Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading! :-(

Startet av Rikerud, onsdag 08. juni 2016, klokken 09:48

« forrige - neste »

Rikerud

Nå som elbilfordelene står for fall (bompenger etc) så må man jo begynne å tenke på hvordan man kan komme seg på jobben om noen år.

En Buddy er et alternativ. Men til dere som faktisk har kjørt en Buddy og til og med eier en og bruker den hver dag: Hvor ille er den å kjøre utenfor by? Jeg har behov for å kjøre et par mil til jobben. Vil det fungere i praksis, eller er det bare å glemme?

Er takknemlig for tilbakemeldinger.

edyrli

Jeg kjørte 2 år i Reva. Reva og Buddy har jo mange av de samme egenskapene på godt og vondt. Et par mil er ikke noe problem. Det står på hvilke veier du skal kjøre på. Så lenge fartgrensen ikke er over 60 er det helt ok. selv om toppfart er bortimot 80 på begge så faller farten fort ned i 60 med motvind eller slakke oppoverbakker. I 70,80,90 soner vil du lage kø. Det er heller ikke bra for batteriene og ligge opp i mot toppfart over tid.
PS:
For lithium Reva og NiMh Buddy så ser det noe bedre ut men har ikke kjørt disse.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

eriksj

Dette avhenger av hva slags vei du har til jobben, fartsgrenser, trafikk osv.

Vi har en Buddy med NiMh-batterier, bruker denne i og rundt Oslo uten problemer. Derimot så vil jeg ikke anbefale å kjøre på 4-feltsveier med 70+ fartsgrense 2 mil daglig, bilen er liten og lett og kan føles litt utrygg på sånne veier.

Har kjørt bilen på E6 sørover fra Oslo, det går greit, men da blir man jo selvsagt kjørt forbi av store vogntog osv som fort kan føles litt skummelt.

En Buddy med NiMh-batterier vil klare 2x2 mil daglig med lading bare i ene enden uten problemer hele året.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA