Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

kodalse

Liker tanken med å gå fra analog bil til digital bil.  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Enigami

Jeg tror de av dere som sammenligner IPhone med Tesla og elbil tar feil.

De har rett i at det vil påvirke andre merker. Men de tar feil i at det blir en revolusjon.

Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig selv flere her er overbevist om at elbil er det riktige for fremtiden. Bensinbiler vil være der parallelt. I alle fall som ladbare hybrider. Og hvilken biltype vinner? Elbil som må lades, eller hybriden som kombinerer det beste fra to verdener? I fremtiden vil en Panamera kunne ha V8 lyd når det er ønskelig og elbilegenskaper når det er ønskelig.

Ser en sier at Panamera er tregere og mer støyende enn Model s. Begge disse utsagnene kan nok diskuteres.

e-curious

Bare for å være litt usaklig..  hadde vært litt moro dersom man kunne kjøpt motorlyder som apper til elbilene, fks Ferari eller gammel amerikaner..

Uansett, det ligger en del omtanke bak lyddesignen til motorene til mange moderne biler, ikke alle er helt naturlige.

Panduck

Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. april 2016, klokken 23:57

Og jeg er imponert over at en persom som "BensinV8" bruker tid på å overbevise elbilister på et elbilforum om at de tar feil. Føler du at du påtar deg et visst sosialt ansvar ved å påpeke at vår fremtidstro er feil? Er du overbevist om at vi tar feil, virker det som om du bruker unødvendig mye tid på noe bortkastet. Jeg vil iallefall ikke bruke noe mer enegri på å overbevise deg. Hva du mener, ser jeg på som relativt irrelevant, spesielt når det involverer å dra inn biler de fleste knapt har hørt om som et bevis på hvor gode bensinbiler er.

Jeg venter mer på den "å.. f..." følelsen firma som Esso, Toyota, Honda etc kommer til å få relativt snart, om de ikke allerede har fått kjenne det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. april 2016, klokken 23:57Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig selv flere her er overbevist om at elbil er det riktige for fremtiden. Bensinbiler vil være der parallelt. I alle fall som ladbare hybrider. Og hvilken biltype vinner? Elbil som må lades, eller hybriden som kombinerer det beste fra to verdener? I fremtiden vil en Panamera kunne ha V8 lyd når det er ønskelig og elbilegenskaper når det er ønskelig.
Helt klart blir det elbilen som vinner. De ladbare hybridene er ikke gode nok før de får et ganske stort batteri, og da er det like greit å bytte ut fossilmotoren med litt ekstra batterier. Ettersom batteriene blir billigere vil de ladbare hybridene bli dyrere enn de langtrekkende elbilene, da de trenger å ha to drivlinjer.

Men så klart, for de spesielt interesserte, som deg, vil det fortsatt være mulig å skaffe seg en V8. Når man kjører en V8 på bioetanol får man både flere hester og man er relativt miljøvennlig. (Litt NOx og partikkelutslipp blir det, men det vil nok være akseptable nivåer.) Et eksempel på dette er Koenigsegg CCXR, med en 4,7 liter V8 som kan produsere 749 kW når den kjører på E100 (100% etanol).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: kodalse på fredag 15. april 2016, klokken 12:33
Liker tanken med å gå fra analog bil til digital bil.  ;D

Nylig fikk en barndomsvenn prøve Teslaen da muligheten endelig bød seg. Jeg skal droppe å nevne alle superlativene han kom med under prøveturen (han er oppvokst med dyre og spreke BMW'er i en velstående familie).
Men en setning oppsummerer det hele godt: "Øyvind, helt ærlig trodde jeg ikke jeg skulle bli særlig imponert. Men dette var jo helt sykt!"

Fordi jeg er bilinteressert, men ikke økonomisk i helt samme liga som hans familie, forventet han at min entusiasme ikke helt ville nå opp til hans standard. Jeg så ganske tydelig på han at han forstod hva som var greia. Og det bar rett inn på Finn når vi kom opp på hytta igjen, selv om jeg nok tror bilbytte ikke vil skje umiddelbart for han da han ikke har p-plass med strøm, og han er for stor fysisk til at S'en er behagelig nok. Tror jeg i hvert fall.

For øvrig: straks 400k reservasjoner av Model 3. De som er i tvil om vi står overfor et historisk skille bør nok kanskje revurdere...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

herr x

Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. april 2016, klokken 23:57

De har rett i at det vil påvirke andre merker. Men de tar feil i at det blir en revolusjon.

Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig selv flere her er overbevist om at elbil er det riktige for fremtiden. Bensinbiler vil være der parallelt. I alle fall som ladbare hybrider. Og hvilken biltype vinner? Elbil som må lades, eller hybriden som kombinerer det beste fra to verdener?
Titusenvis av mennesker over hele verden ser nå denne revolusjonen komme. Bilprodusent etter bilprodusent innrømmer at Tesla har truffet riktig. BMW har nå besluttet å helt droppe å produsere fossilbiler og velger å bare produsere elbiler.

Ladbare hybrider kombinerer det dårligste fra to verdener: altfor underdimensjonert batteri, og altfor dårlig ombordgenerator. Folk vil ikke se poenget med at en irriterende fossilmotor skal starte hele tiden, når andre bilister kjører helt lydløst og mye billigere.

Nei, biler med enorme bensingeneratorer som spiser opp bilenes bagasjeplass og som krever oljeskift, registerreimskift og regelmessig og dyrt underhold, vil bare eksistere under få år mens det er underskudd på batterier til rimelig pris; det blir pøbelen som ikke har råd med en skikkelig batteribil som blir sittende med slike biler til batteriprisene droppet.
Model X, 90D

Kanutten

Sitat fra: herr x på lørdag 16. april 2016, klokken 09:05
BMW har nå besluttet å helt droppe å produsere fossilbiler og velger å bare produsere elbiler.

Hvor har du dette fra?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

herr x

Model X, 90D

Ferry

Sitat fra: e-curious på lørdag 16. april 2016, klokken 00:03
Bare for å være litt usaklig..  hadde vært litt moro dersom man kunne kjøpt motorlyder som apper til elbilene, fks Ferari eller gammel amerikaner..

Slike apper finnes faktisk. Denne f.eks. https://itunes.apple.com/us/app/dragfx/id515166329?mt=8
Jeg har prøvd det selv, med lyd over anlegget.

Sitat
Uansett, det ligger en del omtanke bak lyddesignen til motorene til mange moderne biler, ikke alle er helt naturlige.

Lydsminking skjer overalt. Når går lyden fra å være "naturlig" til å være jukset med? Så fort det kobles et rør til eksosutløpet så vil lyden endre seg. Tenningsrekkefølge påvirker lyden, utforming av veiva påvirker lyden osv. Det er i prinsippet ikke noe annerledes å spille av en lyd i takt med turtall, belastning etc. Hvis det virkelig er lyden som er det viktige, så blir det ett fett. Men jeg tviler på at det egentlig handler om lyden alene.

Sitat fra: Panduck på lørdag 16. april 2016, klokken 07:43
Hva du mener, ser jeg på som relativt irrelevant, spesielt når det involverer å dra inn biler de fleste knapt har hørt om..

Panamera er riktignok ikke like utbredt som Golf og Corolla, men så veldig uvanlig er den da ikke. Den som ikke har hørt om Panamera kan i hvert fall ikke påberope seg å ha noe interesse for bil. Men om den vil beholde V8 for evig er ikke sikkert. Kanskje en 2l V4 kunne vært noe?

Panduck

Sitat fra: Ferry på lørdag 16. april 2016, klokken 09:52
Panamera er riktignok ikke like utbredt som Golf og Corolla, men så veldig uvanlig er den da ikke. Den som ikke har hørt om Panamera kan i hvert fall ikke påberope seg å ha noe interesse for bil. Men om den vil beholde V8 for evig er ikke sikkert. Kanskje en 2l V4 kunne vært noe?

Og her har vi vel igjen noe av poenget. De fleste som kjøper bil er ikke spesielt interesert i bil. Det er og blir noe praktisk, og da er forholdet mellom Panamera og Tesla ModS litt uinteresant.

Jeg har valgt elbil, ikke fordi jeg er interesert i bil, men fordi jeg ikke er det. Jeg måtte bare forstå at elbiler ikke var det som man hadde fått intrykket av at de var, og at skremselspropagandaen "hva om batteriet går i stykker!" var poengløst etter at jeg hadde brukt så mye penger på å reparere fossilbiler at jeg kunne kjøpe et nytt batteri.

Har man forståelse for at personer som meg utgjør en enorm kundegruppe?

En bivirkning var at jeg fikk en bil som jeg syntes er så artig at jeg ble bilinteresert.  Den interessen vil nok dabbe av relativt snart, og elbilen vil bare være en "litt mer praktisk måte å komme seg fra A til B enn bensinbil var". Elbiler gjør bilhverdagen enklere for oss som helst vil tenke så lite som mulig på bil. Forutsatt at rekkevidden er god nok og ladingen er enkel nok.

timingbeltkiller

Og forutsatt elbilen du velger har reliability Above Average.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 16. april 2016, klokken 10:36
Og forutsatt elbilen du velger har reliability Above Average.

Vel, her kan man kanskje tenke litt logisk på det. Om, la oss si VW klarer å produsere en bil med en viss mengde feil. Så tar de ut de delene som feiler mest, og erstatter de med langt ferre deler som har langt mindre mulighet for feil. Vil man da kunne anta at denne bilen har flere eller færre feil?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA