Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Østlandets blad: Lastebilsjåfør hindrer elbil i å kjøre forbi i kollektivfeltet

Startet av Panduck, tirsdag 14. juni 2016, klokken 14:29

« forrige - neste »

Panduck

Har nå både en type2->1 ladekabel og ladestasjon med fast type1 kabel, der den gummipakningen helt innerst, har løsnet og "vridd" seg. På ladestasjonen var den til og med begynt å gå i oppløsning.

Jeg har hatt disse godt under 2 år, synes virkelig de burde vare lengre. Ettersom dette har skjedd med begge "hovedkablene" mine, antar jeg dette neppe er et ukjent problem. Gjetter det er fuktighet.

Flere som har opplevd det samme? Hva er poenget med gummipakningene? Er de trygge å bruke uten, eller må de byttes?

m0nkey

Opplevde det samme med min type 2 til type 1 kabel etter at jeg lånte den bort til en leaf eier.
Denne er cirka 1,5 år gammel. Endte opp med å kjøpe ny.
KIA Soul EV Classic (2015)

Ingeniøren

Noen gummidetaljer aldrer fort. Det kan skyldes tap av mykner i plast/gummi og sola/UV. Sier vel og noe om kvaliteten på materialet som er brukt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Sitat fra: m0nkey på mandag 11. april 2016, klokken 22:44
Opplevde det samme med min type 2 til type 1 kabel etter at jeg lånte den bort til en leaf eier.
Denne er cirka 1,5 år gammel. Endte opp med å kjøpe ny.

Det er jo "nesten ok". På en lader til nær 7000kr, er ikke "kast etter 1.5 år og kjøp ny" det man har mest lyst til. Jeg får prøve å få dette på garantien...

Panduck

Sitat fra: m0nkey på mandag 11. april 2016, klokken 22:44
Opplevde det samme med min type 2 til type 1 kabel etter at jeg lånte den bort til en leaf eier.
Denne er cirka 1,5 år gammel. Endte opp med å kjøpe ny.

Fikk beskjed av produsent at "denne gummiringen er ikke påkrevd, fjern den, og bruk kabelen som før".

Da er jo ting greit.

c-zero0214

Hei.

Som en del av vedlikeholdet sprayer jeg nevnte Gummi-ring  med en liten dusj wd40 en gang eller to i kvartalet, ( min har løsna en gang), sprayer også  meget lite vaselinspray i ladekontakten samtidig, har ikke opplevd problemer etter dette. :)






2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

e-curious


Ingeniøren

#7
Sitat fra: c-zero0214 på mandag 30. mai 2016, klokken 23:40
Hei.

Som en del av vedlikeholdet sprayer jeg nevnte Gummi-ring  med en liten dusj wd40 en gang eller to i kvartalet, ( min har løsna en gang), sprayer også  meget lite vaselinspray i ladekontakten samtidig, har ikke opplevd problemer etter dette. :)

Silikonspray er vel bedre på gummi og plast... Vet ikke om det er lurt med vaselin i kontakten, litt avhengig av mengden sef  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

WD-40 er ikke så langt unna white spirit. Ikke det beste å ha på gummi, nei. Silikonspray er nok bedre. Vaselin i kontakter er et velkjent triks, det brukes mye på anleggsmaskiner etc. Levetiden på kontaktene øker betraktelig, men det er noe griseri å holde på med. Jeg ville ikke gjort det på ladekabelen. Det finnes spesialfett for kontakter også. Vaselin er en litt for vag beskrivelse, det ender med at folk smører på det de finner i farta.

aurba

Sitat fra: Ferry på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:00
Vaselin er en litt for vag beskrivelse, det ender med at folk smører på det de finner i farta.

Ja, syrefri vaselin bør det være!
Think City 2010, Lithium

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA