Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent

Startet av Tigertoger, tirsdag 07. juni 2016, klokken 22:19

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Tigertoger på søndag 17. april 2016, klokken 08:25
Tusen takk for oppklarende svar bromm! Kjøpsprosessen er i gang for å bytte ut min gamle BMW E87. I3 er virkelig en artig og kjøreglad maskin. En ekte BMW. Men hvordan virker app? Er det stabilt og velfungerende? Har kun 13 amp i garasjen, hvor mange timer må jeg påregne å lade fra ca tom til full kapasitet?
E87, ja - den hadde jeg også - det var også en veldig arti og kjøreglad bil - men du vil ikke savne den, og spesielt ikke det at du praktisk talt måtte "kle på deg" bilen (i3 er svært luftig og romfølelsen er kjempestor i forhold).

Appene (det er hovedsaklig 2), fungerer svært godt for min del, ja - men det er enkelte Android-versjoner (dvs. telefon-produsentenes tilnærming til Android OS) som kan ha litt småbugs. Jeg har Android telefon (Sony), men samtidig en iPod Touch koblet til med USB-kabel inne i bilen, slik at jeg for nyttegjort meg av alle Internett-tjenestene (som er best støttet av iOS). Den eksterne appen (dvs. styrer og overvåker bilen "utenfra") heter iRemote og er stort sett lik for begge plattformene. Den fungerer på alle i3 uavhengig av ekstrautstyr. Med den kan du avlese ladestatus, rekkevidde, geolokasjon, om dører/vindu er låst/lukket, effektivitet, kjørelengde, CO2-besparelse osv. Den kan også benyttes til å starte forvarming/AC, sende destinasjon til bilen, åpne/låse dører (fint for kidsa), tute i horn, blinke med lys og programmere forvarming og avreisetidspunkt.

Den andre appen, BMW Connected, står for underhodningen "inne" i bilen. Ved hjelp av den er man på nett via en mengde ulike 3de parts apper, som f.eks Spotify, Twitter (veldig bra for vei/trafikkmeldinger), TuneIn WebRadio, GoPro kamerakontroll, Glympse (geo-sharing), Life 360 (family locator), Napster, Lydbok-apper osv. osv. PS! sørg for all del å ta med opsjonen 6AK, ellers vil ikke disse mulighetene være der - selve appen er gratis. 6AK gir også mulighet for det siste som nå er lansert fra BMW; IFTTT-integrasjon. Dette åpner et hav av muligheter ifm. styring av smart-hus, integrering mot sosiale media, nyheter/meldinger/mail på displayet i bilen og automatisk kjørebokføring direkte i et regneark på Google Drive - bl.a.

Med 13 Amp (som forøvrig er maks på medfølgende kladd), så lader du på mellom 6 og 8 timer. Til nattlading er dette tilstrekkelig for de fleste på de aller fleste dagene. Selv har jeg 32Amp veggboks som jeg bruker den medfølgende Type 2 kabelen på. På "reduced" lader denne med ca. 20 Amp til vanlig (4-5 timer), men man har da altså muligheten til å kaste inn 50 km pr. time på max-innstilling (3 timer totalt), noe som er svært komfortabelt, de få gangene det trengs. Man kan også sette opp en 16A veggboks, som også vil gi litt raskere lading enn kladden. Jeg råder deg uansett til å sette opp en Type 2 veggboks, for da kan du ha kladden liggende i bilen, uten å være bekymret for når det vil begynne å gå varmgang i Schuko-kontakten i garasjen (for det kan skje, uansett hvor mange som sier deg at det er svært sjelden). En Type 2 veggboks vil du kunne bruke i nesten 100 år, så tenk på det når du beregner avskrivning på den ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA