Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av elektrolux, torsdag 09. juni 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 09. april 2016, klokken 08:41
De vil bare sikre seg at i tilfelle de ønsker å bestille bilen så står de tidlig i køen.
De fleste av disse sier de er usikre på om de ønsker å faktisk bestille bilen.

Ja, det er vel slik det er med oss alle sammen. Reservasjonen er ikke noen forpliktelse om at vi vil komme til å bestille bilen. Men tviler på at noen har lagt ut 10k dersom de ikke i det minste har noen tanker om å kjøpe den, eller ikke anser seg som å være i markedet for en bil av denne typen. Men med en reservasjon er man i en posisjon der man kan ta en avgjørelse når tiden nærmer seg og man vet mer om hva som faktisk blir produsert (og når, og hvordan situasjonen f.eks. med MVA og bompenger er på den tiden).



Sitat fra: BensinV8 på lørdag 09. april 2016, klokken 08:41
Så dette bør man bære litt forsiktig med ås e på som joe annet enn voldsom interesse for en billig folkebil med økt rekkevidde. Klart det er i vinden.

"Alt er relativt". Hva man velger å kalle for "billig" kan variere... Selv ser jeg på denne kun som billig relativt til prisen på Model S/X (... og alt annet er egentlig helt uinteressant for meg).

I mine øyne er dette en normalpriset bil med sånn ca. hva jeg anser er ett minimum av elektrisk rekkevidde. Og DET er det som fenger interessen, sammen med muligheten for å bruke superladenettverket. At den i tillegg antagelig vil være rimelig "sprek" er ingen ulempe.


Sitat fra: BensinV8 på lørdag 09. april 2016, klokken 08:41
Fasit får vi først når vi ser leveransene. Jeg tviler ikke på at den vil selge bra. Men den blir nok ingen revolusjon på noe høyere nivå enn Model S. Flere som ikke liker utseendet også, og i 2018 blir det kanskje moms, og i tillegg kommer det masse annet spennende fra etablerte merker.

Sant nok at man ikke får fasit før bilen blir levert... Men den har alt mer enn 10 ganger antallet reservasjoner som Model S eller X hadde da de startet produksjonen, og det alt en uke etter lansering. Hva dette vil være når produksjonsstart nærmer seg er det ingen som vet. Men klarer de å levere 10 ganger så mange Model 3 som de i dag leverer av Model S og/eller X, vel, da er det en revolusjon på ett 10x høyere nivå enn Model S :)

Det jobbes fortsatt med detaljer på denne bilen, så selv om det er noen detaljer jeg ikke er 100% begeistret for så er det fortsatt håp om at jeg blir mer (eller mindre!) begeistret for det som blir produksjons-bilen.

Men skulle være interessant dersom du kunne komme med en liste over bekreftede spennende elbiler fra etablerte merker som blir levert i 2017/18/19. Bolt/Ampera-e fra GM er ikke *spennende*, men kan fungere som ett alternativ. Det *ryktes* om at det skal komme en ny Leaf i 2017 med akseptabel rekkevidde, men dette er så vidt jeg vet ikke bekreftet.

Joda, er flere som har mumlet litt om at de kanskje muligens kunne vurdere noe slikt noe - kanskje - en eller annen gang. Men stort sett har de endt opp med en hybridløsning, eller noe som ligger mer i tidsperspektivet 2019/20/21/22++.

Lister du opp hybrider/hydrogenbiler/fossilbiler har du missforstått hva folk er ute etter her...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Taffelman

Modell 3 er et langt steg mot å "normalisere elbilen". Hittil så har elbilene vært nisjeprodukter, hvor batteri og rekkevidde har vært viktigere kriterier en plass, modell varianter og merketilhørighet. Utvalget har også vært begrenset til by-bil, småbil, eller stor luksusbil.

Modell 3 representerer et veiskille fordi det er den første elbilen i mellomklassen, der de store volumene selges. Det selges f.eks dobbelt så mange BMW 3-serie som 5-serie, og 30 ganger så mange 3-serie som 7-serie!

Tesle er også tidlig ute, når modell 3 starter levering så er de andre produsente i beste fall på " konseptbil nivå". Hvis du ikke vil ha en liten elbil, og synes S/X er for stort og dyrt, så er modell 3 sannsynligvis eneste alternativ frem til 2020-2021. Så da står valget mellom å kjøpe seg en reservasjon nå, eller sitte på gjerdet i 4-5 år til.
X75D
TM3 LR AWD

Beckern

Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 12:31
Modell 3 er et langt steg mot å "normalisere elbilen". Hittil så har elbilene vært nisjeprodukter, hvor batteri og rekkevidde har vært viktigere kriterier en plass, modell varianter og merketilhørighet. Utvalget har også vært begrenset til by-bil, småbil, eller stor luksusbil.

Modell 3 representerer et veiskille fordi det er den første elbilen i mellomklassen, der de store volumene selges. Det selges f.eks dobbelt så mange BMW 3-serie som 5-serie, og 30 ganger så mange 3-serie som 7-serie!

Tesle er også tidlig ute, når modell 3 starter levering så er de andre produsente i beste fall på " konseptbil nivå". Hvis du ikke vil ha en liten elbil, og synes S/X er for stort og dyrt, så er modell 3 sannsynligvis eneste alternativ frem til 2020-2021. Så da står valget mellom å kjøpe seg en reservasjon nå, eller sitte på gjerdet i 4-5 år til.

Nja, nå kommer Ampera E før TM3 og antagelig nye Leaf 2018 også. Deretter er spørsmålet om Tesla klarer å levere i tide og i mye større antall enn planlagt. En forsinkelse ala X vil være svært ille og TM3 ville gått fra å være noe som likner et historisk skille til en av de mange som kom etter Bolt.


Taffelman

Svaret ditt illustrerer poenget mitt godt.

Du sammenligner Ampera-E med TM3 pga av rekkevidde, og ignorer at Ampera-E er en by-bil/småbil. Den er på størrelse med i3 og blir uaktuell for kjøpere i mellomklassen.
X75D
TM3 LR AWD

Enigami

Det skal mye til at Model 3 selger 10 ganger dét Model S gjør, selv om reservasjonene har blitt veldig mange.

Det er en trend at man reserverer og sikrer seg muligheter. 10.000kr er småpenger for alle nybilkjøpere.

Man kan nok ikke symmetrisk sammenligne antall reservasjoner av Model S og Model 3 og gjøre det om til antatt antall salg.

Tesla er langt mer kjent nå og folk er flokkdyr. Om en gjorde det skal alle andre gjøre det også. Spesielt når det ikke er bindende.

Så dette med reservasjoner er et markedsføringstriks og "hype" som media hyper opp enda mer. Det er genialt markedsføringsmessig på mennesker sol opererer som flokkdyr.

Jeg er derimot en litt sjelden utgave og lar meg ikke påvirke av den slags. Jeg vet at dersom jeg av en eller annen grunn skulle ønske meg en Model 3 så er det bare å kjøpe en av de første bruktbilene som blir fornuftig priset. Da slipper man leveringstiden også. Og Model 3 vil ikke være eneste bilen i verden så skulle det ikke gå så er det jo ikke akkurat krise.

Ikke misforstå. Jeg kommer ikke til å kjøpe en elbil slik de er pr i dag. For kort rekkevidde og ingen ordentlig gode elbiler på nivå med mine V8-biler.

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".

Amoss

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00
Tesla er langt mer kjent nå og folk er flokkdyr. Om en gjorde det skal alle andre gjøre det også. Spesielt når det ikke er bindende.

Så dette med reservasjoner er et markedsføringstriks og "hype" som media hyper opp enda mer. Det er genialt markedsføringsmessig på mennesker sol opererer som flokkdyr.

Er jo nesten komisk å lese hvordan enkelte ønsker å rasjonalisere bort at ett historisk høyt antall mennesker har valgt stille seg i kø for å legge pengene på bordet for en bil som som ikke kommer før etter ett til to år - for svært mange til og med usett. Så eneste grunnen til at jeg har reservert denne bilen er fordi "alle andre gjør det"?

... dersom styrene i enkelte bilkonserner velger å tro på en slik enkel forklaring så tror jeg de styrer mot undergang for sine respektive konsern, uansett hva DU ønsker å kjøpe :)


Om du tenker deg om bittelittegranne og prøver å være ærlig overfor i det minste deg selv (nei, du behøver ikke innrømme det åpent her, kun overfor deg selv) så kanskje du også kan innse at det kanskje muligens kan være at en og annen av disse menneskene faktisk ønsker seg en slik bil? Kanskje til og med ventet i mange år på at det endelig skulle komme en slik bil på markedet - uansett fra hvilket merke - uten at det har kommet før nå?

... og neida, ingen her forventer at 100% av reservasjonene blir omgjort direkte til salg. Men jeg vil være svært overrasket dersom Tesla har tatt unna "backloggen" før de har produsert minst det dobbelte antall biler som det som har vært reservert så langt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

larsk

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".

Hvorfor "er" du her??
Du er jo ikke interessert i ELbil (?)

Blir som om jeg skulle frekventert et Chevrolet, John Deere, eller gud forby, et Audi-forum ?!?!?!

og skrevet ting som; "det er kun småturer i solskinn på tørre veier som gjelder for meg, derfor er en bitteliten ELbil det eneste riktige... ikke trenger jeg penisforlengerbil heller da jeg har.... "  osv...

;)


Ontopic:
Tesla3 er et historisk skille, da det er første gang folk har overnattet i kø, for å betale for å kunne delta i enda en kø, med antatt levering av produktet en gang om et-to-tre år.... for et produkt de vet lite eller ingenting om, i et marked som er i rask utvikling.

Om selve BILEN blir revolusjonerende når den faktisk kommer i masser hit til landet; det gjennstår å se :)

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

larsk

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00

Jeg er derimot en litt sjelden utgave og lar meg ikke påvirke av den slags.

Feil; du skriver på et ELbilforum... du er påvirket...

At du er en litt sjelden utgave har du muligens rett i ;)

;)
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

herr x

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00
Det skal mye til at Model 3 selger 10 ganger dét Model S gjør, selv om reservasjonene har blitt veldig mange.

Det er en trend at man reserverer og sikrer seg muligheter. 10.000kr er småpenger for alle nybilkjøpere.

Man kan nok ikke symmetrisk sammenligne antall reservasjoner av Model S og Model 3 og gjøre det om til antatt antall salg.

Tesla er langt mer kjent nå og folk er flokkdyr. Om en gjorde det skal alle andre gjøre det også. Spesielt når det ikke er bindende.

Så dette med reservasjoner er et markedsføringstriks og "hype" som media hyper opp enda mer. Det er genialt markedsføringsmessig på mennesker sol opererer som flokkdyr.

Jeg er derimot en litt sjelden utgave og lar meg ikke påvirke av den slags. Jeg vet at dersom jeg av en eller annen grunn skulle ønske meg en Model 3 så er det bare å kjøpe en av de første bruktbilene som blir fornuftig priset. Da slipper man leveringstiden også. Og Model 3 vil ikke være eneste bilen i verden så skulle det ikke gå så er det jo ikke akkurat krise.

Ikke misforstå. Jeg kommer ikke til å kjøpe en elbil slik de er pr i dag. For kort rekkevidde og ingen ordentlig gode elbiler på nivå med mine V8-biler.

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".
2007:
Det skal mye til at iPhone selger 10 ganger dét Nokia gjør, selv om mange virker interessert.

Ikke misforstå. Jeg kommer ikke til å kjøpe en smarttelefon slik de er pr i dag. For kort batteritid og ingen ordentlig gode telefoner på nivå med mine Nokia-telefoner.

Den dagen en smarttelefon får bedre batteritid enn en Nokia 7610 Golden Super SMS-Edition eller Motorola Spark Super Long Last 8817 Dual Row Display så kunne jeg vurdert en. Nokias nye smarttelefon med tastatur blir således spennende. Men jeg er for opptatt av morsomme ringetoner og det er så viktig del av min telefonopplevelse at jeg gledelig betaler 4-5000kr mer for det jeg kaller "skikkelig telefon".
Model X, 90D

AppleKnocker

Sitat fra: larsk på torsdag 14. april 2016, klokken 11:11
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".

Hvorfor "er" du her??
Du er jo ikke interessert i ELbil (?)

Blir som om jeg skulle frekventert et Chevrolet, John Deere, eller gud forby, et Audi-forum ?!?!?!

og skrevet ting som; "det er kun småturer i solskinn på tørre veier som gjelder for meg, derfor er en bitteliten ELbil det eneste riktige... ikke trenger jeg penisforlengerbil heller da jeg har.... "  osv...

;)

BensinV8 plager ingen så vidt jeg vet, med mulig unntak for de som strever med å akseptere at ikke alle tenker likt. Tilbakemeldigen han får her er imidlertid et eksempel på total mangel på folkeskikk. Hvis det er noen som skal revurdere sin forumdeltagelse, er det slike som larsk som ikke klarer å oppføre seg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00Jeg vet at dersom jeg av en eller annen grunn skulle ønske meg en Model 3 så er det bare å kjøpe en av de første bruktbilene som blir fornuftig priset. Da slipper man leveringstiden også.
Ikke forvent fornuftig prisede brukte Model 3 før tidligst 2019. Jeg ville egentlig tro mer på 2020 eller senere. (Etter manges standard er jo brukte Model S fortsatt ikke i nærheten av å være fornuftig priset; det var vel egentlig først i 2015 at de begynte å falle nevneverdig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

larsk

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. april 2016, klokken 15:40
Sitat fra: larsk på torsdag 14. april 2016, klokken 11:11
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".

Hvorfor "er" du her??
Du er jo ikke interessert i ELbil (?)

Blir som om jeg skulle frekventert et Chevrolet, John Deere, eller gud forby, et Audi-forum ?!?!?!

og skrevet ting som; "det er kun småturer i solskinn på tørre veier som gjelder for meg, derfor er en bitteliten ELbil det eneste riktige... ikke trenger jeg penisforlengerbil heller da jeg har.... "  osv...

;)

BensinV8 plager ingen så vidt jeg vet, med mulig unntak for de som strever med å akseptere at ikke alle tenker likt. Tilbakemeldigen han får her er imidlertid et eksempel på total mangel på folkeskikk. Hvis det er noen som skal revurdere sin forumdeltagelse, er det slike som larsk som ikke klarer å oppføre seg.

Du ser smiley'en ??

(Dette var ikke vondt ment, overhodet ikke)

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

OlavEmil

Ingen her som har hetsa BensinV8 på nokon måte. Og ut frå det eg har lese frå han her og elles på forumet, må det vere lov å anta at han toler å bli motsagt. Det han seier er neppe rett, men det er framleis mange som er der han er, og det ville då vere lite interessant (for han) å skrive det han skriv på Porsche-forumet eller V8-forumet, der alle andre vil seie akkurat det same ;) .

Elles eit spikerhodetreffande svar frå herr x over :D .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

AppleKnocker

Sitat fra: larsk på torsdag 14. april 2016, klokken 17:50
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. april 2016, klokken 15:40
Sitat fra: larsk på torsdag 14. april 2016, klokken 11:11
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".

Hvorfor "er" du her??
Du er jo ikke interessert i ELbil (?)

Blir som om jeg skulle frekventert et Chevrolet, John Deere, eller gud forby, et Audi-forum ?!?!?!

og skrevet ting som; "det er kun småturer i solskinn på tørre veier som gjelder for meg, derfor er en bitteliten ELbil det eneste riktige... ikke trenger jeg penisforlengerbil heller da jeg har.... "  osv...

;)

BensinV8 plager ingen så vidt jeg vet, med mulig unntak for de som strever med å akseptere at ikke alle tenker likt. Tilbakemeldigen han får her er imidlertid et eksempel på total mangel på folkeskikk. Hvis det er noen som skal revurdere sin forumdeltagelse, er det slike som larsk som ikke klarer å oppføre seg.

Du ser smiley'en ??

(Dette var ikke vondt ment, overhodet ikke)

Mangel på folkeskikk oppheves ikke av en smiley.

Hvis du mener BensinV8 tar så grundig feil, så kan du vel argumentere for at det finnes en elbil som en bedre enn Porsche Panamera. Han har jo et poeng. Å spørre hvorfor han "er" på forumet, er bare teit.






BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. april 2016, klokken 20:40Mangel på folkeskikk oppheves ikke av en smiley.

Hvis du mener BensinV8 tar så grundig feil, så kan du vel argumentere for at det finnes en elbil som en bedre enn Porsche Panamera. Han har jo et poeng. Å spørre hvorfor han "er" på forumet, er bare teit.
Jeg tror han allerede er klar over at det finnes en bil som heter Model S, og at den er bedre enn Panamera på de fleste områder. Og at hovedmotivet er å provosere. Dermed er det veldig lite av det han ytrer som er verdt å diskutere.

Men så klart, det er mye mer sivilisert å ignorere BensinV8 enn å fyre seg opp. Faktisk har forumet en innebygget funksjon som er lett å aktivere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA