Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A installasjon ved kjøp av elbil?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 08. juni 2016, klokken 22:09

« forrige - neste »

espenri

Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.

Link?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Myrvang

Sitat fra: Myrvang på fredag 01. juli 2016, klokken 01:30
Nå får jeg ikke liv i appen lengre. Får bare feilmelding om at det ikke er mulig å få kontakt eller Not supported OBD-device eller lignende.

Flere med problemer?

Fant ut av problemet mitt; det var OBD2-donglen som hadde tatt kvelden. Dro innom Kjell på Sandvika Storsenter og fikk en ny med det samme, og da virket det med en gang. Får dog ofte feilmelding: OBD2 not suported, men etter noen sekunder kommer den tilbake igjen.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Sitat fra: Myrvang på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:02
Får dog ofte feilmelding: OBD2 not suported, men etter noen sekunder kommer den tilbake igjen.
Skjer også med Kina-donglen min, kan det være selve app'en?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 23:27
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
Forøvrig, denne funker også med Leafspy, kjekt for oss som også har Leaf. Virker å være et mer ordentlig bygd obd2 adapter. Kom i etui-eske og har av/på knapp. ELM327 versjonen påstås å være 2.1 av appene, noe som motbeviser at bare 1.5 duger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asbkar

Målte i dag jeg også (bare gjort en oppkobling, har ikke sjekket om det varierer). iMiev som jeg fikk utlevert i slutten av september 2011.

2011 |  59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkar

Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

espenri

Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 23:27
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I

OBS: Denne fungerer ikke i det hele tatt med min iMiev da jeg prøvde den med CanIon. Kobler til men mister connection umiddelbart, og slik blir den stående...

Skal vurdere å teste den med EvBatMon før jeg brukere hammeren på den, men etter å ha lest noen forumposter angående elm327 v2.1 og hvordan disse kan forstyrre ECU'en til bilen så er jeg ikke helt sikker på om jeg gidder ta sjansen.

MEM76

Sitat fra: espenri på onsdag 03. august 2016, klokken 07:44
OBS: Denne fungerer ikke i det hele tatt med min iMiev da jeg prøvde den med CanIon. Kobler til men mister connection umiddelbart, og slik blir den stående...

Canion lytter passivt på meldingene på bussen, ettersom trafikkmengden på trillingene er for stor for båndbredden til blåtann, så må dongelen støtte filtrering..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

espenri

Man lærer så lenge man lever, da skal jeg prøve og få den til å funke med EvBatMon. Synd den ikke funket med CanIon, jeg hadde sett frem til å kunne bruke en avdanket telefon som en slags avansert kjørecomputer.

/Espen

TB

Den store forskjellen på tradisjonelle ELM 327 og OBDLink variantene som scantool.net leverer er brikkesett (chip set) som finnes inni desse. OBDLink brukar STN1110 brikkesett. Dette brikkesett støtter ELM 327 kommandoene, og i tillegg mange ekstra kommandoer / funksjonar i tillegg.

caniOn bruker det utvida kommandosett, og vil ikkje fungere med standard ELM 327 kommando sett.
STN1110 støtter baud rate mellom 38 bps and 10M bps.
For ELM327 er det støtte for 9600 bps and 500K bps, dvs 0.5M bps.

EvBatMon har laga ein tilsvarende app som caniOn med ELM 327 kommandosett. Det er truleg enklare å få ut korrekte data, og meir stabilt? ved bruke STN110 kommandosettet ved at STN brikkesettet kan handtere større del av kommunikasjonen, data vil ikkje "forsvinne" som lett kan skje for ELM 327 pga. mottak og filterer går for tregt.

Det finnes varianter av STN1110 og STN1170, der forskjellen er at sistnevnte har støtte for nyere varianter av GM og Ford. Dvs, caniOn skal fungere med begge varianter.

For meir info:
http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327

https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

espenri

#100
Logges forbrukskurver og slikt i EvBatMon? Jeg får inntrykk av at det er en applikasjon for batteridiagnose, ikke for å overvåke forbruk/regenerering etc?

Noen som kan gi meg en liten oppklaring her?

Edit: Jeg kan jo svare meg selv her. Testet også med EvBatMon, men hadde også her så mye dropouts og ustabilitet at det ikke er noe jeg gidder styre med... Det kunne se ut som man kan vise f.eks. sanntid om forbruk/regenerering, men det funket ikke.... Den viste 0 helt til jeg stoppet, da viste den plutselig et eller annet tall i et par sekunder før den viste 0 igjen. Elendig kodet program, en skam at det er mulig å ta seg betalt 159 spenn for noe slikt. NB: Jeg vet at dongle fra Kina ikke står for kvalitet, men vurderingen av selve programmet er uansett at det er elendig håndtverk.

/Espen

espenri

Klarte å få kontakt en gang før jeg ga opp, tok screenshot av status, men håper at dette også er feilavlesning, for det var ikke spesielt imponerende av en 2013 iMiev med 14k på telleren:

2013 |  14.000 | 38,5 Ah | 80,21 % | 08/16 | i-Miev | @espenri

AmocoCadiz

Sitat fra: espenri på onsdag 03. august 2016, klokken 13:06
Elendig kodet program, en skam at det er mulig å ta seg betalt 159 spenn for noe slikt. NB: Jeg vet at dongle fra Kina ikke står for kvalitet, men vurderingen av selve programmet er uansett at det er elendig håndtverk.

/Espen
Har den kostbare scanlink obd donglen og Evbatmon oppfører seg omtrent slik her også, veldig ustabilt program til å ta 159kr for spesielt når Canion gir dønn stabilitet til kr 0.

thomas_ja27

#103
2015 |  22.083 | 45,4 Ah | 94,58 % | 08/16 | Ion | @thomas_ja27

Kjenner et par til som har ION som er like gammel som min, skal få målt disse også.

thomas_ja27
Tesla Model 3 Blå LR m/HF
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.

2012 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62% | 07/16 | i-MiEV | @tomrh
Tok en ny avlesning nå ved runding av 120.000 km

2012 | 120.086 | 39,5 Ah | 82,29% | 09/16 | i-MiEV | @tomrh

Strålende, jeg har fått 0,8 Ah ekstra kapasitet på å kjøre 3400 km!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA