Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dashcam Blackvue DR650GW-2CH går av når bilen er parkert

Startet av kjetilei, onsdag 08. juni 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

Amoss

Det har jo vært nevnt før at om en underleverandør ikke klarer å levere så får den fyken (Nei, tviler på at de leier inn den nye POTUS for å komme med favoritt uttrykket sitt... :p )

Nå skal det altså ha skjedd med den første, tyske underleverandøren - SHW Automotive. I følge Tesla holdt ikke dele god nok kvalitet. Så spør det om de heller vil produsere disse delene selv eller om de finner en ny underleverandør for disse pumpene?
https://electrek.co/2017/01/26/tesla-model-3-canceled-order-part/
Sitat
Exclusive: Tesla's Model 3 sourcing program proves stringent, supplier SHW stung by $100 million parts cancellation [updated]

...
One of the suppliers fell victim of the strict sourcing program this week after Tesla canceled a large order.

German automotive supplier SHW Automotive saw its stock price crash by almost 10% on Tuesday after they announced that "an electric carmaker had canceled a 100 million euro ($107 million) order" for axle-drive pumps that "failed to meet its requirements", according to the undisclosed customer.

The company didn't disclose the identity of the customer, but the timing and the size of the order led to speculation about it being from Tesla.
...
Update: Tesla has since confirmed the news. A spokesperson wrote: "The main reason why we now confirm that we canceled the order is to counter those utopian claims‎ that we were acting in response to political pressure. The fact is the order was canceled because technical standards weren't complied with."

Uansett godt at dette skjedde på ett så tidlig tidspunkt. Bør fortsatt være mulig å iverksette Plan B nå og fortsatt rekke deadline 1. Juli....  Men skjærer Plan B seg og de må igang med Plan C, så kan det spøke for denne fristen...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Helge Alm

[Uansett godt at dette skjedde på ett så tidlig tidspunkt. Bør fortsatt være mulig å iverksette Plan B nå og fortsatt rekke deadline 1. Juli....  Men skjærer Plan B seg og de må igang med Plan C, så kan det spøke for denne fristen...
[/quote]

Merkelig at dette skjer rett etter at Trump kom til makten? Tror ikke på tilfeldigheter!

Amoss

Sitat fra: Helge Alm på fredag 27. januar 2017, klokken 07:26
Merkelig at dette skjer rett etter at Trump kom til makten? Tror ikke på tilfeldigheter!

Noen ganger er tilfeldigheter faktisk tilfeldigheter. Det er helt normalt at firma som validerer aspirerende eller eksisterende underleverandører under oppmarsj mot produksjonsstart på ett nytt produkt finner ut at underleverandøren av en eller annen grunn ikke klarer å levere som forutsatt, enten på kvalitet eller kvantitet. Det er ikke første gang dette skjer for Tesla. At Trump kom til makten midt under denne valideringsprosessen er og blir en tilfeldighet.

Dersom på den annen side nyhetene nå fremover på rekke og rad forteller om at Tesla dropper den ene etter den andre av underleverandører utenfor USA, men ingen innenlandske kan man etterhvert komme til det punktet at det er for mange sammenhengende tilfeldigheter til at det faktisk kan være helt tilfeldig. Ditt har vi så langt jeg kan se ikke kommet enda.
ReservationId 364902

bno

Sitat fra: Helge Alm på fredag 27. januar 2017, klokken 07:26
[Uansett godt at dette skjedde på ett så tidlig tidspunkt. Bør fortsatt være mulig å iverksette Plan B nå og fortsatt rekke deadline 1. Juli....  Men skjærer Plan B seg og de må igang med Plan C, så kan det spøke for denne fristen...

[/quote]

Støtter deg der. Tror nok at dette er politisk motivert. Trump er korrumperende og det er i et hvert fall ikke noen god start på en relasjon å så tvil om Merkel sine disposisjoner som Trump har gjort. Tror nok Tesla og andre vil navigere varsomt så lenge de har idioten Trump og hans team ved makten.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Espen Hugaas Andersen

Tviler sterkt på at dette har noe med Trump å gjøre. Tesla har hundrevis av leverandører over hele verden. Om Tesla skulle kvitte seg med noen pga Trump så ville de nok begynt med de meksikanske leverandørene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Å kansellere en inngått kontrakt på nær en milliard etter så kortvarig politisk press har jeg ingen tro på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bno

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. januar 2017, klokken 08:03
Tviler sterkt på at dette har noe med Trump å gjøre. Tesla har hundrevis av leverandører over hele verden. Om Tesla skulle kvitte seg med noen pga Trump så ville de nok begynt med de meksikanske leverandørene.

For såvidt enig i det.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

HCO

Jeg har ventet med å stille meg i Model3-kø, i påvente av å se hva de tradisjonelle bilfabrikkene kunne vise frem nå i 2017. Så langt er jeg ikke overbevist, så jeg vurderer å legge inn en reservasjon.

Er det i hele tatt noe poeng å stille seg i kø nå, og når vil man i så fall kunne få bilen?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

GOS

Sitat fra: HCO på onsdag 15. februar 2017, klokken 23:25
Jeg har ventet med å stille meg i Model3-kø, i påvente av å se hva de tradisjonelle bilfabrikkene kunne vise frem nå i 2017. Så langt er jeg ikke overbevist, så jeg vurderer å legge inn en reservasjon.

Er det i hele tatt noe poeng å stille seg i kø nå, og når vil man i så fall kunne få bilen?

Du har jo ingenting å tape på å stille deg i kø. Renter på rerservasjonsbeløpet er jo 'null' for tiden. Kanskje får du kjøpt en som andre har reservert.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sjokomelk

Jeg la inn reservasjon for en måned siden, da jeg måtte tenke litt på Ampera-E før jeg bestemte at det ville blitt en alt for liten bil for meg, og jeg kan ikke forsvare å bruke 1,5 mill på Model X. (Jeg har "all-in syndrom". Måtte ha blitt en P100DL eller ingenting. :laugh:)
Og jeg håper og tror at jeg kanskje kan få Model 3 mot slutten av 2018 hvis planene til Tesla holder vann denne gangen.

Hvis du har råd til å unnvære 10.000 for en periode, så taper du jo ingenting på å legge inn en reservasjon. Pengene får du jo tilbake hvis du velger å trekke deg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

fonberg

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 16. februar 2017, klokken 08:49

Jeg la inn reservasjon for en måned siden, da jeg måtte tenke litt på Ampera-E før jeg bestemte at det ville blitt en alt for liten bil for meg, og jeg kan ikke forsvare å bruke 1,5 mill på Model X. (Jeg har "all-in syndrom". Måtte ha blitt en P100DL eller ingenting. :laugh:)
Og jeg håper og tror at jeg kanskje kan få Model 3 mot slutten av 2018 hvis planene til Tesla holder vann denne gangen.

Hvis du har råd til å unnvære 10.000 for en periode, så taper du jo ingenting på å legge inn en reservasjon. Pengene får du jo tilbake hvis du velger å trekke deg.

Jeg tror 3 blir vesentlig mer "sexy" enn A-E, men jeg tror IKKE 3 blir vesentlig STØRRE enn A-E innvendig mtp. passasjerplass, men den vil nok få mer bagasjeplass (men sannsynligvis mindre praktisk innlasting bak pga. mindre luke).

Jeg tror A-E og neste generasjon Ioniq (med større batteri) blir gode alternativer til 3 for mange, men en del vil trolig favorisere 3 som nr. 1-bil pga. dens fordel som langturbil (SuC-nettverket).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

S4e

Enig i det meste, men tror bagasjeplass bare blir marginalt større. Og at TM3 eiere lærer seg å pakke bagasje i små kolli for å utnytte denne plassen.

Videre tror jeg innstegsmodell blir billig som lovet, men at det blir veldig dyrt når vi er ferdi med å forsyne oss av godteposen med tilvalg ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 15:19
Videre tror jeg innstegsmodell blir billig som lovet, men at det blir veldig dyrt når vi er ferdi med å forsyne oss av godteposen med tilvalg ;-)

Det er klart, har man begrenset fristelse-kontroll bør man nok holde seg til en elbil med en mindre godtepose ;)
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:25
Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 15:19

Det er klart, har man begrenset fristelse-kontroll bør man nok holde seg til en elbil med en mindre godtepose ;)
Bare det ikke blir over dobbel pris når en har krysset seg ferdig så er jeg happy [emoji85][emoji86]

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:37
Bare det ikke blir over dobbel pris når en har krysset seg ferdig så er jeg happy [emoji85][emoji86]

Krysser man helt uten selv-kontroll er jeg stygt redd for at det lett kan bli både det og kanskje enda mer... :P Be en assistent holde ett ugjennomsiktig ark opp mot skjermen alle steder som hinter on noe som ligner på "P" kan hjelpe noe ;)
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA