Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla S med autopilot eller uten?

Startet av Sungrazer, tirsdag 14. juni 2016, klokken 06:10

« forrige - neste »

Sungrazer

... Og kunne tenke seg å bytte to av dem med to av mine fire venstrefelger?! [emoji23]

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Klykken

 Er det ikke bare å bytte diagonalt, eller er det jeg som er tåkebelagt i tankegangen nå?  ??? ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Alle 4 felgene hans er identiske så da hjelper det lite uansett hvordan han plasserer dem :)

Er bilen kjøpt brukt?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Mener at en selger sa at de fra 2015 sluttet å produsere høyre og venstre utgave av felgene.

Sungrazer

#4
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. april 2016, klokken 09:47
Er bilen kjøpt brukt?

Ja, men ubrukt. Den ble aldri hentet ut og har stått i utstilling fra den ble levert til Bavaria Økeren til jeg hentet den ut i November med 100 km på kilometerstand. Bilen er produsert 24/4 - 2015. Felgene har bare vært montert på bilen, og ikke vært brukt på vei.

Ut i fra hva jeg kan skjønne fra en diskusjon jeg initierte på Facebook BMW i3 gruppen så er alle biler levert etter mars 2015 levert med fire like hjul pga. at det skal være kostnadssparende å bare ha en produksjonslinje for felger.

Det som er "teit" er at felgene helt klart er designet for å rulle i en bestemt retning, og at i deledatabasen ligger de inne med fire forskjellige delenummer.

Jeg tror neppe jeg får gjort noe med det nå, uten at det koster meg NOK 13 600 som er prisen for to felger. ca. 6200,- for framfelgen, 7400,- for bakfelgen.

Faktisk er det fire ulike felger. En høyre og en venstre 5Jx19 og en høyre og en venstre 5 1/2Jx19.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

RodeoKlovn

Felgene mine ligger fortsatt hos Bavaria, men henter de på lørdag. Jeg har style 428, og disse skal vel også i utgangspunktet være retningsbestemt. Min er produsert tidlig 2016 om jeg husker riktig, noen som vet om jeg også får 4 venstre eller 4 høyrefelger?
BMW i3 Fluid Black

Sungrazer

#6
Sitat fra: RodeoKlovn på onsdag 13. april 2016, klokken 15:13
Felgene mine ligger fortsatt hos Bavaria, men henter de på lørdag. Jeg har style 428, og disse skal vel også i utgangspunktet være retningsbestemt. Min er produsert tidlig 2016 om jeg husker riktig, noen som vet om jeg også får 4 venstre eller 4 høyrefelger?

Det ville jeg ha dobbeltsjekket og fått de til å rette opp om så tilfelle.

Jeg har style 428 på vinterfelger, og de er to høyre- og to venstre-felger. Disse er antakelig bestilt som vinterhjul utenom bestillingen på bilen og da kan man øyensynlig velge riktig retning på felgene. Det er jo helt spinnvilt at BMW leverer bilen med fire like felger som helt tydelig er laget for en spesifikk rotasjonsretning.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

JorgenM

Jeg måtte sjekke sommerfelgene mine, som har samme utseende som i 1. posten. Alle mine er ulike, høyre og venstre samt noe bredere bak. Min er 2014-modell.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Sungrazer

Heldige du, pass på dem som gull. De koster jo skjorta av ryggen på deg! :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Torodd Stangeland

Stemmer at dette ble endret i 2015. Produserer ikke ulike høyre og venstre lenger. Syns og det var unødvendig og spare akkurat der....
Bmw I3 2015

Ingeniøren

#10
Mine sommerhjul 428 er alle like. Hvorfor kom denne tråden opp, uten denne ville jeg aldri merket det - tror jeg  :)

Vinterhjul er ikke sjekket enda, men redd for samme greia der...

Edit: Vinter jula er som de var før, forskjellig på høyre og venstre side men like brede foran og bak. Fortrekker faktisk bredere bak enn foran fram for forskjellig høyre/venstre. Synes bilen ikke er så stumpete ved ujevn vei
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

brukeri3

Er det kun optisk eller har det også en praktisk betydning?
i3/mineral grey/loft

Klykken

Sikkert kun estetisk siden dette er et valg BMW har tatt.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: Klykken på torsdag 14. april 2016, klokken 08:11
Sikkert kun estetisk siden dette er et valg BMW har tatt.

"The contribution, to the total aerodynamic drag, from the wheels is in the magnitude of 30% for an ordinary passenger car [2] and [3] and not much has happened in the field rim design as an effect of aerodynamic optimisation. A lot of the generated drag is an effect of the crossflow through the rims and thus there is large potential in decreasing the drag of the vehicle by optimising the rim design."

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/133661.pdf

Effekten er gjeldende fra rundt 65 - 70 km/t og øker med høyere hastighet. Design av felger og luftmotstand har helt klart en innvirkning på energieffektiviteten på bilen. Hvor stor praktisk betydning det har for i3 og de hastighetene våre biler vanligvis opererer i skal være usagt.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

RAS

Det ble en endring i mars 2015, alle produsert før hadde 4 forskjellige felger, etter mars 2015 så er det 2 forskjellige og like på høyre og venstre side. Foran og bak som har forskjellig bredde. Ser kjipt ut på enkelte design, da felgen ser ut til å gå feil vei når bilen står i ro.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA