Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: bjoris på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:39
Sitat fra: alda på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:12
Tesla økte salget med 70 % i Q3 worldwide, og Tesla var mest registrerte bilmerke i Norge i september... Her er det ingen stress med å senke noen priser... Gjerdesitting kan fort bli en laaangdryg historie (sagt av en som nylig kjøpte Tesla på impuls 8))

Jeg tror også de ser litt på salget, samtidig er det nødt til å vise en logikk ifht kurs og pris, det var dette som var argumentet når de satte opp prisen og da kan de ikke droppe dette når det går nedover, men de har mye å ta igjen, de har antakelig tapt mye på at NOK svekket seg så jeg tror heller ikke de har det travelt og det kan godt være de venter til de ser at salget avtar og med X som nyhet antar jeg det ikke er noe stort problem for dem akkurat nå, men samtidig er det jo vilt hvor fort bilen går i produksjon etter at den bestilles så det har jo ikke allverden med ordrebok lengre...

Produksjonstid har vel også med produksjonskapasitet å gjøre, og Tesla har vel økt denne?

Jeg er ikke sikker på om lang bestillingstid er regnet som et ubetinget gode for bilprodusenter; det handler ikke bare om å ha en ordrebok. Det er mange bilkunder som ikke ønsker å vente på bil, av ulike årsaker, og et bilsalg kan stå eller falle på det. Da vi kjøpte vår forrige bil og skulle skrive kontrakt i oktober, kunne Volvo levere ca 1. desember og Mercedes ikke før i februar/mars. Da ble det Volvo. Slike vurderinger blir viktigere etter hvert som Tesla tar steget fra å være en bil for menigheten, til en bil man velger på lik linje med andre biler.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

minim

Enig med siste taler. Når jeg først får det i hodet at jeg skal bytte bil så skal det helst gå raskt :p Ikke fordi det haster så fælt egentlig, men det er noe med det når man har innstilt seg på å gjøre en byttehandel.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Lacaixxa

Det har vel vært snakk om
Sitat fra: Amoss på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. oktober 2016, klokken 07:45
Om man må betale mva på alt utover 250.000 kroner, så vil en Tesla til 700k utløse mva på 450k x 0,25 = 112.500 kroner. Mens en Model 3 til 350k utløser 100k x 0,25 = 25.000 kroner i mva.

Mitt råtips (ren gjetning, ingen inside informasjon!) er at taket vil starte på ca 500k. Alt under er "normale biler" mens alt over er "dyre luksusbiler som setter fart på missunnelseshormonene". Uten at jeg har sjekket så vil vel dette også kun treffe Model S+X? Det er jo kun disse som har vært skyteskiver for Spetaler og andre spetakler i media....

Gjetningen min kan muligens også være noe farget av at jeg håper Model 3 havner under taket i det minste i 2018 ;)

Det har vel vært snakk om en kickback tilsvarende andre land: Du kjøper en elbil og får for eksempel 30.000 kr tilbake fra staten. Det vil tilsvare mva på mindre biler og utgjøre minimalt for en Tesla
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Amoss

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:00
Det har vel vært snakk om en kickback tilsvarende andre land: Du kjøper en elbil og får for eksempel 30.000 kr tilbake fra staten. Det vil tilsvare mva på mindre biler og utgjøre minimalt for en Tesla

Ja, er klar over at det er snakk om en tilbakebetaling, og denne er altså ment å være lik MVA beløpet for "rimeligere biler", og være begrenset av ett "tak" for "dyrere biler".

Om taket er på 500k som jeg gjettet på  - altså at man får tilbake MVA for de første 500k, dvs. 125k kr. tilbakebetalt - så vil det etter mitt syn ikke være "minimalt", selv for en topp-utstyrt TMX. Men klart, er taket lavt nok så kan det nok bli rett det du skrev, men da blir beskrivelsen etter min mening feil. Da hadde det vært mer korrekt å si at man får tilbake ett visst beløp - dog ikke mer enn innbetalt MVA (for de rimeligste bilene).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lacaixxa

Blir spennende å se; Min plan er å kjøpe ny Tesla like før mva. Da er gamlebilen fire år, dollaren lavere (!) og jeg utsultet på noe nytt, raskere, 4x4 og AP:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

jkirkebo

Sitat fra: petersv på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:27
Sitat fra: alda på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:12
Tesla økte salget med 70 % i Q3 worldwide, og Tesla var mest registrerte bilmerke i Norge i september... Her er det ingen stress med å senke noen priser... Gjerdesitting kan fort bli en laaangdryg historie (sagt av en som nylig kjøpte Tesla på impuls 8))

Vi veteranene er vant med å vente i årevis på Tesla, så dette er barnemat! ;)

Jepp. Selv trenger jeg ikke bil med hengerfeste før i mai, så jeg har god til på meg ennå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Amoss

Sitat fra: petersv på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:27
Mercedes SLS AMG e-drive er jo enda dyrere Amoss.;)

Korrekt nok :p Men har ikke sett den helt store missunnelses-iveren over at man kan få den bilen på "taxfree" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

alda

Gjerdesitterne fikk mulighet å bli sittende i minst to år til, da momsfritaket forlenges til 2020 i nytt statsbudsjett :)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

MeTesla

Sitat fra: alda på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:35
Gjerdesitterne fikk mulighet å bli sittende i minst to år til, da momsfritaket forlenges til 2020 i nytt statsbudsjett :)

Sikker eller gjetter?

eha

Sitat fra: MeTesla på torsdag 06. oktober 2016, klokken 13:04

Sikker eller gjetter?

Statsbudsjettet er et forslag fra en mindretallsregjering.

Men vi får se, jeg tviler på at det blir verre enn dette.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

MeTesla

Sitat fra: eha på torsdag 06. oktober 2016, klokken 13:06
Sitat fra: MeTesla på torsdag 06. oktober 2016, klokken 13:04

Sikker eller gjetter?

Statsbudsjettet er et forslag fra en mindretallsregjering.

Men vi får se, jeg tviler på at det blir verre enn dette.

Måtte det få bli sannhet. Da kommer jeg til å sette meg godt tilrette på gjerdet og vente i to år. Min neste bil vil uansett bestilles rett før innføringen av avgifter.

Om 2 år - hvem vet hvilke syke alternativ man kan velge da? Og hvor dollaren står? Jeg venter med et smil om  munn☺

N00b

Hvis du bestandig skal vente på noe bedre, da må du vente lenge. Til slutt har du venta så lenge du går i grava.

En kollega av meg litt opp i åra kjøpte seg ny Landcruiser, kort utgave, i 1986. Da kjøpe han like godt 2 for å ha en til han ble pensjonist....som han ikke er enda. Grunnen var det var rabatt på avgifter for siste året i Finnland på biler til mobiliseringsøyemed. Den ene har stått parkert i 30 år og er ubrukelig, den andre ble skrotet i fjor etter 1.6 millioner km.

Moralen er, lev nå og "gilla lâget"

alda

Sitat fra: N00b på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:31
Moralen er, lev nå og "gilla lâget"

Spot on N00b, som svensk gjorde jag just detta - gillade läget och köpte :o (p.s. behöver inte trycka "shift" för att få svenskt æ d.s.  ;D)

Infoen om dette fant jeg i annen tråd her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30180.msg514411/boardseen.html#new
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA