Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Østlandets blad: Lastebilsjåfør hindrer elbil i å kjøre forbi i kollektivfeltet

Startet av Sonus, lørdag 11. juni 2016, klokken 22:36

« forrige - neste »

Sonus

Litt snodig spørsmål kanskje, men hva kreves om man vil bygge om en elbil til bensinmotor?

Bilen er en 2000-modell som er konvertert til elmotor fra bensin i tyskland. Bilen er nå registrert som elektrisk kjøretøy. Tanken var å importere den som elbil også sette den tilbake i original stand.

elektrolux

Du vil selvfølgelig måtte betale moms og engangsavgifter etter ombyggingen, og vil sannsynligvis bli møtt med krav om dokumentasjon på alt fra dørlåser til avgass etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sonus

Vil kravet om engangsavgifter bortfalle om den forblir registrert som elbil i 10 år i Norge?

Etter 10 år bortfaller jo kravet om avgift ved effektøkning på fossilbil. Da er det kun det tekniske som må være i orden.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Det er vel ikke slik at avgift i forbindelse med effektøkning bortfaller ved 10 år.
Du kan bytte avgiftsklasse etter 10 år uten at det utløser avgift, men det er vel noe annet. Skal du importere en bil som er 10 så utløser jo den effektavgift
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Sonus

#5
Ikke helt sikker på dette temaet, men da jeg søkte om ombygging av min 1967 modell MGB fra 90hk (orignal 1800cc motor) til 160hk (2000cc Ford Zetec) var dette ok uten at det utløste avgift så lenge bilen hadde vært i Norge i 10år eller mer.

EDIT:http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/06/Trim-bilen-uten-aa-maatte-betale-avgifter

elektrolux

Slike avgifter, inkludert tilbakebygging fra fiktiv varebil til personbil reduseres i størrelse for hvert år til 0 etter 10 år.

F.eks ville effektøkning innen de første 10 årene utløst avgift, men ikke etter 10 år.

Ombygging fra bensin blir nok regnet som nytt bygg med alt det medfører av både krav og avgifter, men du har et poeng som hadde vært interessant å studere nærmere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kaiat

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. april 2016, klokken 07:12
Slike avgifter, inkludert tilbakebygging fra fiktiv varebil til personbil reduseres i størrelse for hvert år til 0 etter 10 år.

For kjøretøy førstegangsregistrert i 2014 og senere er det nå faktisk 30 år før du kan omregistrere avgiftsfritt.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endrede-regler-for-beregning-av-engangsa/id747951/

Trekkoppbil

#8
For engangsavgift:
"Dersom motorvogner endrer avgiftsmessig status eller det skjer endringer i det avgiftsmessige grunnlaget, skal det betales tillegg i engangsavgiften."
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-03-19-268#KAPITTEL_5
"I utregnet avgift gjøres fradrag (bruksfradrag) basert på motorvognens registreringstid etter satsene i § 3-3." 16 års alder burde gi bruksfradrag på 89%, men spørsmålet er om det kun er registreringstid i Norge som teller.

For moms:
Jeg har aldri sett noe tilsvarende regel i momsforskriften. Jeg holder det for sannsynlig at du da bare betaler moms for kostnaden med ombyggingen.
Jeg har lenge tolka momsforskriften til å ha et smutthull her, men det er mulig jeg tar feil.

Det blir akkurat som å kjøpe el-sykkel uten pedaler:
Det er ikke moms på den, så lenge den har kun elektrisk framdrift, og den er registreringspliktig.
Bygger du om sykkelen i ettertid til hybrid med pedaldrift, betaler du kun moms for pedalene og pedalsensorene. Eller er det jeg som har misforstått?

Bondeknøl

Egentlig gøy med disse avgiftene ;) En kommer liksom aldri helt til bunns og blir ferdig snakket ::)

elektrolux

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:18
Det blir akkurat som å kjøpe el-sykkel uten pedaler:
Det er ikke moms på den, så lenge den har kun elektrisk framdrift, og den er registreringspliktig.
Bygger du om sykkelen i ettertid til hybrid med pedaldrift, betaler du kun moms for pedalene og pedalsensorene. Eller er det jeg som har misforstått?

Reglene for elsykkel er slik jeg har forstått det at de lovlig kan kjøre i 6 km/t uten pedalassistering. Om dette stemmer kan du ha funnet et smutthull.

Dersom elektriske rullestoler er momsfrie har vi jo fasit.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann


Dette er gjort før.......V8'er brum-brum i en Tesla Model S....

KjellG

Konvertere en Think med defekt batteri til bensin?

PerBear

Det er i hvertfall enklere å få godkjent rent teknisk enn å få byttet batteri til moderne type.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Elmo

Sitat fra: KjellG på lørdag 24. juni 2017, klokken 20:03
Konvertere en Think med defekt batteri til bensin?

Kanskje heller til hydrogen ??  Det finnes en håndfull HY registrerte "ny"-Thinker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA