Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A installasjon ved kjøp av elbil?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 08. juni 2016, klokken 22:09

« forrige - neste »

Myrvang

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 08:03
Sitat fra: TB på tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:55
Dvs, på 1750 km har eg mista 0,1 Ah - eller 0,21 %
Med bare en desimals nøyaktighet er det rom for store avvik her:

Du kan ha gått fra 40,0500 til 40,0499, dvs. ~0% tap.
Eller fra 40,1499 til 39,9500, dvs. 0,5% tap.

Jeg har målt mellom 86% og 89%, så er nok litt unøyaktighet i denne målingen. Men man får jo en pekepin.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

espenri

Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?

Er det ikke mulig å hente denne informasjonen via CaniOn? Syntes prisen på appen EvBatMon var litt stiv hvis dette er den eneste tilleggsinformasjonen man får i forhold til CaniOn.

AmocoCadiz

Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?

Er det ikke mulig å hente denne informasjonen via CaniOn? Syntes prisen på appen EvBatMon var litt stiv hvis dette er den eneste tilleggsinformasjonen man får i forhold til CaniOn.
Sett ut i fra et APP perspektiv er 140kr litt mer enn mange andre apper,
men sett i forhold til muligheten å finne ut om batteriet er bra eller har en svekkelse som koster mange tusen å reparere kan det fort lønne seg!

TB

Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Etter det eg har lest / forstått:
Når det blir gjort offisiell batteritest på trillingene blir dei lada ut til 2-3 prikkar - og så satt på lading igjen, med diagnose instrument kobla til. Ladeprosessen blir undersøkt, og eit "Ok" eller "ikkje ok" svar blir gitt ut.

Etter eigen erfaring med EvBatMon er det mulig å lese ut batterikapasitet i Ah og % til alle tider. Men, det er mulig denne verdien automatisk blir justert ved ein komplett ut/opplading. Den endrar seg - det er heilt klart...

Teori / tanker:
For ein bil som t.d. i lengre periode har stått opplada, eller ikkje vore under xx% _kan_ denne verdien være feil. Ved å lade til 100%, kjøyre ein lengre tur (og sjekke at rekkevidde er normal.) Lese av med EvBatMon, sjekke forskjell mellom cellene, gjerne være to i bilen - slik at det kan bli sjekka "i fart". Skal være minst mulig forskjell. Er ei celle mykje lågare enn dei andre er fare for at det blir stopp før det egentlig er tomt, og om batteri ikkje har vore lada ut vil ikkje batteristyring "vite om" denne svekka cella.

Når turen er ferdig, med 2-3 prikkar igjen - lade opp igjen til 100% - og lese av med EvBatMon. Dette kan _kanskje_ gi ein meir korrekt Ah verdi....

I praksis vil nok utlest verdi være den "rette". Hugs på, vær, vegtype og sjåfør vil i mange tilfeller bety meir enn forskjellen i tap på to trillingar - det virkar å være små forskjellar her.

På nyare bilar som har dei nye LEV50N cellene kan det nok være noko forskjell i forhold til ein eldre LEV50 bil, der det alltid var 88 celler. Dei "franske" med LEV50N har 80 celler, i-Miev har fortsatt 88 celler, dette må ein og ta høgde for.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

espenri

Sitat fra: TB på onsdag 25. mai 2016, klokken 22:55
Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Etter det eg har lest / forstått:
Når det blir gjort offisiell batteritest på trillingene blir dei lada ut til 2-3 prikkar - og så satt på lading igjen, med diagnose instrument kobla til. Ladeprosessen blir undersøkt, og eit "Ok" eller "ikkje ok" svar blir gitt ut.

Etter eigen erfaring med EvBatMon er det mulig å lese ut batterikapasitet i Ah og % til alle tider. Men, det er mulig denne verdien automatisk blir justert ved ein komplett ut/opplading. Den endrar seg - det er heilt klart...

Teori / tanker:
For ein bil som t.d. i lengre periode har stått opplada, eller ikkje vore under xx% _kan_ denne verdien være feil. Ved å lade til 100%, kjøyre ein lengre tur (og sjekke at rekkevidde er normal.) Lese av med EvBatMon, sjekke forskjell mellom cellene, gjerne være to i bilen - slik at det kan bli sjekka "i fart". Skal være minst mulig forskjell. Er ei celle mykje lågare enn dei andre er fare for at det blir stopp før det egentlig er tomt, og om batteri ikkje har vore lada ut vil ikkje batteristyring "vite om" denne svekka cella.

Når turen er ferdig, med 2-3 prikkar igjen - lade opp igjen til 100% - og lese av med EvBatMon. Dette kan _kanskje_ gi ein meir korrekt Ah verdi....

I praksis vil nok utlest verdi være den "rette". Hugs på, vær, vegtype og sjåfør vil i mange tilfeller bety meir enn forskjellen i tap på to trillingar - det virkar å være små forskjellar her.

En komplett utladningsyklus med påfølgende lading er nok uaktuelt under prøvekjøring. Får undersøke hva resultatet var på sist service, og eventuelt gjøre en avlesning der og da og stole på disse tallene.

Sitat
På nyare bilar som har dei nye LEV50N cellene kan det nok være noko forskjell i forhold til ein eldre LEV50 bil, der det alltid var 88 celler. Dei "franske" med LEV50N har 80 celler, i-Miev har fortsatt 88 celler, dette må ein og ta høgde for.

Jeg ser for meg en miev, 2013 eller nyere. Disse har så vidt jeg da forstår nye og bedre batterier (LEV50N), hva mener du jeg må ta høyde for med dette?

TB

Sitat fra: espenri på torsdag 26. mai 2016, klokken 08:42
Jeg ser for meg en miev, 2013 eller nyere. Disse har så vidt jeg da forstår nye og bedre batterier (LEV50N), hva mener du jeg må ta høyde for med dette?
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

espenri

Sitat fra: TB på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:30
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...

Finnes det noen målinger for LEV50N som setter standarden da?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

espenri

Takk, leste bare tabellen i førsteposten! Kanskje den bør oppdateres :)

Ser ut som det blir kjøp av en slik adapter da, regner med den som det linkes til på kjell.com funker?

Veldig oppløftende resultat med kun 3% tap på ~30kkm!

mkaut

Sitat fra: mkaut på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:09
Mine målinger:
2011 |  29.130 | 38,4 Ah | 80 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut

Bilen kjøpt 1 år siden, kjørt lite de første 4 år .. dette støtter igjen teorien at å kjøre for lite er dårlig for batteri..

Jeg har nå fått testet batteriet hos forhandleren (storsjekk, bilen blir 5 år om 1 måned) og de målte batteriet til 40,9 Ah, dvs. 85%. Da håper jeg at det er EvBatMon som tar feil :-)
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

evole

Jeg blir litt skeptisk til nøyaktigheten til EvBatMon etter å ha lest erfaringene til Myrvang og mkaut. Nytteverdien av appen er jo betraktelig mindre dersom de oppgitte verdiene er unøyaktige.

Jeg har gjort tre målinger, først 40,1 Ah og deretter to påfølgende med 40,0 Ah, som er helt som forventet. Siden jeg først kjøpte bilen brukt i fjor, så har jeg ikke noen formening om rekkeviddetap siden bilen var ny, men det er nokså åpenbart at batteriet taper seg, at tapet er lineært, samt at kalenderår generelt er en større faktor enn antall ladesykluser/kjørelengde.

Min tid som trillingeier går for øvrig mot slutten. Kommunen her innfører (fornuftig nok) parkeringsavgift for elbiler 1. januar 2017, og da blir nytteverdien av trillingen som ekstrabil for liten for meg.

AmocoCadiz

Har også misstanke om at nøyaktigheten ved en app som EvBatMon ikke nødvendligvis samsvarer med merkeverkstedet sine målinger, så ikke sikkert de godtar dette ved f.eks garanti spørsmål.

Men EvBatmon kan nok være nyttig med målinger over tid på sin egen bil, da disse målingene godt kan være innbyrdes korrekte,
slik at tilstand på batteri over tid kan følges og dokumenteres.

Og som test ved bruktbilkjøp vil da samme app testet på forskjellige biler kunne gi en brukbar pekepinn på tilstand mellom disse utvalgte bruktbilene.

tomrh

En kollega av meg bestilte en OBD2 dongle fra Kina oppgitt med ELM327 v1.5, men den viste seg å ha v.2.1. De har ikke kontroll på hvilke versjoner donglene har.

Jeg tror dette er hovedproblemet med at de fleste billige kinesiske ikke virker, for jeg mener å ha lest at v.2.1 ikke lenger har støtte for noen viktige kommandoer som v.1.5 har og som bl.a. EvBatMon bruker. Og bestiller man 1.5 får man ofte 2.1..  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

superelbil

Da fikk jeg også tak i EvBatMon for iMiev og en OBD fra Kjell. Er egentlig gnske fornøyd med denne målingen etter 98.000 km og mye hurtiglading. Mine målinger når jeg har 65% strøm igjen er:

Batteri kapasitet: 41,5ah
Slitasje: 13,54%!!
Årsmodell: 2011

Hvis dette stemmer så er jo dette utrolig bra!

2011 |  98.000 | 41,5 Ah | 86,46 % | 06/16 |    iMiev|


epsilone6

Imponerende tall det! Er ikke sikkert at hurtiglading har noen særlig negativ effekt i seg selv, men "back to back" hurtiglading i høy temperatur slik at batteritempen blir høy kan jeg forestille meg at har en negativ effekt.

tomrh omtalte forskning som tydet på noe så intuitivt som at saktelading bør foregå så raskt som mulig ;D
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485903.html#msg485903

Det hadde vel å gjøre med at selve ladeprosessen innebærer en form for slitasje, så å minimere tiden av den kan redusere dette. Ikke med det sagt at 40 kW er optimal hjemmelading da det blir nok et trade-off mot andre faktorer til degradering, men heller at 3,6 kW kanskje er bedre enn 1,4 kW på en trilling f.eks.

I den konteksten er det jo interessant om du kunne opplyst om ladehastighet du har benyttet under hjemmelading, superelbil?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA