Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avklaring rundt 3,3kw lader

Startet av anskart, torsdag 09. juni 2016, klokken 10:57

« forrige - neste »

Jorgensen

Det finnes løsninger slik at en kan sette ned ladeeffekten til hver bil hvis en når den maksimale grensen for hvor mye strøm anlegget kan gi. Fordelen er at når noen biler er fulladet så vil effekten bli fordelt til de andre bilene. Her er et av firmaene som leverer bra løsninger til bla. borettslag og store garasjeanlegg
http://billader.no/business/losning-for-store-garasjeanlegg/
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. april 2016, klokken 10:00
Jeg regnet ut at 20 biler kan lade samtidig med 6A fra dette anlegget, men helt enig i at anlegget bør oppgraderes lenge før dette blir aktuelt.

Hvordan kom du fram til 20? Ja, Det er 3x40A til sammen, så om du tar 120A og deler på 6A blir det 20 stk. men det går jo ikke an å hente 4A fra en fase og 2A fra en annen. Du må altså ta 40A og dele på 6A, det blir 6 stk. pr. fase og 3x6=18 til sammen. Det betyr at av de 18 kan 12 lade på 7A og 6 lade på 6A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det har du helt rett i. My bad. Jeg regnet kun effekten / 1380 kW som er minste ladestrøm/bil.

Likevel kan det gå en stund til selv en så liten kapasitet som dette bygget har til overs er brukt opp, og når den tid kommer spørs det om ikke bygget selv har blitt mer energieffektivt og dermed kan avse effekt til lading av bilene.

Poenget er at ZCS at bygget nettopp for å kunne fase og lastfordele den kapasiteten som er tilgjengelig på en optimal måte, og på en rimeligst mulig måte. Når en slipper å legge opp nye fordelingskap, og kan montere ladepunktene etterhvert som behovet økes; på eksisterende busskabel, og ikke bare lastfordeler, men også fasefordeler er det betydelige beløp å spare.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pudderjagar

Ein må også huske på at da er ikkje alle bilar som klarer å lade på 6A.  :(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Stemmer det, og SMART boksen gjenkjenner oppstartsforløpet på f.eks en Zoe og vil gi denne minimum 7,2A enfase, eller minimum 13A 3 fase slik at den blir fornøyd. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

Noen spørsmål til dere ladeguruer:

Er det uproblematisk å bytte mellom 1 og 3 fase etter at lading har startet både for bil og lader? Jeg antar at det iallfall burde gå ved å avslutte ladingen elektronisk og så starte den igjen (men det er jo ikke alltid at ting som burde gå som faktisk gjør det).

Angir PWM prosenten strømstyrken diskret (i trinn), eller analogt (trinnløst)?

Og hvor lavt går egentlig selve standarden. Det laveste jeg har sett omtalt er 6A. Hvis det er tilfelle regner jeg det som en svakhet, da det helt klart kommer til å bli vanlig med andre måter å lade elbil på enn kun fra nett. Lading kommer nok til å bli gjort ved alt fra hytta på fjellet med solceller, til midt i ørkenen i Australia.

Det ville jo også gjort det enklere å koble til en skokk med biler i en felles garage i Norge ;)

elektrolux

Før en eventuelt går fra 3 fase lading til 1 fase må en nok avslutte ladeprosessen, og starte den igjen. Zoe vil f.eks måtte vite om den lader 1 eller 3 fase, en måling den gjør før den starter å lade.

PWM signalet er analogt, eller trinnløst, og laveste ladestrøm er normalt 6A. Tror ingen biler vil lade med lavere strømstyrke enn det selv om PWM signalet skulle tilsi det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

Ville det være mulig å benytte DC lading med lav strømstyrke i stedet (hurtigladekontakten)? Da ville man kunne slippe unna hele vekselretteren og få bedre virkningsgrad fra for eksempel solceller. Ved å ha ett tilpasset antall solceller ville man kunne gjøre en stor del av ladingen direkte uten en gang buck eller boost for å endre spenningen. Standarden for type 2 inkluderer jo også DC både for ett og to par ledere.

Forutsatt at BMSen ikke flipper ut selvsagt :)

Hvis det blir vanligere med solceller på garagetak ville det sikkert være penger å hente for dere ved å lage smartladere som kan begge deler (såfremt noen biler kan benytte det). Jeg har ikke sett muligheten beskrevet noe sted, kun det jeg har skrevet her nå :)

Rav4_EV

Det er fint mulig å bruke Chademo protokoll og kontakt for DC lading fra solceller. Bilen vil si takk for seg og koble ut dersom ladespenning blir for høy.

Hva angår type 2 så er det bare Tesla som benytter denne pluggen også til DC.

Showstopperen foreløbig er prisen på Chademo stikket $$$ :(
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zyp

Sitat fra: Robert Sund på fredag 15. april 2016, klokken 09:37
Angir PWM prosenten strømstyrken diskret (i trinn), eller analogt (trinnløst)?

Og hvor lavt går egentlig selve standarden. Det laveste jeg har sett omtalt er 6A.

Standarden definerer flere områder: 5% signaliserer at digital kommunikasjon er nødvendig (brukes i hovedsak for å signalisere at det er en CCS-lader som er plugget inn), 10%-85% dekker lineært 6A-51A og 85%-96% dekker lineært 51A-80A. Verdier som ligger mindre enn 2% utenfor disse skal rundes av til nærmeste definerte verdi og resterende verdier er ugyldige og skal tolkes som at lading ikke er tillatt.

Ladestrømmen kan altså justeres trinnløst innenfor området 6A-80A. Lavere eller høyere verdier er ikke mulig.

Robert Sund

Takk til zyp og Rav4_EV for meget gode svar. Slikt gleder en geek som meg :)

Er det noen praktisk begrensning på hvor lavt man kan gå for DC (på Chademo og CCS)? Spenningen vil jo også gå ned når solen er på vei ned (eller står lavt på himmelen pga årstiden) så da må man gi seg eller ty til elektronikk for å tilpasse spenningen.

Synd at Chademo pluggen er dyr. Type 2 ser ut som om den kan brukes til det meste, men implementeringen i bilen setter premissene.

Lassen

Hei, istedenfor å opprette ett nytt emne om ladepunkt i felles garasje så tenkte jeg at jeg kunne bruke samme tråden.

Jeg bor i ett sameie hvor vi har 2 fellesgarasjeanlegg hvor ene har 21 parkeringsplasser mens den andre har 23, disse er faste plasser og dermed så er det mest gunstig med å få lagt opp ladestasjoner på de plassene folk er tildelt.
Boligene/bygget er nesten helt nytt, men utbygger lot oss ikke velge noen form for ladeløsning og dermed så ble dette ett tema som kom opp på første styremøte. Her ble det satt en komite for å finne en løsning på dette.

Legger ved to bilder av sikringsskapet i teknisk rom til den ene garasjen, går ut i fra det er tilsvarende i den andre. Teknisk rom ligger rett ved garasjeanlegg så kabelstrekk er minimalt utenom den faktiske lengden bort til parkeringsplassen.

Det jeg hadde håpet på at elektrolux gjerne kunne kommet med ett forslag til løsning med Zaptech Smart evt andre som har noen løsninger. Men det jeg ser for meg er en løsning som har lastfordeling slik at vi unngår store kostnader med å bygge om sikringskapene. Det jeg ikke vet enda, er evt hvor mange som vil ha ladeløsning i garasjen, evt hvor mange som vil investere i det for fremtidig bruk, alt dette kommer nok an på pris.

elektrolux: Kan du anslå pris pr parkeringsplass? Hva anslår du evt 10stk ladestasjoner i hvert av garasjeanleggene vil koste?

Setter pris på svar evt forslag til andre løsninger.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Rav4_EV

Du/dere har en diger el-kasett som sluker 27 kW på full effekt og tar mesteparten av effekten som er tilgjengelig. Er det fast oppvarming eller backup til annen oppvarming?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lassen

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. april 2016, klokken 09:46
Du/dere har en diger el-kasett som sluker 27 kW på full effekt og tar mesteparten av effekten som er tilgjengelig. Er det fast oppvarming eller backup til annen oppvarming?

Er vannbåren varme, usikker hvor mye den trekker under normalt bruk.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

jkirkebo

Sitat fra: Lassen på mandag 18. april 2016, klokken 09:53
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. april 2016, klokken 09:46
Du/dere har en diger el-kasett som sluker 27 kW på full effekt og tar mesteparten av effekten som er tilgjengelig. Er det fast oppvarming eller backup til annen oppvarming?

Er vannbåren varme, usikker hvor mye den trekker under normalt bruk.

Uansett er anlegget underdimensjonert for lading av mange biler samtidig. En ny 3x63A tilførsel er nok beste løsning, det vil la dere opprette inntil 30 ladeplasser. Hver bruker får da disponere mellom 1x6A (1.4kW) og 3x32A (22kW) avhengig av hvor mange andre som lader samtidig, gitt at man går for Zaptec-løsningen. Det må strekkes buss-kabel (typisk PFXP 5G16) fra skap og forbi hver plass, med en liten koblingsboks på hver plass (evt. en liten bue på kabelen så det er nok kabel ledig for å sette på en koblingsboks senere når ladestasjon monteres).

Jeg ville latt sameiet ta kostnaden med inntak og buss-kabel så kan hver beboer bekoste sin egen Zaptec-ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA