Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Miev bestillt

Startet av Rav4_EV, søndag 19. september 2010, klokken 09:59

« forrige - neste »

Rav4_EV

Bytt ladeprogrammet i din Buddy før batteriene blir ødelagt.

Det er en kjent sak at blybatteriene i Buddy har kort levetid. Kun 10-20.000 km.

Dette skyldes hovedsakelig at ladeprogrammet ikke er tilpasset Concorde Chairman batteriene som blir levert med bilen.

Nytt program og monteringsanvisning koster kun 500 kroner.

Bestill hos Euromatic AS, epost amb@euromatic.no
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RoadRunner

Ett par spørsmål ref. diskusjonen på http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1561.45

Kompenserer dette lade-programmet for temperatur, ref Chairman-manalen s. 20?

Hvordan måles batteri-temperatur med Zivan-laderen (ref. 2 plasseringer av batteriene, "nesten ubeskyttet" foran og "mer beskyttet" i under setet bak) ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Ladekompensering følger Chairman manualen korrekt ned til -10. En teknisk begrensing i Zivan laderen gjør at man ikke kommer lavere. (Uansett program)

Programmet er utviklet i sammarbeid med Concordes tekniske sjef.

Er du fortsatt i tvil, er det bare å logge batteristrøm og spenning over et ladeforløp.
Da ser du fort hvor galt "orginalprogrammet" i Buddy er.

Hittil har kun 2 kunder kjøpt programmet, men jeg har montert det i flere kundebiler gratis etter at de har "brukt opp " orginalbatteriene på under 10.000 km.


mvh
Arne Magnus Berge

Euromatic AS
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bosonic

#3
Sitat fra: RoadRunner på mandag 23. august 2010, klokken 08:23
Hvordan måles batteri-temperatur med Zivan-laderen (ref. 2 plasseringer av batteriene, "nesten ubeskyttet" foran og "mer beskyttet" i under setet bak) ?
Temp sensoren sitter i enden på en ledning som er plugget i laderen (tror jeg)

Jeg tror ikke temperaturforskjellen er et stort problem. Det viktigste er at tempkompenseringen er tilpasset det aktuelle batteri som Rav4_EV presiserer. Hva med å montere to tempfølere og følge med nå utover høsten?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 23. august 2010, klokken 13:19
Er du fortsatt i tvil, er det bare å logge batteristrøm og spenning over et ladeforløp.
Jeg er ikke i tvil - min lader har ikke virket optimalt ihvertfall. Sender deg en mail.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Sensoren sitter over de bakerste parene. Her blir det varmest. Det er ikke mulig å tilkoble flere følere. 

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

mohpet

Jeg er en av de som har kjøpt programmet/chipen. Satt den inn like før jeg fikk skiftet ut batteriene ifjor høst. Etter 6000 km med nye batterier fungerer disse bedre enn noen gang. Dette kan jeg ikke si om forrige sett, der distansen/kapasiteten sank betraktelig etter bare 4000 km.

Om dette er pga det nye programmet vet jeg ikke.

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 23. august 2010, klokken 13:19
Ladekompensering følger Chairman manualen korrekt ned til -10. En teknisk begrensing i Zivan laderen gjør at man ikke kommer lavere. (Uansett program)

Programmet er utviklet i sammarbeid med Concordes tekniske sjef.

Jeg har litt lyst på dette, men et lite kanskje kritisk spørsmål, vet du hva er grunnen til at Pure/Elbil Norge ikke leverer dette og eller bytter dette når de har bilen på service?

Dette må jo bety at det vet at de ikke leverer et optimalt produkt?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rymegnal

Sitat fra: bosonic på torsdag 02. september 2010, klokken 09:02
Sitat fra: Rymegnal på onsdag 01. september 2010, klokken 23:41
Dette må jo bety at det vet at de ikke leverer et optimalt produkt?

eehh, har du fulgt med i disse temaene?:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1432.0   
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1561.0   
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2532.0   

Ja. Hvor vil du henn? Det burde kanskje stått noe slik som !?! i stedet. Siden Rav4_EV også har / hadde en del å gjøre med Elbil Norge, tenkte jeg kanskje han kom med en kommentar på hvorfor de ikke byttet dette. Når de tilsynelatene har "alt" klart for å bevare batteriene litt lengre.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA