Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dashcam Blackvue DR650GW-2CH går av når bilen er parkert

Startet av kjetilei, onsdag 08. juni 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:57
De som har Tesla blir prioritert. Jeg ville forvente levering ca mars-juni 2018.

Sant nok at de som alt eier en Tesla vil bli prioritert, men ville ikke ventet å få bilen før over sommeren da Elon nå gjentatte ganger - nå sist i gårsdagens Q&A - har sagt at de er "utsolgt" for de første 12 månedene av produksjon (forutsetter planlagt produksjonsopprampning). Så forvent ikke at bilen blir produsert noe før i juli neste år - og med tre(?) måneders levering.  Ok, ble hintet på Q&A i går at de muligens så får seg å kunne transportere bilene raskere når Model 3 kommer i produksjon, da de istedet for å vente på ledig kapasitet på ett skip heller kunne leie hele skipet med de nye produksjonstallene de vil komme opp i. Jeg har ingen ide om hvor mye tid de vil spare på det.

Nå har ikke Tesla gitt noen mer detaljert beskrivelse av nøyaktig hvordan de vil prioritere de forskjellige bestillingene mot hverandre, men har ingen tro på det at man er nåværende eier tilsier at om en plasserer en reservasjon idag så blir man prioritert overfor en ikke-eier som sto i kø utenfor butikkene den 31. mars. Mulig du får levering før en ikke-eier som reserverte i juli (bare for å nevne ett helt vilkårlig tidspunkt), men ikke over alle ikke-eiere med reservasjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror at man vil få levering før alle som sto i kø 31. Mars som ikke har Tesla, riktignok i Norge og likt konfigurert bil. Man vil kunne få bilen før Tesla-eiere i andre europeiske land, da jeg tror Norge vil bli prioritert. Jeg skulle gjerne at det ble prioritert slik at kø-ståerne kom før senere reservasjoner fra Tesla-eiere, da jeg ikke eier en Tesla, men det er det jeg tror.

I mitt syn vil prioriteringen bli ca slik:

1. Geografi
2. Utstyrsvalg
3. Tesla ansatte
4. Tesla eiere
5. Reservasjonstidspunkt

Altså om man er her i Norge og skal ha en fullt utstyrt P80DL (e.l.), så kan man trolig kunne få bilen før både Tesla ansatte, Tesla eiere og folk som har stått i kø fra første mulighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Er enig med Espen her.
Har sjekket dette ut med Tesla og de bekreftet at alle Teslaeiere som reserverer før spesifikasjon av bilene begynner får først, også før de som sto i kø eller reserverte på nett før bildene kom.
Musk har sagt at eksisterende kunder skal prioriteres så da blir det sånn!

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. oktober 2016, klokken 22:49
I mitt syn vil prioriteringen bli ca slik:

1. Geografi
2. Utstyrsvalg
3. Tesla ansatte
4. Tesla eiere
5. Reservasjonstidspunkt

Hva Tesla vil prioritere er jo kjent, men som jeg var inne på så kjenner man ikke alle detaljene, så resten blir ren gjetting og/eller synsing. Men noen ting sier seg selv logisk, som  at utstyrs-valg ikke helt kan overstyre de parameterne som tilsier når man kan få tilgang til konfiguratoren.

Prioriteringslisten vil etter mitt skjønn ligne mer på dette:
1. Geografi
2. Reservasjonstidspunkt
3. Tesla eiere
4. Utstyrsvalg

Som du ser har jeg droppet "ansatte" som egen kategori, da disse kunne reservere før alle andre, og de behøver da ingen annen prioritering. Ansatte som reserverte etter at det var åpnet for publikum vil i så fall bli prioritert likt med alle andre.

At geografi prioriteres høyest er vel rimelig klart, og der er vi også helt enige. Men det betyr ikke at de må selge til alle som har reservert på vestkysten før de beveger seg østover, eller alle i USA før de går utenlands, eller alle i Nord-Amerika før de kommer til Europa osv.

Når man så skal velge å åpne konfiguratoren for en region så følger man reservasjons-dato, men lar eiere få "hoppe" litt frem i køen - hvor mye vil jeg ikke en gang gi meg til å gjette på, men altså ikke helt fra slutten av oktober til før 31. mars... Enkelte eiere med tidlig reservasjon kan kommet til å "snike" forbi noen ansatte.

Når bilen er konfigurert og bestilt så er det kun utstyrs-valg og bestillings-tidspunktet som teller, alt annet er "glemt". Så da spiller det ikke lengre noen rolle om man er ansatt eller eier eller ingen av delene. Godt utstyrte biler vil bli levert først, mindre utstyrte vil drøye litt - men ikke alt for lenge (om det ikke er en eller annen "kinkig" konfigurasjon som det tar Tesla lang tid å få inn i produksjonslinjen - ref. 5-seter X eller S uten luftfjærer/med 40kWh batteri).

Selv er jeg ikke "eier", men reserverte tidlig. Kommer ikke til å bestille noen "top-of-the-line" bil, og satser egentlig på levering rundt (sent i) Q3-2018. "Eiere" og godt konfigurerte med tidlig reservasjon tipper jeg at kan få bilen alt i Q2, men det store "rushet" med leveringer her til lands vil nok komme i Q3. Ny rekord i leverte biler på en måned i september 2018?

En ny reservasjon i dag av en eier som topp-konfigurerer bilen tipper jeg at vil få bilen i Q4 2018.

Edit:
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 23:43
Er enig med Espen her.
Har sjekket dette ut med Tesla og de bekreftet at alle Teslaeiere som reserverer før spesifikasjon av bilene begynner får først, også før de som sto i kø eller reserverte på nett før bildene kom.
Musk har sagt at eksisterende kunder skal prioriteres så da blir det sånn!

Hmm... Vel, da er du den første jeg har hørt om som har fått dette bekreftet skriftlig fra en offisiell talsperson fra Tesla. Ja, for jeg regner ikke med at du tar det som "god fisk" dersom du har hørt det muntlig fra en tilfeldig salgsperson i en Tesla-butikk? Der har man fått "bekreftet" de rareste ting tidligere ;)

Ja, Musk har sagt at eksisterende kunder skal prioriteres, men ikke at de skal få først slik det ble sagt ang. Roadster eierne da de startet salget av Model S. Der var det en egen reservasjons-kø for Roadster-eierne "med familie og venner". Forskjellen i hvordan dette er kommunisert tilsier meg at prosedyren ikke blir den identisk.
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. oktober 2016, klokken 23:58
Hmm... Vel, da er du den første jeg har hørt om som har fått dette bekreftet skriftlig fra en offisiell talsperson fra Tesla. Ja, for jeg regner ikke med at du tar det som "god fisk" dersom du har hørt det muntlig fra en tilfeldig salgsperson i en Tesla-butikk? Der har man fått "bekreftet" de rareste ting tidligere ;)
Har det skriftlig ja, men dette er jo bare en spesifisering av hva som er kjent i utgangspunktet.
Det er en naturlig tolkning at eiere går først frem til køen settes, det er jo hele poenget med å bli prioritert.
Problemet er at Tesla ikke vil gå ut med hvor mange det er. Det hadde jo vært fint å vite, både for de prioriterte og resten.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 28. oktober 2016, klokken 01:08
Har det skriftlig ja, men dette er jo bare en spesifisering av hva som er kjent i utgangspunktet.

Flott, da skulle jeg satt pris på å se den eksakte ordlyden i denne bekreftelsen, og hvem (ikke nødvendigvis navn, men i det minste posisjon i Tesla. Vedkommende bør nok sitte ganske høyt oppe for å kjenne denne prioriteringen i slike detaljer) som har signert denne bekreftelsen.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 28. oktober 2016, klokken 01:08
Det er en naturlig tolkning at eiere går først frem til køen settes, det er jo hele poenget med å bli prioritert.

Hele poenget med å bli prioritert er å få bilen før enn man hadde fått den uten å bli prioritert. Hvor mye før kommer ann på hvor mye man blir prioritert. Det er ikke nødvendigvis å få den før ALLE andre. Men forstår jo alle som skulle håpe at akkurat de skal bli prioritert nok til å komme helt fremst i køen ;)

PS: Merk at jeg på ingen måte påstår at det vil bli gjort på den ene eller andre måten, kun at jeg så langt ikke har sett noen uttalelese fra Elon/Tesla offisielt om detaljene om hvordan prioriteringene skal utføres, men mange forskjellige spekulasjoner. Mener derfor at prioriteringene slik jeg har beskrevet over er i tråd med alt jeg har sett at de har sagt eller skrevet og virker som en logisk tilnærming. Tilnærmingen du og Espen beskriver burde tilsi en annen ordlegging - som f.eks. "existing customers will get their cars first" isteden for "existing customers will get priority".
ReservationId 364902

NilsG

Her er i alle fall det som står på MyTesla om konfigurering:
"Din Model 3 ble reservert 31/03/2016. Produksjonen er planlagt påbegynt i 2017. Du vil bli invitert til å konfigurere basert på datoen for din reservasjon. Hvis du har spørsmål, se våre Ofte stilte spørsmål."

Har ikke giddet å trykke på "ofte stilte spørsmål", link i originalteksten, da jeg ikke kan påvirke noe mere uansett.

Min "spådom":
Alle blir invitert til å konfigurere etter datoen de bestilte når det åpnes i "vår" region.
Start i USA vest, men ikke alle der først, så utrulling østover.
Tidligere eiere prioriteres ved lik konfigurasjon, men høyt spekkede biler går i hovedsak foran innstegsmodeller.
Regner uansett ikke med å få bilen før tidligst sommeren 2018.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

RuneW

Jeg har ingen Tesla fra før, men var sånn passe rask med å reservere. Synes det høres snålt ut om Tesla-eiere skal komme før alle ikke-Tesla-eiere - samme når de bestiller.

Men om jeg kommer et godt stykke bak i køen er det helt ok for meg. Med alt det slurvet og kjente feil som ikke blir rettet på TMS, tør jeg ikke gjette på hvordan den første batchen med "billigbilen" TM3 blir...  ::)

Det er med skrekkblandet fryd jeg venter på min TM3!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

o.b.lix

Sitat fra: RuneW på fredag 28. oktober 2016, klokken 11:22
Synes det høres snålt ut om Tesla-eiere skal komme før alle ikke-Tesla-eiere - samme når de bestiller.

Det var dette som ble sagt av Elon Musk i dagene etter lansering "raskeske måte å skaffe seg model 3 er å kjøpe en model S". Grunnen var at alle som har kjøpt roadster, model s og model x, har finansielt bidratt til utvikling av model 3.

Les mere her https://cleantechnica.com/2016/04/04/elon-musk-shares-tesla-model-3-details-twitter-rampage/
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

Hva er snålt med det? Jeg og vi som har bladd opp for ms/mx er det som gjør ditt kjøp av m3 mulig
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på fredag 28. oktober 2016, klokken 11:58
Det var dette som ble sagt av Elon Musk i dagene etter lansering "raskeske måte å skaffe seg model 3 er å kjøpe en model S". Grunnen var at alle som har kjøpt roadster, model s og model x, har finansielt bidratt til utvikling av model 3.

Sitat fra: lunitiks på fredag 28. oktober 2016, klokken 12:00
Hva er snålt med det? Jeg og vi som har bladd opp for ms/mx er det som gjør ditt kjøp av m3 mulig

Ja, ingen har nektet på at å være eksisterende kunde vil gi deg prioritet - at du vil få bilen raskere dersom du er en eksisterende kunde. Ingen har heller sagt at det er snålt at disse blir prioritert. Men det behøver ikke å bety at en eksisterende kunde som reserverer den 30. juni neste år skal få sin Model 3 før de som sto først i køen den 31. mars. Stemmer det så virker det bittelittegranne snålt.

Sier heller ikke at de har sagt noe som umuliggjør den tolkningen, selv om jeg da ville trodd de hadde ordlagt seg litt anderledes. Så skal bli spennende å se den eksakte ordlyden som Tesla HQ har gitt Knut. :)

ReservationId 364902

THE

Det viktigste for leveringstidspunkt er nok ikke om du sto i kø den 31. mars eller om du eier en Tesla fra før. Det som avgjør når vi får bilene våre er hvor raskt Tesla klarer å rampe opp produksjonen.

I utgangspunktet regnet jeg med å få bilen ved årsskiftet 2018/19. Jeg reserverte på formiddagen 01.04, og kommer til å spesifisere bil med max batteripakke, inkludert SC-bruk, tilhengerfeste og en del annet snacks. Nå ser det faktisk ut som tesla er i rute med sine planer, og det kan jo bety at bilen kommer noen måneder tidligere? Hvis det viser seg at Tesla ikke klarer sine mål om produksjonstakt, så kan det jo like godt ende opp med at det blir levering årsskiftet 2019/20 i stedet.

Jeg er overhodet ikke bekymret for at eksisterende eiere av Tesla som reserverer til sommeren kommer før meg i køen, da jeg tror at det vil ha minimalt å si for når jeg kan forvente å få bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Heimdal-eGolf

Jeg klarer ikke å følge resonementene deres vdr leverings tid.
- Det er vel noe i nærheten av 400.000 reservasjoner.
- De bekrefter at de starter produksjon sommer 2017 og at de så langt er i rute.
- Videre sier de at nye reservasjoner blir produsert/levert andre halvår 2018? Dvs at de skal produsere 300.000-400.000 biler fra sommer 2017 til sommer 2018.

Hvis dette er tilfellet så bør vel de som har reservert tidlig og er raske til å konfigurere/bestille få bil en gang første halvår 2018? Levering 2019 virker da veldig pessimistisk?
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

zbk

Tar det to Tesla-uker å nå full produksjon så blir det vel fort 2019 for de langt bak i køen...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Jeg *tror*....at prioriteringen avgjør når du får tilgang til konfiguratoren. En eksisterende eier vil nok få tilgang før meg som bare møtte opp 31/3. Når jeg først trykker 'bestill' så vil vi havne i en annen kø hvor det stables litt semitilfeldig og kanskje dyre biler prioriteres innenfor hvert land sitt kvote. En eksisterende eier som venter med å bestille til min bil allerede er i bestilling vil jeg tro får bilen min etter meg, men før de andre som heller ikke har bestilt ennå.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA