Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 med ny rekkevidde

Startet av Claes Thomas Tellefsen, søndag 12. juni 2016, klokken 12:17

« forrige - neste »

Claes Thomas Tellefsen

Jeg har kjøpt hus i Vik, og flytter for første gang i mitt liv ut av Oslo. Dette vil by på mye utfordringer, men mest av alt er pendling (uaktuelt å bytte jobb!)Nå er ikke huset ferdig før januar neste år, men jeg vet en ting. JEg må ha elbil for å pendle denne distansen (selv etter fordeler fjernes, vil det fremdeles være billigere å passere 2 bomstasjoner med elbil). Helst skulle den Model 3 Teslaen  vært klar til den tid, men akk og ve, slik er det ikke, og model S er svindyr, og da er det like greit å kjøpe en billig bensinbil å betale bommen.

Så er spørmålene:
Hvilken bil vil være god å ha FØR model 3? Distansen er ca 50 km og 650 meter i opp og nedstigning.
Hva vil jeg tape minst på å selge brukt igjen? Får jeg solgt f. eks den nye Leafen i det hele tatt når den nye Teslaen kommer?
Bør jeg kjøpe brukt?

På forhånd takk til alle dere som svarer. Det virker som alle her har ganske peil på dette :)

timingbeltkiller

Prøv å kontakte Opel Norge og forklar situasjonen din.
Spør om de kan skaffe deg en av de første Ampera-e
som går i produksjon i 2017.

I mellomtiden er det så god bussforbindelse Hønefoss-Oslo
at det er relativt greitt å pendle med den.
(Mange gjør dette permanent og bruker egen bil kun til nærmeste
pendler parkeringsplass).

BTW
Du kan som et alternativ kjøpe en elsykkel og bruke den
til og fra busstopp med pendlerparkering.

Eller en billig brukt elbil, eksempelvis en trilling.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tutti

#2
Både Leaf 27 kWh og Soul burde klare en såpass kort distanse hele året uten å mellomlade.

Om 5 år får du en togstasjon rett ved siden av deg som bringer deg til Oslo sentrum på 15 min.

Claes Thomas Tellefsen

#3
Oi! Visste ikke at Ringeriksbanen ville komme så fort. Det siste jeg leste var at byggingen skulle starte i 2019? Men da stemmer ikke det? Spørsmål om Zoe: Er det slik at den ikke kan lades noen steder? Man trenger visst en adapter som ingen får tak i?

tutti

Zoe kan kun lades på TN nett uten ekstrautstyr. 2/3 av Norge bruker fortsatt IT nett. Nyeste Zoe har ikke hurtiglader, dab, app m.m.. Hvorfor velge noe som ikke er mer fleksibelt mht. lading og har det utstyret konkurrentene har?

Electrix

Hvis du vil ha lavest risiko så er det nok en godt brukt Leaf eller lignende til rett over 100 000 som er sikrest. Disse vil klare turen fint med lading på jobb eller 10-15 min hurtiglading på returen. På sommeren vil du nok kunne kjøre uten lading på jobb, men ankommer da med nesten tomt batteri så jeg ville anbefale lading på jobb uansett. Selv om M3 kommer så vil disse fremdeles fungere ypperlig som nr2 bil. Man kan ikke regne med tilsvarende verdi som M3 og liknende, men en god del mer enn tilsvarende bensin og dieselbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

HCO

Sitat fra: tutti på tirsdag 12. april 2016, klokken 12:29
Nyeste Zoe har ikke hurtiglader, dab, app m.m.. Hvorfor velge noe som ikke er mer fleksibelt mht. lading og har det utstyret konkurrentene har?
Driver man fortsatt med nedsnakking av Zoe?

* Zoe lader med 22kW AC, med standard type 2-plugg. Dette er riktignok ikke regnet som hurtiglading, til gjengjeld er det slike stasjoner som popper opp "overalt" nå. DC-ladere er dyrere å etablere, og derfor mindre interessant å sette opp for mange tilbydere (butikker, hoteller etc.).

* Ved å kjøpe en "lade-kanne" til ca. 8.000 kr kan man lade fra alle Schuko, enten det er TN eller IT. Kannen kan etterhvert fås med overgang til type 2 (for lading på f.eks. kommunale type2-uttak der det er IT-strøm).

* Nyeste Zoe har DAB og også en app (som fungerer dårlig, men som forhåpentligvis blir bedre).
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

THE

Sitat fra: tutti på tirsdag 12. april 2016, klokken 12:29
Zoe kan kun lades på TN nett uten ekstrautstyr. 2/3 av Norge bruker fortsatt IT nett. Nyeste Zoe har ikke hurtiglader, dab, app m.m.. Hvorfor velge noe som ikke er mer fleksibelt mht. lading og har det utstyret konkurrentene har?

Zoe leveres nå med integrert DAB+, og app har også Renault (men den er ikke spesielt bra). Zoe kan lades på alle 11, 22, 43 kW AC uttak, og i tillegg alle andre uttak der det er TN-nett. Det finnes også diverse løsninger for lading på IT-nett, så det er ikke helt umulig.

Det største problemet med Zoe slik jeg ser det er mangel på hurtiglading. Nye Zoe lader max med 22kW, og de gamle med 43kW lader blir stadig mindre anvendelige pga. at Fortum/KIWI-laderne med 43kW AC byttes ut med 22kW. Hvis man sjelden har behov for å lade på hurtiglader, så kan Zoe fungere glimrende, også om man av og til har behov for en ladestopp for å komme fram dit man skal. Langtur med Zoe og 22kW lading må nok være for spesielt interesserte. Jeg orker i alle fall ikke å ta Zoe på langtur hvis det ikke er 43kW ladere langs ruta jeg skal kjøre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

Et vesentlig kriterie som du ikke nevner er om du kan lade på jobb?
Da har du jo ev. 7-8 timer påfyll og valg av elbilmuligheter øker.

Kjøring til pendlerparkering med elbil er også en lur mulighet,
men husk at selv kort kjøring med elbil kan gjøre deg hekta, og ønske å bruke den mer, da er det lurt kjøpe en elbil som likevel kan gå litt lenger.

Claes Thomas Tellefsen

Jobber på Ullevål sykehus, vet man kan lade i p huset, men også hørt det kan være vanskelig å finne plass. Uansett så kan jeg sikkert få ladet på jobb, men greit å ha en bil som man kan muligens la være å lade on det ikke går. Det er vel bare nye Leaf eller Tesla som kunne gjort noe slikt?

Hva tror dere om verdifallet på en Leaf som har 30 batteriet etter de nye Teslaene og Opelen kommer?

tutti

#10
Jeg ville ha regnet med et verditap på 50000 første ett til to år uansett. I løpet av den tiden har du allerede spart inn dette beløpet på å kjøre elbil vs. fossilbil.

Å spå verditapet er umulig.

Venter du for lenge med å kjøpe elbil, vil du kanskje gå glipp av noen goder etterhvert.

Amigakongen

I3 skal komme med bedre batteri til høsten, med denne skal du kunne kjøre tur/retur uten lading. Mener jeg leste at e-golf skulle få større batteri også, men usikker på når den kommer.

Sitat fra: Claes Thomas Tellefsen på onsdag 13. april 2016, klokken 11:23
Jobber på Ullevål sykehus, vet man kan lade i p huset, men også hørt det kan være vanskelig å finne plass. Uansett så kan jeg sikkert få ladet på jobb, men greit å ha en bil som man kan muligens la være å lade on det ikke går. Det er vel bare nye Leaf eller Tesla som kunne gjort noe slikt?

Hva tror dere om verdifallet på en Leaf som har 30 batteriet etter de nye Teslaene og Opelen kommer?
2015 BMW I3 - 11800km

Trekkoppbil

Kjøper man Leaf som er flere år gammel, må man være ops på at batterikapasiteten kan variere fra bil til bil. Har du en med bra batteri og Webasto, og du har litt tålmodighet til å kjøre øknomisk, så kan du komme rimelig unna.

Tesla model 3, lanseres nok etter konkurentene i samme klasse, så den er det nok ikke nødvendig å vente på.

Det er nok flere av de konvensjonelle bilene som kommer med litt større rekkevidde det nærmeste året, så de kan komme i samme klasse som Leaf 30kWt.
GM og Nissan skal vel legge på et par hundre kilo ekstra med batterier i sine biler som kommer om ett år, og det er vel disse 2 som kommer først i Tesla Model III-klasen.

Får du ikke drømmebilen i tide, kan du vurdere å leie på Nabobil.
Ett spørsmål er om du kommer til å pendle mye fram og tilbake før innflytting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA