Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:07
Nå er den riktige tiden å sette ned prisene - nå er det veldig få biler i transitt til Norge. Om vi ikke ser at Tesla setter ned prisene denne uken eller neste uke, så tyder det på at de ikke har problemer med etterspørsel. Er det slik at de har en ordrereserve på 3 måneder, så trenger de ikke gjøre noe med prisene før i januar.
Jeg vet ikke hvordan backloggen av Model X er, men regner med at de prøver å få levert så mange som mulig før de setter ned prisen.
Tesla Model S 90D

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:07
Er det slik at de har en ordrereserve på 3 måneder, så trenger de ikke gjøre noe med prisene før i januar.
Nå tror jeg ikke Tesla ser på det som noen krise om de blir lite salg i Norge ett par/tre måneder. Setter de ned prisen litt før/rundt nyttår bør de ha klar en ny stor-sending til Norge i mars som vanlig ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:04Nå tror jeg ikke Tesla ser på det som noen krise om de blir lite salg i Norge ett par/tre måneder. Setter de ned prisen litt før/rundt nyttår bør de ha klar en ny stor-sending til Norge i mars som vanlig ;)
Så klart er det ingen krise, men å justere ned prisene er en enkel måte å ordne noen hundre ekstra salg i Q4. Det er mye verre for Tesla om de må dele ut store rabatter for å få solgt ut hele produksjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jejl


LexLektor

Vel, ikke for å virke negativ, men i løpet av de fire årene det kan ta for å styrke krona såpass, så har nok noen krydret elbiler med moms. Så da går kanskje the winning up in the spinning?
V≡NT≡R

MeTesla

Kunsten er å bestille så sent som mulig før moms og få dobbelt effekt☺

N00b

Moms på EL bil kommer men den kommer ikke som ett sjokk. Det er som de fleste avgifter, det innføres slik at det ikke medfører folk forandrer handlemåte med mindre det var intensjonen.

Her er intensjonen økte inntekter, da blir det i små drypp.

OnlyOne

Tror vi må regne med tilnærmet full mva for model S og model X allerede ved innføring av mva for elbiler. Det er i alle fall signalene som er gitt av politikerne.

Edit: Jeg var nok litt kjapp i mine utalelser her, selv om jeg egentlig vet bedre. Det jeg har lest om tidligere er helt i tråd med det som skrives om temaet i side 20 i denne tråden. Tilnærmet full mva blir dermed ikke helt riktig, men det kommer til å svi godt på model S og model X ja.. >:(
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

N00b


Espen Hugaas Andersen

Den blir nok gradvis, men mest sannsynlig så blir det et tak på hvor mye man får i mva-reduksjon, og så reduseres dette taket etter hvert. Om man må betale mva på alt utover 250.000 kroner, så vil en Tesla til 700k utløse mva på 450k x 0,25 = 112.500 kroner. Mens en Model 3 til 350k utløser 100k x 0,25 = 25.000 kroner i mva.

Men vi kan jo håpe at det ikke innføres mva så tidlig som 2018. Her er ingenting avgjort.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Sitat fra: LexLektor på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:56
Vel, ikke for å virke negativ, men i løpet av de fire årene det kan ta for å styrke krona såpass, så har nok noen krydret elbiler med moms. Så da går kanskje the winning up in the spinning?
Valutamarkedet kan bevege seg svært fort så det er ingen grunn for at det skal ta fire år. Særlig gjelder dette NOK som er en svært liten valuta. Hvis noen bestemmer seg for å kjøre kronen så kan dette gå fort. Det beviser jo bare utviklingen siden toppen/bunnen i januar 2016 og frem til nå.

alda

Tesla økte salget med 70 % i Q3 worldwide, og Tesla var mest registrerte bilmerke i Norge i september... Her er det ingen stress med å senke noen priser... Gjerdesitting kan fort bli en laaangdryg historie (sagt av en som nylig kjøpte Tesla på impuls 8))
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Bjoris

Sitat fra: alda på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:12
Tesla økte salget med 70 % i Q3 worldwide, og Tesla var mest registrerte bilmerke i Norge i september... Her er det ingen stress med å senke noen priser... Gjerdesitting kan fort bli en laaangdryg historie (sagt av en som nylig kjøpte Tesla på impuls 8))

Jeg tror også de ser litt på salget, samtidig er det nødt til å vise en logikk ifht kurs og pris, det var dette som var argumentet når de satte opp prisen og da kan de ikke droppe dette når det går nedover, men de har mye å ta igjen, de har antakelig tapt mye på at NOK svekket seg så jeg tror heller ikke de har det travelt og det kan godt være de venter til de ser at salget avtar og med X som nyhet antar jeg det ikke er noe stort problem for dem akkurat nå, men samtidig er det jo vilt hvor fort bilen går i produksjon etter at den bestilles så det har jo ikke allverden med ordrebok lengre...

Det er derfor ganske åpent dette... Jeg tror de tar det nedover i små intervaller på 3-5% maks... Først om ikke lenge:) Før jul...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Sitat fra: alda på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:12
Tesla økte salget med 70 % i Q3 worldwide, og Tesla var mest registrerte bilmerke i Norge i september... Her er det ingen stress med å senke noen priser... Gjerdesitting kan fort bli en laaangdryg historie (sagt av en som nylig kjøpte Tesla på impuls 8))

Vi veteranene er vant med å vente i årevis på Tesla, så dette er barnemat! ;)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. oktober 2016, klokken 07:45
Om man må betale mva på alt utover 250.000 kroner, så vil en Tesla til 700k utløse mva på 450k x 0,25 = 112.500 kroner. Mens en Model 3 til 350k utløser 100k x 0,25 = 25.000 kroner i mva.

Mitt råtips (ren gjetning, ingen inside informasjon!) er at taket vil starte på ca 500k. Alt under er "normale biler" mens alt over er "dyre luksusbiler som setter fart på missunnelseshormonene". Uten at jeg har sjekket så vil vel dette også kun treffe Model S+X? Det er jo kun disse som har vært skyteskiver for Spetaler og andre spetakler i media....

Gjetningen min kan muligens også være noe farget av at jeg håper Model 3 havner under taket i det minste i 2018 ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA