Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avklaring rundt 3,3kw lader

Startet av anskart, torsdag 09. juni 2016, klokken 10:57

« forrige - neste »

anskart

Hei,

Jeg bor i dag i et sameie med fellesgarasje. De siste årene har det vært snakk om å få på plass en ladeløsning for elbil, men det har aldri blitt aktuelt da oppslutningen har vært for liten.

Vi skal ha den årlige generalforsamlingen om et par uker, og der er en av sakene om jeg og én annen beboer kan få lade på eksisterende schuko i fellesgarasje mot at vi selvsagt betaler for forbruket.

Det er 28 sameiere, men da kun 2 av oss som ønsker en løsning på dette.

Jeg har hørt litt rundt omkring at jeg bør "forberede argumentene mine" da det er flere som er helt imot elbil og alt som har med dette å gjøre. Selv om dette ikke vil være en kostnad for de øvrige beboerne så er det flere som ønsker å nekte. De har da kommet med grunner som at "Det sliter ut anlegget" og at det derfor på sikt kan ende med at vi må skifte hele anlegget på alles regning.

Det er eget sikringsskap i garasjen som blir fakturert sameiet. Bygget er fra 2000 tallet, bilde av sikringsskap er vedlagt for den som har interesse for slikt.

Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode argumenter som overbeviser de "nøytrale" om vi bør få lov til dette?

Setter stor pris på all hjelp :)

Bilde 1: https://www.dropbox.com/s/k6g2zqytu31iahp/IMG_0836.jpg?dl=0
Bilde 2: https://www.dropbox.com/s/vhdl8j7gf5kwx2l/IMG_0837.jpg?dl=0

Rav4_EV

Hvor langt er det fra skapet og de to parkeringsplassene?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

anskart

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 08. april 2016, klokken 09:07
Hvor langt er det fra skapet og de to parkeringsplassene?

5 og 10 m kanskje? Det er allerede stikkontakter som kan brukes.

cra

Sliter ut anlegget, ja.....  ;D

Du kan jo regne ut sånn ca hvor mye du bruker i strøm i året, og sammenligne det med forbruk på diverse andre vanlige elartikler som f.eks. kaffetrakter e.l.

Ikke glem det viktigste argumentet av alle:
Tilrettelegging for lading av elbil vil øke verdien på eiendommen på sikt, for elbil blir mer og mer vanlig, og stadig flere vil ikke kjøpe ny bolig uten mulighet for lading.

Det kan også komme påbud om tilrettelegging etterhvert (som da alle må være med og betale).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: anskart på fredag 08. april 2016, klokken 08:52
Jeg har hørt litt rundt omkring at jeg bør "forberede argumentene mine" da det er flere som er helt imot elbil og alt som har med dette å gjøre. Selv om dette ikke vil være en kostnad for de øvrige beboerne så er det flere som ønsker å nekte. De har da kommet med grunner som at "Det sliter ut anlegget" og at det derfor på sikt kan ende med at vi må skifte hele anlegget på alles regning.

Sliter ut anlegget. Nå har jeg hørt det også.

Minner litt om den amerikanske byen som sa nei til et solcelleanlegg av frykt for at solcellepanelene skulle suge ut all energien fra solen, samt frykt for at solcellepanelene ville stoppe fotosyntesen slik at planter i byen ville slutte å vokse...

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-town-rejects-solar-panels-amid-fears-they-suck-up-all-the-energy-from-the-sun-a6771526.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

Om 10 år kjøre vi alle elbil, nesten, men det vil de vel ikke høre på.

Du får spandere kaffe og litt å bite i så kommer de nok på gli...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Hva med rett og slett leie inn en elektrikker i en time eller to som skriver en erklæring på hva det innebefatter med lading av elbil i forhold til anlegget.

Du overbeviser nok ikke de som er mest skeptiske, men de som ikke har en mening men som kan bli skremt av propeganda kan komme til å stemme ja pga faglig vurdering.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Rav4_EV

Bedre å leie inn en elektriker som legger to nye kurser med egne undermålere i skapet. Da kan dere som lader elbil betale deres andel av strømkostnader.

Da finnes det neppe noen argumenter som kan stoppe dere.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nofuelno

Sitat fra: anskart på fredag 08. april 2016, klokken 08:52
Hei,

Jeg bor i dag i et sameie med fellesgarasje. De siste årene har det vært snakk om å få på plass en ladeløsning for elbil, men det har aldri blitt aktuelt da oppslutningen har vært for liten.

Vi skal ha den årlige generalforsamlingen om et par uker, og der er en av sakene om jeg og én annen beboer kan få lade på eksisterende schuko i fellesgarasje mot at vi selvsagt betaler for forbruket.

Det er 28 sameiere, men da kun 2 av oss som ønsker en løsning på dette.

Jeg har hørt litt rundt omkring at jeg bør "forberede argumentene mine" da det er flere som er helt imot elbil og alt som har med dette å gjøre. Selv om dette ikke vil være en kostnad for de øvrige beboerne så er det flere som ønsker å nekte. De har da kommet med grunner som at "Det sliter ut anlegget" og at det derfor på sikt kan ende med at vi må skifte hele anlegget på alles regning.

Det er eget sikringsskap i garasjen som blir fakturert sameiet. Bygget er fra 2000 tallet, bilde av sikringsskap er vedlagt for den som har interesse for slikt.

Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode argumenter som overbeviser de "nøytrale" om vi bør få lov til dette?

Setter stor pris på all hjelp :)

Bilde 1: https://www.dropbox.com/s/k6g2zqytu31iahp/IMG_0836.jpg?dl=0
Bilde 2: https://www.dropbox.com/s/vhdl8j7gf5kwx2l/IMG_0837.jpg?dl=0
For at du skal slippe å møte motstand p.g.a. frykt for varmgang i eksisterende Schuko-uttak, bør det innhentes tilbud på installasjon av Type-2 uttak som er den nye sikre standarden og kan benyttes til alle typer elbiler.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

anskart

Takker så mye for alle svar. Satser på at det ordner seg på møtet :)

Ingeniøren

Sitat fra: fredag på fredag 08. april 2016, klokken 12:15
Sitat fra: anskart på fredag 08. april 2016, klokken 08:52
Jeg har hørt litt rundt omkring at jeg bør "forberede argumentene mine" da det er flere som er helt imot elbil og alt som har med dette å gjøre. Selv om dette ikke vil være en kostnad for de øvrige beboerne så er det flere som ønsker å nekte. De har da kommet med grunner som at "Det sliter ut anlegget" og at det derfor på sikt kan ende med at vi må skifte hele anlegget på alles regning.

Sliter ut anlegget. Nå har jeg hørt det også.

Minner litt om den amerikanske byen som sa nei til et solcelleanlegg av frykt for at solcellepanelene skulle suge ut all energien fra solen, samt frykt for at solcellepanelene ville stoppe fotosyntesen slik at planter i byen ville slutte å vokse...

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-town-rejects-solar-panels-amid-fears-they-suck-up-all-the-energy-from-the-sun-a6771526.html

Slite ut anlegget - har en hvis sannhetsgehalt !

Isolasjonen som brukes i kabler er som regel plast og den inneholder stoffer for å holde den myk, kalt mykner. Over tid vil denne fordunste og gjøre isolasjonen og kabelen stivere. Når en kable fører mye strøm øker temperaturen i den, kanskje med 10 grader. Dette akselerere denne prosessen.

En stiv kabel trenger ikke bety noe men den kan sprekke opp, spesielt hvis det er bevegelse eller gjøre arbeid på anlegget. Sprukken isolasjon er ikke bra og kan medføre overledning og behov for å bytte kursen oftere enn om det ikke hadde gått høy strøm der.

Har besøk av rørlegger i dag som skal skifte vannmåler. Koblet fra ledningen til varmtvann berederen, og den var blitt ganske mye stivere siden i fjor når den ble installert.... 

PS. Ikke trekk frem dette på møtet :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Ser dere har 3 fase 400V TN nett sikret med 40A. Det kan gi dere 12 ladepunkter på 10A / 2300W hver, eller inntill 3 x 32A 22 kW lademulighet for samtlige 28 beboere om dere går for en ladeløsning som fase og lastfordeler den strømmen som er tilgjengelig. Selvfølgelig vil 28 ladeplasser tilkoblet et 27,6 kW være litt snaut, men fremdeles snakker vi 10 kwt / 50 km lading på hver plass og hvert døgn om en regner at bilen står tilkoblet ca 10t i snitt. 50 km er snittet en regner hver elbil kjører hvert døgn.

Dette betyr at for kostnaden av å legge ut en 5x16mm2 kabel tilkoblet 2 koblingsbokser. ( 10-20 000 kr ? ) kan dette bygget påstå at det er forberedt for lading av Elbil. Det betyr igjen at for under 1000 kr / beboer vil verdien på hver leilighet øke. Bare en ekstra budgiver i forbindelse med salg, så øker gjerne prisen med 6 sifret beløp.

Snakker selvfølgelig om Zapcharger Smart som er bygget nettop for slik installering. Se mer om dette unike systemet her:  http://www.zapcharger.com/profesjonell/

Ta gjerne kontakt med undertegnede for nærmere informasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. april 2016, klokken 20:42
Ser dere har 3 fase 400V TN nett sikret med 40A. Det kan gi dere 12 ladepunkter på 10A / 2300W hver, eller inntill 3 x 32A 22 kW lademulighet for samtlige 28 beboere om dere går for en ladeløsning som fase og lastfordeler den strømmen som er tilgjengelig. Selvfølgelig vil 28 ladeplasser tilkoblet et 27,6 kW være litt snaut, men fremdeles snakker vi 10 kwt / 50 km lading på hver plass og hvert døgn om en regner at bilen står tilkoblet ca 10t i snitt. 50 km er snittet en regner hver elbil kjører hvert døgn.

Er det ikke litt snaut å beregne så lite pr. plass at man faktisk ikke får ladet overhodet om det allerede står 18 (av 28) biler og lader?

Jeg ville gjennomført løsningen som du skisserer, men oppgradert inntaket til 3x63A så snart man overskrider 18 monterte ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Ta kontakt med www.enova.no og sjekk om dei kan bidra med råd og finansiering/tilskot.

elektrolux

Jeg regnet ut at 20 biler kan lade samtidig med 6A fra dette anlegget, men helt enig i at anlegget bør oppgraderes lenge før dette blir aktuelt.

Uansett kapasitet vil ZCS sørge for at alle får lading, men ladetiden vil selvfølgelig øke om alle 28 bilene kobler seg til samtidig. I praksis vil dette aldri skje, og med inntil 22 kW kapasitet på hvert ladepunkt vil bilene raskt bli oppladet og frigi kapasitet til neste bil.

ZCS ser også når biler er ferdig med bulk ladingen, og disse vil automatisk bli nedprioritert om det skorter på kapasiteten. Dette er ytterligere med på å gi optimal ladehastighet for alle.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA