Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avklaring rundt 3,3kw lader

Startet av anskart, torsdag 09. juni 2016, klokken 10:57

« forrige - neste »

Lassen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. april 2016, klokken 12:14
Uansett er anlegget underdimensjonert for lading av mange biler samtidig. En ny 3x63A tilførsel er nok beste løsning, det vil la dere opprette inntil 30 ladeplasser. Hver bruker får da disponere mellom 1x6A (1.4kW) og 3x32A (22kW) avhengig av hvor mange andre som lader samtidig, gitt at man går for Zaptec-løsningen. Det må strekkes buss-kabel (typisk PFXP 5G16) fra skap og forbi hver plass, med en liten koblingsboks på hver plass (evt. en liten bue på kabelen så det er nok kabel ledig for å sette på en koblingsboks senere når ladestasjon monteres).

Jeg ville latt sameiet ta kostnaden med inntak og buss-kabel så kan hver beboer bekoste sin egen Zaptec-ladestasjon.

Takk for svar. Nyoppretta sameie (dårlig med egenkapital), så tror nok ikke flertallet som ikke vil ha ladestasjon vil være med å betale for infrastrukturen til oss som skal ha :/ Noen som tør å anslå hva det vil koste å få lagt inn  en ny 3x63A tilførsel og busskabel pr meter?
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

anskart

Da var generalforsamlingen over, og det endte med at jeg og en beboer til fikk innvilget lading, men det må installeres egen kurs med minusmåler for egen regning.

Hva bør det koste å installere en 10a sikring, trekke kabel ca 15 meter og installere schuko med minusmåler i enden? Noen som har forslag til gode og rimelige elektrikere i Bergen?

Vet at dette ikke er en optimal løsning, men holder på å bygge hus og flytter derfor om under 1 år. Da blir det også begrenset hvor mye penger jeg vil legge i det på nåværende tidspunkt, så lenge jeg får en løsning som fungerer :)

Gnilre70

@anskart, se på ladebokser med integrert måler.

Vi må ha egen måler til 5000,-, men jeg kjøpte Saltoboks til 11000,- med måler.

Ratio er rimeligere.

jkirkebo

#33
Sitat fra: Gnilre70 på tirsdag 26. april 2016, klokken 01:05
@anskart, se på ladebokser med integrert måler.

Vi må ha egen måler til 5000,-, men jeg kjøpte Saltoboks til 11000,- med måler.

Ratio er rimeligere.

Ratio må vel kobles via CEE-kontakt? Om borettslaget krever måler er det tvilsomt om de godtar en løsning der beboer kan plugge ut ladeboksen og lade rett fra CEE-støpsel utenom måleren?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#34
Ratio kobles enten direkte i Mode 3 eller Mode 2 via Cee instalasjons kit som nå er en tilleggs bestilling. Måleren kommer med papirer på at den er godkjent som seriemåler.

En Ratio ladestasjon med måler koster fra 5690.-
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

anskart

Skulle jeg blitt boende lengre hadde jeg selvfølgelig sett på ladestasjoner, men ønsker så rimelig løsning som mulig da jeg snart skal flytte :) Da vil jeg vel tro at 10a med schuko vil være rimeligst..?

Rav4_EV

Du bare leier da, siden du ikke hever verdien på boligen ved å montere et skikkelig ladeopplegg?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jcnorway

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:07
Du bare leier da, siden du ikke hever verdien på boligen ved å montere et skikkelig ladeopplegg?

Tenkte nøyaktig det samme. Må nesten anta at trådstarter leier der han bor nå siden han ikke ser verdien i å montere et skikkelig ladeopplegg.
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

KjellG

Ser en på forholdet elbil/fossilbil, vil sannsynligheten for at neste beboer er interessert i å betale for en ladekontakt ikke være veldig høy.

elektrolux

Sitat fra: anskart på tirsdag 26. april 2016, klokken 00:28
Hva bør det koste å installere en 10a sikring, trekke kabel ca 15 meter og installere schuko med minusmåler i enden? Noen som har forslag til gode og rimelige elektrikere i Bergen?

Så på en slik installasjon denne uken, og det hadde kostet beboeren like under 15 000 kr.

Samtidig kunne en kunde fortelle om at hun hadde solgt bolig til en som hadde "forelsket seg" i ladeløsningen hennes. Hun mente det innbrakte 100 000 ekstra i salgsum. Kjøpte ny ladestasjon fra med til like over 5000 kr og gikk derfor i stort pluss.

Dersom du leier foreslår jeg derfor at du får hushaien til å dekke installasjonen, og dersom du eier, legger opp en løsning som er universell, og ser bra ut; f.eks Ratio sin nye til 4990.- med type 2 stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sitat fra: KjellG på tirsdag 26. april 2016, klokken 14:37
Ser en på forholdet elbil/fossilbil, vil sannsynligheten for at neste beboer er interessert i å betale for en ladekontakt ikke være veldig høy.

Ser man hvor mange borettslagsstyreledere med høy Narvestadsfaktor det finnes vil et ladepunkt definitivt være en kvalitetsfaktor som vil trekke prisen oppover. Kanskje man ikke skal glemme at det finnes mange plugin hybrider der ute også som bør lades?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cra

Sitat fra: KjellG på tirsdag 26. april 2016, klokken 14:37
Ser en på forholdet elbil/fossilbil, vil sannsynligheten for at neste beboer er interessert i å betale for en ladekontakt ikke være veldig høy.

Det kommer vel an på hvilken horisont man har. Tallene blir stadig bedre for antall solgte biler med elektrisk framdrift, og ditto for hvor mange som ser for seg at de kan kjøpe elbil neste gang de bytter bil. Sånn sett kan det trekke mer opp nå; en elbilist vil kanskje være villig til å strekke seg lenger for å få akkurat den boligen som har mulighet til å lade,enn en som ikke har det. Jeg for min del ville ikke engang vurdere en bolig hvor jeg ikke har fast tilgang til lading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gliderman

Vi bør ikke begrense oss til forholdet ev/ice men også ta med det raskt økende antallet plugin hybrider. Skal disse ha noen som helst mening må de lades og da fortrinnsvis hjemme. Er vel kun Outlander som kan hurtiglades av disse.


Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

AmocoCadiz

Også eiendomsmeglere har uttalt at  borettslag/sameieleiligheter med lademulighet vil kunne oppnå bedre priser og høyere verdi på boligen,
samtidig som mange vil velge vekk leiligheter uten lademuligheter helt, noe jeg selv vil gjøre neste gang.
Kranging med styre som har helt utdaterte holdninger og kunnskap er en meningsløs øvelse.

Lassen

Ville ikke åpne ny tråd da det gjelder mine tidligere innlegg i denne tråden.
Ser ut som det ikke er så mange som er interessert å få installert ladestasjon så da har jeg og en annen undersøkt med en elektriker for muligheten for å installere ladestasjon og minusmåler.

Syns tilbudet var dyrt når det er snakk om uten type 2 ladestasjon og kun er snakk om en CEE kobling.
10 timer for å trekke 40m kabel og skru opp ett ekstra skap? Hva tenker fagkyndige om det?

Var inne på  jkirkebo sin hjemmeside og der får en jo levert en type 2 ladestasjon med innebygget jordfeilbryter type b og enfase måler til 1/3 av prisen til elektrikeren.

Totalprisen gjelder for to punkt!
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA