Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av kjetil.west, fredag 10. juni 2016, klokken 20:40

« forrige - neste »

kjetil.west

Oppdaget denne for et par dager siden....
Allerede sendt bilder til TSS og venter svar.
Bilde viser "rust"-boble (Ja, vet at alu ikke ruster, men oksiderer :o) i lakk - mellom bakdør og bakskjerm venstre side.
Bilen er polert og vokset med swiss shield hver 6. mnd og aldri vasket i maskin - kun for hånd.

Hva synes dere om dette? Garanti?
Bilen er 2014 modell (nøyaktig 2 år nå) og kjørt litt over 60k.

Venter spent på svar fra Tesla...

petersv

Grei garantisak dette. De er ikke vanskelige på sånt.

Egil Fonn

Kanskje vi bør montere sink anoder i bilene våre..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

petersv

Gitt antallet S-er i Norge, over 10k så må man forvente litt lakkfeil. Det er ikke det som er typen feil som går igjen mest, for å si det sånn ;)

Øyvind.h

Boble under lakken uten punktert lakk er veldig enkel garantisak :)
Har hatt det på en VW Golf. De tok den inn uten spørsmål. På golfen fikk jeg beskjed om "sinkslipp", noe som ikke var uvanlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Har lik boble på panser og den fikset de ikke på garanti, da de påstod at det kom av mikroskopisk steinsprut skade (klart ikke se det selv første gang, men tror det kan være riktig når jeg har sett på det i ettertid)
Litt surt men greit nok. Noen som vet om slike har det med å vokse over tid? For blir det værende som nå så gidder jeg ikke gjøre noe.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

BMW850

Om du har en boble på panseret som ikke har vært der før er det nok ett sår i lakken som gjør at fuktighet kommer inn. Og da vil den nok vokse over tid og korrodere ytterligere. Best å utbedre.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Tror den kom fort og ut i fra hva jeg kan se har den ikke blitt større så lenge jeg visst om den (4-5mnd)
Så hadde et håp om at kanskje den har stoppet opp. Er vel ca lik str som i bilde til OP.
Følger med på det så vokser det videre må man jo gjøre noe.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kavorka

Korrosjon under lakk er typisk for aluminium (Google filiform corrosion og aeration cell). Med litt salt, vann og høy temperatur kan den bevege seg flere mm i døgnet. Det positive er at dette er kosmetisk og ikke kommer til å gi gjennomrusting. Det er vittig å legge voks asap ved hull i lakk for å stoppe/bremse prosessen.

Egil: Sink som offeranode vil jeg tro har lite for seg. Det var kanskje ikke seriøst ment, men noen tenker at det er en god ide, så jeg kan utdype... Aluminium er korrosjonsbeskyttet av sitt eget korrosjonsprodukt som ikke er vannløselig (med mindre man har saltvann). Ved å introdusere sink ødelegger man det relativt tykke passivskiktet man har fra produksjon, og man er mer utsatt for korrosjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA