Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dashcam Blackvue DR650GW-2CH går av når bilen er parkert

Startet av kjetilei, onsdag 08. juni 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

knut.aulie

"Led meg ikke inn i fristelse, jeg kan gå selv" [emoji389][emoji389][emoji389][emoji389][emoji389]

Amoss

Selv føler jeg at jeg har stålkontroll da jeg kan stå i mot ALT!  ... bortsett i fra fristelser ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 30. august 2016, klokken 15:25
Sitat fra: PaulusA på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:59
Har noen reflektert over hvordan Tesla skal få produsert disse 300-400.000 bilene? Blir spennende å følge med på det, og håper de klarer det så ikke altfor mange blir skuffet.

Personlig tror jeg på følgende optimistiske scenario:
1. Tesla bruker et år fra 2016 (dvs 2017) på å komme opp i 50.000 biler
2. År to klarer de 80.000 biler (2018)
3. Innen år to (2018) er det minst 100.000 kanselleringer, enten grunnet ventetid eller andre biler på markedet er mer interessante.
4. År tre klarer de 120.000 biler (2019) og har levert de første 250.000 bilene, og sånt sett oppfylt den første "kvoten".
Det var da pessimistisk.

Jeg forventer en produksjonsoppramping i området av dette:

Q4 2016: 10 stk
Q1 2017: 100 stk
Q2 2017: 100 stk
Q3 2017: 5.000 stk
Q4 2017: 20.000 stk
Q1 2018: 40.000 stk
Q2 2018: 60.000 stk
Q3 2018: 80.000 stk
Q4 2018: 100.000 stk

Med la oss si 1200 prototyper/demobiler, så betyr det at ~304.000 kundebiler er levert ved slutten av 2018. Og i 2019 leverer de ytterligere ~500.000 kundebiler, der en del er Model Y.

Dette er det jeg tror er realistisk. Planene til Tesla er betydelig mer optimistiske.

Artig å lese hva slags forventninger som lå til grunn tidligere. Fortsatt er folk like skråsikre som dengang.

Espen Hugaas Andersen

Ja, jeg var nok litt pessimistisk. Nå vil jeg tro det er noe slikt:

Q4 2016: 10 stk
Q1 2017: 100 stk
Q2 2017: 100 stk
Q3 2017: 2.000 stk
Q4 2017: 30.000 stk
Q1 2018: 65.000 stk
Q2 2018: 70.000 stk
Q3 2018: 90.000 stk
Q4 2018: 110.000 stk

Det er da opp ca 60k fra sist gang jeg estimerte produksjonskurven.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:08Det er da opp ca 60k fra sist gang jeg estimerte produksjonskurven.
Fordi?
Musk snakker jo med media for tiden og sier at Tesla står foran 6 måneder med produksjonshelvete. Folk må ikke forvente at dette går glatt sier han. Hvorfor tror du?
Lette på presset og forventningene fra folk?

Espen Hugaas Andersen

#140
Sitat fra: tiger``n på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:56Fordi?
Forrige gang antok jeg en oppskalering av produksjonen som var nærmere lineær. Nå vet vi at Tesla forventer å skalere opp eksponensielt til 5000 biler/uke i desember. Hvordan de skal skalere opp til 10.000 biler/uke neste år vet vi ikke, men det jeg har lagt inn i det korrigerte estimatet er tregt i begynnelsen av året og deretter noen hopp. Men om dette stemmer vet jeg ikke. Jeg er usikker på om Tesla skal ha to produksjonslinjer, eller om de skal få til 10.000 biler/uke kun på den ene produksjonslinjen. Om det er en egen produksjonslinje vil nok oppskaleringen ligne litt på det som nå skjer fremover til desember, bare at det skjer mye raskere. Om det er den samme produksjonslinjen vil det trolig være mindre hopp, der de må stenge ned produksjonen en uke her og der, og montere flere roboter. (Mest trolig blir det 2 stk produksjonslinjer.)

Vi får se hvor produksjonen havner. De eneste ganske faste punktene vi vet er 5.000 biler/uke i desember og 10.000 biler per uke i slutten av 2018.
Sitat fra: tiger``n på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:56Musk snakker jo med media for tiden og sier at Tesla står foran 6 måneder med produksjonshelvete. Folk må ikke forvente at dette går glatt sier han. Hvorfor tror du?
Lette på presset og forventningene fra folk?
Jeg tror det er flere grunner:

1. Han sa det først og fremst på Model 3 leveranseeventen. Da snakket han til flere hundre ansatte som sto foran scenen. Tanken var vel å forberede de på lange dager.
2. Han snakket nok også til de som venter på bil. Det er bare for å forklare at Tesla kommer til å gjøre alt som er mulig for å skalere opp produksjonen raskest mulig, og de må bare være litt tålmodig.
3. Han snakket nok også til aksjeeierene. Bare for å forberede de på at det kan komme utfordringer på veien til 10.000 biler/uke.

Det at det finnes risiko for å ikke klare noe betyr ikke at man ikke vil klare det. Det betyr heller ikke at det er usannsynlig at man vil klare det. Det er mest sannsynlig at Tesla klarer å skalere opp produksjonen til 5.000 biler/uke i desember og 10.000 biler/uke i 2018. Men så må man også ha i bakhodet at det er mulig at de ikke klarer det, og at det kan være helt forståelige grunner for at de ikke skulle klare det. Vi får bare se hva som faktisk skjedde, når fasiten foreligger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Thomaswold

Ser at det er endel som har avbestilt sin bestilling av model 3. Hvorfor selger ikke disse heller reservasjonen sin til noen som kanskje betaler ekstra for å hoppe frem i køen? Er det slik at Tesla ikke godkjenner at man tar over en annen reservasjon?

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Thomaswold på lørdag 05. august 2017, klokken 22:57
Ser at det er endel som har avbestilt sin bestilling av model 3. Hvorfor selger ikke disse heller reservasjonen sin til noen som kanskje betaler ekstra for å hoppe frem i køen? Er det slik at Tesla ikke godkjenner at man tar over en annen reservasjon?

Reservasjoner er ikke overførbare til andre for Model 3, klok av skade etter det "svartebørsmarkedet" som har oppstått tidligere. Eneste måten du kan overføre på er å kjøpe bilen og så selge den videre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Thomaswold

Takk for svar! Det er nok like greit også ja:) ser at de regner med at dem som bestiller nå skal få levert bilen etter sommeren 2018. Er ikke det litt optimistisk?

knut.aulie

Sitat fra: Thomaswold på lørdag 05. august 2017, klokken 23:30
Takk for svar! Det er nok like greit også ja:) ser at de regner med at dem som bestiller nå skal få levert bilen etter sommeren 2018. Er ikke det litt optimistisk?
I USA er nok det riktig, her er det VELDIG optimistisk

Rolf Gjerdsjø

#146
Sitat fra: Thomaswold på lørdag 05. august 2017, klokken 23:30
Takk for svar! Det er nok like greit også ja:) ser at de regner med at dem som bestiller nå skal få levert bilen etter sommeren 2018. Er ikke det litt optimistisk?

Om det er optimistisk eller ikke kommer an på hvor lenge etter sommeren 2018 de mener! :laugh:

Spøk til side, vi ser i beste fall de første leveringene i Norge i løpet av Q3 neste år, men det er ikke de som bestiller nå, da snakker vi reservasjonsholdere. Og blant disse prioriteres eksisterende eiere først, men ellers cirka i samme køsystem som da man la inn reservasjon. Jeg tør ikke å spå hvor mye produksjon de får i gang fort nok, men ikke regn med før nyttår 2018.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

S4e

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 05. august 2017, klokken 23:12
Sitat fra: Thomaswold på lørdag 05. august 2017, klokken 22:57
Ser at det er endel som har avbestilt sin bestilling av model 3. Hvorfor selger ikke disse heller reservasjonen sin til noen som kanskje betaler ekstra for å hoppe frem i køen? Er det slik at Tesla ikke godkjenner at man tar over en annen reservasjon?

Reservasjoner er ikke overførbare til andre for Model 3, klok av skade etter det "svartebørsmarkedet" som har oppstått tidligere. Eneste måten du kan overføre på er å kjøpe bilen og så selge den videre.

Hva blir da ekstrakostnadene?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Nasatech

Sitat fra: S4e på søndag 06. august 2017, klokken 09:21
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 05. august 2017, klokken 23:12
Sitat fra: Thomaswold på lørdag 05. august 2017, klokken 22:57
Ser at det er endel som har avbestilt sin bestilling av model 3. Hvorfor selger ikke disse heller reservasjonen sin til noen som kanskje betaler ekstra for å hoppe frem i køen? Er det slik at Tesla ikke godkjenner at man tar over en annen reservasjon?

Reservasjoner er ikke overførbare til andre for Model 3, klok av skade etter det "svartebørsmarkedet" som har oppstått tidligere. Eneste måten du kan overføre på er å kjøpe bilen og så selge den videre.

Hva blir da ekstrakostnadene?

Ingen ekstrakostnad om du selger med en gang. Da blir det ikke omreg, men han som selger den vil nok ikke selge den for det han har kjøpt den for ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA