Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert kart fra Navigon

Startet av anskart, fredag 10. juni 2016, klokken 23:32

« forrige - neste »

anskart

Hei,

Jeg har kjøpt ny bolig som er under bygging. Det leveres per i dag ingen løsning for elbil, men kan leveres som tillegg. det blir carport like utenfor inngangsdøren.

Mitt spørsmål er hva jeg burde installere? Jeg venter på min første elbil, en E-golf, og trenger da selvfølgelig lademulighet til den. Men hva burde jeg installere som fungerer til min bil, men som også er fremtidrettet og ikke trenger utskiftning om få år? Jeg er helt grønn på dette, men kan man eksempelvis legge inn en større kurs? Andre tips?

Takker for hjelpen :)

elektrolux

Ideelt legger du ut en 400V 32A 3 fase kurs som termineres i et Cee stikk. Da er du forberedt på alt.

Nest best er 400V 16A 3 fase terminert i et Cee stikk

3 best er 230V 32A 3 fase terminert i Cee stikk

4. best er 230V 32A 1 fase terminert i Cee stikk

5. best er 230V 16A 3 fase  terminert i Cee stikk

6. best er 230V 16A 1 fase terminert i Cee stikk

7. best er 230V 10A 1 fase terminert i Schuko stikk ( for original ladekabel )

8 best er 230V 6A 1 fase terminert i et Schuko stikk

9. best er skjøteledning ut et vindu fra huset med 3x2,5mm2 kabel

10. best ( Og ikke helt uvanlig  :D ) Skjøteledning fra et vindi med 3 x 1,5mm2 kabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: anskart på lørdag 09. april 2016, klokken 14:42
Hei,

Jeg har kjøpt ny bolig som er under bygging. Det leveres per i dag ingen løsning for elbil, men kan leveres som tillegg. det blir carport like utenfor inngangsdøren.

Mitt spørsmål er hva jeg burde installere? Jeg venter på min første elbil, en E-golf, og trenger da selvfølgelig lademulighet til den. Men hva burde jeg installere som fungerer til min bil, men som også er fremtidrettet og ikke trenger utskiftning om få år? Jeg er helt grønn på dette, men kan man eksempelvis legge inn en større kurs? Andre tips?

Takker for hjelpen :)
Du bør absolutt installere et ladepunkt med type-2 uttak som er den nye standarden og passer alle typer elbiler.
Om du har IT-nett, så er det greit nok med 1-fas /16A. Har du TN-nett, vil det være fornuftig med 3-fas/ 16A.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

KjellG

Hvis IT-nett og alt bygges nytt,  vurdere litt på eventuell plassering av 230/400V trafo?

asgeirn

Dersom huset får IT-nett ville jeg vurdert å sette opp trafo ved inntaket og bygge anlegget med 400V TN.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

jkirkebo

Sitat fra: asgeirn på lørdag 09. april 2016, klokken 18:04
Dersom huset får IT-nett ville jeg vurdert å sette opp trafo ved inntaket og bygge anlegget med 400V TN.

Jeg hadde gjort det samme. Mye enklere mhp. alt av evt. 3-fase utstyr (solcelleinvertere, induksjonstopper, varmepumper, ladestasjoner osv.). Man må bare passe på å få en lavtapstrafo. En 25kVA passer bra til 3x63A inntak, evt. en 30kVA til 3x80A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Har en slik trafo til salgs for 10 000 Kr inkl moms
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vollis47

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. april 2016, klokken 15:35
Ideelt legger du ut en 400V 32A 3 fase kurs som termineres i et Cee stikk. Da er du forberedt på alt.

Nest best er 400V 16A 3 fase terminert i et Cee stikk

3 best er 230V 32A 3 fase terminert i Cee stikk

4. best er 230V 32A 1 fase terminert i Cee stikk

5. best er 230V 16A 3 fase  terminert i Cee stikk

6. best er 230V 16A 1 fase terminert i Cee stikk

7. best er 230V 10A 1 fase terminert i Schuko stikk ( for original ladekabel )

8 best er 230V 6A 1 fase terminert i et Schuko stikk

9. best er skjøteledning ut et vindu fra huset med 3x2,5mm2 kabel

10. best ( Og ikke helt uvanlig  :D ) Skjøteledning fra et vindi med 3 x 1,5mm2 kabel.

Jeg støtter anbefalingen fra Electrolux, så har du muligheten, så gå for 1 eller 2.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Stig-Arne

Får man så mye som 32 A 1-fase i ett CEE stikk? Trodde de kun klarte 16 A

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. april 2016, klokken 18:26
Har en slik trafo til salgs for 10 000 Kr inkl moms

Lavtap 25kVA? Det er en veldig god pris. Jeg selger nye 20kVA for 27.000,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

Hvor mye tap er det i en slik trafo?

Er tapen forskjellig avhengig av last?


KjellG


jkirkebo

Sitat fra: ludo på lørdag 09. april 2016, klokken 21:09
Okey,
Fan denne:
http://www.noratel.com/uploads/tx_news/Lavtap_info2014.pdf

Ut fra den kan man regne seg til at en 25kVA lavtapstrafo i et anlegg som benytter omkring 25.000kWh i året vil ha et tap på rundt 5% av totalen, ca. 1200kWh. Om denne plasseres strategisk vil varmen den avgir som følge av tapet gå til oppvarming av huset i halve året, så effektivt tap blir en god del lavere. Rundt 140W tap i snitt vil vel også være nok til å holde en godt isolert bod frostfri.

Jeg synes ikke det er avskrekkende. Men vanlig trafo bør man ligge unna, da blir det dyrt.

Tallene er ganske omtrentelige da kurven ikke er lineær og det kommer an på om belastningen er jevn eller med mange topper og daler. Solcelleanlegg vil gjøre tapene mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ludo på lørdag 09. april 2016, klokken 21:02
Hvor mye tap er det i en slik trafo?

Er tapen forskjellig avhengig av last?

Du har et fast tomgangstap + et tap som avhenger av lasten.


Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 09. april 2016, klokken 19:26
Får man så mye som 32 A 1-fase i ett CEE stikk? Trodde de kun klarte 16 A

Neida, 32A 1-fase CEE er vanlig på veggen hjemme hos Tesla-eiere ;) Teslas blå UMC-adapter er nettopp 32A 1-fase CEE. CEE finnes i 4 størrelser, 16A, 32A, 63A og 125A. Kun 16A og 32A finnes som 1-fase 230V så vidt jeg vet, 63A og 125A er enten blå 3-fase 230V, rød 3-fase 400V 4-pins (uten N-leder) og rød 3-fase 400V 5-pins (med N-leder).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA