Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 med ny rekkevidde

Startet av Espen Vindheim, mandag 13. juni 2016, klokken 13:48

« forrige - neste »

Espen Vindheim

Skal kjøpe Tesla i vår og trenger litt hjelp fra dere som har fra før.
Kjører lite, mye bykjøring (bompenger) og tur/retur Voss, Myrkdalen i helgene for de som er lokalkjent rundt Bergen.
Skal få installert hjemmelading (og lading på hytten) så vurderer 70D, mye pga av prisforskjell, men har litt rekkeviddeangst på den da jeg har null erfaring med el-bil. Hva er reel rekkevidde på denne når man tenker norsk vinter og at ingen i bilen er lysten på å sitte og fryse.
Ladetid på hjemmelading (bestilt via tesla)?
Noen som vet ladetide i klostergarasjen? Står der en del på dagtid, noen ganger også over natten.
Om man skal kjøre Bergen-Oslo, må man ta unødvendige omveier bare for å lade?

Takk for hjelpen!

tonl

Nå har jeg ikke erfaring med 70D. Jeg kjører selv 85D. Erfaring fra vinter med 85D er slik. 90% oppladet batteri gir/ga ca 370 km typical, men reelt kjørelengde som jeg fikk ut var ca 280-290 km. Mye av batt.kapasitet gikk "tap" pga kulden, temp. Kjører du mye lokalt så kan nok 70D holder. Nå har jo Tesla fjernet 85kw batteripakken så jeg skjønner pris diff mellom 70 og 90 kan være stort. Setter du bilen på lading over natta så er det null stress med kjøring dagen etter.

morpheos

Har ikke noen erfaringer med 70D, så det kan jeg ikke svare på. Selv har jeg en to år gammel P85+; og i vinter har jeg typisk lagt på 350/360 typical ved 90% batteri, og reelt rundt 270/280km lengde, avhengig av kjøremønster og hvor jeg kjører (kjører bla. mye over Bønestoppen frem og tilbake til barnehage, det spiser mye batteri..).

Hva du får på ladestasjonen hjemme avhenger vel helt av hva slags uttak du har/får installert. Ser at de kommer med høyspenningsstrømkontakt våren 2016, som lover 110km/h lading ved dobbeltlader. Da er det i praksis 32A / 400v som gjelder (Type 2 / 3fase). Litt avhengig av hva du har inn i huset så koster det nok en del. Alternativt kan man få til 32A/230v (Type 2), som vil gi ca. 35 km/h lading ved dobbeltlader. Mer vanlig er vel 16A/230v eller 10A/230v, da får man henholdsvis ca. 17 km/h eller 12-13km/h.

I Klostergarasjen har man type 2-uttak på 16A/230v så vidt jeg vet (jeg har dog ikke testet), disse vil gi deg ca. 17km/h i lading, eller rundt 3,6kWh om du vil.

Bergen - Oslo klarer du uten unødvendige omveier; rutevalgene har stort sett alle superlader. E16 er det superlader på Haukås hvis du ikke er 100 % når du starter, i Aurland (før innkjørselen til Lærdalstunnellen, eller etter ca 200km), på Nes (ca. 231km fra Aurland) og Lier utenfor Oslo (ca 10 mil fra Nes). Rv7 over Hardangervidden er det ladestasjon på Gol, noe som sannsynligvis er litt langt med en 70D (290 km), men alternativet er å kjøre om Lærdal og deretter Hemsedalsfjellet. Det er vel superlader på vei i Eidfjord, noe som vil gjøre den ruten litt bedre. E134 har superlader på Vinje (ca 24 mil fra superladeren på Haukås) - muligens noe langt det også.

joda

Sitat fra: morpheos på mandag 11. april 2016, klokken 09:44
Alternativt kan man få til 32A/230v (Type 2), som vil gi ca. 35 km/h lading ved dobbeltlader.

Korrigering, trenger ikke dobbeltlader for å kunne utnytte 32A/230V. (7,4 KW) eller 16A/400V (11 KW).
Enkeltlader støtter opp til 11 KW "hjemmelading". (type 2 eller fra industrikontakt)

Her kan du se litt mer info om lading og kalkulator for beregning av hvor lang tid det tar med de forskjellige løsningene. 
https://www.teslamotors.com/no_NO/models-charging#/calculator

Og Bergen - Myrkdalen skal ikke være noe problem i en 70D. Kjenner folk som har tatt den turen mange ganger på vinteren i en MS 60 uten problem. (tur-retur samme dag)
Avstanden er 120-130 km hver vei..
TMS 85D

rovervest

Jeg har ganske likt bruks mønster som deg på min 70d. Mye små kjøring i Bergen som typisk bruker mye strøm, men har stort sett ikke noe problem med det så lenge jeg lader over natten hjemme.(16a ) Hadde en tur til Myrkdalen i vinter med takboks og god varme i bilen. Jeg ladet over natten på hotellet der oppe, men så på tallen e at jeg akkurat hadde klart tur-retur uten lading. ( men lite i reserve ) Lading på hotellet der oppe kan være litt styr da det er mange om beinet og typisk en og annen diesel bil tar opp plass. En 16a kontakt på hytten er å anbefale. Vi har endel turer. Bergen -hønefoss i løpet av året. Vi kjører stort sett til Aurland og lader, så over Hemsedal og topper opp litt på gol. Kjørte Filefjell en gang i vinter, det går også fint men jeg måtte lade lenge på Aurland for å sikre meg.
Jeg føler at pristillegget for 90d er høyt, 70d går helt fint men en må kanskje lade litt lengre og oftere. Kan anbefale å kjøpe chademo adapter, da kan en jo lade på alle steder som Nissan Leaf kan lade.  Veldig kjekk reserve løsning som lader ganske hurtig

kjetilw

#5
Sitat fra: Espen Vindheim på mandag 11. april 2016, klokken 09:16
Skal få installert hjemmelading (og lading på hytten) så vurderer 70D, mye pga av prisforskjell, men har litt rekkeviddeangst på den da jeg har null erfaring med el-bil. Hva er reel rekkevidde på denne når man tenker norsk vinter og at ingen i bilen er lysten på å sitte og fryse.
Jeg har 70D og kjører uten problemer 210km på vinteren (E39 Sogn og Fjordane - Bergen). Det er litt opp og ned men tilnærmet 0 høydemeter i sum. Kjørte den strekningen nå i helgen og hadde 160wh/km i gjennomsnitt. Det ville gitt en rekkevidde på over 400km, men forholdene var optimale med tør vei og 10-12 grader med sol som varmet opp kupeen.

Har kjørt i skikkelig elendig vintervær med 10-15 cm snø i veien, og lå da på et forbruk rundt 280wh/km. Hvis vi regner ca 65kwh tilgjengelig ved 100% lading gir det ca 230km rekkevidde. Hvis du har nerver til å kjøre til 0% :)

Sitat fra: Espen Vindheim på mandag 11. april 2016, klokken 09:16
Ladetid på hjemmelading (bestilt via tesla)?
Tror du skal kjøre ganske mye for å ha behov for skikkelig heftig lading hjemme. Jeg har 32A 1-fase 230v og det holder i massevis. Skal man på langtur er det uansett lurt å planlegge. F.eks lade til 90% kvelden før og starte lading en time eller to før avreise hvis man vil ha fullere batteri.

Sitat fra: Espen Vindheim på mandag 11. april 2016, klokken 09:16
Om man skal kjøre Bergen-Oslo, må man ta unødvendige omveier bare for å lade?
Foreløpig mangler superlader over hardangervidden, men det er heldivis planlagt en i Eidfjord. Er man i tvil så kan du sikre deg ved å kjøpe en chademo adapter. Da er du aldri veldig lang unna et ladepunkt.


Den største ulempen med 70D vs 90D (85 selges vel ikke lenger?) er ladetiden. Du må gjerne lade 10-20 min lenger på en superlader fordi en 70D gjerne må fylles til 90%, mens en 90D sannsynligvis kan kjøre etter 80%. For min del var ikke det verdt pristillegget.

S70D - Oktober 2015

Sjøhyene

Min erfaring med S85 er at rekkevidde trumfer alt av annet utstyr, men det kommer såklart an på kjøremønster. I snø, med ski på taket, fulllasta bil, motvind og 1000+ i høydedifferanse regner i hvertfall jeg ca 20 mil som reell rekkevidde.
Har da alltid litt margin, men ønsker overhodet ikke å komme i en situasjon der jeg med små barn i bilen er bekymret for å komme fram. Så med 20 mil beregnet rekkevidde kommer jeg fram uansett hvor uflaks jeg har med forholdene. Hva det tilsvarer for 70D vet jeg ikke, men er vel nærmere enn tallet i seg selv skulle tilsi.

Så mitt råd blir da at hvis 16-17 mil er det du 99,9% av tiden trenger så klarer du deg med 70D. Hvis ikke vil jeg anbefale å velge 85/90 eller 100 som vel kommer snart ;)
Og så heller kuttet på en del andre ting.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

HelectriC

Kjørte Bergen-Oslo i fjor med 85eren (RWD). Startet med 100% i Bergen og kjørte over Hardengervidda. Kom til Gol superlader med 29% igjen. Tror det skal gå helt greit med en 70D når jeg har så mye igjen på en 85. Selvfølgelig annerledes vintertid. Med Chademoadapter trenger du egentlig ikke tenke serlig mye, bare å kjøre, det er så mange chademopunkt at det aldri blir noe problem. Har du ikke chademo, så er det nå en kombistolpe på Geilo, der får du 11/22kW med Typ2 om det er lite igjen vintertid.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

boppus

Kjøp det største batteriet du har råd til. Ferdig.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

plvr

#9
Hei, kjørt en del til Myrkdalen fra Bergen i vinter i min p85 med 19" Hakka. Tok notater den ene gangen: Minusgrader. 4 i bilen, skistativ. Range mode på, kjørt uten å tenke forbruk.

Noenlunde varmt batteri, nesten fulladet, dvs. typical 378 km ved start, Arna 352, Vaksdal 326, Dale 310, Voss 255, Vinje 222, Myrkdalen 203. 255 wh/km

Så: Myrkdalen 196, Vinje 192, Voss 172, Dale 129, Vaksdal 112, Arna 92, hjemme igjen med 61 km.

Dersom du er der en helg er det jo en fordel å koble seg på hotellet eller annet sted, men husk på at det nå er hurtiglader på Vinje i tillegg til 2 på Voss, på Dale osv. Det er planlagt flere nye ladere på strekningen ila året har jeg lest. Håper du kan bruke dette til noe selv om jeg ikke har 70D. Chademo løser som allerede nevnt alle problemer.

P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Skjøteledning

Lykkelig eier av 70D siden nov.-15. Jeg pendler 180km hver vei til jobb, dog ikke daglig. Selv når det var på det kaldeste -15 så hadde jeg 90-100 km typical igjen når jeg ladet opp til ca.95%, har da en snittfart på 90-100 km(Sandefjord-Gardermoen), range mode av, god varme i bilen.
Har ekstra Chademo adapter, og rød/blå adapter.
Føler ikke noe på rekkeviddeangsten, har brukt Chademo et par ganger på langtur når det ikke har vært tilgjenglig Superlader og den lader med ca. 200km/t ca. 1/2 fart av superlader.
Ikke noe å lure på, slå til.

AreLib

Kjører nesten 200km daglig med min s85, lader alltid til 90% og har mellom 180-140km i rest når jeg kommer hjem. En s70 holder hardt pluss litt til
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

oleredv

70D bør holde fint til ditt bruk! Har hatt min sidan november og har kjørt snart 7000 bekymringsfrie kilometer. Har køyrt fleire gonger til frå Førde til hytta på Filefjell i vinter og har stort sett brukt 70-75% (ca 80km) av batterikapasiteten på den strekninga som er nøyaktig 200km og med ca 1000 høgdemeter stigning på dei siste 50km. Då blir det køyrt med skistativ og utan å tenke på forbruket.

Valgte å få satt opp blå kontakt med 32A 230V på hytta så då er rekkevidde derifrå ikkje noke problem heller. Kan også nevnast at eg brukar ca 50% av kapasiteten på returen.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

FU73

Jeg har 70D. har nå hatt den i 1 mnd og kjørt 3000 km på den tiden. I påsken kjørte jeg tur/retur Trondheim-Os, ( Os ligger et lite stykke forbi Røros ) dette ble tilsammen rundt om kring 340 km. det gikk fint. var ikke så veldig mye igjen på batteriet etterpå. men det gikk. Det var da rundt -4 grader ute.
2016 Model S 70D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA