Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Panduck på lørdag 16. april 2016, klokken 11:02
Så tar de ut de delene som feiler mest, og erstatter de med langt ferre deler som har langt mindre mulighet for feil.

Vil tro at når bl.a partikkelfilter, EGR ventiler og Turbo erstattes av en motor med en bevegelig del vil driftsikkerheten økes.

Det er videre naturlig å slutte å ta service på disse bilene grunnet kostnaden på en service. ( Akkurat som vi forlengst har sluttet å ta service på støvsugere, veskemaskiner etc ) og heller fikse ting etterhvert som de skulle trenge det. Siden "service" på en Elbil ikke inneholder livsforlengende punkter, utenom smøring av bremser, vil dette være en stor besparelse i både pengebruk og ressurs bruk.

Blir nok som med Oljen og den nye grønne energien. En trenger langt ferre folk for å drifte ny og ren teknikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Enigami

Sitat fra: herr x på lørdag 16. april 2016, klokken 09:05
Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. april 2016, klokken 23:57
Jeg tror de av dere som sammenligner IPhone med Tesla og elbil tar feil.

De har rett i at det vil påvirke andre merker. Men de tar feil i at det blir en revolusjon.

Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig selv flere her er overbevist om at elbil er det riktige for fremtiden. Bensinbiler vil være der parallelt. I alle fall som ladbare hybrider. Og hvilken biltype vinner? Elbil som må lades, eller hybriden som kombinerer det beste fra to verdener?
Titusenvis av mennesker over hele verden ser nå denne revolusjonen komme. Bilprodusent etter bilprodusent innrømmer at Tesla har truffet riktig. BMW har nå besluttet å helt droppe å produsere fossilbiler og velger å bare produsere elbiler.

Ladbare hybrider kombinerer det dårligste fra to verdener: altfor underdimensjonert batteri, og altfor dårlig ombordgenerator. Folk vil ikke se poenget med at en irriterende fossilmotor skal starte hele tiden, når andre bilister kjører helt lydløst og mye billigere.

Nei, biler med enorme bensingeneratorer som spiser opp bilenes bagasjeplass og som krever oljeskift, registerreimskift og regelmessig og dyrt underhold, vil bare eksistere under få år mens det er underskudd på batterier til rimelig pris; det blir pøbelen som ikke har råd med en skikkelig batteribil som blir sittende med slike biler til batteriprisene droppet.



Hehehe. Må si du har en utrolig morsom måte å argumentere på.
Hybrid vil få langt bedre batterier akkurat i takt med elbilenes utvikling. Tenk deg en hybrid laget fra grunnen av med elmotorer bedre enn Model S og motor V8. Det finnes jo nesten.

Til de som ikke kan så mye om biler:
Google McLaren P1, Ferrari LaFerrari og Porsche 918 for å lære om hvordan fremtidens sportsbiler vil bli.

Elbilen vil nok dominere i større grad i fremtiden, men den vil langt i fra ta over for hybrid og bensinmotorer.

Når det er sagt er det bedre at menigmann kjører elbil enn at menigmann kjører diesel.

Du sier det blir slik at de pøblene som ikke har råd til elbil blir de som tviholder på fossilt brennstoff-biler. Men hva med de som har råd til å la være å velge elbil? Fordi man har lyst til å kjøre V8 tross doble avgifter, tredobbel drivstoffkostnad og 10 dobbel bompengeavgift.

Bensinbil blir i slike tider et statussymbol for de få. Jeg tror ikke vi kommer dit, men om vi gjør det er nok jeg en av de som kjører v8 fortsatt.

herr x

#62
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. april 2016, klokken 16:56Du sier det blir slik at de pøblene som ikke har råd til elbil blir de som tviholder på fossilt brennstoff-biler. Men hva med de som har råd til å la være å velge elbil? Fordi man har lyst til å kjøre V8 tross doble avgifter, tredobbel drivstoffkostnad og 10 dobbel bompengeavgift.

Bensinbil blir i slike tider et statussymbol for de få. Jeg tror ikke vi kommer dit, men om vi gjør det er nok jeg en av de som kjører v8 fortsatt.
De rene fossilbiler som fortsatt kommer til å produseres etter at alle gått over til batteri-elbiler, vil ikke være noen statussymboler. Etter at Apple gjort om i spillereglene for mobiltelefoner, fantes det fortsatt gamle telefoner med monokrom display og fysiske knapper. Men denne type telefoner var slike som man kjøpte billig i kassen til Claes Ohlson og neppe noen statussymboler.
De eneste nye fossilbiler som vil produseres om noen år, vil derfor være noen Tata Nano og muligens noen Russiske Ladaer - biler som kan selges til en meget lav pris i kassen til Claes Ohlson.

De som kjører V8-biler når batteribilene tatt over, vil ha biler som er 10-12 år gamle og ser utdaterte ut i design. Dette vil sikkert være kule biler og mange unge vil være nysgjerrige og lure på hvordan bilene så ut og fungerte i gamle dager, men få vil nok bruke disse bilene til hverdags.
Model X, 90D

Burger

#63
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. april 2016, klokken 16:56
Til de som ikke kan så mye om biler:
Google McLaren P1, Ferrari LaFerrari og Porsche 918 for å lære om hvordan fremtidens sportsbiler vil bli.

Dette er biler jeg så på Top Gear for flere år siden. Er det målet på fremtiden?

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. april 2016, klokken 16:56
Elbilen vil nok dominere i større grad i fremtiden, men den vil langt i fra ta over for hybrid og bensinmotorer.

Det du ikke tar høyde for er at pris på batteri går ned og teknologi gjør de mindre. Estimert tid for tilsvarende ytelse på elbiler til 33k usd med samme ytelse som dagens sportsbiler til 1 million usd er til 2025 dersom det årlige prisfallet på batteri holder seg på 14%, noe det har gjort de siste 20 åra. De siste to årene har den aksellert til 16%. Regnestykket er for biler med reell 320km rekkevidde.

Å ha en fossilmotor med 2000 bevegelige deler kontra totalt 20 i elbil som gjør servicekostnad til en elbil til 1/10, 'drivstoff' til 1/10, til en 1/10 av pris og tilsvarende/bedre ytelse gjør at fossilmotorer vil forsvinne av seg selv.

Hybrid er ett blindspor som forsvinner av seg selv når rekkevidden med batteri er god nok for å få fjernet rekkeviddeangst.

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. april 2016, klokken 16:56
Du sier det blir slik at de pøblene som ikke har råd til elbil blir de som tviholder på fossilt brennstoff-biler. Men hva med de som har råd til å la være å velge elbil? Fordi man har lyst til å kjøre V8 tross doble avgifter, tredobbel drivstoffkostnad og 10 dobbel bompengeavgift.

Når skiftet skjer, og det kommer til å skje fort når det økonomisk er noen fornuft å kjøpe fossilbil, så kommer servicetilbudet ditt til å forsvinne. Bensinstasjoner vil forsvinne/fokusere på hurtiglading, færre verksted som kan håndtere fossilmotorer osv. Dette kommer til å ta lengre tid, siden dette er ett marked som skal håndtere den eksisterende bilparken.

Jeg foreslår du googler "Disruptive technologies" og begynn å tenk hva som kommer til å være framtiden for din elskede V8.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Måkemannen

Sitat fra: Burger på lørdag 16. april 2016, klokken 21:24

Når skiftet skjer, og det kommer til å skje fort når det økonomisk er noen fornuft å kjøpe fossilbil, så kommer servicetilbudet ditt til å forsvinne. Bensinstasjoner vil forsvinne/fokusere på hurtiglading, færre verksted som kan håndtere fossilmotorer osv. Dette kommer til å ta lengre tid, siden dette er ett marked som skal håndtere den eksisterende bilparken.

Jeg foreslår du googler "Disruptive technologies" og begynn å tenk hva som kommer til å være framtiden for din elskede V8.

Jeg får assosiasjoner til filmbaserte kameraer vs digitale. Det er ikke akkurat noen overflod av steder man kan levere filmruller til fremkalling lenger. Eller steder man kan kjøpe film for den del.

Film fins jo enda, bevares. Men det er så definitivt for spesielt interesserte.

Panduck

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 16. april 2016, klokken 22:27
Jeg får assosiasjoner til filmbaserte kameraer vs digitale.

Jeg var tidlig ute med digitalkamera. Når jeg påsto at dette snart kom til å ta livet av filmkamera, vet jeg ikke hvor mange BensinV8-typer som mente det var bare tull, det kom kanskje til å skje men det kom til å ta LAANG tid, folk kom ikke bare til å kaste filmkameraene sine, minnekort var jo ALT for dyrt, bildene var ALT for dårlige. Joda, teknogien hadde blitt bedre og billigere på kort tid, men det ville ta LANG tid før den var billig & bra nok. Det tok ikke lang tid før de hadde "glemt" det de hadde sagt, selvfølgelig forsto jo alle at digitalkamera var fremtiden.

Beckern

Sitat fra: herr x på lørdag 16. april 2016, klokken 17:22
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. april 2016, klokken 16:56Du sier det blir slik at de pøblene som ikke har råd til elbil blir de som tviholder på fossilt brennstoff-biler. Men hva med de som har råd til å la være å velge elbil? Fordi man har lyst til å kjøre V8 tross doble avgifter, tredobbel drivstoffkostnad og 10 dobbel bompengeavgift.

Bensinbil blir i slike tider et statussymbol for de få. Jeg tror ikke vi kommer dit, men om vi gjør det er nok jeg en av de som kjører v8 fortsatt.
De rene fossilbiler som fortsatt kommer til å produseres etter at alle gått over til batteri-elbiler, vil ikke være noen statussymboler. Etter at Apple gjort om i spillereglene for mobiltelefoner, fantes det fortsatt gamle telefoner med monokrom display og fysiske knapper. Men denne type telefoner var slike som man kjøpte billig i kassen til Claes Ohlson og neppe noen statussymboler.
De eneste nye fossilbiler som vil produseres om noen år, vil derfor være noen Tata Nano og muligens noen Russiske Ladaer - biler som kan selges til en meget lav pris i kassen til Claes Ohlson.

De som kjører V8-biler når batteribilene tatt over, vil ha biler som er 10-12 år gamle og ser utdaterte ut i design. Dette vil sikkert være kule biler og mange unge vil være nysgjerrige og lure på hvordan bilene så ut og fungerte i gamle dager, men få vil nok bruke disse bilene til hverdags.

Det har alltid vært statussymbol å kjøre noe ingen andre har råd til. Det er hoverårsaken til at det er statussymbol.
Sammnelikningen din feiler der. Gamle kjipe telefoner var noe alle hadde råd til, dessuten var de kjipe.
Nå tror du sikkert at ICE biler er urkjipe pga forbrenningsmotor men få som har vokst opp med dette klarer ignorere en høyytelses V8++. Jeg vet noen har så aversjon mot dette at det fortsatt ikke klinger i deres ører men dere er i ekstremt mindretall så om 50 år er vi _kanskje_ der men jeg tviler sterkt. Gromme motorer vil forstatt være gromt.
Men elbilen vil nok ta over som daglig transportmiddel ganske raskt.

Enigami

#67
Hallo i luken?

Noen som følger med i virkeligheten her inne? :-)

Elbilsalget er (bare) ca 17 % av det totale nybilsalget i 2015 selv om de er avgiftsfrie, kan kjøre i kollektivfeltet, slippe bom, slippe parkering, kjøre "gratis" og flere sier de kommer til å stige i verdi.
Fortsatt er det 83 % som kjøper nye biler som ikke er elbiler. Det er umulig å gire det opp noe særlig mer. Fortsatt går elbilsalget nedover. Model S har solgt 49 biler så langt i april. Det retter seg sikkert opp, men den kommer nok til å avta nå fremover.

Tilbudet av elbiler er nå snart større enn etterspørselen. "Alle" venter på lenger rekkevidde før de gidder å vurdere en.

Ganske naivt å tro at en o,jen.ring og servicestasjoner vil slutte med bensin hvis elbiler skal komme opp på 30-40% av bilparken (hvilket er leeeenge til).

Hvis vi innfører moms på elbiler i 2018 og det begynner å koste penger og avgifter å lade og å bruke så dør de ut like fort som de kom. 90% kjøper elbil pga at de sparer penger og synes det er billigere til sin kjøring.
De 10% som synes de kjører elbil fordi den er best og fordi de tar vare på miljøet (hvilket de tar feil i) klarer ikke alene å dra i land denne påståtte revolusjonen.

Dette skjer dessuten ikke på verdensbasis bare fordi 400.000 har reservert seg (kan trekke seg uten kostnad eller risiko) en Model 3.
Det har null verdi annet enn å måle interesse for en slik bil. Jeg tror "hypen" kommer av at det er første folkelige elbil fra Tesla som kun produserer elbiler. "Ny" teknologi er alltid spennende for verden. Men det er ikke synonymt med 400.000 solgte biler og at andre bilmerker velger å rette seg etter dette.

Jeg må si jeg humrer godt når jeg leser dette.

Den som lever får se. Det eneste som er sikkert med fremtiden er at den ikke ble som man trodde når man kommer dit.

Elbilproduksjon slipper ut for mye gasser og flytter bare utslippene til stedene de produseres, fremfor der de brukes.

Jeg kan nok kjøre resten av mitt liv med mine V8ere og kjøre moderne og like gode biler (etter min mening bedre) enn det elbilfolket gjør.
Grunnen er at jeg har råd til å kjøre det jeg ønsker. Og det er ikke elbil. Men jeg forstår at folk som kommer fra en diesel Ford Mondeo eller lignende koser seg med sin nye elbil. Det skal de få fortsette med. Men spar meg for fredagsbønnen på deres fremtidstro - eller kom gjerne med de, for jeg humrer godt :-)

SurSnasen

Sitat fra: Panduck på fredag 15. april 2016, klokken 06:37
Jeg valgte elbil fordi jeg er *** lei motorproblem, ørtenhundreogsekstitusen deler som kan gå galt, osv osv. At folk som er over gjennomsnittet bilinteresert klarer å leve med dette, betyr lite for det store flertall.

Da satser jeg på at du har en annen elbil enn Tesla Model S...

I løpet av 20+ år med biler drevet fremover ved bruk av fossile brensler (diesel og bensin) har jeg ennå til gode å oppleve motorproblemer en eneste gang (bank i bordet...). Jo, det har vært noen oljeskift, dieselfilterskift og bytte av viftereim, men ellers har mine påkostninger på disse fossilbilene bestått i deler som ikke elbilene heller slipper unna. Elektronikkproblem, diverse stag og foringer, bremser, styring.
Jo, vent. Jeg måtte faktisk bytte eksospotte en gang. Men det var på en bil som den gang var 18 år gammel. Og så kjørte jeg tom for bensin en gang.

Tilbake på topic så er nok heller Nissan Leaf den som sørget for å ta bilismen til dette skillet. Med Model 3 ser vi et abnormt høyt antall forhåndsreservasjoner. Men husk at selv 400 000 er et lavt antall i forhold til det antall biler som årlig selges. Tesla er ekstremt opp-hypet. Mange kaster seg på bølgen rett og slett for å oppleve fenomenet. Og svært mange har kastet seg på for å spekulere.

Om Tesla lykkes å levere bilen i tide, rampe opp raskt, og viktigst av alt: sørger for at kvaliteten heves betraktelig mange hakk fra Model S og Model X, blir Model 3 en viktig bil for å menneskeliggjøre elbil-satsingen. Og et annet viktig punkt: superladernettverket må definitivt oppgraderes.
Om Tesla derimot mislykkes med en eller flere av disse faktorene, og særlig kvaliteten, vil Model 3 heller sette elbilsatsingen mange år tilbake.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Tilbudet av elbiler er nå snart større enn etterspørselen. "Alle" venter på lenger rekkevidde før de gidder å vurdere en.

Ganske naivt å tro at en o,jen.ring og servicestasjoner vil slutte med bensin hvis elbiler skal komme opp på 30-40% av bilparken (hvilket er leeeenge til).
30-40% av salget inntreffer trolig i 2018. 30-40% av bilparken kan det fort hende havner nærmere 2030. Det betyr at hvis man kjøper en ny fossilbil i dag, og planlegger å beholde den i 10-15 år, så vil man oppleve denne situasjonen mot slutten av levetiden til bilen.

Men så klart vil det ikke være slik at de vil slutte med bensin. Det vil heller være slik at det vil ikke bygges nevneverdig med nye bensinstasjoner, og sakte men sikkert vil de minst lønnsomme bensinstasjonene legges ned da det ikke finnes økonomi i videre drift.

Dette vil over tid føre til at det blir mindre og mindre praktisk med fossilbil. Usentrale stasjoner som man er mer eller mindre avhengige av vil legges ned, og man må planlegge bedre hvor og når man fyller drivstoff. Skal man på en hytte er det ikke sikkert at det vil være noen bensinstasjon i en 100 km radius.

En annen virkning er at konkurransen på salg av drivstoff vil reduseres. Er man den eneste bensinstasjonen i en 100 km radius, så kan man kanskje fint ta betalt 20 kr/liter, da det ikke finnes noen alternativer. Så forvent stigende priser.
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Hvis vi innfører moms på elbiler i 2018 og det begynner å koste penger og avgifter å lade og å bruke så dør de ut like fort som de kom. 90% kjøper elbil pga at de sparer penger og synes det er billigere til sin kjøring.
Politisk sett er det vel ikke aktuelt å gjøre elbilene uattraktive. Man vil innføre avgifter på elbilene, men samtidig vil man øke avgiftene på fossilbilene slik at elbilene fortsetter å  være attraktive. I 2020 kan det hende man må betale 350k for en e-Golf med 500 km rekkevidde, 450k for en plug-in Golf og 550k for en diesel-Golf.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Elbilproduksjon slipper ut for mye gasser og flytter bare utslippene til stedene de produseres, fremfor der de brukes.
Forhåpentligvis er du klar over at en fossilbil over levetiden fort bidrar med 2-5 ganger mer klimagassutslipp enn en elbil som kjører på ren strøm. Og ja, de lokale utslippene som er forbundet med elbil flyttes ut av byene, som også er bra.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Jeg kan nok kjøre resten av mitt liv med mine V8ere og kjøre moderne og like gode biler (etter min mening bedre) enn det elbilfolket gjør.
*Kanskje* stemmer dette, om du har ubegrenset med penger og er villig til å kjøre på E100 eller biodiesel. Det snakkes jo om å fase ut de (ikke-hybride) fossilbilene innen 2025. Da vil det altså bli ulovlig å selge nye ikke-hybride fossilbiler, uansett om de finnes. Om det slår til må du ta til takke med aldrende fossilbiler, eller hybrider, som sjeldent har V8, eller håpe på at politikerene inkluderer et unntak for biler som kun kan kjøre på ikke-fossile drivstoff.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: StianSalG på søndag 17. april 2016, klokken 11:20
Da satser jeg på at du har en annen elbil enn Tesla Model S...

Det er helt riktig. Jeg har LEAF. Jeg har jo full forståelse for at en bil fra "new player" som på død og liv skal gjøre alt på en "revolusjonerende måte" vil kunne inneholde uventede feil. Jeg liker Tesla, og det de gjør for elbiler. Jeg er ingen fanboy.

Ellers så er dine opplevelser som bensninbileier nok langt vekk fra det de fleste opplever.

Både Nissan og Tesla er viktige aktører når det gjelder å fremme elbil, litt fra hver sin ende av spektret. Tesla har sørget for å vise hva elbiler kan. Nissan for å tilby noe mer prismessig greit for et større antall personer.

DagfinnN

Du glemmer noe vesentlig i argumentasjonen din.
Norge har vedtatt EU-direktiv om at CO2 skal reduseres med 40% innen 1930. Det er mye. For å få dette til må bilparken mer eller mindre elektrifiseres. Hvordan tror du det bli gjennomført? Jo - det trengs incentiver for EL og fossilbil må straffes økonomisk.
Dette kommer til å medføre at det knapt kommer til å bli solgt nye fossilbiler. Hva tror du kommer til å skje med bensinstasjoner og oljeskift verksteder da?
Det er mulig at det blir mva på el-biler i 2018, men tror du det kommer UTEN av utslippsavgifter til fossilbil økes til mer enn det tredobbelt av dagens nivå? Nå innføres bomstasjoner som regulerer avgiften etter hva slags bil du har. Hva gjør du når det koster 5000 i bompenger å kjøre Trondheim - Oslo i din V8'tter?
Innen 2025 har mange el-biler fått 1000 km rekkevidde, kan lades til max mens du hviler og koster 1/5 del av fossiler i innkjøp og 1/20 del i bruk. Kombinasjonen av alt dette dreper fossilbilen bortsett fra som veteranbil hobby som gjør at du kan kose deg med din V8'tter sammen med andre likesinnede med 1 kjøretur i året.
Skulle ikke forundre meg at el-biler i framtiden kan få installert en app som lager V8 lyd også. Lyder kan være kule ja...
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Enigami

#72
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. april 2016, klokken 11:24
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Tilbudet av elbiler er nå snart større enn etterspørselen. "Alle" venter på lenger rekkevidde før de gidder å vurdere en.

Ganske naivt å tro at en o,jen.ring og servicestasjoner vil slutte med bensin hvis elbiler skal komme opp på 30-40% av bilparken (hvilket er leeeenge til).
30-40% av salget inntreffer trolig i 2018. 30-40% av bilparken kan det fort hende havner nærmere 2030. Det betyr at hvis man kjøper en ny fossilbil i dag, og planlegger å beholde den i 10-15 år, så vil man oppleve denne situasjonen mot slutten av levetiden til bilen.

Men så klart vil det ikke være slik at de vil slutte med bensin. Det vil heller være slik at det vil ikke bygges nevneverdig med nye bensinstasjoner, og sakte men sikkert vil de minst lønnsomme bensinstasjonene legges ned da det ikke finnes økonomi i videre drift.

Dette vil over tid føre til at det blir mindre og mindre praktisk med fossilbil. Usentrale stasjoner som man er mer eller mindre avhengige av vil legges ned, og man må planlegge bedre hvor og når man fyller drivstoff. Skal man på en hytte er det ikke sikkert at det vil være noen bensinstasjon i en 100 km radius.

En annen virkning er at konkurransen på salg av drivstoff vil reduseres. Er man den eneste bensinstasjonen i en 100 km radius, så kan man kanskje fint ta betalt 20 kr/liter, da det ikke finnes noen alternativer. Så forvent stigende priser.
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Hvis vi innfører moms på elbiler i 2018 og det begynner å koste penger og avgifter å lade og å bruke så dør de ut like fort som de kom. 90% kjøper elbil pga at de sparer penger og synes det er billigere til sin kjøring.
Politisk sett er det vel ikke aktuelt å gjøre elbilene uattraktive. Man vil innføre avgifter på elbilene, men samtidig vil man øke avgiftene på fossilbilene slik at elbilene fortsetter å  være attraktive. I 2020 kan det hende man må betale 350k for en e-Golf med 500 km rekkevidde, 450k for en plug-in Golf og 550k for en diesel-Golf.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Elbilproduksjon slipper ut for mye gasser og flytter bare utslippene til stedene de produseres, fremfor der de brukes.
Forhåpentligvis er du klar over at en fossilbil over levetiden fort bidrar med 2-5 ganger mer klimagassutslipp enn en elbil som kjører på ren strøm. Og ja, de lokale utslippene som er forbundet med elbil flyttes ut av byene, som også er bra.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. april 2016, klokken 10:46Jeg kan nok kjøre resten av mitt liv med mine V8ere og kjøre moderne og like gode biler (etter min mening bedre) enn det elbilfolket gjør.
*Kanskje* stemmer dette, om du har ubegrenset med penger og er villig til å kjøre på E100 eller biodiesel. Det snakkes jo om å fase ut de (ikke-hybride) fossilbilene innen 2025. Da vil det altså bli ulovlig å selge nye ikke-hybride fossilbiler, uansett om de finnes. Om det slår til må du ta til takke med aldrende fossilbiler, eller hybrider, som sjeldent har V8, eller håpe på at politikerene inkluderer et unntak for biler som kun kan kjøre på ikke-fossile drivstoff.


Andre steder i verden vil det alltid være stor etterspørsel etter V8. I Norge har det aldri vært marked for V8 og V12 på mer enn noen få prosent. Dette pga høye avgifter.
Men det vil være tilgjengelig i all fremtid. Som du sier kan det nok bli gjennomført at alt skal være hybrid i fremtiden. Dette fører til at bilprodusentene bruker teknikken de bruker i LaFerrari og McLaren P1 i andre godt motoriserte biler. I Norge vil de få lavere avgifter og bli billigere. Ulempen er kun økt vekt. Men det er ingen regel på hvor stor eller liten elbilmotoren skal være for at det kalles hybrid. Og en elmotor gjør V8 bilene bedre om effekten legges til uten at det er så mye økt vekt.

20kr/literen og 10-15 mil mellom hver bensinstasjon vil ikke være noe ille. Personlig synes jeg det er altfor mange bensinstasjoner og uten at det i seg selv er negativt med godt tilbud. Min Panamera har 100 liters bensintank og på langtur bruker den rundt literen. Det betyr ca 90 mil langkjøring før den går på reservetank. Finnes ingen elbil som klarer det pr i dag. Mens bykjøring med masse leking og gassing klarer den 50-65 mil på en tank. Og jeg fyller frivillig 98 bensin som koster en kr pr liter mer enn 95.

Slike biler er superbillige å kjøre med sammenlignet med bensinbåter bensinbåter for eksempel. Selv på sjøen kjører jeg bensin.

Det er lite som gir mer glede enn å starte en herlig vellydende bensinmotor og kjenne duften og å høre lyden.

Å fjerne duften av en motor blir som å fjerne duften av matlaging/grilling når man venter på god mat om sommeren.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Panduck på søndag 17. april 2016, klokken 11:31
Sitat fra: StianSalG på søndag 17. april 2016, klokken 11:20
Da satser jeg på at du har en annen elbil enn Tesla Model S...

Det er helt riktig. Jeg har LEAF. Jeg har jo full forståelse for at en bil fra "new player" som på død og liv skal gjøre alt på en "revolusjonerende måte" vil kunne inneholde uventede feil. Jeg liker Tesla, og det de gjør for elbiler. Jeg er ingen fanboy.

Ellers så er dine opplevelser som bensninbileier nok langt vekk fra det de fleste opplever.

Både Nissan og Tesla er viktige aktører når det gjelder å fremme elbil, litt fra hver sin ende av spektret. Tesla har sørget for å vise hva elbiler kan. Nissan for å tilby noe mer prismessig greit for et større antall personer.
Det med "større antall" er vel en sannhet med modifikasjoner. Tesla vil selge flere elbiler enn Nissan i år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. april 2016, klokken 11:39
Det med "større antall" er vel en sannhet med modifikasjoner. Tesla vil selge flere elbiler enn Nissan i år.

En LEAF vil alikevel være prismessig overkommelig for langt flere enn det Tesla er. I Norge, som er det landet der "folk flest" har begynt å få øynene opp for elbil, ligger Tesla godt bak "lavprisbilene" i salg.

Det sagt, jeg blir bare mer glad jo mer Tesla selger. Jo mer de selger, jo mer må de andre skjerpe seg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA