Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nie på tirsdag 27. september 2016, klokken 10:57Tesla sine priser tilsvarer vel en kurs rundt 8,50-8,60?
I snitt er det en del høyere, men noen opsjoner ligger i det området. En standard X60D ligger på 8,96.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LexLektor

Såååå, bare for å stikke fingeren i lufta, hva er sannsynlig prosentvis prisreduksjon dersom de nedjusterer? Snakker vi liksom 5-10%?

Reserverte TM3 1. april, men om jeg kan slanke TMX med 100k så kjenner jeg at fristelsen blir for stor. Uff, jeg må slutte å se på TMX-filmer på youtube...
V≡NT≡R

Espen Hugaas Andersen

#227
Jeg tror det er god sjanse for reduksjon i første halvdel av oktober. Type 80+% sikkert. Og da er det fort snakk om 5-10% reduksjon for å havne mer riktig i forhold til dollarkursen. (Trolig nærmere 5% enn 10%.)

Men jeg skjønner det er mange som nettopp har mottatt bil som kanskje ikke vil at dette skjer...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

Har X i bestilling som 5 seter så tiden går og ingen info om 5 seteren er tilgjengelig, siden jeg har bil haster det ikke, men jeg følger selvsagt nøye med på dollaren, spes siden jeg nettopp solgte en ny S hadde jeg jo vært ekstra fornøyd med timingen om prisen falt før jeg skulle betale Xen...

Jeg venter egentlig på mye med Xen,

- Bedre kvalitet
- 5 seter med nedfellbare seter
- AP 2.0
- Lavere priser

Jeg har bekreftet bestilling så om Tesla skal være slemme vil de avkreve meg for 15.000, men blir jo en liten pølse å spise om prisen dropper 10%...

MEN, jeg har INGEN tro på at Tesla gjør dette. De har store utgifter i Norge med tøffere garantivilkår, høye lønninger etc så dette med at en kan direkte sammenligne prisene i USD med norske priser tror jeg aldri vi kommer tilbake til, selv om det var slik og sågar var langt under i Norge en periode.

Jeg tror dette var en litt naiv forestilling Mr. Musk hadde, men de blir jo nødt til å se på total kostnadene i de forskjellige landene... Selvsagt er det også ekstra transport i USA og helt til Norge... Så det blir helt feil å si at en X har en pris nå som tilsvarer dollar kurs på 8.96

De som drømmer om veldig mye rimeligere S3X tror jeg må drømme til dollaren er ned mot 7,0, men jeg tror det kommer en liten justering 3-5% om dollaren stabil går under 8... og så videre nedover, men prisene fra nå kommer til å ligge langt over dollar kursen om en ser på US pris vs Norsk pris.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Espen Hugaas Andersen

#229
Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. september 2016, klokken 12:58MEN, jeg har INGEN tro på at Tesla gjør dette. De har store utgifter i Norge med tøffere garantivilkår, høye lønninger etc så dette med at en kan direkte sammenligne prisene i USD med norske priser tror jeg aldri vi kommer tilbake til, selv om det var slik og sågar var langt under i Norge en periode.

Jeg tror dette var en litt naiv forestilling Mr. Musk hadde, men de blir jo nødt til å se på total kostnadene i de forskjellige landene... Selvsagt er det også ekstra transport i USA og helt til Norge... Så det blir helt feil å si at en X har en pris nå som tilsvarer dollar kurs på 8.96
Tesla har planer om å produsere nærmere 2400 Model S/X per uke ved slutten av året. Altså rundt 115k per år.

Jeg kan ikke se at etterspørselen er helt der den trenger å være for å støtte opp under en slik produksjon. I Q3 har de klart å levere store antall biler basert på 4 års reservasjoner av Model X i USA, Norge, Nederland, osv. Reservasjoner som nå er stort sett oppbrukt. De har også valgt å levere biler med SW-låst batterikapasitet, slik at marginene blir lavere, men slik at de samtidig klarer å få økt markedet.

En åpenbar ting Tesla kan gjøre for å unngå at salget i Norge faller tilbake fra 1000-1100 i Q3 til mer i området av 500 de neste kvartalene er å justere prisene for at NOK har styrket seg.  Klarer de å selge 1000 ekstra Model S/X i Norge frem til Model 3 leveransene starter, så er det veldig bra, og ett greit skritt på veien til å klare å selge unna hele produksjonen.

Og ja, prisene kan godt være høyere i Norge enn i USA, justert for valuta. Det er høyere kostnader ved å operere i Norge. Men om prisene kuttes 5%, så vil X60D fortsatt benytte valutakurs på 8,5. Det er fortsatt rundt 30.000 kroner på toppen av det X60D koster i USA for å dekke frakt, økte garantiforpliktelser, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alda

Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. september 2016, klokken 12:58
Har X i bestilling som 5 seter så tiden går og ingen info om 5 seteren er tilgjengelig, siden jeg har bil haster det ikke, men jeg følger selvsagt nøye med på dollaren, spes siden jeg nettopp solgte en ny S hadde jeg jo vært ekstra fornøyd med timingen om prisen falt før jeg skulle betale Xen...

Jeg venter egentlig på mye med Xen,

- Bedre kvalitet
- 5 seter med nedfellbare seter
- AP 2.0
- Lavere priser

Jeg har bekreftet bestilling så om Tesla skal være slemme vil de avkreve meg for 15.000, men blir jo en liten pølse å spise om prisen dropper 10%...

MEN, jeg har INGEN tro på at Tesla gjør dette. De har store utgifter i Norge med tøffere garantivilkår, høye lønninger etc så dette med at en kan direkte sammenligne prisene i USD med norske priser tror jeg aldri vi kommer tilbake til, selv om det var slik og sågar var langt under i Norge en periode.

Jeg tror dette var en litt naiv forestilling Mr. Musk hadde, men de blir jo nødt til å se på total kostnadene i de forskjellige landene... Selvsagt er det også ekstra transport i USA og helt til Norge... Så det blir helt feil å si at en X har en pris nå som tilsvarer dollar kurs på 8.96

De som drømmer om veldig mye rimeligere S3X tror jeg må drømme til dollaren er ned mot 7,0, men jeg tror det kommer en liten justering 3-5% om dollaren stabil går under 8... og så videre nedover, men prisene fra nå kommer til å ligge langt over dollar kursen om en ser på US pris vs Norsk pris.

Nå er jeg litt partisk i saken da jeg betalte final invoice på ny bil i forrige uke, men tror det er mye riktig i det Bjoris sier her.

Det norske markedet er ikke stort nok for at en prisreduksjon automatisk vil bety økt salg i antall biler, tror dere det er outtømmelig hvor mange nye Teslaer det kan kjøpes? Jeg tror markedet er relativt mettet, og at det kun vil være små variasjoner i antall solgte biler fremover, uansett om dollaren faller mye...Blir tøff konkurranse fra andre bilprodusenter fremover, så Tesla må nok håpe på vekst i andre større land enn Norge...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Espen Hugaas Andersen

#231
Det er økonomi 101 at å redusere prisen øker salget. Om en Tesla kostet 100.000 kroner ville Tesla stått for ca 95% av nybilsalget.

Man kan så klart diskutere om totalfortjenesten økes ved å redusere prisen - dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Men for Tesla har det nok en verdi i seg selv å levere størst mulig antall biler, selv om totalfortjenesten ville reduseres noe. Salget av Model S/X er en utviklingsplattform for elementer som skal inngå i Model 3. Det er også viktig å få bygget opp et bra serviceapparat og superladenettverket, noe som er enklere jo flere biler man kan dele kostnadene på. Model S/X er også med på å bygge merkevaren, og vil dra kunder mot Model 3.

Det er også slik at det ville være ekstremt dårlig PR å måtte stoppe produksjonen ved Fremont i noen uker, pga mangel på etterspørsel. Dette ville så tvil om selskapets levedyktighet. Da er det bedre å få inn 20% margin på 115k biler, enn 25% margin på 100k biler. (Altså om bilene i snitt koster 80k USD, 1,84 mrd USD vs 2 mrd USD.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 27. september 2016, klokken 12:29
Sitat fra: nie på tirsdag 27. september 2016, klokken 10:57Tesla sine priser tilsvarer vel en kurs rundt 8,50-8,60?
I snitt er det en del høyere, men noen opsjoner ligger i det området. En standard X60D ligger på 8,96.

Dette stemmer sikkert for Model X, men var det ikke så at man fant når prisene på X ble sluppet at de opererte med en annen høyere vekslingskurs enn for Model S?  Har ikke kontrollregnet, men mener nie har sånn ca rett når det gjelder Model S mens du har mer rett når det gjelder Model X. Enkelte tilleggs-valg avviker sikkert noe i fra kursen de har på basismodellen.

Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. september 2016, klokken 12:58
Jeg tror dette var en litt naiv forestilling Mr. Musk hadde, men de blir jo nødt til å se på total kostnadene i de forskjellige landene... Selvsagt er det også ekstra transport i USA og helt til Norge... Så det blir helt feil å si at en X har en pris nå som tilsvarer dollar kurs på 8.96

"Mr. Musk" sa rett nok at de skulle operere med samme pris i alle markeder, men også at det i tillegg ville komme lokale skatter og avgifter, samt ett tillegg for transport m.m.  De "vekslingskursene" diskutert over har så vidt jeg vet ikke tatt hensyn til transport og "m.m." tillegget (mener det lå på ca 10-20k da Model S ble lansert i Norge?). Men ser ikke bort i fra at de på sikt må justere "m.m." delen for enkelte høykostland som f.eks. Norge.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Bare tiden vil vise, er enig i at Xen leveres mye raskere enn jeg hadde sett for meg så veldig mange må ha trukket seg fra bestilingen. Innføringen av 60 for X også viser jo at de må gjøre ting for å holde på salget så jeg er sånn sett enig i at det hadde vært fornuftig å sette ned prisen, jeg bare tror ikke de kommer til å følge kursen på samme viset som før, det blir noen % opp eller ned ved større varige endringer...

Funderer veldig på hvorfor de ikke lanserer 5 seteren om salget går trått, 25.000 billigere og mer å velge mellom skulle jo booste salget... Funderer på om de jobber en en ny seteløsning da de ser at dagens ødlegger for salget. Vanlige seter og vanlige dører og de hadde solgt som hakkamøkk...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

LexLektor

Hva mener du med "funderer veldig på hvorfor de ikke lanserer 5 seteren om salget går trått"?
V≡NT≡R


SurSnasen

Sitat fra: bjoris på onsdag 28. september 2016, klokken 16:07
Funderer veldig på hvorfor de ikke lanserer 5 seteren om salget går trått, 25.000 billigere og mer å velge mellom skulle jo booste salget... Funderer på om de jobber en en ny seteløsning da de ser at dagens ødlegger for salget. Vanlige seter og vanlige dører og de hadde solgt som hakkamøkk...

Venter i spenning på 5-seteren. Veldig forundret at de ikke har klart å få offentliggjort denne ennå. Strengt tatt burde det vel ikke være så vanskelig? For oss er bilen ubrukelig som 6- og 7-seter. Bakerste seterad er grusom å sitte i, og upraktisk å komme til med bakovervendte barneseter. Og med tredje seterad oppe blir jo også bagasjerommet upraktisk lite og trangt.

Det er jo ikke bare 25000 billigere 5-seteren blir. Man slipper jo også luftfjæringen som er obligatorisk på 6- og 7-seter. Så da blir prisdifferansen opp til 6-seteren 47000 kroner. Og vil nok gjøre den enda mer attraktiv.

Espen Hugaas Andersen

Det kan hende det kommer nyheter om 5-seteren i oktober. Akkurat nå er fokuset Q3 2016, og klarer de ikke levere 5-seteren *nå*, så blir den ikke annonsert, da Tesla ikke vil Osbourne Model Xene de leverer i dette øyeblikk.

Det svirrer rykter om at fabrikken skal være stengt første uke i oktober. Til dels er nok dette for å gi fabrikkarbeiderne hvile etter hardkjøret hittil, men det åpner også muligheten for at de oppdaterer produksjonslinjen. Da er Model X i 5-seters utgave en mulig ting de får inn. En annen ting kan være autopilot 2.0.

Om de har innført endringer finner vi neppe ut av før ca midten av oktober.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

Det har jeg ikke fått med meg:) Spennende, det er vel mest sannsynlig en endring om de stenger ned om det nå ikke er slik da at de har for god kapasitet om dagen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA