Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: How GM Beat Tesla to the First True Mass-Market Electric Car

Startet av e-curious, mandag 13. juni 2016, klokken 08:15

« forrige - neste »

e-curious

Ser ut som at salget av elbiler går nedover for tiden, er spent på hva det vil ha å si på bruktverdien av
dagens elbiler...

http://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/c02-utslippet-og-elbilsalget-stuper/ar-BBrwejF?ocid=spartanntp

Jejl

Tror det er veldig mange som sitter å venter på elbilene som er "rett rundt hjørnet". F.eks Model 3 og X Leaf med 60 kwh, bolt/Ampera og BMW i3 med 50% lengre kjørelengde.
Så det er nok helt naturlig at elbilsalget går opp og ned litt fra mnd til mnd. Men over litt lengre tid vil det nok bare øke og øke etterhvert som tilbudet blir bedre og bedre.

elektrolux

#2
Og så ser flere og flere slutten på Elbilfordelene og mener de likegodt kan velge fossilt.

Siste spiker i kisten foreløpig er forslaget om bompenger på Elbil

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tutti

+ boligsoneparkering som krever avgifter fra elbiler i de største byene går vi kanskje mot dette:

http://www.p4.no/nyheter/dyrt-a-kjore-elbil-i-danmark/artikkel/632584/

tomrh

Sitat fra: Sven-E på mandag 11. april 2016, klokken 11:54
- vi sparer ingen ting i bompenger fordi jeg kjører gratis likevel med HC-kort i Skoda'en,
- det samme gjelder gratis parkering på offentlige plasser,
Hvor kan man skaffe et HC-kort? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ferry


AppleKnocker

På vei ut er kanskje å ta i, men med reduserte fordeler kan vi se langt etter at elbilene tar over i stor skala.

Driverne for elbileventyret som har vært i Norge, er ikke elbilens fortreffelighet. Det er fordelene i seg selv med kollektivfelt og gratis ditt og datt som er årsaken. Når disse forsvinner en etter en, er det forutsigbart at elbilsalget stagnerer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

cra

Sitat fra: Sven-E på mandag 11. april 2016, klokken 11:54
- og har ingen problemer med å parkere i garasjeanlegg hvor det er forbudt for elbiler.

Det er vel ingen P-anlegg som ahr forbud mot parkering av elbil? Trur det juridiske er syltynt, i så fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 11. april 2016, klokken 12:37
Driverne for elbileventyret som har vært i Norge, er ikke elbilens fortreffelighet. Det er fordelene i seg selv med kollektivfelt og gratis ditt og datt som er årsaken. Når disse forsvinner en etter en, er det forutsigbart at elbilsalget stagnerer.

Når det gjelder typiske #2 biler med kort rekkevidde har du nok helt rett. For Model S/X som til en stor grad kan erstatte #1 bilen er det nok heller dollarkursen som er årsaken. Etter som det kommer flere elbiler med mellom- til lang-rekkevidde, og Model 3 skal visstnok også få hengerfeste, så tror jeg nok vi får se ett oppsving igjen selv uten disse fordelene - dersom de kommer "riktig" priset i markedet her i Norge.

Men ja, er enig i at det er for tidlig å droppe elbil-incentivene enda. Snakker vi om 2020-25 så bør tilbudet av gode elbiler med god rekkevidde og tilhørende lade-infrastruktur være godt nok på plass til at disse incentivene vil kunne fases ut. Men først og fremst trenger vi forutsigbarhet og ikke dagens usikkerhet om hva som faktisk vil skje etter 2017.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tutti

Sitat fra: cra på mandag 11. april 2016, klokken 12:42
Sitat fra: Sven-E på mandag 11. april 2016, klokken 11:54
- og har ingen problemer med å parkere i garasjeanlegg hvor det er forbudt for elbiler.

Det er vel ingen P-anlegg som ahr forbud mot parkering av elbil? Trur det juridiske er syltynt, i så fall.
Tipper det ikke gjelder parkering, men lading

tomrh

Sitat fra: Ferry på mandag 11. april 2016, klokken 12:04
Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 11:59
Hvor kan man skaffe et HC-kort? ;)
Nærmeste sagbruk.. ;)
Kongekommentar! ;D ;D
(Vi lo godt da jeg delte denne her på jobben etter lunsjpausen)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: Amoss på mandag 11. april 2016, klokken 13:02
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 11. april 2016, klokken 12:37
Driverne for elbileventyret som har vært i Norge, er ikke elbilens fortreffelighet. Det er fordelene i seg selv med kollektivfelt og gratis ditt og datt som er årsaken. Når disse forsvinner en etter en, er det forutsigbart at elbilsalget stagnerer.

Når det gjelder typiske #2 biler med kort rekkevidde har du nok helt rett. For Model S/X som til en stor grad kan erstatte #1 bilen er det nok heller dollarkursen som er årsaken. Etter som det kommer flere elbiler med mellom- til lang-rekkevidde, og Model 3 skal visstnok også få hengerfeste, så tror jeg nok vi får se ett oppsving igjen selv uten disse fordelene - dersom de kommer "riktig" priset i markedet her i Norge.

Men ja, er enig i at det er for tidlig å droppe elbil-incentivene enda. Snakker vi om 2020-25 så bør tilbudet av gode elbiler med god rekkevidde og tilhørende lade-infrastruktur være godt nok på plass til at disse incentivene vil kunne fases ut. Men først og fremst trenger vi forutsigbarhet og ikke dagens usikkerhet om hva som faktisk vil skje etter 2017.

Dollarkursen spiller inn, det har du rett i. Konsekvensen er jo at bilene blir dyrere. Nå har likevel Tesla salget økt på tross av flere prisøkninger, så det er flere faktorer i spill. Knekkpunktet i salget kom samtidig med at kollektivfeltene røyk, og det ble mer snakk om at bom og andre avgifter skal fases inn.

Personlig mener jeg man trenger 5 år til med forutsigbarhet, fordeler og subsidier på samme nivå som før vegvesenets elbilhatere ble sluppet løs, for å ikke skusle vekk den fantastiske starten elbil har hatt i Norge.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

aurba

Think City 2010, Lithium

OlavEmil

Sitat fra: Sven-E på mandag 11. april 2016, klokken 11:54
- det er riktignok dobbelt så dyrt i kroner og øre i driftsutgifter med diesel, men tid er også en verdi for oss,

Dobbelt så dyrt? Då tenkjer du på turar som er så lange at du må hurtiglade? (ettersom du veg dette opp med verdien av tid, som eg forøvrig er heilt einig i)


Sitat fra: Ferry på mandag 11. april 2016, klokken 12:04
Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 11:59
Hvor kan man skaffe et HC-kort? ;)

Nærmeste sagbruk.. ;)

;D ;D ;D
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 11. april 2016, klokken 14:23
Nå har likevel Tesla salget økt på tross av flere prisøkninger, så det er flere faktorer i spill. Knekkpunktet i salget kom samtidig med at kollektivfeltene røyk, og det ble mer snakk om at bom og andre avgifter skal fases inn.

Nja og tja... Knekkpunktet kom vel på sånn ca samme tid som at det var flere etterfølgende prisstigninger på kort tid, hvorav de siste sammenfalt i tid med disse andre elementene du trekker frem. Klart, alle elementer spiller inn, så blir det mer synsing hvilke elementer som har hatt størst innvirkning. Min "synsing" tilsier at det først og fremst var prisen som var mest utslagsgivende, men klart, ingen kan si sikkert den ene eller andre veien.


Sitat fra: AppleKnocker på mandag 11. april 2016, klokken 14:23
Personlig mener jeg man trenger 5 år til med forutsigbarhet, fordeler og subsidier på samme nivå som før vegvesenets elbilhatere ble sluppet løs, for å ikke skusle vekk den fantastiske starten elbil har hatt i Norge.

Helt enig med dette - bortsett fra at jeg ikke tror det skal være nødvendig å innføre noen subsidier. Eksisterende avgiftsfritak burde holde lenge. Men, skal jo ikke sette meg på bakbeina og nekte dersom staten skulle tilby noen subsidier på topp av avgiftslettene  ;D
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA