Er Tesla 3 et historisk skille

Startet av elektrolux, fredag 08. april 2016, klokken 07:12

« forrige - neste »

Panduck

Det trekkes jo til stadighet frem hvor begrenset elbiler er med tanke på rekkevidde. "1000km på en tank, 5 minutter å fylle.", det betyr jo noe for et begrenset antall personer. For de aller, aller fleste av oss, er en tur fra Oslo til Stockholm noe av det lengste vi har lyst til å kjøre på en dag. Og da må vi stoppe et sted på veien.

Jeg holder meg fremdeles på "disruptive" siden, der har jeg vært siden jeg fikk leaf'en for over ett år siden. Jeg er overbevist om at elbiler tar over raskere enn de fleste kan forestille seg. Men det blir mer og mer galt å si, da det blir flere og flere som sier dette.

Jeg tror jeg kommer til å kanselere min Tesla 3 reservasjon. Jeg tror rett og slett ikke jeg kan vente så lenge på å oppgradere leafen min. Når det kommer elbiler med reel rekkevidde på 200km, er absolutt alle mine krav til elbil møtt. Og jeg kjører langt, langt over gjennomsittet.

Det er dette de nok forstår, de som helst ikke vil produsere elbiler. At en mengde personer begynner å innse at disse "små lekebilene" faktisk er ekstremt gode biler, som dekker de behov de måtte ha.

Så, jeg vil gjerne takke Tesla for at slike biler kommer langt før de "gammeldagse" bilprodusentene ønsket det. De som ønsket å sende et begrenset antall elbiler inn i markedet. De som ønsket å øke rekkevidden sakte men sikkert. De som nå nok har noen panikkstyremøter for å finne ut hva pokkern de skal gjøre.

På en måte føles det litt galt å kjøpe bil fra de. Da kan det jo være greit å velge Nissan, igjen, som iallefall har tatt elbil relativt alvorlig, og har vært en aktør som faktisk har presset på, og turt å gjøre ting.

Tenker på den stakkars nederlandske politikeren som sa at det var ikke mulig at alt som solgtes innen 2025 skulle være elbiler. "I 2025 er maks 15% av bilene som selges elbiler", sa han. Han får håpe vi glemmer det han sa. Relativt kjapt.

AppleKnocker

For oss som har kjørt både Model S og Panamera, er bildet litt mer nyansert enn som så.

Tråden illustrerer et problem med dette forumet, nemlig at de som ikke blindt og fanatisk elsker sin elbil, ikke spiser løvetannsuppe til middag og ikke kun spiser kjøtt fra selvdøde kuer som er fôret opp på økologisk brokkoli, anses å være helt på jordet og skal følgelig tuppes i ræva eller ignoreres.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ladov

Elbilene *er* jo begrenset i rekkevidde. Til og med TMS representerer en minimumsløsning.  Ikke at vi trenger vi ikke bekymre oss, TM3 vil være bra nok for hundretusener. De som insisterer på å kunne kjøre 1000km på en lading får bare fortsette med fossilbilene sine mens de venter på at batteriteknologien tar igjen behovet deres..eller til de legger om vanene sine. ;)

Ikke noe galt med V8-lyd forresten, selv digger jeg dampmaskiner! Det blir dårlig stemning i heimen hvis vi passerer en museumsjernbane uten at jeg får kjørt en tur. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

herr x

Sitat fra: ladov på torsdag 14. april 2016, klokken 22:49
Elbilene *er* jo begrenset i rekkevidde. Til og med TMS representerer en minimumsløsning.  Ikke at vi trenger vi ikke bekymre oss, TM3 vil være bra nok for hundretusener. De som insisterer på å kunne kjøre 1000km på en lading får bare fortsette med fossilbilene sine mens de venter på at batteriteknologien tar igjen behovet deres..eller til de legger om vanene sine. ;)

Model X, 90D

Øyvind.h

Eksosbilen kan ikke lades hjemme. Mye større drawback for meg enn ulempen elbilen har ved å måtte lade 5-10 minutter på langtur hvor pausen varer i 30-40 minutter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. april 2016, klokken 22:32
For oss som har kjørt både Model S og Panamera, er bildet litt mer nyansert enn som så.

Tråden illustrerer et problem med dette forumet, nemlig at de som ikke blindt og fanatisk elsker sin elbil, ikke spiser løvetannsuppe til middag og ikke kun spiser kjøtt fra selvdøde kuer som er fôret opp på økologisk brokkoli, anses å være helt på jordet og skal følgelig tuppes i ræva eller ignoreres.

Det er jo ikke dette tråden handler om. Hvilken bil som er 'best' å kjøre og lager 'finest' lyd (i den grad slikt går an å bedømme objektivt) er temmelig irrelevant så lenge det er snakk om disruptiv innovasjon som nå tar steget ned fra å sikte mot de få betalingsvillige til massene med mer moderate krav til bil. Jeg tror Tesla gjør noe helt genialt: I takt med at prisen på Model S og X stiger og forsterker en aura av eksklusivitet rundt merket drypper det stadig informasjon om en bil til halve prisen med nesten samme ytelser, bra med plass og like attraktivt utseende. Mye tyder på at Model 3 kommer til å bli veldig mye bil for pengene, og klarer Tesla å få orden på alle feilene blir nok Model 3 en verre konkurrent for fossilindustrien i sin klasse enn Model S/X er i sin. Noen vil nok tviholde på fossilbilen uansett. De aller fleste, uavhengig av hva bilelskere her inne måtte mene, ser på bil som noe som skal ta deg enkelt fra A til B uten for stor kostnad. Elbiler er perfekt for hva svært mange ønsker seg i en bil. De store ankepunktene massene har hatt er rekkevidde, hurtiglading på langtur og pris. Tesla har løst de to første med Model S/X. Model 3 løser den siste. Legg til stadig økte miljøkrav på toppen av dette, så har vi fort noen bilindustriens Nokia om noen år.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Enigami

Hehehe. Er så morsomt når Tesla-fanboys snakker som om Telsa er det store nye og at vi andre som velger andre biler med bensinmotor etc ikke "har kommet lenger enda".

Å hevde at en Model s er bedre enn en Panamera på annet enn plass og bredde i bagasjerommet vitner om at man ikke har kjørt (en god utgave av) Panamera. Synes det også er artig at folk hevder sånt.

Jeg kjører selv en av de beste slike i V8 (som kjører fra P85+ om det har noe å si)i tillegg til en annen britisk bil med V8. Vi har også en tredje bil med bensinmotor. Jeg kan når som helst kjøpe meg det grommeste som finnes av elbil og jeg har prøvekjørt blant andre P85D.

Vi er ikke mindre moderne eller miljøvennlige av den grunn. Vi er miljøvennlige og bor energisparende.

P85D har en veldig grom og direkte aksellerasjon. Men bruker man denne ofte og hyppig går batteriet (og andre ting?) fort nedover. Det er gøy med aksellerasjon, men det er jo bare halvparten så moro om man ikke har grom motorlyd i tillegg. En elbil er avslappende og motorstille å kjøre, men den tilfredsstiller rett og slett ikke alle mine sider av bilentusiasme.

Livet er for kort til å ikke kjøre V8 :-)
Og moderne V8ere er jo minst like moderne som de mest moderne elbilene.

hgs

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 23:34
Hehehe. Er så morsomt når Tesla-fanboys snakker som om Telsa er det store nye og at vi andre som velger andre biler med bensinmotor etc ikke "har kommet lenger enda".

Å hevde at en Model s er bedre enn en Panamera på annet enn plass og bredde i bagasjerommet vitner om at man ikke har kjørt (en god utgave av) Panamera. Synes det også er artig at folk hevder sånt.

Jeg kjører selv en av de beste slike i V8 (som kjører fra P85+ om det har noe å si)i tillegg til en annen britisk bil med V8. Vi har også en tredje bil med bensinmotor. Jeg kan når som helst kjøpe meg det grommeste som finnes av elbil og jeg har prøvekjørt blant andre P85D.

Vi er ikke mindre moderne eller miljøvennlige av den grunn. Vi er miljøvennlige og bor energisparende.

P85D har en veldig grom og direkte aksellerasjon. Men bruker man denne ofte og hyppig går batteriet (og andre ting?) fort nedover. Det er gøy med aksellerasjon, men det er jo bare halvparten så moro om man ikke har grom motorlyd i tillegg. En elbil er avslappende og motorstille å kjøre, men den tilfredsstiller rett og slett ikke alle mine sider av bilentusiasme.

Vi vet at du liker store bensinmotorer BensinV8, men dette er irrelevant for det tråden handler om, og irrelevant for det det store flertallet av bilkjøpere vektlegger når de kjøper bil.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Så jeg skal tuppes i ræva her jeg er midt på jordet eller ignoreres?  Greit nok, deg om det. Er på ingen måte noen "treehuging hippie" eller noe annet av dette du hentyder til her. Elsker også lyden av en god V8 motor, om enn kanskje ikke helt de samme som det her snakkes om :p  En dype brummingen av en sivilisert V8 fra 50-60 tallet kan få meg til å trekke på smilebåndet.

... Men har sett hvordan klimaet forandrer seg, og ser at dette høyst sannsynlig har en menneskeskapt årsak. Selv uten dette så ser jeg også rundt meg at det er skadelig å slippe ut så mye giftige gasser i luften vi puster inn, og som maten vår puster inn eller vokser i. Så ja, vi bare endre en del i hverdagen vår, hvorav den med å gå over fra å bruke fossil drivkraft på bilene våre er det som er tema her på dette forumet.

Har ingen ting i mot om en del entusiaster koser seg med hobby-fossiler på fritiden og tar seg en kosetur med den av og til. Om det er en gammel klassisk amerikaner eller en hissig sportsbil eller "whatever". Den ene fossilen jeg har kommer jeg nesten helt sikkert til å beholde for "pen-bruk" også når jeg har fått erstattet den andre med en elbil - sannsynligvis Model 3. Men til "hverdagsbruk" - til og fra jobb/fritidssysler (om det ikke er (fossil-)bil-klubben)/butikken etc må vi gå over til en så utslippfritt fremkomstmiddel som er praktisk mulig. Også transporten av varene vi forbruker må over på en så utslippfri transport som praktisk mulig.

Har ikke noen problemer med om det er noen som er uenige med meg heller. Men har full forståelse for at folk kan reagere når folk tydelig ønsker å provosere, og det må de også få lov til - innen visse rammer så klart. Kan ikke se at de rammene var overskredet her... Er man på ett forum beregnet for elbil-interesserte er det ett legitimt spørsmål å stille "hva gjør du her?" når noen kommer og kun trekker frem de motsatte ytterlighetene som det eneste rette.

Om en Porsche eller en Tesla er "den beste bilen" for en eller annen basert på noen bestemte kriterier er noe som er revnende likegyldig for meg... Den beste bruksbilen for meg er den bilen som dekker mine transportbehov (slik jeg velger å definere dem) med så lite utslipp som mulig. Den beste hobbybilen kan ha andre kriterier.

... og for å være litt inne på topic også - så anser jeg så langt at Model 3 vil være "Den Beste Bilen" for meg når den kommer, og det tror jeg at den vil være for svært så mange andre personer også at den i ettertid vil vise seg å være ett historisk skille. Om det slår til gjenstår å se :)
Model S 85D

Panduck

Det er mye mulig. Det finnes sånne som deg, som har kjørt Panamera, og sånne som meg, som måtte bruke google for å finne ut hva Panamera er. In the end, er det slike som meg eller slike som deg som står for den store majoriteten av bilkjøp? Poenget flere av oss prøver å illustrere er at det er ikke slike som har et "nyansert bilde p.g.a å ha kjørt Model S og Panamera" som avgjør bilens fremtid.

Jeg valgte elbil fordi jeg er *** lei motorproblem, ørtenhundreogsekstitusen deler som kan gå galt, osv osv. At folk som er over gjennomsnittet bilinteresert klarer å leve med dette, betyr lite for det store flertall.

Panduck

Jeg er ikke Apple fanboy. Har i flere år hatt iphone som følge av "standard jobbtelefon". Ikke noe glad i det i det heletatt. Jeg kan alikevel like hva Apple har gjort. Gitt oss en smarttelefon som revolusjonerte markedet, og som ga verden noe ALLE ANDRE produsenter måtte vri seg etter. Joda, jeg vet at smartelefoner fantes før det, men. Apple lagde det som skulle til. Når jeg nå nyter min Samsung S6, så vet jeg at jeg har Apple å takke for at den finnes. Når vi ser den jobben Microsoft har lagt ned for å forenkle Windows etter at OSX ble populært, viser det at Apple har gjort en del ting riktig. Jeg innrømmer det, selv om jeg ikke liker Apple, og ikke vil gi firmaet en krone. På tross av det, innser jeg at AppleTV har banet vei for produkter som ikke ville ha eksistert om ikke Apple lagde denne dingsen.

Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å eie en Tesla. For meg betyr det ikke noe frem eller tilbake hva slags bilmerke jeg kjører. Det Tesla betyr for meg, er et spark til de etablerte, og forståelse for hva "folk flest" faktisk ønsker seg. At de tør å lage elbil, er en ting. At de tør å lage bil som bryter med så mye av design for "vanlige" biler er noe annet.

Det kom en fyr bort til meg når jeg ladet i Ørje, som lurte litt på disse laderene, standardene, hvem som brukte hva. Jeg lurte på om han skulle kjøpe seg elbil. "joda, har jo bestilt en sånn.. X greie". Dette var ingen treehugger. Dette var ingen tesla-fanboy. Det var en fyr som hadde lyst på en ny, spennende, flott SUV. Tesla klarer å nå en så enorm del av markedet, selv med bare 3 modeler (der den ene ikke engang er i produksjon)

Ja, de etablerte har all grunn til å skjelve.

RonnyØ

Gidder ikke å kommentere alt du skriver, men jeg syns fremgangsmåten din er feil. Du gjør det til at bensin V8 blir motpolen til elbil, og gjerne Tesla. Det er det jo ikke? Jeg har mange mil i V8 bensin, både med og uten overlading og det trenger ikke å være høyt forbruk eller noe negativt for miljøet i så måte.

Men jeg ser agendaen din :) Kos deg med dine V8

Espen Hugaas Andersen

Det går veldig fint an å diskutere fordeler og ulemper med Panamera vs Model S, men i hvert fall slik BensinV8 har opptredd tidligere i tråden får man inntrykk av at han har null interesse for å gjøre det. Det handler ikke om meningene han har, det handler om evnen og viljen til å føre en saklig dialog.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 23:34Å hevde at en Model s er bedre enn en Panamera på annet enn plass og bredde i bagasjerommet vitner om at man ikke har kjørt (en god utgave av) Panamera.
Model S har som du sier bedre plass, den er også bedre på ytelser, den er stillere, den er billigere i drift, den har ting som forvarming fra mobilen, den er mer praktisk i hverdagen da man slipper fylle drivstoff, den er penere, den har bedre TC, osv. Panamera har vel noe bedre interiør, den kan ha hengerfeste, den har noe mer ekstrautstyr og på langturer er man mindre låst til kjøreruter og pausetider.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Synes en bensinmotor (V8 eller ikke) er et helsikes spetakkel, særlig i biler man kjører til vanlig.

Tesla 3 markerer alderen hvor biler virkelig blir digitale. Det er som når Apple gjorde telefonen til noe helt nytt..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA