Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: How GM Beat Tesla to the First True Mass-Market Electric Car

Startet av e-curious, mandag 13. juni 2016, klokken 08:15

« forrige - neste »

Beckern

Jeg tror det er mer enn nok fordeler igjen til at salget på sikt tar seg opp igjen.
Jeg har en ganske annen opplevelse av fordeler/ulemper med elbil.
- Det er latterlig mye billigere i drift
- Jeg har ikke mistet en meter med kollektivfelt selv om jeg kjører inn og ut av Oslo
- Service er latterlig mye billigere
- Det finnes ingen garasjer der jeg hindres i å parkere som jeg vet om
- Jeg parkerte gratis i helgen i Oslo der andre måtte betale
- Den er latterlig mye morsomere å kjøre.

Den eneste virkelige konkurrenten er motorsykkelen. Med den kan jeg kjøre til normal tid til og fra jobb uten å måtte stå i kø i 20-30 min.
Jeg vegrer meg i det lengste mot å ta bensninbilen og i dag var vel første gang på evigheter.
Og jeg hadde nok tatt elbilen om jeg hadde visst om ladeforholdene hos kunden selv om det vill betydd 20 min lenger kjøretid.



Burger

Ambefaler video som brukeren Rapid kom med

Clean Disruption - Why Energy & Transportation will be Obsolete by 2030 - Oslo, March 2016

https://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM&feature=youtu.be

Sett av en liten time og se den, han konkluderer at det ikke vil selges en eneste fossil bil, traktor, buss eller lastebil i 2025 dersom fallet på batteripriser fortsetter i samme tempo siden det ikke vil være noe som helst økonomisk motivasjon for det.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

tutti


ganton

Norske kroneverdi? Det påvirker vel salget av alle type nye biler likt.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Øyvind.h

Sitat fra: ganton på onsdag 13. april 2016, klokken 08:43
Norske kroneverdi? Det påvirker vel salget av alle type nye biler likt.

Både og. Du må huske på at prisen for en fossilbil inneholder en stor del avgifter og mva.
En 800K bil kan dermed gjerne ha en grunnpris på 400k hvorav resterende 400k er avgifter som er uberørt av endring i valutakurs.

50% økning i valutakurs får en 800k fossilbil til å øke til 1 mill. 50% økning i valuta får en 800k Tesla til å øke til 1,2 mill.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

I tillegg kommer styrket dollar i forhold til Euro.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ganton

Er med på det (vekt-, motoreffekt-, CO2-avgifter er uavhengig av kronekurs) men mva er av pris i norske kroner så det blir "likt".
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Falsum

Vi opplever heller ikke noen nevneverdige praktiske problemer med å eie elbil, snarere tvert i mot, og endte opp med å selge bensinbilen som vi trodde at vi måtte ha som backup. Nå har vi kun elbilen, men har meldt oss inn i bilkollektiv som vi har brukt to ganger i år. Én gang for vinterferie på fjellet, og én gang for påsketur i Danmark.


Vi bare jubler over hvor latterlig mye bedre det er å bruke elbil i det daglige.
Minimale driftskostnader, lite støy, kvikk og morsom kjøring og svært lite rekkeviddeproblematikk (selv om det avhenger av hvor den enkelte bor/jobber).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA