Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 11:39
Å fjerne duften av en motor blir som å fjerne duften av matlaging/grilling når man venter på god mat om sommeren.

Vanskelig å argumentere med personer som føler det slik, gitt..

kodalse

Jeg synes det er bra vi har en Bensin V8 her inne, som forsøker å utfordre "menigheten".

Det er veldig bra at han har slik stor vilje til å betale økte avgifter, nettopp fordi han kan.
Nå utgjør han riktignok en liten promille av de norske bilkjøperne så vi kan nok ikke forvente at selv han kan klare å holde statens inntekter på dagens nivå særlig lenge.

Det var foresten litt morsomt på handletur i går lørdag, da det kom en splitter ny svart lavtglinsende Ferrari bak meg gjennom tunellen.
Jeg hørte han selvsagt før jeg så han. Små snerr av aksellerasjon mens jeg kjørte Strindheimtunellen.
Tipper han slapp seg ned til 70 før han akset til 120 for deretter å slippe seg ned igjen til ny akselerasjon.
Å kjøre en bil med krefter til å 300++km/t og samtidig måtte forholde deg til en norsk 80-sone er vel som å kjøre moped med plombering inne for ungdommen.

Er det lyden som var så fantastisk? Vel eieren syntes sikkert det.
Bilen var uansett fin den - sikkert et samleobjekt med tiden :)
By the way, jeg smatt raskere gjennom rundkjøringene enn han med Leafen. Han kom lenger og lenger bak meg :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Enigami

#77
Ser det er en tidligere i tråden som spør hva jeg "gjør" her inne.

Det morsomste som finnes er å høre hvordan andre tenker enn de miljøene man selv tilhører. De beste diskusjonene får man med folk som mener noe helt annet enn en selv.
Jeg er på en måte like interessert i elbiler osv som andre her inne, forskjellen er at jeg mener de ikke er gode nok og at de kan være en spennende ekstrakategori til bensin- og hybridbiler.
Jeg tror aldri de kan ta over bilparken mer enn 30% med mindre politikkens begrensninger skulle bli usannsynlig ulempepreget for alle andre biltyper (hvilket det umulig kan bli).

Det er bedre at menigmann kjører elbil enn stygtlydende og støyende og utslippsglade dieselbiler.
Men hva slags biler folk velger å utsette seg for (som jeg pleier å si det, hehe) er opp til dem selv. Bare vit at det finnes flere varianter parallellt. Og fakta er at det fortsatt selges 83% ikke-elbiler i Norge. Og ikke noe sted i verden selger elbiler over 10% av totalt nybilsalg.

Øyvind.h

Bare morsomt med eksoshoder på elbilforumet. Det minner om hvordan jeg tenkte før :) Veldig glad verden går jevnt og trutt fremover. Teknologi-skepsis er utbredt fenomen. Heldigvis er det ikke noe som påvirker egen holdning til nyskapning. Og jeg har for lengst innsett at teknologi som oftest ordner opp på de områdene man trodde var umulige å finne løsning på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Helt enig i dine betraktninger der V8. Saken er den at dagens elbiler ikke har lang nok rekkevidde.

Det gjør også elbilen til en "lekebil" i manges øye, present audince excluded off course :)

Det er vel slik at ca 10% av dagens bilkjøpere kjøper ny bil. Resten må klare seg med bruktbil.
For 90% av bilkjøperne er man altså avhengig av de 10%ene som gjorde et valg av hva slags biler vi skal ha.

Noe skifte skjer ikke før utbydet av elbiler er langt større enn nå og etter at fantasiprisene har fallt.

Jeg tipper at for minst 50% av bilkjøperne er det biler til 30-80.000,- som er aktuelle. Når valget står mellom en eldre V70 som kan frakte familien til hytta og på ferie, eller en i-miev sier det seg selv hva valget vil være.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Enigami

#80
Misforstå meg rett: jeg er ingen teknologi-skeptiker. Jeg er nokså realistisk og jeg ønsker masse ny teknologi velkommen. Også på fossilmotorer. Der kommer det også tiden teknologi.

Det virker som om mange her inne tror elbil er en helt ny teknologi siden man selv og naboen og mediene nå har fått øynene opp for dette.

Saken er at også bensinmotorer er langt mer moderne nå enn de var i år 2000. En elmotor er i grunnen helt lik, det er bare batteriene som har hatt utvikling.

En elbil utgjør ingen forskjell på samme måte som en mobiltelefon gjorde i forhold til fasttelefonen, i forhold til en bensinbil. Snarere tvert i mot. Nye begreper som rekkeviddeangst har dukket opp.
Hva kan egentlig en elbil som ikke en bensinbil kan?
Og motsatt? En elbil kan i likhet med bensinbilen flytte seg rundt. Forskjellen er at den lagrer energien som benyttes under kjøring fremfor å produsere den selv.

Det som gjør folk så blinde og religiøse er naturligvis supre ytelser i forhold til pris (i Norge hvor man slipper avgifter), og at man i tillegg ikke trenger å fylle. Man kan i stedet snylte her og der og spare spare spare. Gjerrighetskabelen kan strekkes ut de morsomste steder. Ofte fordi man rett og slett må for å i det hele tatt komme seg hjem.

Det er utrolig at folk ønsker å utsette seg for frihetsinnskrenkende biler. Man må planlegge hvor man skal på forhånd. Joda, selv i en Model S, med mindre man bare skal loffe rundt i området til butikken osv.

I tillegg kan man ikke lenger ha stasjonsvogn, 4wd eller forhjulsdrift var plutselig ikke viktig en stund (nå som Model S har fått det er det viktig igjen).
Og at det er masse småfeil på en Tesla og store lange køer ved ladestasjonene blir for meg som å dra til Sverige for å stå i kø for å spare noen småkroner... Og egentlig likevel handle mer enn man skulle.
Man skal være forsiktig med hva man sier, men jeg synes nok elbil er litt gjerrig og harry.

I tillegg er det mulig å få kjøre i kollektivfelt og bom gratis og parkere her og der.
Noen Tesla-eiere drar den altfor langt og parkerer her og der og tar seg til rette på høyre side i trafikken mange flere steder enn man egentlig har mulighet til. Slik kan alle kjøre hvis de vil, men hvordan skulle det blitt?

Jeg er absolutt ikke mot teknologi, men du verden så politisk korrekt elbiler plutselig er blitt og for en gigantisk støtte til biler som egentlig ikke er miljøvennlig annet enn lokalt. Det får regjeringen ta ansvar for, vi andre kan velge å kjøpe det som de vil, eller det vi selv vil :-)

Det blir altfor få bruktbiler å velge i som er i god stand med garanti for folk i 50-150.000kr klassen. De kan risikere gigantregninger om batteriene må skiftes.
Hvem vet om de holder mer enn 7-10 år egentlig?

Har kjørt en elbil i år 2002-2003 også jeg. Både den forferdelige Think og den råtne Peugeot 106 electric. Hvor er de bilene i dag?

DagfinnN

Du må holde deg til sannheten når du argumenterer.
1.Har aldri opplevd kø på SC stasjon, til og med ikke under Birken på Lillehammer.
2. El bil forurenser mye mindre enn fossil bil også når man tar produksjonen med i beregningen. Se artikkel i wiki om Tesla blant annet.
3. Elon Musk er lei av å høre at produksjonen av batteri er så forurensende. Derfor er gigafactory i all hovedsak drevet av grønn energi - noe som gjør at også produksjonsforurensingen er eliminert.
Å ja, politikerne kommer til å kverke fossilbilen enten du vil eller ei.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Espen Hugaas Andersen

#82
Sitat fra: Panduck på søndag 17. april 2016, klokken 11:45En LEAF vil alikevel være prismessig overkommelig for langt flere enn det Tesla er. I Norge, som er det landet der "folk flest" har begynt å få øynene opp for elbil, ligger Tesla godt bak "lavprisbilene" i salg.

Det sagt, jeg blir bare mer glad jo mer Tesla selger. Jo mer de selger, jo mer må de andre skjerpe seg :)
Det som er interessant med salget av Leaf vs salget av Tesla er at Tesla er konkurransedyktig i sitt segment, mens Leaf ikke er det. Derfor ender man opp med at i utlandet selger Model S veldig bra sammenlignet med tilsvarende fossilbiler i prisområdet 70-130k USD, mens Leaf selger nesten ikke i det hele tatt sammenlignet med tilsvarende fossilbiler i prisområdet 22-40k USD. Og da ender man faktisk opp med at Tesla selger flere biler enn Nissan, på tross av at Leaf er mye billigere.

Det er jo ikke vanskelig å forstå at Leaf selger relativt dårlig i USA da man kan velge mellom en 30 kWh Leaf til 36.790 USD, eller en BMW 330i til 33.150 USD, eller en Ford Focus til 17.225 USD. Man må bry seg ganske mye om miljøet for å velge Leaf. Her i Norge er derimot situasjonen annerldes; pga skatter og avgifter selger biler som Leaf og e-Golf i større antall enn Model S, da de klarer å være konkurransedyktige i sitt prissegment.

Men vi nærmer oss med stormskritt dagen da elbiler er konkurransedyktige med sine fossile konkurrenter i selv de lavere prissegmentene. Før 2020 vil elbilene trolig være attraktive sammenlignet med biler i samme prissegment som BMW 3-serie, og kanskje rundt 2025-2030 kan de være konkurransedyktige sammenlignet med fossilbiler til 20k USD.

Denne utviklingen vil bare gå raskere og raskere. Volumet på salget er veldig styrende for prisutviklingen - mer salg fører til lavere pris som fører til mer salg som fører til lavere pris. Mye er gjort om 20 år, men så klart så vil det også ta opp mot 15 år å fase ut de bilene som allerede er i bruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Enigami

Sitat fra: DagfinnN på søndag 17. april 2016, klokken 14:06
Du må holde deg til sannheten når du argumenterer.
1.Har aldri opplevd kø på SC stasjon, til og med ikke under Birken på Lillehammer.
2. El bil forurenser mye mindre enn fossil bil også når man tar produksjonen med i beregningen. Se artikkel i wiki om Tesla blant annet.
3. Elon Musk er lei av å høre at produksjonen av batteri er så forurensende. Derfor er gigafactory i all hovedsak drevet av grønn energi - noe som gjør at også produksjonsforurensingen er eliminert.
Å ja, politikerne kommer til å kverke fossilbilen enten du vil eller ei.

Nå er det heldigvis slik at ikke politikerne i Norge har noe de skulle ha sagt annet enn i Norge. Heller ikke miljøfanatikerne eller elbileierne i Norge.
De kommer selvsagt ikke til å "kverke" fossilbilene. Men de åpner voldsomt for elbiler og såkalte "nullutslippsbiler". Bensinbiler kan ved hjelp av hybridteknologi også være nullutslippsbiler der det kommer til å kreves.

Men bortsett fra litt lavere utslipp, hva kan elbilen gjøre som ikke en bensinbil kan gjøre? Om vi ser bort fra at den kjører billigere pga strømprisen er så (altfor) lav i Norge?

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#86
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 14:12Men bortsett fra litt lavere utslipp, hva kan elbilen gjøre som ikke en bensinbil kan gjøre? Om vi ser bort fra at den kjører billigere pga strømprisen er så (altfor) lav i Norge?
Bare så du er klar over det så er strømprisen lavere i USA enn i Norge.

Men for å svare på spørsmålet ditt:

- Elbiler får full rekkevidde hjemme i garasjen, noe man ikke får med fossilbiler.
- Elbiler er stillere og har mindre vibrasjoner enn fossilbiler.
- Akselerasjon i en elbil er mer sømløs og momentant. Det er ikke noe turbolagg, girskift, e.l.
- Ytelse i en elbil er veldig billig og enkelt. En 200 kW elmotor er nesten gratis og tar ikke noe plass sammenlignet med en 200 kW bensinmotor.
- Elbiler har betydelig færre slitasjedeler, noe som på sikt betyr bedre pålitelighet og lavere vedlikeholdskostnader.
- Elbiler har ingen lokale utslipp av NOx, SOx, VOC, osv.
- Elbiler har betydelig bedre TC og ESP, fordi man kan justere effekten til hvert hjul på få millisekunder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Enigami

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. april 2016, klokken 14:22
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 14:12Men bortsett fra litt lavere utslipp, hva kan elbilen gjøre som ikke en bensinbil kan gjøre? Om vi ser bort fra at den kjører billigere pga strømprisen er så (altfor) lav i Norge?
Bare så du er klar over det så er strømprisen lavere i USA enn i Norge.

Men for å svare på spørsmålet ditt:

- Elbiler får full rekkevidde hjemme i garasjen, noe man ikke får med fossilbiler.
- Elbiler er stillere og har mindre vibrasjoner enn fossilbiler.
- Akselerasjon i en elbil er mer sømløs og momentant. Det er ikke noe turbolagg, girskift, e.l.
- Ytelse i en elbil er veldig billig og enkelt. En 200 kW elmotor er nesten gratis og tar ikke noe plass sammenlignet med en 200 kW bensinmotor.
- Elbiler har betydelig færre slitasjedeler, noe som på sikt betyr bedre pålitelighet og lavere vedlikeholdskostnader.
- Elbiler har ingen lokale utslipp av NOx, SOx, VOC, osv.
- Elbiler har betdelig bedre TC og ESP, fordi man kan justere effekten til hvert hjul på millisekunder.


De tre nederste går under utslipp og kostnader, så det teller ikke for meg. Utslipp tror jeg ikke teller for så mange, men kostnader teller nok litt.
Vedlikehold kommer helt an på når du trer inn som eier av bilen. Blant nye biler har det ingen forskjell. Når en bil blir 7-10 år holder jeg en knapp på bensinbil. En elbil sine batterier etter 7-10 år kan være superdyrt å bytte eller reparere. Problemet med få bevegelige deler er at hver del er superdyrt å skifte.

Full rekkevidde hjemme i garasjen betinger at du har strøm der. Og hva skal jeg med det Når be sinstasjonen er rett borte i gaten og 1-2 min så er tanken og rekkevidden helt toppet opp hjemme. Da har jeg dobbel rekkevidde av en Tesla og 5-6 ganger rekkevidden til en BMW i3.

En elbil går stillere og vibrasjonsfritt i forhold til en dieselbil ja, men o. Du sammenligner en Model S med en MB E 500 eller S 500 V8 (samme prisklasse i andre land) så går v8 like stille og vibrasjonsfritt som en elbil, for de som ønsker dette. Det er også folk som ikke ønsker en stille og kjønnsløs bil, da får man motorlyd, giring og bilglede med bensinmotor og girkasse.

Aksellerasjon kan også være sømløs. Gi jernet i en MB s 500 4-Matic. Du merker ikke gir eller turbolag der.

Hittil er ingen av disse argumentene revolusjonerende eller noe som gjør elbilen unik i forhold til bensinbilen.

Dette for å holde seg til tema (overskrift historisk skille). Synes ikke elbil er noe historisk revolusjonerende.

Espen Hugaas Andersen

Hvis man ser bort i fra kostnader er det lite en elbil kan gjøre som ikke en fossilbil kan gjøre. Men 99,99% (+/- 0,01%) av bilkjøpere ser på prisen når de kjøper bil.

I en elbil kan man få kvaliteter man ellers kun ville sett i en fossilbil til en mye høyere pris. Derfor vil folk gladelig velge elbil over fossilbil, straks batteriene blir billige nok til å ha god nok rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 11:39
Som du sier kan det nok bli gjennomført at alt skal være hybrid i fremtiden. Dette fører til at bilprodusentene bruker teknikken de bruker i LaFerrari og McLaren P1 i andre godt motoriserte biler. I Norge vil de få lavere avgifter og bli billigere. Ulempen er kun økt vekt. Men det er ingen regel på hvor stor eller liten elbilmotoren skal være for at det kalles hybrid. Og en elmotor gjør V8 bilene bedre om effekten legges til uten at det er så mye økt vekt.

Porsche sier jo selv at ytelsene i 918 ikke ville være mulig uten elmotor. i8 koster ikke mer enn andre sportsbiler i samme segment. Golf GTE er i grenseland mellom sportsbil og billigbil. Den fungerer som begge deler, avhengig av bruk. F1 og WEC er sterkt hybridifisert. Satt på spissen er enhver fossilmotor hybrid, da den kan kjøres litt på startmotoren. i3 Rex er i motsatt ende av skalaen. Og så er det alle nivåer der i mellom. Min spådom er at nær alle biler kommer til å ha en elektromotor i løpet av få år. Og med elmotor faller behovet for V8 bort. Det vil klare seg med en mindre motor med færre sylindre. Bare se på i8, med 1,5 l rekketreer. Eller 919, med 2 l V4.

Sitat20kr/literen og 10-15 mil mellom hver bensinstasjon vil ikke være noe ille.

20 kr/l er ikke noe problem. Relativt sett til lønning, så er det nok mange i verden som betaler det og mere til. Men 10-15 mil mellom fyllestasjoner vil være et problem for veldig mange. Det fungerer på langtur, men ikke til lokal kjøring. Bare se for deg at nærmeste fyllestasjon ligger 5 mil eller mer unna hjemmet. Det ville bli mye ekstra kjøring bare for å fylle. 2 bensinstasjoner mellom Oslo og Beitostølen ville passe inn i det du beskriver..

Sitat
Å fjerne duften av en motor blir som å fjerne duften av matlaging/grilling når man venter på god mat om sommeren.

Jeg hadde "gleden" av å hjelpe en nabo i går med en 30 år gammel Toyota. Hver sin smak, sier nå jeg ;) Jeg velger kruttrøyk framfor eksos, om jeg kan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA