Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 med ny rekkevidde

Startet av Merko, søndag 12. juni 2016, klokken 14:40

« forrige - neste »

Merko

Etter at jeg la inn en resevarsjon på Model 3, så har jeg gjort litt "research" på Model S, hvor det har blitt nevnt i en av youtube-klippene om at Elon Musk har sagt at de jobber med neste generasjon av autopilot hardwaren, med litt flere sensorer ol.

Er det sannsynlig at Model 3 kan få dette?
Noen som har noen formeninger? :)

(ja, vi får nok bekreftet dette under part 2, men det er jo sååå lenge til :p)
..Venter på Tesla Model 3.

Lygren

...nesten garantert at denne får bedre kamerasystem, for dagens ene frontkamera er uten tvil den største svakheten. Er nok mye mulig at det vil stå neste generasjons Mobileye-system i Model 3 også (gen. 4), spesielt nå som Elon kan slå ordre på 4-500.000 enheter i bordet i en og samme levering, og der snakkes det bl.a. om 4x prosessorkapasiteten, samt en hel rekke ekstra kameraer, bl.a. stereo fremover, samt bakover. Leste at også Nissan jobber med samme system på Leaf, så kostnadsmessig bør ikke dette være noe stort hinder heller. Blir spennende å følge med fremover, selv om det selvsagt er litt kjedelig å se at ens egen Model S i samme slengen blir "avlegs"..... ;)


Mazzbot

Om du skal selge bilen til en billig pris så ta kontakt ;)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Lygren

Sitat fra: Mazzbot på søndag 10. april 2016, klokken 18:23
Om du skal selge bilen til en billig pris så ta kontakt ;)

...skulle Model 3 bli helt avsindig er det en viss mulighet for at den i hemmelighet spekkes litt over snittet heftig og kona overtar (på fulltid) S´en i den tro at jeg har gjort henne en tjeneste... ;)

satheesh.net

Det er nesten garantert at denne vil få Gen. 2 av autopilot. Elon sa selv at de sannsynligvis er klare med denne om ca. 2 år (og det var for nesten ett år siden). En annen indikasjon på at de satser på autonom tilværelse er mangel på dash i Model 3. Selv om dette fortsatt er en prototype, så gir den en god indikasjon på at de tenker at denne vil få hardware for å støtte dette. Dessuten er center consolen nå midtjustert. Og det er ikke bare med hensyn til sidepassasjeren.  ;)

o.b.lix

Sitat fra: satheesh.net på søndag 10. april 2016, klokken 22:14
En annen indikasjon på at de satser på autonom tilværelse er mangel på dash i Model 3.

Tja...

Hardware KAN være klar til model 3 går i produksjon, MEN lovverket må endres. Dette vil ta minst 1 år, muligens 5 eller 10 før full autonom er lovlig. Har mere tro på HUD i dette tilfellet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

satheesh.net

Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. april 2016, klokken 07:28
Sitat fra: satheesh.net på søndag 10. april 2016, klokken 22:14
En annen indikasjon på at de satser på autonom tilværelse er mangel på dash i Model 3.

Tja...

Hardware KAN være klar til model 3 går i produksjon, MEN lovverket må endres. Dette vil ta minst 1 år, muligens 5 eller 10 før full autonom er lovlig. Har mere tro på HUD i dette tilfellet.

Ikke mye lovverk som må tas hensyn til da det ikke eksisterer klare retningslinjer for hvordan et autonomt kjøretøy skal operere til enhver tid. Litt sånn som Tesla sin APv1 som brukes idag. Det ble bare introdusert og tatt i bruk. ;)

o.b.lix

Sitat fra: satheesh.net på mandag 11. april 2016, klokken 08:06
Ikke mye lovverk som må tas hensyn til da det ikke eksisterer klare retningslinjer for hvordan et autonomt kjøretøy skal operere til enhver tid. Litt sånn som Tesla sin APv1 som brukes idag. Det ble bare introdusert og tatt i bruk. ;)

Nå tror jeg du mener i USA. Resten av verden måtte vente lenge før dette var lov. Hong Kong fikk vel åpnet AP nå nettopp?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

satheesh.net

Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. april 2016, klokken 11:34
Sitat fra: satheesh.net på mandag 11. april 2016, klokken 08:06
Ikke mye lovverk som må tas hensyn til da det ikke eksisterer klare retningslinjer for hvordan et autonomt kjøretøy skal operere til enhver tid. Litt sånn som Tesla sin APv1 som brukes idag. Det ble bare introdusert og tatt i bruk. ;)

Nå tror jeg du mener i USA. Resten av verden måtte vente lenge før dette var lov. Hong Kong fikk vel åpnet AP nå nettopp?

Ja, beklager, glemte å spesifisere USA. Men det er også her de første bilene skal rulle på gatene. ;)

o.b.lix

Jo men Mod 3 skal jo selges i resten av verden også, og tror ikke det blir ulikt dasjbord?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Sitat fra: satheesh.net på mandag 11. april 2016, klokken 08:06
Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. april 2016, klokken 07:28
Sitat fra: satheesh.net på søndag 10. april 2016, klokken 22:14
En annen indikasjon på at de satser på autonom tilværelse er mangel på dash i Model 3.

Tja...

Hardware KAN være klar til model 3 går i produksjon, MEN lovverket må endres. Dette vil ta minst 1 år, muligens 5 eller 10 før full autonom er lovlig. Har mere tro på HUD i dette tilfellet.

Ikke mye lovverk som må tas hensyn til da det ikke eksisterer klare retningslinjer for hvordan et autonomt kjøretøy skal operere til enhver tid. Litt sånn som Tesla sin APv1 som brukes idag. Det ble bare introdusert og tatt i bruk. ;)
Hvor har du dette fra, at det ikke finnes lovverk?
Så vidt meg bekjent er det omfattende lover som må tilfredsstilles for å få lov til å kjøre med den versjonen Tesla har i dag. Og vi måtte vente for at Tesla skulle få godkjen EU-versjonen. Og EU-versjonen er ikke lik USA-versjonen, spesielt summon.
En bilfrabrikk må få EU-godkjent alt som har med bilen å gjøre. Det er mest synlig på vindu og lykter- en E med ring rundt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

satheesh.net

Sitat fra: Lynet på mandag 11. april 2016, klokken 16:35
Sitat fra: satheesh.net på mandag 11. april 2016, klokken 08:06
Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. april 2016, klokken 07:28
Sitat fra: satheesh.net på søndag 10. april 2016, klokken 22:14
En annen indikasjon på at de satser på autonom tilværelse er mangel på dash i Model 3.

Tja...

Hardware KAN være klar til model 3 går i produksjon, MEN lovverket må endres. Dette vil ta minst 1 år, muligens 5 eller 10 før full autonom er lovlig. Har mere tro på HUD i dette tilfellet.

Ikke mye lovverk som må tas hensyn til da det ikke eksisterer klare retningslinjer for hvordan et autonomt kjøretøy skal operere til enhver tid. Litt sånn som Tesla sin APv1 som brukes idag. Det ble bare introdusert og tatt i bruk. ;)
Hvor har du dette fra, at det ikke finnes lovverk?
Så vidt meg bekjent er det omfattende lover som må tilfredsstilles for å få lov til å kjøre med den versjonen Tesla har i dag. Og vi måtte vente for at Tesla skulle få godkjen EU-versjonen. Og EU-versjonen er ikke lik USA-versjonen, spesielt summon.
En bilfrabrikk må få EU-godkjent alt som har med bilen å gjøre. Det er mest synlig på vindu og lykter- en E med ring rundt.

Altså, lover finnes, ikke det jeg mener. Men Tesla er så langt fremme på enkelte ting at det er enklere for dem å bare "lansere et produkt" og så blir man mer tvunget til å lage rammer rundt. Selvsagt finnes det lover, men man har kanskje lettere for å vri litt på dem. Spesielt i USA og enda mer spesifikt i enkelte stater der borte. ;)

Det blir sjeldent satt opp et lyskryss før en ulykke skjer...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA