Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjenbruk av VW lading utsyr

Startet av Burg, fredag 10. juni 2016, klokken 00:49

« forrige - neste »

Burg

Naboen med Leaf 2014 og jeg med Leaf 2015 fikk i dag Lanolin-behandlet bilens indre hulrom og understellet med Lanolin, et sauefett-preparat. Dette preparatet kryper inn i skjøter og falser, og er miljøvennlig, og stopper rust. Vikingene brukte angivelig lanolin når de behandlet sverdene sine:) I en årrekke har jeg reist fra Bergen til Vestfold Antirust og ligget i bil, telt og på hotell for å få oljebehandlet bilene mine, og før dette reiste jeg til antirust-pioneren Funderud i Askim, som var den som startet med oljebehandling av biler. Nå har vi endelig fått Lanolin-behandling av biler i Bergens-området.
Når jeg kjøpte bilen hevdet selgeren at den var understells-behandlet. Jeg fikk i dag se noe "klatting" som må ha tatt 5 minutter å gjøre, uten å demontere noe som helst. Man sprøyter en "stripe" på kanalene og kaller dette understellsbehandling... Dette holder ikke. Rusten vil vise seg etter hvert...
 
Leafene må få skikkelig rustbehandling:)


leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Burg

Ja. På 2014-modellen var denne begynt å ruste. På 2015-modellen ennå ikke. På hjulopphenget var det begynnende rust på 2014-modellen, særlig i sveisen og på kuttede kanter. Klarer man å holde rusten borte, så tror jeg det er mulig om 10-12 år å få en billig oppgradering av batteriene. Da har man bil inn i evigheten.

Burg

Har et par bilder av hvordan Lanolin-behandlingen ser ut...

Burg


leafolainen

Hvor mye måtte du ut med?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Burg

Kr 2450.

Bør sjekke tilstanden etter 2 år. Bakdekk-nære ting som oppheng, osv, må kanskje ha en ekstra "pensling", men her liker jeg å ligge under bilen med en oljeflaske nu og da.

Trekkoppbil

Bør man gjøre jobben på spesialverksted, eller kan man like gjerne kjøpe linolje på Biltema og få en vanlig mekaniker til å gjøre jobben?
Her der det også et spesialverskted: http://www.buskerudantirust.no/antirustbehandling/

På andre tråder som Leafnor linker til, er det enkelte som skryter av zinkspray, mens andre sverger til olje. Bør man bruke begge deler, til hver sine områder på bilen?

leafnor

#8
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 09. april 2016, klokken 20:56
Bør man gjøre jobben på spesialverksted, eller kan man like gjerne kjøpe linolje på Biltema og få en vanlig mekaniker til å gjøre jobben?
Her der det også et spesialverskted: http://www.buskerudantirust.no/antirustbehandling/

På andre tråder som Leafnor linker til, er det enkelte som skryter av zinkspray, mens andre sverger til olje. Bør man bruke begge deler, til hver sine områder på bilen?
Olje på bremsedeler kan nok med fordel unngås. Tenker og at bruk av kaldgalvanisering på ny bil kan lede til spørsmål om garantisaker, mens olje er det vell neppe noen som stiller spørsmål ved.
Forøvrig min 30 års erfaring med zinkspray gjør at jeg holder min praksis levende. Skal ta Leafen en runde i morgen, når sommerdekk kommer på. Den fikk sin første behandling for ett år siden da jeg kjøpte den, og nå har saltet i vinter jobbet ser jeg.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

jsa061

 Ble det nevnt noe sted hvor man kan få slik behandling i Bergen?

Burg

Skogsvåg Auto på Sotra. Sydover mot Klokkarvik. 3-4 mil fra Bergen:)

MortenRA

Kepler i Tønsberg har 30% på Mercasol-behandling nå. Fikk pris på 3900,- men noe avventende for hvilken løsning jeg blir å kjøre på.
Tesla Model S 75D - Soon to come

Burg

Gå heller til Vestfold Antirust og få lanolin-behandling. Jeg har reist fra Bergen i en årevis til Oskar Schøtt og fått behandlet mine Mercer. Nå kjører jeg Leaf, og vi har fått Lanolin-behandling av biler rundt Bergen også. Prisen er lavere og produktet er bedre. Hils til Schøtt-en.:)

Burg

Tradisjonell asfalt-basert hard beskyttelse under bilen er OK på nye biler. Det beskytter mot steinsprang, fukt og salt. Her er tectyl, mercasol og dinitrol bra. Jeg hadde en Nissan Sunny fra 1994 som var behandlet ifølge forskriftene til den ytterst seriøse tectyl-forhandler Thorsen i Åsane. Så kom rusten på tross av behandling hvert 3 år, og garantien slo inn. Jeg fikk noen lapper i hånden, og begynte å kikke meg om etter en annen type rustbehandling.

  På Ensjø i Oslo, der jeg i en jobb-sammenheng samtidig kikket etter en bil til min datter, la jeg meg for moro skyld under en Ascona 82-modell for å kikke på rusten. Det gikk kaldt, og varmt gjennom meg, da jeg så denne potensielle spikerhaug var helt uten rust. Jeg spurte selgeren på Opel hva dette var for et underverk av guds hånd. Det var gamlefar fra Fredrikstad på lageret som eide bilen, oljebehandlet hos Funderud i Askim....

  Jeg kjøpte selvfølgelig bilen, og etter dette har jeg forstått hvor viktig det er med et flytende produkt som etter at bilen er noen år, og når de tradisjonelle asfalt-baserte produktene sprekker opp, kan trenge inn bak sprekker og inn i hulrom der det er rust-utsatt etter noen år.

Lanolin er det nye produktet som er ennå bedre enn oljen. Dette er ikke linolje, som mange tror...

TomR

Noen som vet om noen objektive tester som er utført ?
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA