Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 60D back in business?

Startet av Knesaren, fredag 10. juni 2016, klokken 17:00

« forrige - neste »

Knesaren

Hvordan bytter dere mellom sommer og vinter dekk på iOn? Jeg fikk med vinterdekk, men finner ikke noe god info på nettet om dekkbytte.

TB

Tja?
Ikkje noko spesielt her i forhold til andre bilar anna enn ulik dimensjon framme og bak?

Eg brukar ein enkel garasje jekk - meir stødig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Myrvang

Jeg hadde feil bolter, så måtte innom dekksjappa og kjøpe nye bolter. Var 21 mm som satt på, men da var det så trangt mellom mutter og felgveggen, så måtte kjøpe nye i 19 mm. På dekksjappa hadde de 21mm pipe med tynne vegger, det hadde ikke jeg.

Ellers er det bare å passe på smale dekk bak og enda smalere dekk forran :)
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ballemann

1. Løsne alle boltene (en kvart runde er nok)
2. Heis opp bilen
3. Ta av hjul
4. Sett på nye hjul
5. Stram boltene
6. Heis ned bilen
7. Etterstram boltene
8. Fyll luft
9. Kjør
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

TB

Med feil boltar blir det straks meir komplisert ja... ☺
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Knesaren

Hvor er det trygt å plassere jekken under bilen?

SUNPWRD

Sitat fra: Knesaren på lørdag 09. april 2016, klokken 14:10
Hvor er det trygt å plassere jekken under bilen?

Best å finne bildene i instruksjonsboken og sette seg på huk og se hvis man er usikker.. Men er rett bak forhjulene og foran bakhjulene..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Mr.Zero

Da jeg har sett uttallige jekkfester/kanaler som er skadet, stygge og rustne, anbefaler jeg på det varmeste at man anskaffer seg en jack-pad. Dette er en hard gummisak som plasseres mellom jekk og kanal. Dermed tar kanalen ikke skade av oppjekking. Dette er spesielt viktig når garasjejekker benyttes. Til nød kan en plankebit gjøre samme nytte, men gir på ingen måte den samme godfølelsen som gummi gir... Hmmm, det ble litt feil.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

automat

Bruker garasjejekk, men jekker aldri i kanalen. Finner heller punkt under bilen der hjuloppheng er festet til karosseriet. (Gjerne hvor noe er skrudd fast med kraftige bolter)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

65lars

Takk skal dere ha. 
Jeg leser instruksjonsboken, og skal bruke en liten garasje-jekk når jeg skifter denne uka, er helt enig med MrZero --- og har tilfeldigvis en 20 cm stripe med 2 cm tykk hard gummi, jeg vil kappe av en bit, og bruke. 
(Hei, jeg liker ikke "gummi" heller... - men men, det kommer jo inn handy av og til, da...  ::)  )

Har ikke vært lenge nok under bilen til å finne et godt feste, men på fossilbiler gjorde jeg akkurat det samme som automat foreslår.  Det ga et stødigere løft.
Trilling, bestilt KIA

oddbjoh

Kuttet en jack-pad slik at den passet akkurat i det originale jekk-festet, har funket bra.

Er det noen som har funnet ut hvilket moment man skal trekke til med, finner ikke noe i instruksjonsboka?

pwb

Jekker opp min i front og bak, veldig enkelt men fronten kan være litt lav for en kraftig jekk så da kjører jeg oppå noen planker.

65lars

Sitat fra: oddbjoh på søndag 10. april 2016, klokken 15:34
Kuttet en jack-pad slik at den passet akkurat i det originale jekk-festet, har funket bra.

Er det noen som har funnet ut hvilket moment man skal trekke til med, finner ikke noe i instruksjonsboka?

Nei, jeg finner ikke dette heller, annet at "forhandleren" vil at man skal komme innom, slik at de kan "gjøre det - for deg."  (Og til hvilken pris?)

Har værtøy - som måler dette - så hvorfor er ikke trekk-momentet listet, noe sted?
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA