Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A installasjon ved kjøp av elbil?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 08. juni 2016, klokken 22:09

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på lørdag 03. september 2016, klokken 09:45
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.

2012 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62% | 07/16 | i-MiEV | @tomrh
Tok en ny avlesning nå ved runding av 120.000 km

2012 | 120.086 | 39,5 Ah | 82,29% | 09/16 | i-MiEV | @tomrh

Strålende, jeg har fått 0,8 Ah ekstra kapasitet på å kjøre 3400 km!  8)
Så hva er egentlig greia med elbilbatteriene og måle-appene?

Hvis resultatene er så pass sprikende og ulogiske, er det dagsformen på batterikjemien som varierer så mye eller er det unøyaktighet i appene som egentlig ikke er riktig kalibrert?
Hva blir da nytten av egenmålinger?

tomrh

Jeg mistenker at det kan ha sammenheng med denne opplevelsen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22617.msg496118.html#msg496118

Hva som skjer er jeg usikker på, men jeg har bl.a. reagert på at i-MiEV stopper når cellespenning er såpass høy som 3,25V mens Leaf kan komme helt ned på 2,5-2,6V før den stopper. Batterikjemiene er ikke så ulike, begge er varianter av LMO der Leaf har den mest varmefølsomme varianten. Hypotesen min er at BMS detekterer at når kapasitet nærmer seg 80% som jo er grensen for garantiutløp, så justeres ned nedre ladespenningsgrense slik at kapasiteten øker litt. (Dette må jeg sjekke neste gang vi kjører til skilpadde).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Noen som vet om denne fungerer på Berlingo/Partner.

Har tross alt samme teknikk, og BMS er merket med Mitsubishi logoen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 03. september 2016, klokken 23:36
Jeg mistenker at det kan ha sammenheng med denne opplevelsen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22617.msg496118.html#msg496118

Hva som skjer er jeg usikker på, men jeg har bl.a. reagert på at i-MiEV stopper når cellespenning er såpass høy som 3,25V mens Leaf kan komme helt ned på 2,5-2,6V før den stopper. Batterikjemiene er ikke så ulike, begge er varianter av LMO der Leaf har den mest varmefølsomme varianten. Hypotesen min er at BMS detekterer at når kapasitet nærmer seg 80% som jo er grensen for garantiutløp, så justeres ned nedre ladespenningsgrense slik at kapasiteten øker litt. (Dette må jeg sjekke neste gang vi kjører til skilpadde).
Da har jeg sjekket, og det kan se ut som om denne hypotesen stemmer. Kjørte ned til 3% SoC, deretter litt fram og tilbake i garasjen med vifte og bakrute på. Da jeg var på 1,5% SoC var laveste cellespenning 3,16V og bilen var fremdeles kjørbar.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Nyttig info. Dermed vil det faktisk meir skade å tømme ein trilling som har gått langt / har eit slitt batteri - enn ein med opprinnelig buffer grense.

Ang. forskjellen mellom maks og min 3,62 og 3,16 V - 0,46 V i forskjell - er ikkje det mykje?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

#111
Sitat fra: TB på søndag 04. september 2016, klokken 23:25
Ang. forskjellen mellom maks og min 3,62 og 3,16 V - 0,46 V i forskjell - er ikkje det mykje?
Ja litt enig. La spesielt merke til at bare nedre spenningsnivå flyttet seg nedover mens øvre holdt seg ganske stabil. Skilpadda kom ved 10% SoC, da lå spenningen rundt ca. 3,6-3,7V med lite spredning. Ved ca. 5-6% SoC så lå nedre på rundt 3,4V og øvre på 3,65.

Det kan forklares ved spenningskurven som knekker ved ca. 3,6V til høyre i diagrammet. Cellene som kommer forbi knekkpunktet mister raskt spenning. Det er derfor ikke så mange Ah å hente på nedjustering av nedre cellespenningsgrense (men kanskje nok til å unngå garantikrav). Det er nærliggende å tro at det var en tilsvarende indre BMS kalibrering som skjedde med bobakka der verkstedet sin siste batterimåling var mye bedre enn den første.



Sitat fra: TB på søndag 04. september 2016, klokken 23:25
Dermed vil det faktisk meir skade å tømme ein trilling som har gått langt / har eit slitt batteri - enn ein med opprinnelig buffer grense.
Nå er LEV50 fabrikktestet med utladning til 2,75V og klarte 1500 sykluser ned til 81%, så det er nok ikke så veldig skadelig.

Som referanse har vi Malm fra Portugal sin youtube-video. Legg merke til at han har høyere nedre cellespenning enn meg (3,255V) idét han går tom. Han har ved flere anledninger opplyst på myimiev-forumet at bilen stopper så snart en av cellene når 3,25V, uansett balansering.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Sitat fra: Argi på mandag 09. mai 2016, klokken 23:17
Da har jeg kjøpt og testet appen på min bil. Har brukt canIon en del, men denne viser jo mye spennende. Mine tall:

Batt Capasity 46,6 Ah - Battery Condition 97,08% - 39% SOC - 28414 km - oktober 2014 C-Zero.

Her var jo batteriet under halvladet (39%) Bør batteriet være fulladet når slike tall hentes ut, for å gi et best mulig bilde av batteriets tilstand?

Ny test i går 15.11.16, rett etter 2. årlige service.
Batt Capasity 45,6 Ah - Battery Condition 95,00% - 63,5% SOC - 36113 km - oktober 2014 C-Zero.

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

Fredag målte eg batteri når skilpadda kom fram. Varmen forsvant på ca 10% rest. Skilpadda kom på 8-9%
Som bilde viser var det 3,42 V på den celle som minste spenning ved 8% rest. Satte bilen på lading. Om minste spenning er 3,25 V var det neppe langt igjen før stopp.
Edit: Min bil er 2012 modell, på nøyaktig 60 000 km
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bobakka

#114
Dette er merkelig og stemmer ikke med mine observasjoner.
For 4 uker siden kjørte jeg batteriet helt tomt med Canion på og varmen av.
Jeg la ikke merke til når skilpadda kom men guessometeret gikk til 0km og jeg kjørte flere km etter det.
Da jeg nådde 2,800 volt på svakeste celle så forsvant kraften i bilen og den holdt seg på 2,800 volt mens den kravlet seg fremover.
Jeg nådde da laderen og fikk fullladet.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Vi har kjørt langt, bobakka, jfr hypotesen min. Det hadde vært kjekt om noen med nyere bil og kortere kjørelenge hadde utforsket cellespenninger ved å kjøre helt tomt. Tallet 3,25V har vi fra en portugiser med (den gang) relativt ny i-MiEV.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på torsdag 17. november 2016, klokken 20:06
Vi har kjørt langt, bobakka, jfr hypotesen min. Det hadde vært kjekt om noen med nyere bil og kortere kjørelenge hadde utforsket cellespenninger ved å kjøre helt tomt. Tallet 3,25V har vi fra en portugiser med (den gang) relativt ny i-MiEV.
Min bil er 2012 modell, med LEV50 celler. Den har nettopp passert 60' km.
Ved sjekk av kapasitet er det viktig å hugse på at ca 2012 slutta Mitsubishi med LEV50, og starta å bruke LEV50N. Dei "Franske" kom med LEV50N i 2013, men med 80 celler.

Eg har ikkje testa å kjøyre heilt tom, slik at det stopper. Erfaring så langt er at det er ein del km etter skilpadde dukker opp. Dermed blir det svært mange runder på p-plassen, eller ein må på litt lenger tur, og risiko for å bli stående på upraktisk plass er til stades...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Raitch

Hei,

Ville vært interessant å få målt vår 2012 CZero. Noen i Oslo-traktene som kunne tenkt seg å foreta en måling? (Som et noe lat alternativ til å kjøpe duppedings og app selv...)

Mvh
Thomas

TB

Kan gjerne måle. Har app og Blåtann dongle for EvBattmon. Bur på Lørenskog, så kan gjerne møtes ein stad i Oslo. Send pm.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Da har bilen min bikket 40 215 km og er 2 år 5 mnd.
Dagens resultat 93,96%. Det må vel være innafor?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA