Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dashcam Blackvue DR650GW-2CH går av når bilen er parkert

Startet av kjetilei, onsdag 08. juni 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: THE på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:29
Det viktigste for leveringstidspunkt er nok ikke om du sto i kø den 31. mars eller om du eier en Tesla fra før. Det som avgjør når vi får bilene våre er hvor raskt Tesla klarer å rampe opp produksjonen.

...

Jeg er overhodet ikke bekymret for at eksisterende eiere av Tesla som reserverer til sommeren kommer før meg i køen, da jeg tror at det vil ha minimalt å si for når jeg kan forvente å få bil.

Forsåvidt sant dette, men om det kommer 400k nye reservasjoner inn innen produksjonsstart - og en del av disse alt er Tesla-eiere så begynner det å bety noe. Og det vil kunne bety litt mer dersom Tesla ikke klarer å starte/øke produksjonen så fort som de ønsker og planlegger for.

Men kan godt presisere at jeg ikke er så veldig bekymret om det skulle komme noen eiere foran meg, men vil slett ikke like det dersom vi - slik du ser ut til å anta - ikke skal kunne forvente bilene før i 2019...

Sitat fra: Heimdal-eGolf på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:48
Jeg klarer ikke å følge resonementene deres vdr leverings tid.
- Det er vel noe i nærheten av 400.000 reservasjoner.
- De bekrefter at de starter produksjon sommer 2017 og at de så langt er i rute.
- Videre sier de at nye reservasjoner blir produsert/levert andre halvår 2018? Dvs at de skal produsere 300.000-400.000 biler fra sommer 2017 til sommer 2018.

Hvis dette er tilfellet så bør vel de som har reservert tidlig og er raske til å konfigurere/bestille få bil en gang første halvår 2018? Levering 2019 virker da veldig pessimistisk?

Dersom alt går helt på skinner slik Elon/Tesla håper/tror/planlegger for så har du rett, og vi får en gledelig overraskelse. Men han sier også at oppstart 1. juli er svært usikkert selv om det er det de sikter mot. Selv om jeg har full tro på at de klarer å øke produksjonstempo svært raskt og får levert mange biler, så gir jeg dem også litt slakk på det området. Legg så til noen måneders transport til Norge.

Men ja, 2019 for en tidlig reservasjon høres litt for pessimistisk ut etter mitt skjønn, men ikke noe man helt bør utelukke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på fredag 28. oktober 2016, klokken 05:40
Flott, da skulle jeg satt pris på å se den eksakte ordlyden i denne bekreftelsen, og hvem (ikke nødvendigvis navn, men i det minste posisjon i Tesla. Vedkommende bør nok sitte ganske høyt oppe for å kjenne denne prioriteringen i slike detaljer) som har signert denne bekreftelsen.
"Ja, eksisterende Tesla-eiere som har Model 3 reservasjon vil bli prioritert for levering."

..........  .......... Northern Europe Delivery Manager

De utrykker seg ikke veldig utdypende. Men dette er ikke fra en tilfeldig selger og konkret nok for meg.
Spørsmålet mitt var.

"Spørsmålet mitt er, hvordan blir prioriteringen av Tesla eiere som reserverer nå? Går de før alle "ikke eiere" som har reservert?"

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 28. oktober 2016, klokken 15:27
De utrykker seg ikke veldig utdypende. Men dette er ikke fra en tilfeldig selger og konkret nok for meg.

Nei, det var ikke så veldig utdypende, og korrekt at det ikke var en tilfeldig selger, så det har du helt rett i.
Svaret i seg selv sier egentlig ikke noe mer enn det som har blitt sagt offisielt tidligere, med unntak av det ene ordet "Ja" sammen med spørsmålet som jo tilsier at du har rett.

Så er spørsmålet om hvor mye "Delivery Manager" ansatt i Europa (Tesla Norge eller Tesla Europa HQ?) har blitt informert om detaljene angående hvordan de vil rulle ut en bil som blir satt i produksjon om ¾ år? Har tidligere virket (som man kan se i etterkant når man vet hva som faktisk skjedde) som om det er umulig å få detaljert og samtidig korrekt informasjon om slike ting fra noen som helst - i alle fall fra noen utenfor Tesla HQ.

Edit:
Dersom flere registrerer seg på https://model3tracker.info/ så vil det i det minste i etterkant være lettere å se hvordan fasiten viste seg å bli :)
ReservationId 364902

Tesla P85D

Hvordan var det med disse 10.000,- kronene i depositum hvis man ønsker å kansellere reservasjonen, får man da igjen pengene eller er dem tapt?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Espen Hugaas Andersen

De er refunderbare helt til man har bekreftet bestillingen. (Altså etter prising har blitt sluppet og man har konfigurert bilen.) Som regel er de tilbake på konto innen ett par uker, men enkelte har opplevd å måtte vente opp mot tre måneder. (Stort sett når noe av informasjonen oppgitt for tilbakeføringen av pengene har vært feil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Personlig regner jeg med å kunne få en Model 3 på dagen dersom jeg får lyst på en. Model X lå jo på Finn.no omtrent fra samme dag som første bil kom til Norge, og tipper det samme vil skje med Model 3 i enda større skala.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

knut.aulie

Sitat fra: Kanutten på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:51
Personlig regner jeg med å kunne få en Model 3 på dagen dersom jeg får lyst på en. Model X lå jo på Finn.no omtrent fra samme dag som første bil kom til Norge, og tipper det samme vil skje med Model 3 i enda større skala.
Det tror jeg du har helt rett i. Spørsmålet er jo til hvilken pris.....

Megaoctane

Til 2019 har det nok kommet mange nye modeller fra andre merker.
Kunne tenke meg Model 3, men blir usikker med tanke på slurvete bygging og lange ventetider på verksted.
Leste også at deler er ekstremt dyre til Model s. Vil det gjelde 3 også. Dørhåndtak til 15.000kr, dør til 100.000kr etc. For menigmann er jo dette blodpris ved selvforskyldt skade [emoji27]

lunitiks

Tesla må kjøre "safe" med model 3. Ingen deler de har hatt trøbbel med på S/X, og heller ingenting uprøvd. Bilen skal ikke være luksuriøs som S/X og trenger derfor ikke masse bling. Men det må selvfølgelig være endel ekstrautstyr.

Det som blir spennende, er hvordan AP2.0 vil fungere og om M3 får et flashy HUD-system. Kommer HUD, så er det ikke ferdigutviklet ennå -- er det ferdigutviklet får vi se det i S/X snart først.

Har trua på M3
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kristian O

Sitat fra: lunitiks på søndag 30. oktober 2016, klokken 07:20
Ingen deler de har hatt trøbbel med på S/X, og heller ingenting uprøvd.
Kva står du egentlig igjen med da?  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RuneW

Sitat fra: Kristian O på søndag 30. oktober 2016, klokken 15:36
Sitat fra: lunitiks på søndag 30. oktober 2016, klokken 07:20
Ingen deler de har hatt trøbbel med på S/X, og heller ingenting uprøvd.
Kva står du egentlig igjen med da?  ::)
Hehehe...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 28. oktober 2016, klokken 16:31
Edit:
Dersom flere registrerer seg på https://model3tracker.info/ så vil det i det minste i etterkant være lettere å se hvordan fasiten viste seg å bli :)

Her har det nå skjedd en oppdatering. Dersom man har registrert seg der, og lagt inn hvilken konfigurasjon man *tror* man kommer til å velge (basert på hva man *tror* Tesla vil tilby av tilleggsutstyr) så vil den vise prisen for denne konfigurasjonen basert på hva man *tror* blir prisene på forskjellige tilvalg.

For enkelte land, inkludert Norge, vil den også regne om til lokal valuta basert på "vekslingskurs" på prisen i lokal valuta på dagens modeller.

En grei måte å få ett inntrykk av hva man kan forvente av pris på den bilen man ønsker - ut i fra de data man har tilgjengelig pr. idag og litt synsing/gjetning.
ReservationId 364902

Elmo

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. januar 2017, klokken 22:08
En grei måte å få ett inntrykk av hva man kan forvente av pris på den bilen man ønsker - ut i fra de data man har tilgjengelig pr. idag og litt synsing/gjetning.

LITT gjetning :o ??? ::) 
Jeg syns du ramset opp mere tro enn både presten, biskopen, paven og hele menigheten til sammen jeg ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:31
LITT gjetning :o ??? ::) 
Jeg syns du ramset opp mere tro enn både presten, biskopen, paven og hele menigheten til sammen jeg ;)

Hehe - sant nok, men har sett verre gjetninger enn dette før - i begge retninger, så *tror* nok de ikke havner så alt for langt i fra fasiten  ::)
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA