Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent

Startet av Tigertoger, tirsdag 07. juni 2016, klokken 22:19

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Sungrazer på fredag 08. april 2016, klokken 23:21
Til høsten kommer BMW i3 med 50% større batteri,  . . .
De har vel ikke sagt  HVILKEN høst - enda ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Taffelman

#16
Artig video.. 130 km/t og 22° på klima, og når videoen gir inntrykk av at hele poenget vår å få til kortest mulig rekkevidde og fremheve rekkeviddeangst mest mulig, for deretter å konkludere med 10,2 mil uten å vise frem kjørecomputeren på i3 , så har de nok ikke vært "lett på gassfoten" heller.

Hvis tallene de presenterer er riktige så har de et snittforbruk på 1,83 kW/mil i plussgrader°. Det er veldig høyt.

Jeg hentet min i3 i midten av november i fjor, så den har bare kjørt i vintersessong ennå, og etter 9000 km er gjennomsnittsforbruket 16,9 kW/mil.

80% er i 100-110 km/t på E6 nord for Oslo, resten hovedsaklig i 80-sone, og inneholder en god del "morrokjøring" her ute på bygda  :)

Jeg lader både hjemme og på jobb, så jeg trenger ikke å spare på hverken varme eller høyrefot, men på motorveien bruker jeg adaptive Cruise og eco-pro. har sjelden behov for mer enn 19-20° på klima og setevarmer på laveste nivå, til tross for at vi hadde dager med -25 i vinter.

Som tidligere nevnt, så fungerer kortrekkevidde elbilene helt utmerket til pendling innenfor 10 mil, men det forutsetter at man kjører fornuftig, og lærer seg å utnytte bilen. Og man må  akseptere at det trengs litt ekstra strøm noen dager i året. Hvis man ikke kan leve med det, så må man se på andre alternativer.
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. april 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Sungrazer på fredag 08. april 2016, klokken 23:21
Til høsten kommer BMW i3 med 50% større batteri,  . . .
De har vel ikke sagt  HVILKEN høst - enda ???
Den skal visstnok gå Ann å bestille allerede i Tyskland, og nærmere detaljer/priser skal lanseres i Norge nå i Mai. Så den kan nok leveres allerede til høsten.

Sitat fra: bromm på fredag 08. april 2016, klokken 22:36
De første dagene i Mai smeller det - da kommer detaljene og de faktiske prisene til å bli kommunisert i alle media fra BMW. Jeg tror LMOR er ganske tett på med 10-15.000 ekstra uten at jeg skal utdype noe mer om hvorfor jeg vet eller "tror" det ;)

X75D
TM3 LR AWD

Elmo

Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 00:38

Den skal visstnok gå Ann å bestille allerede i Tyskland, og nærmere detaljer/priser skal lanseres i Norge nå i Mai. Så den kan nok leveres allerede til høsten.
Den som lever får se. 
Generelt så har (dessverre) BMW ekstremt små insentiver for å øke rekkevidden og dermed populariteten på i3.  Jeg tipper tidligst neste år.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Taffelman

Nå har denne økningen vært annonsert en stund, og BMW leverer gjerne neste års modell i siste kvartal, men den som lever får se :)

Rekkeviddeøkningen er pga ny generasjon battericeller hos Samsung, som lager i3 batteriet. De nye cellene har samme størrelse og vekt, men har økt fra 63 til 94 Amperetimer. Så BMW trenger ikke å gjøre store endringer på annet enn software.

Et tankekors er at Samsung allerede har forespeilet 120 Ah versjon av samme battericellene. Hvis/når den kommer så blir i3 et alternativ til Ampera-E på rekkevidde, så Opel kan få konkurranse tidligere enn de trodde.

X75D
TM3 LR AWD

Ingeniøren

Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 03:06
Nå har denne økningen vært annonsert en stund, og BMW leverer gjerne neste års modell i siste kvartal, men den som lever får se :)

Rekkeviddeøkningen er pga ny generasjon battericeller hos Samsung, som lager i3 batteriet. De nye cellene har samme størrelse og vekt, men har økt fra 63 til 94 Amperetimer. Så BMW trenger ikke å gjøre store endringer på annet enn software.

Et tankekors er at Samsung allerede har forespeilet 120 Ah versjon av samme battericellene. Hvis/når den kommer så blir i3 et alternativ til Ampera-E på rekkevidde, så Opel kan få konkurranse tidligere enn de trodde.

Ja produsentene forskjellige strategier. Noen lager et stort nummer av alt (Tesla og Apple...), noen lansere årevis i forveien og noen slipper på litt og litt i det små (BMW).
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tomrh

Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 00:24
Artig video.. 130 km/t og 22° på klima, og når videoen gir inntrykk av at hele poenget vår å få til kortest mulig rekkevidde og fremheve rekkeviddeangst mest mulig, for deretter å konkludere med 10,2 mil uten å vise frem kjørecomputeren på i3 , så har de nok ikke vært "lett på gassfoten" heller.
Klima trekker ikke så mye i plussgrader i moderne elbiler, og utenfor Oslo er det 100 km/t fartsgrense, det er ikke SÅ urealistisk da. Sleng på noen minus og dette blir hva denne gjengen i praksis klarer. Om Leaf tilfeldigvis klarte noen få km enn de andre i denne testen er uinteressant, poenget er at disse klarer noe over 10 mil på motorvei, og er da såpass tom for strøm at rekkeviddeangsten blir ganske ubehagelig for de fleste. Legg til en lang dag med parkering på gata uten lading i mange minus og kaldstart, så ser det styggere ut. Jeg baserte meg på lading på jobb, men mistet den over natta da vi fikk ny sjef og flyttet i nye lokaler. Uforutsette ting kan skje. Poenget er at det er dumt å basere seg på jobblading eller annen lading langs veien når det finnes modeller som klarer dette fint uten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Magster

Stoooor forskjell på økonomisk kjøring i maks 90-95 km/t, og 130km/t med gassen i bånn.  :)

Sungrazer

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. april 2016, klokken 09:40
Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 00:24
Artig video.. 130 km/t og 22° på klima, og når videoen gir inntrykk av at hele poenget vår å få til kortest mulig rekkevidde og fremheve rekkeviddeangst mest mulig, for deretter å konkludere med 10,2 mil uten å vise frem kjørecomputeren på i3 , så har de nok ikke vært "lett på gassfoten" heller.
Poenget er at det er dumt å basere seg på jobblading eller annen lading langs veien når det finnes modeller som klarer dette fint uten.

Her er rekkevidden jeg får, med 4 - 5 plussgrader. Dette var mandags kveld i Oslo. Snitthastighet var rundt 66 km/t. ECO Pro,  19 grader i kupé med AC på. Helt normalt kjøremønster. Kjørte til jobb 50 km, kom frem med 104 km igjen. Kjørte hjem og kom frem med 51 km igjen. Forvarmet hjemme, men ikke på jobb.

Poenget mitt er at det er fullt mulig å kjøre i3 lenger enn 10,2 mil i plussgrader. Om vinteren har jeg erfart at det er mulig å kjøre 10 - 11 mil i temperaturer ned til rundt minus 15 grader. Under dette bør man enten ha lademulighet på jobb, eller svippe innom en hurtiglader for en 10 - 15 minutters boost.

Om man bestiller en 2017 modell kan man bestille en med 50% større batteri, og diskusjonen er poengløs.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

tomrh

Sitat fra: Magster på lørdag 09. april 2016, klokken 10:28
Stoooor forskjell på økonomisk kjøring i maks 90-95 km/t, og 130km/t med gassen i bånn.  :)
Man kjøper vel ikke BMW for å ligge under fartsgrensa? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Magster

Hvis man skal på langtur så er det ganske lurt!

turfsurf

Kjørte Åsgårdstrand - Strømstad i går. Ca 8 mil med motorvei og en ferge. På vei bort hadde vi våt vei, men lå i 100km/t på motorveien. Kom frem med 25% igjen. På vei tilbake startet vi med 97% på batteriet. Da var det tørre veier men vi lå i mellom 110 og 130 på motorveien. 2km før vi kom hjem viste restindikatoren --- km og 1% på batteriet. Konklusjonen er vel at i3 ikke liker høy fart. Sammenlignet med vår S85D så bruker de vel omtrent like mye i 130km/t. Så det er ikke tvil om hva som er fokusområdet for i3. Synd, for utenom hjulstøyen, så er i3 en god bil å kjøre på motorvei og.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

65lars

Sitat fra: tomrh på fredag 08. april 2016, klokken 22:39
Rekkeviddetest av i3 vs e-Golf vs Leaf (Visia) i noen få plussgrader.


Funny Stuff!  Takk!
Trilling, bestilt KIA

bromm

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. april 2016, klokken 07:55
Kjørte Åsgårdstrand - Strømstad i går. Ca 8 mil med motorvei og en ferge. På vei bort hadde vi våt vei, men lå i 100km/t på motorveien. Kom frem med 25% igjen. På vei tilbake startet vi med 97% på batteriet. Da var det tørre veier men vi lå i mellom 110 og 130 på motorveien. 2km før vi kom hjem viste restindikatoren --- km og 1% på batteriet. Konklusjonen er vel at i3 ikke liker høy fart.
Her beskriver du terskelen for fart med i3 ganske presist ja, turfsurf. Det "knekker" mellom 105-110 km/t noe som er helt identisk med det jeg opplevde på ferieturen med min i3, sist sommer (Trondheim-Gøteborg: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23189.msg391998.html#msg391998). Hvis man holder seg under 105-110 km/t så vil i3 holde det den lover på rekkevidde, ALLTID. Og det gjør man jo stort sett i Norge da - ihvertfall er man ikke direkte en "sinke" hvis man ligger på dette, selv i 110-sonene.

Når det gjelder trådstarters situasjon, 46 km mellom Rygge og Ski så er det absolutt ingen som helst problemer med å klare dette med i3 - året rundt. Strekningen har dessuten svært stor tetthet av hurtigladere, så det er absolutt ingen risiko med å gå for i3. Det eneste vurderingspunktet blir vel, (som for alle andre som skal kjøpe nå), om man skal "vente inn" den nye batteripakken som vil bli presentert første uka i Mai. De nye cellene går opp fra 60 til 94 Ah (noe som er en 57% økning, og ikke bare 50% som er tatt ut fra noen overskrifter hist og pist). Det vil øke rekkevidden (mattematisk) til 204-251 km (fra dagens 130-160). Maksrekkevidden (NEDC som alle andre merker feilaktig støtter seg på), vil øke fra 190km til 298 km.

Men selv om man går for dagens batteripakke, så er løpet langt i fra kjørt - for BMW har bekreftet at 1.gen av i3 vil kunne oppgraderes med den nye "94Ah"-batteripakken (og trolig senere 120Ah-celler). Detaljene på et slikt bytte vil også komme i begynnelsen av Mai, så dette vil være veldig interessante nyheter når de kommer. BMW vil komme til å kunne ryste konkurrentene betraktelig, hvis det via panteordning på brukte batterier (for gjenbruk i andre bruksområder), vil bli økonomisk forsvarlig å oppgradere batteripakken. Men det stemmer bra med visjonen de alltid har hatt med i-konseptet, som er å lage verdens mest bærekraftige bilkonsept...

Tigertoger

Tusen takk for oppklarende svar bromm! Kjøpsprosessen er i gang for å bytte ut min gamle BMW E87. I3 er virkelig en artig og kjøreglad maskin. En ekte BMW. Men hvordan virker app? Er det stabilt og velfungerende? Har kun 13 amp i garasjen, hvor mange timer må jeg påregne å lade fra ca tom til full kapasitet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA