Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

elektrolux

http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/04/07/1756/Tesla/over-325000-reservasjoner-p-n-uke.

Med 325 000 reservasjoner på en uke tror jeg Tesla om ikke før, stresser de øvrige bilfabrikantene.

De må ha styremøter om saken der de diskuterer strategi. Skal de fortsette å pusche "ny revolusjonerende teknologi" som Start/stop og nye superduper katalysatorer som gir enda litt lavere forbruk på papiret, eller innse at vi er godt i gang med starten på slutten for fossilt drivstoff for persontransport.

Det siste desperate krampetrekningen ser ut til å være hydrogen som energibærer, ( Godt tåkelagt som energikilde ) men etterhvert som detaljene kommer fram om kostnader, vedlikeholdsutgifter og sikkerhetsutfordringer vil nok flere og flere innse at den enkle er ofte det beste.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kaiat


Amoss

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. april 2016, klokken 07:12
Det siste desperate krampetrekningen ser ut til å være hydrogen som energibærer, ( Godt tåkelagt som energikilde ) ...

Nei, det er ikke bare "siste desperate krampetrekningen" mot elbiler. Hydrogen har blitt trukket frem hver gang noen har mumlet "elbil" siden i alle fall oljekrisen på 70-tallet. Hydrogenkortet er forlengst oppbrukt, så det vi ser nå er "siste desperate krampetrekningen" av hydrogen-"alternativet". Dessverre ser det ut til at politikere som egentlig mener det rett også lar seg lure... Fortsatt...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Enigami

#3
Det er ganske tåpelig å hause dette så voldsomt opp så fremt det dreier seg om en ikke-bindende reservasjon som når som helst kan trekkes tilbake uten at det koster de som har reservert noe.

Det reelle antall bindende bestillinger vil etter all sannsynlighet være betydelig lavere.

Egil Fonn

Fossilt drivstoff har en kjempefordel og det er 1000km ladet på 5min. Tesla kan lade med ca 400km pr time på Tesla superlader, det tilsvarer 2,5 timer for 1000km, noe som er ok. Men for nærings kjøring på større distanser er det  fossilt som gjelder. Tid er penger.. Dessuten slipper du stopp for en tvungen pause på en ladestasjon.
En annen sak er at store deler av verden ikke har vannkraft og må produsere el.kraft  med kull og fossilt brensel. Da er fordelen med El biler som må lades med kullkraft mye redusert.
Snakker vi tungtransport er det nok mange år før den elektrifiseres. Tipper en fin mix mellom el og fossilt der el kommer mer og mer. Stillhet og den flytende/
vibrasjonsfrie kjøringen i en el bil kan anbefales. Og til alle som pendler et begrenset antall mil pr dag, kjøp elbil:-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Øyvind.h

Mens elbilen har den kjempefordelen at nesten all energien fylles mens man gjør andre ting. Der fossilbilen er evig slave av bensinstasjoner og må kjøre dit for å dekke alt behov, dekkes elbilens energibehov i all hovedsak av tilførsel som skjer mens bilen ikke er i bruk.

Har som nevnt tidligere regnet på dette og ser at tid brukt på vente ved dieselpumpen faktisk er mer tidkrevende i snitt enn tiden jeg bruker på lading.
Føles moderne og behagelig :)

Klart - de som veldig ofte kjører 1000km+ omtrent uten pauser og uten tanke på drivstoffkostnad, de bør nok velge noe annet enn elbil pt. Men jeg tror ikke folk flest har et slikt behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#6
Sitat fra: BensinV8 på fredag 08. april 2016, klokken 20:27
Det er ganske tåpelig å hause dette så voldsomt opp så fremt det dreier seg om en ikke-bindende reservasjon som når som helst kan trekkes tilbake uten at det koster de som har reservert noe.

Det reelle antall bindende bestillinger vil etter all sannsynlighet være betydelig lavere.
Men vi snakker fortsatt bare en uke etter lansering. Hvor mange som melder interesse før produksjonsstart kan man bare lure på.
Jeg tipper de har mer enn en million ventende reelle kjøp når de leverer første bil. Og første leveranse om ca 2 år.

Forhåndsreservasjoner er dog ingen ting sammenlignet med hva som vil skje når bilene begynner å rulle rundt som reklameplakater.
Gøy at Tesla er i ferd med å lykkes så bra!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. april 2016, klokken 22:55
Mens elbilen har den kjempefordelen at nesten all energien fylles mens man gjør andre ting. Der fossilbilen er evig slave av bensinstasjoner og må kjøre dit for å dekke alt behov, dekkes elbilens energibehov i all hovedsak av tilførsel som skjer mens bilen ikke er i bruk.

Dette argumentet ser jeg stadig vekk, men jeg får det ikke helt til å stemme med min virkelighet. Det forutsetter jo lading hjemme eller på jobb e.l., og da går lading saaaaaaakte, hvilket betyr at man må planlegge en god del mer enn man trenger med en fossilbil. Trenger du hurtiglading må du kjøre til en "energistasjon" du som alle andre. Denne bruker også vesentlig lenger tid på å lade enn det tar å fylle tanken på en dieselbil.

Jeg leste en artikkel på elbil.no i dag om en langtur med Leaf. Forfatteren brukte tilsammen 100 minutter ladetid på en tur som var godt under 60 mil (4 stopp á 25 min). Han hevder at dette tilsvarer den tiden man bør ta pause på en slik tur... det finner jeg ganske søkt. Det tar IKKE 25 minutter å gå på toalettet, og man trenger vel ikke å stoppe for å spise 4 ganger på en slik tur?

Jeg synes min eGolf er en super bil til sitt bruk, dvs. pendling og småkjøring, men til langkjøring er ikke elbil noe komfortabelt alternativ enda - selv Tesla har foreløpig for kort rekkevidde til at folk flest vil konvertere.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Øyvind.h

Jeg har kjørt Leaf en stund i påvente av ny Tesla. Med den blir regnestykket et annet. Med Teslaen kan jeg garantere deg at regnestykket holder vann.
Det er to totalt forskjellige biler og totalt forskjellig opplevelse av elbil.

Forstår forsåvidt ikke hvorfor du trekker frem at lading tar tid. Bilen står jo stort sett parkert hele døgnet?
Bare natten hjemme fyller 70-80kWh?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mazzbot

De fleste kjører vel ikke mer enn 100 - 200 km før man må stoppe å gå på do eller andre ting . Sist gang jeg kjørte Bergen - Gardermoen så brukte jeg 9 timer med en Ford s max

Ca 1 time pause

Å bruke en time til på lading ser jeg på som problemfritt , med tesla m3 blir det 0 problem. Har ingen behov for å kjøre 1000 km I et strek , ryggen knekker sammen før jeg har kjørt så langt uansett .

Kanutten@ mener du at det krever mer planlegging å lade hjemme/jobb ? Skjønner ikke helt hva du mener .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Kanutten

#10
Sitat fra: Mazzbot på fredag 08. april 2016, klokken 23:29
Kanutten@ mener du at det krever mer planlegging å lade hjemme/jobb ? Skjønner ikke helt hva du mener .

Om du står hjemme med "tomt" batteri og plutselig må (eller vil) et sted, så blir jo det litt vrient(?).

For min del er det også slik at det ikke alltid er ledig ladeplass på jobben, hvilket også krever at jeg må planlegge med nok strøm på batteriet.

Edit: For min del er det uaktuelt å ta en times pause på en slik kjøretur som du beskriver. Jeg kjører for å komme frem, ikke for turens del.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Kanutten på fredag 08. april 2016, klokken 23:19
Dette argumentet ser jeg stadig vekk, men jeg får det ikke helt til å stemme med min virkelighet. Det forutsetter jo lading hjemme eller på jobb e.l., og da går lading saaaaaaakte, hvilket betyr at man må planlegge en god del mer enn man trenger med en fossilbil. Trenger du hurtiglading må du kjøre til en "energistasjon" du som alle andre. Denne bruker også vesentlig lenger tid på å lade enn det tar å fylle tanken på en dieselbil.

Jeg leste en artikkel på elbil.no i dag om en langtur med Leaf. Forfatteren brukte tilsammen 100 minutter ladetid på en tur som var godt under 60 mil (4 stopp á 25 min). Han hevder at dette tilsvarer den tiden man bør ta pause på en slik tur... det finner jeg ganske søkt. Det tar IKKE 25 minutter å gå på toalettet, og man trenger vel ikke å stoppe for å spise 4 ganger på en slik tur?

Jeg synes min eGolf er en super bil til sitt bruk, dvs. pendling og småkjøring, men til langkjøring er ikke elbil noe komfortabelt alternativ enda - selv Tesla har foreløpig for kort rekkevidde til at folk flest vil konvertere.
Aldri hatt noen bedre langturbil enn Teslaen (XC90'n er close, men altfor tørst). Det meste jeg har sett den lade er 712km pr time. Til Danmark bruker tar vi 2 pauser à 30 minutter. Tidligere kunne jeg kjøre nonstop med en lynraskt tankfylling i Gøteborg, tømme låret å kjøre videre. Slike ekspress stopp er vanskelig med Teslaen, men sett opp mot hvor mye man sparer på drivstoff så må du være likegyldig til penger om alt annet enn 5 minutter stopp pr 1000km er en "dealbreaker"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Taffelman

#12
Sitat fra: BensinV8 på fredag 08. april 2016, klokken 20:27
Det er ganske tåpelig å hause dette så voldsomt opp...

Nei, det er ikke tåpelig, dette er faktisk en "big deal", på mange nivåer.

hvilket annet brand kunne klart noe lignende? Ikke engang Apple har klart å folk til å punge ut flere år på forskudd. 

Hadde BMW fått inn 300.000 påmeldinger til gratis prøvekjøring på en uke, så ville det vært en sensasjon, og blitt slått stort opp i media verden over. Her snakker vi om over 300.000 mennesker som har bladd opp ti tusen kroner, for å sikre seg muligheten for en tidlig leveranse. For noen er dette tyttebær, men det er garantert også de som har forsaket noe for å få være med på dette.

Dette viser at det er en enorm interesse for bilen, langt utover de som har reservert, noe som gjenspeiles i hoppet Tesla aksjen fikk pga antallet reservasjoner.

For å sette det i perspektiv, så er antallet reservasjoner på modell 3, etter en uke, på nivå med en årsproduksjon av BMW 3-serie eller Audi-4 inkl alle karosserivarianter, og det et nettopp disse bilene modell 3 skal konkurrere mot.

Dette har garantert forårsaket kaos på styrerommene i bilbransjen, og nettop derfor er modell 3 en GameChanger, for uten Tesla ville elbilsatsningen blitt utsatt i mange år fremover.
X75D
TM3 LR AWD

Enigami

Nesten alle naboene mine og flere folk på jobben har reservert. De vil bare sikre seg at i tilfelle de ønsker å bestille bilen så står de tidlig i køen.
De fleste av disse sier de er usikre på om de ønsker å faktisk bestille bilen.

Så dette bør man bære litt forsiktig med ås e på som joe annet enn voldsom interesse for en billig folkebil med økt rekkevidde. Klart det er i vinden.

Fasit får vi først når vi ser leveransene. Jeg tviler ikke på at den vil selge bra. Men den blir nok ingen revolusjon på noe høyere nivå enn Model S. Flere som ikke liker utseendet også, og i 2018 blir det kanskje moms, og i tillegg kommer det masse annet spennende fra etablerte merker.

Det Tesla har gjort er å belyse interessen for en folkelig elbil med lang rekkevidde. Folk har ikke betalt 10.000. De har omplassert penger inn i et depositum som når som helst kan trekkes tilbake.

e-curious

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. april 2016, klokken 22:55
Har som nevnt tidligere regnet på dette og ser at tid brukt på vente ved dieselpumpen faktisk er mer tidkrevende i snitt enn tiden jeg bruker på lading.
Føles moderne og behagelig :)

Dette forutsetter at det ikke er kø ved hurtigladerene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA