Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Nilduz, mandag 13. juni 2016, klokken 17:43

« forrige - neste »

Nilduz

Hei.

Er det noen her som har god erfaring med rengjøringsprodukt som kan fjerne de berømte skomerkene som er vist i vedlegg?

Vanlig vask hjelper ikke.

Ourasi

Disse skomerkene er i 99.99% av tilfellene fysiske skader i den "myke" ru overflaten på plastikken, ut i fra ditt bilde ser det også slik ut på ditt panel. Det du gjør med forskjellige plastikkdressinger er å sminke skadene litt mindre synlige ved å få lik fargetone og uniform blankhet/matthet. Gode matte gummi/plastikkdressinger (styr unna blanke) er ikke billige når man legger til porto men kan selvsagt brukes til mye annet på bilen i lang tid fremover.
Denne er blant de bedre jeg har testet, grei pris og varer lenge: https://bilpleiekongen.no/produkt/smartwax-smartdressing-475ml/

Dette panelet koster sikkert ikke mange hundrelappene å kjøpe nytt, og er nok det enkleste og troligen det eneste alternativet som gir perfekt og 100% orginalt resultat.

Et relativt rimelig alternativ er å foliere panelet, og her er det heftig mye å velge blant, alt fra carbonfiber til aluminium o.l.. Man må selvsagt matche med samme på de andre setepanelene, en bieffekt av foliering er at det er meget solid.

Plastiskin spray er også et mulig alternativ om du finner en passende farge, svartmatt er å få tak i og passer sikkert meget godt, riv enkelt av og legg på nytt når nye klossmajorer har skumpet borti.

Selv er jeg ekstremt nøye med innstigning så dette ikke oppstår, og passasjerer får trussel om waterboarding før innstigning om de finner på noe slikt eller rører dørkarmer/kanaler. Rørekopper med fettete fingre og null finmotorikk har ingen adgang og kan gå eller sykle ;)

Transparent folie kan, som plastiskin og annen folie, forebygge/hindre fremtidige skader, men er veldig blank.. :D
E-Golf 2016

gamer73

min erfaring er følgende..Det er masse produktet som "maskerer" dette, men dem har ALLE en negativ medfølge...plasten får IKKE samme "overflate" etter behandlingen. Den ser med andre ord ikke "ny" ut lenger....den ser "vasket ut". Se f.eks på leiebiler...alt interiør ser "pusset" ut...ikek spesielt pent men men

Ourasi

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 12. april 2016, klokken 09:38
min erfaring er følgende..Det er masse produktet som "maskerer" dette, men dem har ALLE en negativ medfølge...plasten får IKKE samme "overflate" etter behandlingen. Den ser med andre ord ikke "ny" ut lenger....den ser "vasket ut". Se f.eks på leiebiler...alt interiør ser "pusset" ut...ikek spesielt pent men men

Disse kjekke utleie eller bruktbilselgerne bruker blanke silikon/oljeholdige o.l. produkter som gir resultater som ser og føles mer ut som en velbrukt stekepanne enn et plastikkpanel, eller uegnede såper.

Produktet jeg linker til i min post, som er en gel, finnes nok ikke i hylla til en eneste bruktbilbutikk, derimot finnes den nok i hylla til mange entusiaster, som ønsker nybil finish på plastikk/gummi med ny, uniform og matt finish uten spor av rester på panel/list/dekk.

Mao. ett av de produktene man kan prøve for å se om det blir bra nok, før man tar videre skritt om nødvendig.

Min gamle Golf6 ble sminket opp innvendig på all plastikk/vinyl med ett slikt silikonprodukt, paneler og mattene i bilen var så glatte og fettete at når man gikk inn/ut av bilen så måtte man nesten ha brodder på skoene for å unngå å komme skliende ut av bilen under døra :D

Det finnes noen få gode produkter, blant en hel hau av søppel, man må bare finne dem..
E-Golf 2016

Nilduz

Tusen takk for gode råd Ourasi!  :)

Blir nok innkjøp av plastikkdressing. Kan brukes til en del mer ser jeg, så det er like greit å kjøpe det først som sist.

gamer73

Sitat fra: Ourasi på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:08
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 12. april 2016, klokken 09:38

Disse kjekke utleie eller bruktbilselgerne bruker blanke silikon/oljeholdige o.l. produkter som gir resultater som ser og føles mer ut som en velbrukt stekepanne enn et plastikkpanel, eller uegnede såper.

Produktet jeg linker til i min post, som er en gel, finnes nok ikke i hylla til en eneste bruktbilbutikk, derimot finnes den nok i hylla til mange entusiaster, som ønsker nybil finish på plastikk/gummi med ny, uniform og matt finish uten spor av rester på panel/list/dekk.

Mao. ett av de produktene man kan prøve for å se om det blir bra nok, før man tar videre skritt om nødvendig.

Min gamle Golf6 ble sminket opp innvendig på all plastikk/vinyl med ett slikt silikonprodukt, paneler og mattene i bilen var så glatte og fettete at når man gikk inn/ut av bilen så måtte man nesten ha brodder på skoene for å unngå å komme skliende ut av bilen under døra :D

Det finnes noen få gode produkter, blant en hel hau av søppel, man må bare finne dem..

ja meget mulig hehe....for det ser jaggu ut som teflonbelegg dem har lagt på hehe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA