Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bompenger innføres for elbil

Startet av egolfer, torsdag 09. juni 2016, klokken 12:16

« forrige - neste »

egolfer

Hei! Jeg pleier å lade bilen om natten sånn at batteriet er fullt om morningen. Da kjører jeg til jobb (ca 30km) og lader batteriet på jobb sånn at det er fullt når jeg kjører tilbake hjem.
Dette betyr at jeg lader batteriet etter hver tur (2 ganger daglig).

Grunnen til det er at jeg må ofte ta uforventete ekstra turer etter jobb og da er det kjekt å ha full batteriet.

Men jeg lurer på om det er ok for batteriet å lade så ofte eller kan det fører til skader?
VW eGolf 2016 med VP

PokerFjes

NEI.

Saktelading er det desidert beste for et batteri. Varme er batteriets største fiende, og det har vi ikke så mye av her til lands. Et fulladet batteri som blir oppvarmet er ikke bra, så i den varmeste perioden på sommeren setter du bare ladegrensen til 90%.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

kskotte

Her en bra fremstilling av utfordringene med batterier og hvordan du forlenger levetiden:



Oppsummert:
- Ikke fulllade ved høy temperatur (er vel ikke noe problem her i landet)
- Ikke la elbilen står på 100% over lengre tid

egolfer

Ang ladegrense.
Så vidt jeg har forstått batteriet kapasitet er 24kwh, men VW har sett ett grense på 21kw sånn at batteriet blir aldri 100% fullt. Stemmer det?

I så fall vi trenger ikke å redusere lading grense i bilen sant?
VW eGolf 2016 med VP

PokerFjes

Sitat fra: egolfer på fredag 08. april 2016, klokken 10:07
Ang ladegrense.
Så vidt jeg har forstått batteriet kapasitet er 24kwh, men VW har sett ett grense på 21kw sånn at batteriet blir aldri 100% fullt. Stemmer det?

I så fall vi trenger ikke å redusere lading grense i bilen sant?
Batteriets kapasitet er 24.2kWh, men vi har bare 21.8kWh tilgjengelig. De utilgjengelige 2.4kWh er produsentens buffer ja. Ved å sette ladegrense er vi enda litt snillere med batteriene :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

egolfer

VW eGolf 2016 med VP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA