikke å se noe mønster.

Menneh, genialt med justerbar veggboks. Har mulighet for 13/25/32A, og man kan endre mens lading pågår uten å gå inn i bilen. Kjekt hvis en bil lader på 32A og man skal sette den andre bilen på lading. Da er det bare å velge en lavere verdi på boksen og plugge inn uten risiko for at sikringen går, eller at strømmen smeller opp i 32A om det skulle bli en kort blackout i løpet av natta.

Diravi

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. april 2016, klokken 21:16

Boksen din bør vel kunne begrenses? Hvilken type har du?

Har en trefas 32A boks fra billader.no; tror den kan stilles ned, men gjøres hos leverandør - det er ingen bryter. Hadde valget mellom den og en enfas 20A, men valgte å gå for den større i tilfelle vi får oppgradert kurs senere, så vi sikrer fremtidig fleksibilitet. Viktig for oss at den kunne låses og kunne fås med innebygd type B jordfeilvern.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

zoom

Prøv dette:
Du går ut av bilen setter i ladekabel,lading vil starte og jobbe seg opp til 32A,du går så inn i bilen og justerer
ønsket strømtrekk til f.eks 25A,du må så avbryte ladingen ved å trekke ladekabel ut av bilen,sett ladekabelen tilbake og lading starter på 25A, denne innstillingen vil bilen huske.
Lader du andre steder en hjemme i mellomtiden vil du nok måtte gjøre prosedyren på nytt.
Har funket for meg. ::)

Diravi

Sitat fra: yolo på tirsdag 12. april 2016, klokken 09:25
Prøv dette:
Du går ut av bilen setter i ladekabel,lading vil starte og jobbe seg opp til 32A,du går så inn i bilen og justerer
ønsket strømtrekk til f.eks 25A,du må så avbryte ladingen ved å trekke ladekabel ut av bilen,sett ladekabelen tilbake og lading starter på 25A, denne innstillingen vil bilen huske.
Lader du andre steder en hjemme i mellomtiden vil du nok måtte gjøre prosedyren på nytt.
Har funket for meg. ::)

Takk for tips! Har det noe som helst å si hva slags type kabel det er - om man anvender type 2 eller Teslas egen med kladd?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

zoom


ingare

Min erfaring her er:
Ved vanlig lading (ikke scheduled) så huskes strømstyrken. Vi lader på 27A (fordi veggboksen feiler på 28A og oppover)

Men ved scheduled lading, så opplever vi ofte at strømstyrken resetter seg til 32A og dermed feiler lading.

Dette gjelder S85 levert i oktober med enkeltlader (lasket fra fabrikk)
S85D - Levert
S85 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA