Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dashcam Blackvue DR650GW-2CH går av når bilen er parkert

Startet av kjetilei, onsdag 08. juni 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

N00b

Slapp helt helt av.

Når gjorde politikerne våre noe som var i nærheten av upopulært?   Å ta vekk goder er per definisjon upopulært.
Alle endringer på ELbil godene vil komme i drypp og gradvis.

Moms trekkes frem som et spøkelse, det vil komme ja. Men det innføres trappveis,  4% 8% 12% etc.
Vi får nok M3 veldig billig i forhold til mye annet og om vi ikke gjør det så skal jeg jaggu kjøpe bilen allikavel, den er bare lekker

Amoss

http://www.streetinsider.com/Corporate+News//Tesla+%28TSLA%29+Updates+on+Model+3+Orders+in+Equity+Prospectus%3B+Says+~8k+Orders+Cancelled/11652218.html
Sitat
On March 31, 2016, we unveiled Model 3, a lower priced sedan designed for the mass market, and as of May 15, 2016, we held deposits from about 373,000 customers who had made reservations for this car. This reservation total is a net number after customer cancelations of about 8,000 and after about 4,200 reservations that we canceled on the belief that they could have been duplicates from speculators.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Myrvang

Bestilte en TM3 1.4 og fikk RN1089*****. Bestilte en til nå, og fikk RN1079*****. Da kan ikke nummeret ha noe med plassering i køen å gjøre?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Espen Hugaas Andersen

RN nummeret har ikke noe med posisjonen i køen å gjøre. Tidligere kunne man lese ut ett nummer på nettsidene som virker som det var relatert til leveringsposisjon, men da var det en sammenblanding av Model 3, Model S og Model X. Dette ble fjernet kort tid etter at folk oppdaget det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. august 2016, klokken 07:52
Tidligere kunne man lese ut ett nummer på nettsidene som virker som det var relatert til leveringsposisjon, men da var det en sammenblanding av Model 3, Model S og Model X. Dette ble fjernet kort tid etter at folk oppdaget det.

Strengt talt har det vel egentlig lite med "levering-posisjon" å gjøre det også. Men indikerer i det minste reservasjons-rekkefølgen (med en del som falt utenom). Med med tanke på at de første alminnelige reservasjonene skjedde i Australia som vel vil være bortimot sist med å få levert bilene sine og noen av de siste som fikk reservert offline før avdukingen holder til i California som vil være blant de første som får så.... :p

Men det vil nok gi en relativ indikasjon på rekkefølgen man får tilgang til Design-studio innen en region, så vil nok leveransene se mer på når man har endelig bekreftet bestillingen og hvilke tilvalg man bestiller.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OnlyOne

#51
Linken viser model 3 reservasjoner fordelt på ulike land, presentert i et verdenskart. Neppe helt oppdatert, men likevel interessant, om kildene er gode.

http://model3.ocasual.com

P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Amoss

Sitat fra: OnlyOne på søndag 21. august 2016, klokken 23:09
Linken viser model 3 reservasjoner fordelt på ulike land, presentert i et verdenskart. Neppe helt oppdatert, men likevel interessant, om kildene er gode.

http://model3.ocasual.com

Artig sak dette :)
Men merk at den baserer seg på registreringer på https://model3tracker.info/ - i skrivende stund 4,187 registreringer. Så spørs vel litt om hvor representativt dette er. Tipper at USA er overrepresentert i forhold til de reelle reserveringene - selv om det nok helt sikkert er en overvekt av reservasjoner der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Nasatech

Dataene er offentlige, så kan ta ut fra Model X trackeren og sammenligne med http://www.itanywhere.no/Tesla.php


Tesla S85 2014 - Solgt
Tesla X P90DL Founders med alt  - Levert 19. august 2016.

For mer informasjon om Tesla

Diravi

Sitat fra: Amoss på søndag 21. august 2016, klokken 23:54
Sitat fra: OnlyOne på søndag 21. august 2016, klokken 23:09
Linken viser model 3 reservasjoner fordelt på ulike land, presentert i et verdenskart. Neppe helt oppdatert, men likevel interessant, om kildene er gode.

http://model3.ocasual.com

Artig sak dette :)
Men merk at den baserer seg på registreringer på https://model3tracker.info/ - i skrivende stund 4,187 registreringer. Så spørs vel litt om hvor representativt dette er. Tipper at USA er overrepresentert i forhold til de reelle reserveringene - selv om det nok helt sikkert er en overvekt av reservasjoner der.

Jeg merket meg også at Sverige er estimert til å ha flere reservasjoner enn Norge, og Nederland langt lavere enn begge igjen. Det virket umiddelbart ikke helt logisk.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

PaulusA

Har noen reflektert over hvordan Tesla skal få produsert disse 300-400.000 bilene? Blir spennende å følge med på det, og håper de klarer det så ikke altfor mange blir skuffet.

Personlig tror jeg på følgende optimistiske scenario:
1. Tesla bruker et år fra 2016 (dvs 2017) på å komme opp i 50.000 biler
2. År to klarer de 80.000 biler (2018)
3. Innen år to (2018) er det minst 100.000 kanselleringer, enten grunnet ventetid eller andre biler på markedet er mer interessante.
4. År tre klarer de 120.000 biler (2019) og har levert de første 250.000 bilene, og sånt sett oppfylt den første "kvoten".
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PaulusA på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:59
Har noen reflektert over hvordan Tesla skal få produsert disse 300-400.000 bilene? Blir spennende å følge med på det, og håper de klarer det så ikke altfor mange blir skuffet.

Personlig tror jeg på følgende optimistiske scenario:
1. Tesla bruker et år fra 2016 (dvs 2017) på å komme opp i 50.000 biler
2. År to klarer de 80.000 biler (2018)
3. Innen år to (2018) er det minst 100.000 kanselleringer, enten grunnet ventetid eller andre biler på markedet er mer interessante.
4. År tre klarer de 120.000 biler (2019) og har levert de første 250.000 bilene, og sånt sett oppfylt den første "kvoten".
Det var da pessimistisk.

Jeg forventer en produksjonsoppramping i området av dette:

Q4 2016: 10 stk
Q1 2017: 100 stk
Q2 2017: 100 stk
Q3 2017: 5.000 stk
Q4 2017: 20.000 stk
Q1 2018: 40.000 stk
Q2 2018: 60.000 stk
Q3 2018: 80.000 stk
Q4 2018: 100.000 stk

Med la oss si 1200 prototyper/demobiler, så betyr det at ~304.000 kundebiler er levert ved slutten av 2018. Og i 2019 leverer de ytterligere ~500.000 kundebiler, der en del er Model Y.

Dette er det jeg tror er realistisk. Planene til Tesla er betydelig mer optimistiske.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PaulusA

Hehe, trodde jeg var optimistisk jeg :-)
Håper du har rett.
Tesla er garantert for optimistisk, har selv erfaring med etablering av ny produksjon i eksisterende fabrikker, her skal de ha nye fabrikker på plass.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PaulusA på tirsdag 30. august 2016, klokken 15:30
Hehe, trodde jeg var optimistisk jeg :-)
Håper du har rett.
Tesla er garantert for optimistisk, har selv erfaring med etablering av ny produksjon i eksisterende fabrikker, her skal de ha nye fabrikker på plass.
De skal ikke ha nye fabrikker på plass. Det de skal gjøre er å bygge ut fase to av Gigafactory - her har de mye erfaring fra fase 1.

Og så skal de installere nye produksjonslinjer ved Fremont. Maleverkstedet er allerede dimensjonert for 500k biler per år, det samme er til dels aluminiumspressene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA