Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A installasjon ved kjøp av elbil?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 08. juni 2016, klokken 22:09

« forrige - neste »

evole

Her er ny tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33622.0.html

Med en smarttelefon og et OBD-adapter kan tilstanden på batteriet leses ut med appen EvBatMon. Appen har andre funksjoner også, men akkurat batterikapasitetsmålingen er unik for EvBatMon. Nåværende tilstand på batteriet hentes ut direkte fra bilen via CAN-bus. Antakelig er måleverdien identisk med oppgitte verdier ved service på verksted.

Batterikapasiteten oppgis i både prosent og Ah (opprinnelig 48,0 Ah).

Produktinformasjon:
http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html

Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV

Legg gjerne inn dine egne måleresultater.

Batterimålinger:
2014 |  28.414 | 46,6 Ah | 97,08 % | 05/16 | C-Zero | @Argi
2015 |  22.083 | 45,4 Ah | 94,58 % | 08/16 |    iOn | @thomas_ja27
2012 |  69.900 | 42,8 Ah | 89,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214
2011 |  98.000 | 41,5 Ah | 86,46 % | 06/16 | i-Miev | @superelbil
2011 |  64.000 | 41,4 Ah | 86,52 % | 04/16 |    iOn | @Myrvang
2011 |  59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkar
2012 |  56.000 | 40,8 Ah | 85,00 % | 04/16 | C-Zero | @goggo
2012 |  51.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB
2011 |  38.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | i-MiEV | @evole
2011 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62 % | 07/16 | i-Miev | @tomrh
2012 |  11.000 | 38,7 Ah | 80,62 % | 04/16 |    iOn | @Dani Jacobsen
2013 |  14.000 | 38,5 Ah | 80,21 % | 08/16 | i-Miev | @espenri
2011 |  29.130 | 38,4 Ah | 80,00 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut
2011 |  34.140 | 38,0 Ah | 79,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214 naboens bil
2011 |  56.000 | 36,6 Ah | 76,25 % | 04/16 |    iOn | @svingen

svingen

ser jo veldig bra ut!
skal på kjell i morgen og kjøpe meg en adapter.
er det mulig og kjøre OBD-2 splitter? og bruke OVMS og den her samtidig tro?
bruker OVMS hele tiden men ser får meg den her kan være gøy og bruke av og til (typisk på lang tur)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Dani Jacobsen

Hej
Jeg har også fået downloadet app'en og tjekket den på vores Peugeot iOn.
Bilen er fra 2012 og har kørt 11.000km.
App'en viser 38Ah tilbage af de 50Ah vist nok oprindeligt.
Alligevel viser den at kapacitet kun er reduceret med 80,62%.

Jeg har spurgt Peugeot Danmark om garanti og de fortæller at den gælder 5 år og op til 50.000km i Danmark,
og kun ved defekt batteri.

Jeg har læst at i USA gælder garantien for i-Miev også at kapaciteten holder mindst 80% i garantiperioden. Gælder dette også i Norge?

tomrh

Ser at den skal støtte OBD2 ELM 327 Bluetooth. På DealExtreme har de ulike varianter med v.1.5 og v.2.1. Er det hipp som happ hvilken man kjøper?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Dani Jacobsen på fredag 08. april 2016, klokken 13:02
App'en viser 38Ah tilbage af de 50Ah vist nok oprindeligt.
Alligevel viser den at kapacitet kun er reduceret med 80,62%.
Opprinnelig er det visstnok 48 Ah iflg. forhandler.
38,7 av 48 blir 80,6%
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

epsilone6

Dette må jo være gull verdt hvis en tenker på å kjøpe en trilling og skal sile kandidatene litt også

Dani Jacobsen

Ja. Det er guld værd ift. at se batteri tilstanden. Jeg tjekkede med app'en Canion før vi købe vores iOn. Desværre udkom denne nye app 1 måned efter vores køb. :)
Om det gjorde den store forskel er usikkert men 80% tilbage efter 4 år og 11kkm er vel acceptabelt.
Har i også garanti på batteriet som gælder min. 80% kapacitet efter 5 år i Norge eller er det kun usa?

epsilone6

i-Miev har i hvert fall 80% etter 5 år:

http://presse.mitsubishi-motors.no/artikkel.asp?id=2937


Jeg syns det virker som alder, temperatur samt SOC ved lagring er mer utslagsgivende enn kjørelengde. Har sett et par 70%-målinger fra varmere strøk, men der var garantiterskelen lavere også tror jeg.

svingen

Ja da var jeg den 1 med den kanskje uheldig "æren" og være på under 80% dvs 76% bilen er 2011 modell solgt i april 2011 kjørt i 3 år i danmark før den ble importert av forhandler får 2 år siden var da kjørt 14 tusen.
Er nå kjørt ca 56 tusen.
Har ikke merket noe reduksjons i rektviden siden vi fikk den......blir moro og følge "utviklingen"
kjøpte adapter på kjells.

hvis noen i oslo området har lyst til og låne/teste gi beskjed jobber på helsfyr hvis noen vil svinge innom :)
koster uansett bare 300 kr på kjells.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

evole

Batterigarantien varierer for de tre utgavene.

Vedrørende batterigarantien for i-Miev:
vil batterier eller battericeller bli reparert eller byttet dersom kapasiteten er under 80 % av hva den var som ny

Garantien gjelder altså kun å få gjenopprettet en kapasitet tilsvarende 80 %, ikke nødvendigvis et helt nytt hovedbatteri.

For min del hadde jeg trodd batterikapasiteten ville være litt bedre enn den er. Siden jeg kun har eid bilen i åtte måneder, så har jeg ikke hatt mulighet til å observere redusert rekkevidde i det daglige. Det blir spennende å se hvordan kapasitetsmålingen utvikler seg i tiden fremover.

Dani Jacobsen

Interessant.

Mærkeligt at kun Mitsubishi har garanti på 80% efter 5 år. Det irriterer mig faktisk når jeg nu har købt en Peugeot iOn med relativt lavt batteri-niveau..
Samme bil med forskellig garantiregler.
Fungerer det på samme måde hos jer med at kun Mitsubishi giver denne garanti på 80% og ikke Citroen og Peugeot?

Jeg overvejer muligheden at købe et brugt batteri fra en havareret bil og sammen med en gruppen entusiaster på DTU (Danmarks Tekniske Universitet) at ombygge batteripakken til mere effekt.

Måske det bliver ved tanken da nye batteri celler koster ca. 30kr stk og man behøver vist lidt over 2100stk. Jeg er inviteret til at søge DTU om støtte til projektet for udvikling af bilbatterier så måske..

svingen

@evole kan ikke du editere posten din
og legge inn alt i en post med brukernavn til slutt eller.no? slik att man enkelt kan se hva andre har,blir jo fort rotet post det her :)
her er min
2011 |  56.000 | 36,6 Ah | 76,25 % @svingen
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

evole


Dani Jacobsen

Tak for links Evole.

Jeg har godt læst meget her på elbilforum.no og myimiev.com om batterierne og kender godt til LEV50 og LEV50N. Jeg er overbevist om at den vi har kører med LEV50.

Derfor har jeg tænkt på muligheden for at sysle med en brugt batteripakke og måske få støtte til at bytte ud til 3-3,5A 18650 celler. Men det kræver både økonomi og tid.
Heldigvis har jeg faciliteter tilrådighed på universitetet som er bare få kilometer fra min bopæl.

Et spørgsmål til hvordan man deler billeder her på siden. Jeg har netop oprettet et emne men kan ikke vedhæfte billeder som jeg har gjort her på siden. Jeg har prøvet at gøre dette mange gange man der kommer bare en blank vitt side. Nu kan jeg overhovedet ikke komme ind på mit eget emne. Nogen idé om hvordan jeg får kommet ind på emnet igen og vedhæftet billederne?

billederne er på ca. 400kb, 4stk og jpg. Tak.

evole

Jeg vet dessverre ikke hvorfor du ikke får lagt inn bildene. Du kan jo prøve å legge inn innlegg i Test-kategorien:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,18.0.html

Spennende prosjekt! Håper du får mulighet til å gjennomføre det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA